دیپلماسی❜ اقتصادی/ ایجاد کریدور بین‌المللی با پروژه راه‌آهن خواف به هرات + فیلم

  • بازدید: ۵۵۱
اقتصادی/ ایجاد کریدور بین‌المللی با پروژه راه‌آهن خواف به هرات + فیلم

خواف ـ راه آهن خواف به هرات در تکمیل پروژه بافق، مشهد،تربت حیدریه و هرات است که یک کریدور بین المللی در منطقه ایجاد می کند که ادامه این مسیر به سایر کشورها مثل هند و چین متصل می‌شود. امروزه ترانزیت کالا و خدمات یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشورهاست. مسئله‌ای که پویایی و توسعه آن می‌تواند پایه‌های اقتصادی یک کشور را محکم کند یکی از مهمترین راه‌های تحقق این امر توسعه و گسترش خطوط ریلی است. کشورهای توسعه یافته جهان از سال‌ها قبل با سرمایه گذاری روی خطوط ریلی، گام‌های مهمی را در جهت افزایش تبادلات تجاری و همچنین حمل و نقل بیشتر مسافر برداشته‌اند.

اولین خط آهن ایران

ایجاد کریدور بین‌المللی با پروژه راه‌آهن خواف به هرات


در ایران نخستین بار در سال ۱۲۶۷ خورشیدی خط راه آهن تهران ری توسط برادران بلژیکی بواتال به طول ۸ کیلومتر ساخته شد. در سال ۱۲۹۴ راه آهن تبریز به جلفا با طول ۱۴۶ کیلومتر به دست روس‌ها ساخته شد. در سال ۱۲۹۵ خورشیدی خط آهنی بین کویته پاکستان تا زاهدان به طول ۹۲ کیلومتر با پهنای ۱۶۷۶ میلی متر به دست انگلستان توسط سربازان هندی ساخته شد.

در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۸ خورشیدی چند خط آهن در حوالی بوشهر و برازجان به طول ۴۱ کیلومتر توسط سربازان هندی و کارگران ایرانی برای انگلیسی‌ها ساخته شد. احتمالاً برای برداشت نفت و یا پشتیبانی پلیس جنوب، این خطوط ساخته شد. چون ساختار آن بسیار ضعیف بود در مدت کوتاهی آن خط برچیده شد و هیچ ایرانی بر روی این خطوط سفری انجام نداد.

در سال ۱۳۱۴ خورشیدی ساخت راه آهن سراسری در مجلس به تصویب رسید. در ۲۳ مهر ۱۳۱۶ کلنگ آن در ایستگاه تهران به زمین زده شد. در سوم شهریور ۱۳۱۷ این راه آهن سراسری از بندر ترکمن تا بندر امام خمینی به طول ۱۳۹۱ کیلومتر که از تهران تا بندر ترکمن به طول ۴۶۱ کیلومتر و از تهران تا بندر امام خمینی ۹۳۱ کیلومتر بود، به بهره برداری رسید.

پروژه راه آهن خواف - هرات یک کریدور بین المللی در منطقه ایجاد خواهد کرد که ادامه این مسیر به سایر کشورها مثل هند و چین متصل می‌شود

خطوط ریلی یکی از ایمن ترین، به صرفه ترین و ساده‌ترین راه‌های حمل کالا و مسافر است. مسئله‌ای که باعث شده کشورهای منطقه غرب آسیا هم به فکر توسعه و ارتباط ریلی بین یکدیگر باشند و ایران به عنوان پرچمدار این حرکت شناخته شود.

پروژه راه آهن خواف - هرات در تکمیل کلان پروژه بافق مشهد تربت حیدریه، هرات است و یک کریدور بین المللی در منطقه ایجاد خواهد کرد که ادامه این مسیر به سایر کشورها مثل هند و چین متصل می‌شود.

به گفته مسئولین یکی از مهمترین رویکردهای جمهوری اسلامی ایران، اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه است که پروژه راه آهن خواف هرات در این دسته قرار دارد که اگر مسئولان افغانستانی پروژه را به مزارشریف متصل کنند، بعد از آن یک کریدور ریلی به ازبکستان تشکیل خواهد شد.

این پروژه در قالب کمک‌های ایران به افغانستان در بازسازی آن کشور قرار دارد که طول کل پروژه ۲۲۵ کیلومتر در قالب چهار قطعه است که سه قطعه از آن در تعهد و با مسئولیت ایران است و ۱۴۰ کیلومتر امروز آماده بهره برداری است.


حمل و نقل مسافر از طریق پروژه راه آهن خواف هرات

در نگاه کلان و یا توجه به محصور بودن افغانستان در خشکی این راه آهن فضا را برای اتصال افغانستان به دریا آماده می‌کند و در بلندمدت افغانستان را به بندرعباس، چابهار، اینچه برون، بصره، عراق و سوریه متصل می‌کند. جمعیت زیادی بین ایران و افغانستان جابجا می‌شود و این پروژه به حمل و نقل مسافر هم کمک زیادی خواهد کرد.

تکمیل شبکه سراسری خط آهن غرب آسیا، در ایران در چهار محور، گام مهمی در اتصال شبکه ریلی غرب آسیا به نقاط مختلف جهان است

۴۰ درصد واردات افغانستان از طریق ایران است و اگر این بار از جاده به ریل منتقل شود، با سوخت کمتر، هزینه کمتر و ایمنی بیشتر کار تجارت بین دو کشور انجام خواهد شد.

شبکه سراسری خط آهن غرب آسیا، در ایران در چهار مسیر خواف به هرات، رشت به آستارا و آذربایجان، روسیه و اروپا، شلمچه به بصره و کرمانشاه به خسروی تکمیل خواهد شد که با تکمیل این خطوط گام مهمی در اتصال شبکه ریلی منطقه غرب آسیا به اقصی نقاط جهان برداشته خواهد شد.

خط آهن خواف هرات، علاوه بر دسترسی افغانستان به مسیر ریلی مناسب و امکان دسترسی به آب‌های آزاد، منطقه سنگان را نیز به چرخه حمل و نقل ریلی متصل می‌کند؛ این اتصال فرصتی ارزشمند را برای بهره برداری از معادن منطقه فراهم می‌آورد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5373


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها