دیپلماسی❜ اقتصادی/ ایجاد کریدور بین‌المللی با پروژه راه‌آهن خواف به هرات + فیلم

  • بازدید: ۶۴۶
اقتصادی/ ایجاد کریدور بین‌المللی با پروژه راه‌آهن خواف به هرات + فیلم

خواف ـ راه آهن خواف به هرات در تکمیل پروژه بافق، مشهد،تربت حیدریه و هرات است که یک کریدور بین المللی در منطقه ایجاد می کند که ادامه این مسیر به سایر کشورها مثل هند و چین متصل می‌شود. امروزه ترانزیت کالا و خدمات یکی از مهمترین ارکان اقتصاد کشورهاست. مسئله‌ای که پویایی و توسعه آن می‌تواند پایه‌های اقتصادی یک کشور را محکم کند یکی از مهمترین راه‌های تحقق این امر توسعه و گسترش خطوط ریلی است. کشورهای توسعه یافته جهان از سال‌ها قبل با سرمایه گذاری روی خطوط ریلی، گام‌های مهمی را در جهت افزایش تبادلات تجاری و همچنین حمل و نقل بیشتر مسافر برداشته‌اند.

اولین خط آهن ایران

ایجاد کریدور بین‌المللی با پروژه راه‌آهن خواف به هرات


در ایران نخستین بار در سال ۱۲۶۷ خورشیدی خط راه آهن تهران ری توسط برادران بلژیکی بواتال به طول ۸ کیلومتر ساخته شد. در سال ۱۲۹۴ راه آهن تبریز به جلفا با طول ۱۴۶ کیلومتر به دست روس‌ها ساخته شد. در سال ۱۲۹۵ خورشیدی خط آهنی بین کویته پاکستان تا زاهدان به طول ۹۲ کیلومتر با پهنای ۱۶۷۶ میلی متر به دست انگلستان توسط سربازان هندی ساخته شد.

در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۸ خورشیدی چند خط آهن در حوالی بوشهر و برازجان به طول ۴۱ کیلومتر توسط سربازان هندی و کارگران ایرانی برای انگلیسی‌ها ساخته شد. احتمالاً برای برداشت نفت و یا پشتیبانی پلیس جنوب، این خطوط ساخته شد. چون ساختار آن بسیار ضعیف بود در مدت کوتاهی آن خط برچیده شد و هیچ ایرانی بر روی این خطوط سفری انجام نداد.

در سال ۱۳۱۴ خورشیدی ساخت راه آهن سراسری در مجلس به تصویب رسید. در ۲۳ مهر ۱۳۱۶ کلنگ آن در ایستگاه تهران به زمین زده شد. در سوم شهریور ۱۳۱۷ این راه آهن سراسری از بندر ترکمن تا بندر امام خمینی به طول ۱۳۹۱ کیلومتر که از تهران تا بندر ترکمن به طول ۴۶۱ کیلومتر و از تهران تا بندر امام خمینی ۹۳۱ کیلومتر بود، به بهره برداری رسید.

پروژه راه آهن خواف - هرات یک کریدور بین المللی در منطقه ایجاد خواهد کرد که ادامه این مسیر به سایر کشورها مثل هند و چین متصل می‌شود

خطوط ریلی یکی از ایمن ترین، به صرفه ترین و ساده‌ترین راه‌های حمل کالا و مسافر است. مسئله‌ای که باعث شده کشورهای منطقه غرب آسیا هم به فکر توسعه و ارتباط ریلی بین یکدیگر باشند و ایران به عنوان پرچمدار این حرکت شناخته شود.

پروژه راه آهن خواف - هرات در تکمیل کلان پروژه بافق مشهد تربت حیدریه، هرات است و یک کریدور بین المللی در منطقه ایجاد خواهد کرد که ادامه این مسیر به سایر کشورها مثل هند و چین متصل می‌شود.

به گفته مسئولین یکی از مهمترین رویکردهای جمهوری اسلامی ایران، اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه است که پروژه راه آهن خواف هرات در این دسته قرار دارد که اگر مسئولان افغانستانی پروژه را به مزارشریف متصل کنند، بعد از آن یک کریدور ریلی به ازبکستان تشکیل خواهد شد.

این پروژه در قالب کمک‌های ایران به افغانستان در بازسازی آن کشور قرار دارد که طول کل پروژه ۲۲۵ کیلومتر در قالب چهار قطعه است که سه قطعه از آن در تعهد و با مسئولیت ایران است و ۱۴۰ کیلومتر امروز آماده بهره برداری است.


حمل و نقل مسافر از طریق پروژه راه آهن خواف هرات

در نگاه کلان و یا توجه به محصور بودن افغانستان در خشکی این راه آهن فضا را برای اتصال افغانستان به دریا آماده می‌کند و در بلندمدت افغانستان را به بندرعباس، چابهار، اینچه برون، بصره، عراق و سوریه متصل می‌کند. جمعیت زیادی بین ایران و افغانستان جابجا می‌شود و این پروژه به حمل و نقل مسافر هم کمک زیادی خواهد کرد.

تکمیل شبکه سراسری خط آهن غرب آسیا، در ایران در چهار محور، گام مهمی در اتصال شبکه ریلی غرب آسیا به نقاط مختلف جهان است

۴۰ درصد واردات افغانستان از طریق ایران است و اگر این بار از جاده به ریل منتقل شود، با سوخت کمتر، هزینه کمتر و ایمنی بیشتر کار تجارت بین دو کشور انجام خواهد شد.

شبکه سراسری خط آهن غرب آسیا، در ایران در چهار مسیر خواف به هرات، رشت به آستارا و آذربایجان، روسیه و اروپا، شلمچه به بصره و کرمانشاه به خسروی تکمیل خواهد شد که با تکمیل این خطوط گام مهمی در اتصال شبکه ریلی منطقه غرب آسیا به اقصی نقاط جهان برداشته خواهد شد.

خط آهن خواف هرات، علاوه بر دسترسی افغانستان به مسیر ریلی مناسب و امکان دسترسی به آب‌های آزاد، منطقه سنگان را نیز به چرخه حمل و نقل ریلی متصل می‌کند؛ این اتصال فرصتی ارزشمند را برای بهره برداری از معادن منطقه فراهم می‌آورد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5373


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو