دیپلماسی❜ دینی/ تریبون آزاد فرهیخت: وقتی «مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم» کار بین المللی شاخصی نمیکنه، چطور اسمشو مرکز بین المللی گذاشتند؟!

  • بازدید: ۵۶۸
دینی/ تریبون آزاد فرهیخت: وقتی «مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم» کار بین المللی شاخصی نمیکنه، چطور اسمشو مرکز بین المللی گذاشتند؟!

سلام من یک دانشجو هستم و از وقتی با اندیشکده شما آشنا شدم می بینم حق دارید از خیلی چیزها تو مشهد گله کنید مثلاً از مؤسسات دولتی و خصوصی زیادی که تو همین مشهد هستند و اسمشون هم بین المللیه اما هیچ کار بین المللی شاخصی انجام نمیدن یا اگر هست بسیار اندکه و غیر همسو با وظایفشون که همون هم اطلاع رسانی درستی نمیشه . به عنوان نمونه همین امروز کلیپی دیدم از مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم در سایت آستان قدس رضوی و واقعاً برام سئوال شد و به سایتشون مراجعه کردم و با دیدن این اطلاعات بهتم زد دیدم که اونجا یک چاپخانه بزرگ نیست بلکه یک کارخانه عظیم چاپ و نشره. اونم با وسعت ۲۲ هزار متر مربع یعنی برابر با سه تا زمین فوتبال در ۲۵ کیلومتری شهر مشهد و متعجب شدم چرا علی رغم ۳۵ سال سابقه کار و داشتن دو تا دفتر بزرگ تو مشهد و تهران و حدود ۱۵۰ نیرو و باوجود این همه سرمایه گذاری مالی و معنوی و وجود کلی امکانات و بودجه های آنچنانی اما سالهاست هیچ خبر مؤثری در زمینه بین الملل ازشون نیست؟! نه این که کاری انجام نمیدن، خیر، بلکه معلومه غیر از چاپ قرآن کریم، کتب اسلامی و دینی دیگری هم بر اساس سفارش های داخلی و خارجی چاپ می کنند و دستشون هم درد نکنه اما چیزی که باعث تعجبه این هست که اولاً اسمشون مرکز بین المللی هست و ثانیاً تو سایتشون نوشتند هدف از راه اندازی اینجا، تأمین نیازهای معرفتی جهان اسلام هست و حالا سئوال من اینه که چرا چراغ رسانه ای بزرگترین چاپخانه خاورمیانه در مشهد، اینقدر سوت و کوره؟! حتی تو ایران و مشهدش تا چه برسه به جهان اسلام! چرا نقشش در توسعه روابط خارجی خصوصاً دیپلماسی فرهنگی شهر اینقدر کمرنگه؟! تو خبر اول سایتشون دیدم که مدیرعامل این ابرچاپخانه اخیراً گفتند که صنعت چاپ به مثابه یک رسانه هست و تو مراسم افتتاحیه محل جدید هم سال ۱۳۸۸ ادعا شده که اینجا قراره پایگاه اول و قطب مرکزی چاپ و نشر جهان اسلام باشه اما وقتی تو اینترنت و تو سایتهای آستان قدس و حتی سایت خود اندیشکده که جستجو می کنیم، می بینیم اوج نقش بین المللی اش یا اگر منصفانه بگوییم، اوج اطلاع رسانی بین المللی شان فقط به همین اندازه هست که هر از چند مدتی، تعدادی از میهمانان خارجی آستان قدس یا مسئولان اعتاب مقدسه عراق و سوریه رفتند اونجا و یه بازدیدی و تعریفی کردند، همین و دیگر هیچ! از نظر ساختاری هم متأسفانه نه در چارت تشکیلاتی شون معاونت بین الملل یا یه اداره روابط خارجی کوچک تعریف کردند و نه حتی بعد از عنوان روابط عمومی شان، امور بین الملل هست! سایتشون هم نه تنها منوی بین الملل نداره بلکه اصلاً در شأن بزرگترین چاپخانه خاورمیانه هم نیست! سایتی قدیمی و غیر هوشمند، غیر واکنش گرا یا غیر ریسپانسیو (یعنی امکان بازدید آسان با مرورگرهای تلفن همراه رو نداره) و نه از نظر فنی کارآمده و نه از نظر محتوا و تصاویر و فیلم ها و زیبایی های بصری و... رنگ و بویی از یک ابر چاپخانه بین المللی داره، تازه سایت چند زبانه هم نیست (لااقل عربی و انگلیسی) و فاقد هیچ صفحه و لینکی در هیچ شبکه اجتماعی ایرانی و خارجی از توییتر و فیس بوک و اینستاگرام و تلگرام گرفته تا ایتا و سروش و آپارات ایرانی و از همه ضروری تر و حرفه ای تر، صفحه و بخشی برای دریافت سفارشات چاپ و نشر و فرم و فایل نداره و این یعنی هر سفارش دهنده داخلی و خارجی، الزاماً باید فایل کتاب یا طرحش رو به صورت ایمیل براشون ارسال کنه! خلاصه این که هر چیزی را در این مرکز بین المللی میشه یافت جز «بین الملل» لذا بهتره یا اسم بین الملل رو از روی تابلویش بردارند یا به حداقل های الزامات کار بین المللی تن در بدهند. والسلام

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8058


Share
  • سلام یادتون نره که فقط چاپخانه آستانقدس نیست که نوشتند بین المللیه اما نیست بلکه خیلی از سازمانها و ادارات و نهادها از استانداری و شهرداری اش گرفته تا حتی سازمان گردشگری اش و ... در مشهد به همین بلا و درد مبتلی هستن اصلا موضوع بین الملل رو تشریفاتی و زائد حساب می کنن که بود و نبودش یکیه و ضعیفترین کارمند رو هم میذارن مسئول بخش بین المللی و براشون هم مهم نیست که تو رسانه ها کی چی فکر می‌کنه و چی می نویسه مگه اون مقام های ارشد اتفاقی بخووند و دردشون بگیره و اقدامی بکنن و الا اینجا مشهده و شهر بیخیالی به خیلی چیزها از جمله دیپلماسی عمومی و شهری و... مثال بارزش هم شهرداری مشهد که اصلا دیپلماسی شهری رو رها کرده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو