دیپلماسی❜ دانشگاهی/ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو: افتتاح مرکز یونسکو کشورهای منطقه را زیر چتر علوم‌ پزشکی ایران می‌آورد

  • بازدید: ۴۰۲
دانشگاهی/ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو: افتتاح مرکز یونسکو کشورهای منطقه را زیر چتر علوم‌ پزشکی ایران می‌آورد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: با راه‌اندازی مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کشورهای منطقه در این زمینه زیر چتر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند. دکتر حجت الله ایوبی روز چهارشنبه در آیین افتتاح مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی سازمان یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ایران در علوم پزشکی یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه و نام‌آور دنیا محسوب می‌شود، همچنان‌که جایزه بین المللی اخلاق در علم نیز به نام بوعلی سینا پزشک ایرانی ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل همجواری با بارگاه منور رضوی از امتیاز ویژه ای برخوردار است و در تلاش هستیم تا مشهد مقدس، جایگاه واقعی خود را در عرصه‌های بین المللی در حوزه علم پزشکی به دست آورد تا همانگونه که با نام مبارک امام رضا(ع) در جهان شناخته می‌شود در حوزه پزشکی نیز نام‌آور باشد. 

وی بیان کرد: با راه اندازی مرکز بین المللی یونسکو زمینه فعالیت ایران در عرصه‌های بین المللی به ویژه در کشورهای منطقه توسعه می‌یابد و تنها مرکز یونسکو در علم پزشکی در مشهد دایر شده است و در اولین گام همایش اخلاق در علم پزشکی در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

افتتاح مرکز یونسکو کشورهای منطقه را زیر چتر علوم‌ پزشکی ایران می‌آورد

۷ هزار دانشجوی بین‌الملل در حوزه علوم پزشکی تحصیل می‌کنند 

معاون امور دانشگاههای اداره کل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین گفت: در حال حاضر هفت هزار دانشجوی بین الملل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال تحصیل هستند.

دکتر محمد امیرخانی افزود: سهم دانشجویان بین المللی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور پایین است و این تعداد با توجه به ظرفیت های مناسب آموزش پزشکی باید افزایش یابد. 

وی خاطرنشان کرد: عمل به منویات مقام معظم رهبری و حضور عزت‌مندانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی مهمترین برنامه وزارت بهداشت در حوزه بین‌الملل است. 

امیرخانی بیان کرد: توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت در تمام دنیا شناخته شده است اما زمانی باید در عرصه‌ های بین المللی حضور یابیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم و لازمه آن تامین زیرساخت‌های مناسب است.

وی تصریح کرد: در این راستا برنامه آمایش بین‌المللی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از سال ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون در سه مرحله مورد ویرایش قرار گرفته است و بزودی برنامه ویرایش سوم با امضای وزیر بهداشت به کلان مناطق دهگانه ابلاغ می‌شود. 

معاون دانشگاههای اداره کل امور بین المللی وزارت  بهداشت خاطرنشان کرد: به منظور دستیابی به اهداف بین‌المللی سازی، تاکنون حوزه مدیریت روابط بین الملل در چند دانشگاه علوم پزشکی مشهد به معاونت ارتقا یافته است و اجرای این برنامه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در دستور کار قرار دارد.

به گفته دکتر امیرخانی، گسترش تعاملات با مراکز علمی و توسعه زیرساخت‌های این حوزه، گسترش تعامل با دانشگاههای کشورهای اسلامی و کسب سهم مناسب از بازار سلامت منطقه از مهمترین اهدافی است که در حوزه بین‌الملل دنبال می‌شود.

وی گفت: در راستای دستیابی به اهداف نظام سلامت باید از ظرفیت سازمان های بین المللی به شکل مناسبی استفاده کرد و در این راستا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد از معدود دانشگاه هایی است که از ظرفیت سازمان یونسکو استفاده کرده است.

افتتاح مرکز یونسکو کشورهای منطقه را زیر چتر علوم‌ پزشکی ایران می‌آورد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۵۰ عضو هیات علمی دارد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: ارتباط با سازمان های بین‌المللی در ارتقای جایگاه علمی کشور تاثیرگذار است و یونسکو از جمله سازمان‌هایی است که می‌تواند در توسعه اهداف بین‌المللی سازی و پیشبرد اهداف علمی تاثیرگذار باشد.

دکتر محمدعلی کیانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن ۹۵۰ عضو هیات علمی ظرفیت‌های مناسبی در عرصه‌های بین‌المللی دارد.

وی بیان کرد: همجواری با بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) موقعیت ویژه‌ای را برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد فراهم نموده است و می‌توان از این ظرفیت علاوه بر آموزش حوزه سلامت، برای انتقال فرهنگ دینی کشورمان به سایر کشورها بهره کافی برد. 

وی خاطرنشان کرد: بین‌المللی سازی و افزایش جذب دانشجویان خارجی از برنامه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه بین‌الملل است.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در خصوص راه اندازی نخستین مرکز بین‌المللی یونسکو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مرکز مزبور اولین واحد همکار یونسکو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که به دنبال امضای موافقت‌نامه آن در هیات دولت در این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

دکتر مجید غیور مبرهن افزود: مرکز علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی تنها مرکز یونسکو در غرب آسیا و کشورهای همسایه به شمار می رود که بعد از ۸ سال کار جمعی و همکاریهای تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با سازمان  یونسکو به نتیجه رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این مرکز علاوه بر همکاریهای علمی و تحقیقاتی، مرکز بین المللی یونسکو به عنوان پل ارتباطی ایران با سازمان بهداشت جهانی عمل خواهد کرد.

برای نخستین‌ بار در کشور مرکز بین‌المللی علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی سازمان یونسکو  در دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز طی مراسمی با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران افتتاح شد.

مرکز مزبور اولین واحد یونسکو مستقر در وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی کشور به شمار می‌رود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن ۱۰ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور محسوب می‌شود.

ایرنا

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8160


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها