دیپلماسی❜ دانشگاهی/ نخستین مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی یونسکو در مشهد افتتاح شد + گزارش تصویری

  • بازدید: ۴۸۲
دانشگاهی/ نخستین مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی یونسکو در مشهد افتتاح شد + گزارش تصویری

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افتتاح اولین مرکز همکار یونسکو در ایران در شهر مشهد مقدس خبر داد و گفت: این برنامه اتفاق مهمی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش است. به گزارش روز چهارشنبه گروه آموزش ایرنا از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، فرید نجفی درباره مرکز همکار یونسکو و در مراسم آغاز به کار این مرکز اظهار داشت: این مرکز در حیطه دانشگاه‌های علوم پزشکی است که به عنوان همکار یونسکو انتخاب شده است،  بناست که مرکز در حیطه تغذیه بالینی کار کند که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این حوزه خوش درخشیده است. رتبه چهارم تحقیقات و فناوری، در حوزه پژوهش اثربخش رتبه سوم و در حوزه فناوری جایگاه چهارم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: جنبه‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل همسایگی با کشورهای افغانستان و ترکمنستان موجب شده تا تقویت شود و افتتاح این مرکز هم در این راستای می‌تواند مفید واقع شود.

نجفی ادامه داد: بحث اهمیت همکاری‌های بین‌المللی از دو جنبه قابل توجه است. اول اینکه جامعه بشری در حصر و انحصار امکان زندگی ندارد ما به همکاری با یکدیگر برای حل مسایل بشری نیاز داریم. دنیا به رغم مرزهای جغرافیایی و فرهنگی یکپارچه است و همه در یک زمین خاکی زندگی می‌کنیم. مشکلات در شرق و غرب کره خاکی راهی به جز همکاری ندارد. این افق عالی و بلند این مسئله است. یک واقعیتی است که همه باید به آن باور داشته باشیم هیچ کشوری نباید خودش را از دنیا جدا بداند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: ما در همکاری‌های بین‌المللی جایگاه و موقعیتی داریم که هم توانمندی‌های کشورمان را معرفی کنیم. از نظر نیروهای انسانی کشور توانمندی‌ هستیم در منطقه بی‌نظیر هستیم. تنها مرکز کاکرین منطقه خاورمیانه در ایران است و بسیاری از مراکز همکار، سازمان جهانی بهداشت در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: خرسند و خوشحالیم که اولین مرکز همکار یونسکو در حیطه علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد راه‌اندازی شده است و در نوع خود برای مجموعه وزارت بهداشت افق جدیدی برای گشایش و تداوم همکاری‌ها است.

محمدعلی کیانی رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: افتتاح مرکز همکاری یونسکو پروژه طولانی است که اکنون پس از ۱۰ سال به بار نشسته است. همکاری جمعی کمیسیون ملی  یونسکو در ایران، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این امر تاثیرگذار بود تا در زمینه تغذیه انسانی، بهداشت و سلامت با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرجع همکاری باشیم.

وی ادامه داد: امروز موفق شدیم پس از سال‌ها موافقت راه‌اندازی این مرکز را دریافت کنیم به طوری که این فرآیند از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و در سال ۲۰۱۷ در مجمع یونسکو پاریس به تصویب رسید و نشان از توان علمی ماست که در خاورمیانه اول هستیم و باید به آن ببالیم چون در سطح بین‌المللی می‌توانیم خدماتی ارائه دهیم و این حمایت به عنوان یک الگوی اخلاقی و علمی معرفی شویم.

وی با بیان اینکه کسب این افتخار برای کشور غرورآمیز است، اظهار داشت: چون پل ارتباطی میان سازمان بهداشت جهانی و یونسکو هستیم. نمایندگان سازمان بهداشت جهانی هم در این نشست حضور دارند و امیدواریم تا پایان سال مرکز همکاری مشترک با آنها هم راه اندازی کنیم و به این ترتیب با دو سازمان جهانی بزرگ همکاری‌هایمان را شروع کنیم در مجموع تمامی این اتفاقات در دنیا نظیر ندارد.

گزارش دیگری در همین زمینه حاکی است:

نخستین مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی یونسکو در مشهد افتتاح شد

نخستین مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی یونسکو به‌عنوان نخستین واحد این سازمان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با حضور نمایندگان سازمان جهانی و مسئولان کشوری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران امروز در مراسم افتتاح دفتر مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی سازمان یونسکو در مشهد با اشاره به اینکه پزشکی یکی از نمادهای قدرت نرم ایران است، اظهار کرد:  دو سال گذشته دانشگاه جندی‌شاپور که رشته سرآمد آن پزشکی است در فهرست یونسکو خوش درخشید و امروز هم معالجات افراد بین‌المللی که در ایران انجام می‌شود نشان از قدرت ایران است، این مرکز را به ما ندادند بلکه از یونسکو به پشتوانه قدرت علمی خود آن را در یک مسابقه بین‌المللی گرفتیم.

حجت‌الله ایوبی بابیان اینکه کشورهای اطراف به ما نیاز دارند و وظیفه ماست که به آن‌کسانی که گذشته فرهنگ ما هستند کمک و بزرگ‌تری خود را در علم و دانش به منطقه ثابت کنیم، افزود: کمک به این مرکز یک وظیفه ملی و شرعی است، چراکه آوازه مشهد جهانی است و باید جهانی باشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: ایران در علوم پزشکی یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه و نام‌آور دنیا محسوب می‌شود، همچنان که جایزه بین‌المللی اخلاق در علم نیز به نام بوعلی سینا پزشک ایرانی ثبت‌شده است.

در ادامه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با مهم دانستن هماهنگی بین بخشی گفت: ما به لحاظ اجرای کار در سیستم‌های سلامت، ۷۵ درصد نیاز به باقی دستگاه‌های اجرایی داریم.

سید جواد حسینی افزود: اگرچه تکنولوژی مناسب هم اهمیت دارد ولی مهم‌ترین اصل، اصل مشارکت مردم است که اگر هر کاری این اصل را نداشته باشد عقیم خواهد بود، بنابراین مشارکت مردم بسیار در این زمینه اهمیت دارد.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت هم که به‌صورت مجازی در این جلسه حضور داشت، گفت: سازمان جهانی بهداشت از ۷۰ سال پیش پیگیر برنامه کنترل دخانیات بود و با اجرایی شدن این معاهده به‌عنوان اولین معاهده بین‌المللی اکنون بیش از ۱۸۰ کشور برای گرد هم آمده‌اند.

بهزاد ولی زاده بابیان اینکه در وزارت بهداشت از سال۸۸ اقدامات زیادی در سطح بین‌المللی انجام دادیم که حاصل این تلاش‌ها ریاست ایران در کنفرانس اعضای این معاهده شد، ادامه داد: این حاصل تلاش‌هایی در سطح ملی بود، دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دانشگاه‌های پیش رو در کنترل دخانیات بوده است.

وی ابراز کرد: به‌زودی شاهد اهدای گواهی سازمان جهانی بهداشت در شهر امام رضا (ع) خواهیم بود.

در ادامه معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی از دو جهت می‌توان نگاه کرد، اول اینکه ما به کمک یکدیگر برای نجات مردم نیاز داریم درست است که دنیا با مرز از هم جداشده اما همه در یک خاک زندگی می‌کنیم.

دکتر فرید نجفی بابیان اینکه هیچ کشوری نباید خود را جدا از دنیا بداند، ادامه داد: در این همکاری‌های بین‌المللی جایگاهی وجود دارد که هم توانمندی‌های کشور خود را به دنیا معرفی کنیم، برای مجموعه وزارت بهداشت این افتتاح اولین مرکز علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک افق جدید است.

وی یادآور شد: اهمیت بعدی همکاری‌های بین‌المللی، بهره‌برداری از توانایی‌های دیگر کشورها است،  هیچ کشوری نباید به توانایی‌های خود مغرور شود، دانشگاه علوم پزشکی مشهد چهارمین دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری است و با ۹۶۹ عضو هیأت علمی در اثربخشی پژوهش دومین دانشگاه و در حیطه فناوری هم سومین دانشگاه هستیم.

معاون وزیر بهداشت اذعان کرد: افق‌های بسیار روشنی پیش روی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است و خواهش می‌کنم از این ظرفیت برای تعاملات و ارتباطات بین‌المللی استفاده شود.

همچنین سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی در ارتقای جایگاه علمی کشور تأثیرگذار است و یونسکو ازجمله سازمان‌هایی است که می‌تواند در توسعه اهداف بین‌المللی سازی و پیشبرد اهداف علمی تأثیرگذار باشد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۹۵۰ عضو هیأت علمی ظرفیت‌های مناسبی در عرصه‌های بین‌المللی دارد.

دکتر محمدعلی کیانی بابیان اینکه هم‌جواری با بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) موقعیت ویژه‌ای را برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد فراهم کرده است، بیان کرد: از این ظرفیت علاوه بر آموزش حوزه سلامت، می‌توان برای انتقال فرهنگ دینی کشورمان به سایر کشورها استفاده کرد، در این راستا نیز بین‌المللی سازی و افزایش جذب دانشجویان خارجی ازجمله برنامه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه بین‌الملل است.

گفتنی است؛ مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی نخستین واحد سازمان یونسکو مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است که امروز با حضور دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، نماینده سازمان بهداشت جهانی، نماینده مدعو دفتر مرکزی یونسکو( آنلاین) و معاون وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افتتاح شد.

>>> مشاهده ی گزارش تصویری ...

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8159


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها