دیپلماسی❜ اجتماعی/ مشاهیر فرهیخت: آشنایی با گلریز قهرمان، بانوی وکیل، سیاستمدار، عضو مجلس نیوزیلند و متولد مشهد

  • بازدید: ۶۳۶
اجتماعی/ مشاهیر فرهیخت: آشنایی با گلریز قهرمان، بانوی وکیل، سیاستمدار، عضو مجلس نیوزیلند و متولد مشهد
مشاهیر فرهیخت: گلریز قهرمان (متولد ۱۹۸۱، مشهد)  وکیل و سیاستمدار و عضو مجلس نمایندگان نیوزیلند است. گلریز متولد مشهد است و در ۹ سالگی همراه با خانواده‌اش ایران را ترک کرد و از نیوزیلند پناهندگی سیاسی گرفت. او اولین نمایندهٔ پناهجوی مجلس نمایندگان نیوزیلند است. قهرمان، که در دانشگاه آکسفورد در رشتهٔ حقوق درس خوانده، برای مدتی به‌عنوان وکیل سازمان ملل متحد در پرونده‌های مربوط به رواندا و کامبوج فعالیت کرده‌است.
پدرش کارمند وزارت کشاورزی بود و مادرش فارغ‌التحصیل روانشناسی کودکان بود. پدر او شیعه و اهل تربت حیدریه و مادرش کرد سنی است ولی هیچ‌یک مذهبی نبودند. در سال ۱۹۹۰ و پس از پایان جنگ ایران و عراق قهرمان ۹ ساله و خانوادهٔ او به مالزی پرواز کردند و از آنجا به فیجی رفتند و در نهایت به آکلند نیوزیلند رسیدند و درخواست پناهندگی کردند. بعدها خانوادهٔ قهرمان در نیوزیلند یک رستوران و یک مغازهٔ کادوفروشی تأسیس کردند. 

قهرمان مدرک کارشناسی‌اش را از دانشگاه آکلند گرفت و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشتهٔ حقوق بشر بین‌المللی از دانشگاه آکسفورد گرفت. قهرمان به عنوان وکیل جنایی در نیوزیلند آغاز به کار کرد و بعدها مدتی به عنوان وکیل سازمان ملل متحد در پرونده‌های مربوط به دادگاه بین‌المللی کیفری برای رواندا و کامبوج فعالیت کرده‌است. حضور او در گروه وکلای مدافع جنایت‌کاران جنگی‌ای چون رادوان کاراجیچ هم بحث‌برانگیز بوده‌است. 

هرمان در ژانویهٔ ۲۰۱۷ به فهرست حزب سبز برای انتخابات سراسری نیوزیلند (۲۰۱۷) افزوده شد. در نتایج اولیه حزب سبز رای کافی برای ورود قهرمان به پارلمان را بدست نیاورد، ولی پس از افزوده شدن ۰٫۵ درصد آرا به آرای حزب سبز در شمارش آرای ویژه قهرمان توانست به پارلمان نیوزیلند راه یابد. قهرمان نخستین پناهجویی بود که به پارلمان نیوزیلند راه یافت.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7685


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها