دیپلماسی❜ اقتصادی/ برپایی نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری سرخس با حضور سفرای اکو در تهران

  • بازدید: ۴۷۵
اقتصادی/ برپایی نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری سرخس با حضور سفرای اکو در تهران
منطقه اقتصادی سرخس
توافق با کشورهای عضو اکو برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس / هدفگذاری 20 میلیون تن ترانزیت تا سال آینده
نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، با حضور سفرا، دیپلمات‌های کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو، نمایندگانی از چین، هند، روسیه و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تهران برگزار شد.
به گزارش آستان‌نیوز، پس از اقدامات صورت گرفته در منطقه ویژه سرخس طی ماه‌های اخیر که به جذب سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی همچون روسیه، چین و ترکیه انجامیده است، نشست مشترکی بین مدیران این منطقه، مسئولان داخلی و سفرا، دیپلمات‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تهران برگزار شد و علاوه بر بسترسازی لازم برای افزایش این همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، شش تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش حجم ترانزیت سالانه سرخس از 2.4 میلیون تن در سال به 20 میلیون تن امضاء شد.
افزایش 53 درصدی حجم ترانزیت از گمرک سرخس
معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست درباره اهمیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای کشور و نقش آن در توسعه ترانزیت اظهار کرد: حجم ترانزیت از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرخس در 8 ماه امسال 53 درصد رشد داشته که نشان دهنده ظرفیت این منطقه برای کشور است. محسن جلواتی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست های اقتصادی با کشورهای همسایه افزود: حضور مقامات ارشد گمرک جمهوری اسلامی در این دست نشست‌ها حاکی از عزم جدی وزارت اقتصاد و گمرک ایران در راستای پیاده سازی سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه تسهیل گری تجارت خارجی است.
رشد ۱۳ درصدی صادرات از منطقه ویژه
فرماندار سرخس نیز وسعت منطقه ویژه اقتصادی سرخس را 15 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امسال در حوزه ترانزیت با 80 درصد رشد و در صادرات شاهد 18 درصد افزایش بوده‌ایم. حسن نوری‌زاده افزود: در 8 ماه امسال 2 میلیون تن کالا از طریق منطقه ویژه سرخس به کشورهای آسیای میانه ترانزیت شده است که نسبت به مشابه سال قبل از افزایش 53 درصدی برخوردار است.
وی با اشاره به روند رو به رشد منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان گفت: در سال جاری میزان صادرات از منطقه ویژه اقتصادی سرخس ۱۳ درصد و حجم وارات 29 درصد نسبت به مشابه سال قبل افزایش داشته است که در کنار مزیت‌های اقتصادی آن برای بخش خصوصی، درآمد حقوق گمرکی ترانزیت کالا در این منطقه را هم ۷ درصد بیشتر کرده است.
هاب ترانزیت کالا
حسن نوری‌زاده افزود: این شهرستان از نظر جغرافیایی شمال شرقی‌ترین شهر کشور است که هم مرز با ترکمنستان و افغانستان است و به عنوان هاب ترانزیت کالا در نقطه صفر مرزی با کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود. وی افزود: با توجه به این موقعیت استراتژیک، کالاهای مختلف از روسیه و ترکمنستان از طریق سرخص ترانزیت شده و از طریق آب‌های گرم در خلیج فارس و بندرعباس به مقصد هند و پاکستان و سایر کشورها ترانزیت می‌شود.
چشم‌انداز ۱۰ ساله، ترانزیت سالانه ۳۰۰ میلیون تن
به گفته نوری‌زاده، در چشم‌انداز 10 سال آینده حجم کالاهای ترانزیتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی سرخس به 300 میلیون تن در سال می‌رسد. فرماندار سرخس درباره برنامه ریزی های صورت گرفته برای تقویت ظرفیت های این منطقه نیز گفت: مدت زمان توقف کامیون‌ها در مرز به 5 شب رسیده و در نظر داریم تا بهمن امسال این عدد را به صفر برسانیم. همچنین محمدمهدی رضایی مدیر پایانه مرزی سرخس نیز اظهار کرد: تردد ناوگان کامیونی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در سال جاری نسبت به سال گذشته 42 درصد افزایش داشته و روزانه 230 دستگاه تریلی در مرز تردد دارند.
در اختیار گذاشتن موقوفه حضرت رضا(ع) برای رونق اقتصادی کشور
همچنین احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم سرخس در مجلس نیز گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس از سال  1374 فعال شده و در حال حاضر رونق جدی گرفته است. وی افزود: کل منطقه ویژه اقتصادی سرخس متعلق به آستان قدس رضوی و وقف امام رضا (ع) است که برای رونق تجارت و تزانزیت در اختیار بازرگانان و مردم قرار گرفته است. این منطقه به عنوان مرزبان اقتصادی کشور به شمار می‌رود که نقش مهمی در ترانزیت کالا از کشورهای روسیه و ترکمنستان به هند و سایر کشورهای جهان دارد. 
ترانزیت هوایی سرخس فعال می‌شود
قاضی زاده ادامه داد: سرخس در مسیر کریدور اصلی شمال و جنوب کشور و در بخشی از جاده ابریشم قرار دارد و از طریق ریل، جاده و هواپیما به سایر مناطق کشور متصل است و در آینده ترانزیت هوایی نیز در منطقه راه‌اندازی می‌شود. به گفته وی، 67 درصد حجم ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود. 
ظرفیت ترانزیت به 20 میلیون تن افزایش می‌یابد
رئیس هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم در حاشیه این نشست به اهدف برگزاری آن اشاره و تصریح کرد: در این همایش پروژه‌های منطقه آزاد سرخس و پتانسیل این منطقه برای فعالان حمل و نقل و لجستیک کشورها و سفرای عضو پیمان اکو و کشورهای چین، هند و روسیه معرفی شد. محمدرضا برهمند افزود: همچنین در این نشست 6 قرارداد بین منطقه ویژه اقتصادی سرخس با شرکای بین‌المللی از کشورهای افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه و چین منعقد شد که با اجرایی شدن آن، و توسعه زیرساخت های تزانزیت ریلی، جاده ای و هوایی، طی حداکثر یک سال ظرفیت ترانزیت بار از 2.4 میلیون تن به 20 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
خبر تکمیلی از بازار...

بازار؛ سرخس از جمله شهرستان های خراسان رضوی به شمار می آید. موقعیت استراتژیک سرخس و تغییر مقدار نهادهای تولید در قیمت تمام شده در کلیه کالاها با افزایش وزن هزینه های حمل و نقل موجب شده تا جایگاه منطقه ویژه اقتصادی سرخس در صدر فهرست بررسی امکان سنجی اغلب پروژه های لجستیکی قرار بگیرد. بحث حمل و نقل ریلی با توجه به همجواری سرخس با اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود یا همان حوزه cis و بخشی از پروژه های تولیدی خصوصا صنایع و انرژی از جمله مهمترین موضوعات برای این منطقه است. بر همین اساس روز یکشنبه گذشته بود که مراسم امضا تفاهم نامه همکاری های اقتصادی و لجستیکی فی مابین منطقه ویژه اقتصادی سرخس و سرمایه گذاران ایرانی و بین المللی برگزار شد تا به گفته مدیرعامل این منطقه، به جای حرف زدن، کارها در عمل پیش برود.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در اردیبهشت ماه ۱۳۷۵ با حضور سران و نمایندگان عالی رتبه بیش از ۷۰ کشور جهان، با اتصال خط آهن مهم و حیاتی مشهد سرخس تجن که به مثابه شاهرگی حیاتی رگه اتصال کشورهای حوزه آسیای میانه و روسیه تا چین را به آبهای آزاد متصل می نمود، در زمینی به مساحت ۵۲۹۰ هکتار با اهداف انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی و... تشکیل شد.

طی ۲۵ سال اخیر اقداماتی در این منطقه صورت گرفت اما حالا قرار است سرخس در ۴ راه اتصال جهانی نقش ویژه ای داشته باشد. بر همین اساس نشست بررسی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس با حضور سفرا، نمایندگان دیپلماتیک و سرمایه گذاران ایرانی و بین المللی در محل هتل استقلال برگزار شد تا تفاهم نامه هایی برای شروع کارها به امضا برسد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس، مرکز ثقل ترانزیت کالا

همه به دنبال تقویت نقش و جایگاه سرخس
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس در حاشیه این مراسم با بیان اینکه حجم گسترده سرمایه گذاری ها و اقدامات اقتصادی موجب شده تا این منطقه مورد توجه کشورهای همسایه قرارگیرد، به بازار می گوید: در حال حاضر تمام مسئولان در جهت توسعه اقتصادی کشور به دنبال تقویت نقش و جایگاه سرخس هستند.

محمدرضا کلائی ادامه میدهد: ما امروز به عنوان یک نقطه ژئوپولیتیک و نقطه عزیمت سیاسی در تحولات جدیدی که در منطقه رو برو هستیم، توانسته ایم سرخس را تبدیل به اصلی ترین کریدور اقتصادی برای ارتباطات شمال جنوب کنیم. حجم گسترده ترانزیت بار و گسترش سرمایه گذاری برای توسعه انبار داری و مخازن مختلف کالا بخشی از این کارهاست و انشالله با راه اندازی فرودگاه این منطقه و شهرستان، سرخس به یکی از بزرگترین قطب های ترانزیت ریلی و جاده ای و هوایی کشور تبدیل خواهد شد.

به گفته این مسئول، در کنار تقویت حوزه جاده ابریشم، تقویت بازار کشورهای CIS، ارتباط با خلیج فارس و در کنار آنها تقاطع با ایستگاه شهید مطهری می تواند تبادل کالا را به شدت بالا ببرد و در این مسیر اتصال به محورهای غربی کشور در حوزه همسایگان غرب ایران هم توان کارها را بالا می برد.

چند روز پیش نشستی در سرخس برگزار شد که استاندار خراسان رضوی هم در آن حضور داشت. در آن نشست برای کارگروه های اقتصادی، حوزه اشتغال و حوزه سرمایه گذاری تصمیماتی اتخاذ شد تا هماهنگی گسترده ای بین حوزه پایانه های مرزی و گمرک و حوزه های سیاسی و منطقه ویژه اقتصادی به وجود بیاید. ماحصل این اتفاقات هم این است که همه نهادها و سازمان ها دست به دست هم بدهند تا برای رونق مرز سرخس گام بزرگی برداشته شود.

در همین رابطه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه در کنار حجم اقداماتی که مرز اقتصادی ویژه سرخس می تواند انجام دهد، افزایش سرمایه گذاری های خارجی و بین المللی نیز روز افزون است، می گوید: ما پیوسته در حال مراجعه سرمایه گذاری های خارجی در این منطقه هستیم و همت و همیتی که آستان قدس رضوی در حوزه تحول مدیرتی خودش در مرز و منطقه ویژه سرخس ایجاد کرده است، کمک شایانی به ما می کند. تمام این اقدامات برای این است که رونق و آبادانی این منطقه و ایران عزیز را شاهد باشیم. نتیجه تمام این کارها به نفع، بازرگانان، تجار و صاحبان کسب و کار است که بتوانند از ویژگی ها و شرایط منطقه استفاده بکنند. این امتیازات چه در حوزه ترانزیت کالا و چه واردکنندگان و یا صادرکنندگان با توجه به امکاناتی که در حوزه های مختلف کالایی و تخلیه و بارگیری وجود دارد در خدمت همگان است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس، مرکز ثقل ترانزیت کالا

امتیازات ویژه سرخس
نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وجه ممیز سرخس باعث شده تا ما با جدیت مسائل را دنبال کنیم، به بازار می گوید: در یکسال اخیر و با توجه به تحولات گسترده سیاسی بین المللی و منطقه ای شاهد رشد سرمایه گذاری و توجه ویژه به حوزه مرزی رخس هستیم.

سید احسان قاضی زاده هاشمی ادامه میدهد: به این نکته هم باید اشاره کنم که وجوه برتری سرخس نسبت به سایر گذرگاه های مرزی بسیار برجسته است. هم به لحاظ مدت زمان حمل و نقل و جابجایی کالا و هم سرعت آن و همچنین کارهایی که در حوزه های گمرکی و پایانه های مرزی و افزایش خدمات برای سرعت بخشیدن به تبادل کالا انجام شده، امتیاز بسیار خوبی برای این منطقه به وجود آورده است.

وی با اشاره به نقش سرخس در توسعه منطقه تصریح می کند: این منطقه ویژه اقتصادی نقش زیادی در توسعه تجارت خارجی جمهوری اسلامی و افزایش ترانزیت کالا و رونق اقتصادی خراسان رضوی، به عنوان یک کریدور برای تبادل کالاها دارد. ضمن اینکه این امتیاز برای سایر کشورها در مسیر شمال به جنوب نیز وجود دارد.

به گفته قاضی زاده هاشمی الان حجم ترانزیت ریلی که در مرز سرخس وجود دارد ۶۷درصد ترانزیت ریلی کل کشور است که بیانگر حجم تبادلات بسیار بالاست. حال اگر بتوانیم در حوزه زیر ساختی مخصوصا حوزه انبارگردانی و انبارداری و توسعه انبارهای مسقف و سردخانه ای سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم و ترانزیت هوایی هم به کمک بیاید افق های روشنی را در آینده خواهیم داشت.

نماینده مردم سرخس در مجلس بیان می کند: تفاهم نامه های مختلفی هم در آستانه نگارش است و برخی از اینها در سطوح بالای دولتی است و آن چیزی که بر اساس معاهدات و قراردادها باشد مجلس نیز از آنها حمایت خواهد کرد و این اتفاقات پیوند و همبستگی بین اجزا حاکمیت را در کشور نشان می دهد.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس، مرکز ثقل ترانزیت کالا

نقش سرخس در تجارت جهانی
در نشست بررسی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با بیان اینکه یکی از اولویت های این سازمان گسترش و افزایش تجارت درون منطقه ای است، به بازار گفت: طبق سند بنیادین اکو که چشم انداز آن سال ۲۰۲۵ است، در سازمان همکاری اقتصادی که عبارت از ۱۰ کشور است هدف قرار دادیم تا تجارت درون منطقه ای اکو را دو برابر کنیم.

ناظری با اشاره به حجم مبادرات کنونی این سازمان ادامه داد: “آن حجم از تجارتی که در حال حاضر داریم ما را قانع نمی کند و زیر ۱۰درصد تجارت عمومی ما با جهان است. یعنی از تمام تجارتی که ۱۰ کشور اکو با جهان دارند تنها ۸ درصدش تجارت درون منطقه ای است.

به گفته دبیرکل اکو، برای رسیدن به اهداف سازمان، منطقه های ویژه اقتصادی و از جمله منطقه ویژه اقتصادی سرخس می توانند نقش بارزی ایفا کنند و با فعال شدن ظرفیت های آنها در دستیابی به هدف اصلی، امروز سرخس می تواند سهم ارزنده ای داشته باشد.



neshast_tranzit_sarakhs_mashhad_pic_suex.jpg

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7002


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو