دیپلماسی❜ اقتصادی/ تحولات افغانستان امید به توسعه راهگذر "کتای" KTAI بین کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان را افزایش داد

  • بازدید: ۷۶۸
اقتصادی/ تحولات افغانستان امید به توسعه راهگذر "کتای" KTAI بین کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان را افزایش داد

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: تحولات صورت گرفته در افغانستان امیدواری به ارتقای امنیت ترانزیت کالا، ناوگان و نیز توسعه راهگذر حمل‌ونقل بین‌المللی کتای (KTAI) بین کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان را افزایش داده است. احمد زمانیان‌ یزدی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: سه عامل زمان، هزینه و امنیت کالا از مولفه های اصلی در تعیین مسیرهای حمل و نقلی محسوب می شود و هم اکنون عمده فعالان بخش خصوصی، شرکت‌های حمل‌ونقلی و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی بر این مساله اتفاق نظر دارند که یکی از مهمترین موانع رونق راهگذر کتای مربوط به تامین نشدن امنیت تردد ناوگان خارجی در قلمرو افغانستان بوده است.

وی ادامه داد: بنابر شواهد موجود و متعاقب تحولات سیاسی صورت گرفته در حوزه مرزها و گمرک افغانستان و تضمین های ارائه شده برای تامین امنیت مسیر تردد ناوگان حمل و نقل به کشورهای حوزه آسیای مرکزی از قلمرو افغانستان، این تغییرات می تواند باعث شکل‌گیری امیدواری به توسعه راهگذر کتای شود.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: حسب مذاکرات انجام شده، بخش خصوصی افغانستان اعلام داشته که با توجه به تحولات صورت گرفته در افغانستان، امکان صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به آسیای مرکزی از مسیر افغانستان به صورت ایمن و با امنیت بالا فراهم شده است.

وی افزود: بر این اساس می توان به افزایش مبادلات تجاری در مسیر دالان کتای، به عنوان مسیر جایگزین تردد به آسیای مرکزی، امید بیشتری داشت و این امر می‌تواند در افزایش صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای حوزه آسیای مرکزی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

زمانیان‌یزدی ادامه داد: آغاز فعالیت و عملیات بهره‌برداری از این مسیر در دست برنامه‌ریزی است که به‌ زودی آغاز خواهد شد.

در حال حاضر ترکمنستان به عنوان دروازه ورود و ترانزیت کالا از ایران به پنج کشور آسیای مرکزی مطرح است که بروز برخی مشکلات از جمله تعرفه‌گذاری نامناسب برای حق عبور کالای ترانزیت، اختلافات این کشور با برخی همسایگان و محدودیت‌های خاص کرونایی ترکمنستان برای عبور ناوگان تجاری موجب شده تا بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل بین المللی منطقه به دنبال مسیرهای جایگزین برای ارسال کالا به چهار کشور دیگر آسیای مرکزی شامل ازبکستان، تاجیکستان ، قزاقستان و قرقیزستان باشند.

عمده تبادلات تجاری بین دو کشور ایران و افغانستان از گذرگاه مرزی دوغارون -اسلام قلعه انجام می شود به طوری که سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق این مرز انجام می‌شود.  

گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است، در حال حاضر روزانه ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل بار تجاری در این مرز تردد دارند.

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و شهرستان های تربت‌جام، تایباد و خواف در این استان با افغانستان مرز مشترک دارند.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد.

افغانستان از سمت شمال با کشورهای چین، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان، از غرب با ایران و از شرق و جنوب با پاکستان هم‌مرز است.   

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8055


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو