دیپلماسی❜ فرهنگی/ تقویم فرهیخت: از ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲، برپایی ۶ رویداد بین المللی ذیل بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و دهه کرامت از خاستگاه مشهد

  • بازدید: ۵۶۳
فرهنگی/ تقویم فرهیخت: از ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲، برپایی ۶ رویداد بین المللی ذیل بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و دهه کرامت از خاستگاه مشهد
بنیاد امام رضا(ع)

جشنواره ی بین المللی، فرهنگی و هنری امام رضا (علیه السلام) رویداد مبارکی است که به همت «بنیاد بین المللی امام رضا(ع)» مستقر در مشهد، طی نوزده سال گذشته با محوریت دهه ی کرامت (اول تا یازدهم ذیقعده هر سال) طی یک سال همراه با برنامه های پرشماری در تمام سی و یک استان ایران اسلامی و نیز در بسیاری از نقاط در خارج از کشور با شکوه فراوان برگزار می شود.

این رویداد به صورت متمرکز همه ساله از سالروز ولادت باسعادت کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها در قم (اول ذیقعده) آغاز شده و همزمان با شب ولادت امام رئوف، السلطان علی ابن موسی الرضا علیه السلام (یازدهم ذیقعده) در مشهد به اوج خود می رسد.

انتخاب «خادم برگزیده ی رضوی» از میان چهره های خدوم و فعال در عرصه ی نشر، چاپ و تبلیغ فرهنگ رضوی در داخل و خارج از کشور و نیز برگزاری همایش ها، مسابقات، نمایشگاه ها، کارگاه ها در رشته های مختلف فرهنگی و هنری و دینی و برپایی مراسم جشن به اشکال گوناگون و برای گروه های سنی مختلف در سی و یک استان کشور همچنین برگزاری ویژه مراسمی باشکوه در شب میلاد آن امام همام در «مشهد»، از جمله برنامه های این بنیاد بین المللی است که با ساختاری مرتبط با «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» اما به صورت مستقل در مشهد فعالیت می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در باره ی این جشنواره ی بین المللی، به وبگاه رسمی شمس توس مراجعه فرمایید.  

خبر تکمیلی:

مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، در آغاز برنامه‌ای که در قالب ضبط یک برنامه تلویزیونی مورخ ۲۳ آذر ۱۴۰۱ برگزار شده بود، گفت: ما جریان خدمت را در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، جریان تولید آثار فاخر به‌واسطه عرض ارادت هنرمندان و اصحاب هنر و رسانه در زیست‌بوم ایران اسلامی می‌دانیم.

به گفته سعیدی‌زاده هنر یک عطیه الهی محسوب می‌شود و ایجاد و شکل‌گیری هنر به‌واسطه الهامی است که به قلب هنرمند می‌رسد و این الهام نفحات قدسی حضرت صاحب‌الزمان‌(عج) به حضرت ثامن‌الحجج(ع) است.

وی خاطرنشان کرد: ما افتخار داریم پس از برگزاری نوزده دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سالیان گذشته در این دوره هم عرض ارادتی معنوی به ساحت مقدس آن امام همام داشته باشیم. 

به گفته وی باید همه هنرمندان ما به عرض اردات به امام رضا(ع) بپردازند و تولیدات هنری خودشان را به این ساحت مقدس پیشکش کنند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برگزاری جشنواره‌های شعر فارسی در کشورهای فارسی‌زبان، جشنواره شعر عربی در کشورهای عرب‌زبان، جشنواره شعر ترکی در کشورهای ترک‌زبان و آذری‌زبان منطقه اشاره کرد و درباره جشنواره‌های بیستمین دوره این رویداد توضیح داد: ما در این دوره شانزده جشنواره فرهنگی و هنری را به آستان مقدس این امام همام تقدیم می‌کنیم. از میان آن‌ها چهار جشنواره، رویدادهای بین‌المللی است و دو جشنواره از این شانزده جشنواره بخش بین‌الملل دارد.

وی همچنین درباره رویکردهای بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز بیان کرد: ما در این دوره از جشنواره در عین پاسداشت عمومی‌بودن جشنواره امام رضا(ع) که به‌باور همه متخصصان و اصحاب هنر و رسانه عمومی‌ترین جشنواره کشور است، به تخصصی‌کردن آن می‌اندیشیم.

سعیدی‌زاده ادامه داد: تخصصی‌کردن جشنواره یعنی اینکه هنرمندان و اصحاب هنر و صاحبان اندیشه تأیید کنند و آحاد مردم بهره‌مند شوند. تخصصی‌شدن جشنواره یعنی اینکه ما بتوانیم شرایط رشد و تقویت جریان هنر و رسانه را با هماهنگی اصحاب آن فراهم کنیم و از کنار تولیدات این جشنواره بتوانیم جریان هنری کشور را توسعه دهیم و فرهنگ رضوی را در سرتاسر این زیست‌بوم ارتقا دهیم. ما برای اینکه بتوانیم به این اهداف خودمان برسیم، از همه هنرمندان کشور و صاحبان قلم، فکر و اندیشه برای این عرض ارادت قدسی و ملکوتی به ساحت مقدس امام رضا(ع) کمک می‌طلبیم و استعانت می‌خواهیم که بتوانیم در دوره بیستم جشنواره‌های امام رضا(ع)، جریان فرهنگی و هنری کشور را به این آستان مقدس گره بزنیم و آن را بیمه کنیم.

در بخش آخر این مراسم دبیران جشنواره‌های مختلف بیستمین دوره رویداد بین‌المللی امام رضا(ع) معرفی شدند و پوسترهای این رویدادها رونمایی شد.

براین اساس، کوروش زارعی دبیر شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به‌میزبانی استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز، مجید ظریف دبیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه رضوی به‌میزبانی استان خراسان‌ رضوی، غلامرضا سپهری دبیر نوزدهمین جشنواره ملی رضوی به‌میزبانی استان تهران، عباسعلی سپاهی یونسی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی همدان، سید جلال فیاضی دبیر دهمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه به‌میزبانی استان گیلان، سید مجتبی ذبیحی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی به‌میزبانی استان گلستان، مهدی سیم‌رسیز دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی استان هرمزگان، مرتضی حیدری دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی به‌میزبانی استان خوزستان، مهدی زابل عباسی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی به‌میزبانی خراسان رضوی، محمدجواد شرافت دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی به‌میزبانی کرمان، علی محمد رادمنش دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی به‌میزبانی استان کرمان شهر جیرفت، احمد صدری دبیر ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی به‌میزبانی استان فارس، سعید سلیمانپور دبیر هفدهمین جشنواره ترکی رضوی به‌میزبانی آذربایجان‌غربی، حمیدرضا نویدی مهر دبیر چهاردهمین جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی استان بوشهر هستند.

همچنین سیدجواد رفائی به نمایندگی از دبیرخانه به‌جای دبیر جشنواره ملی داستان رضوی در سمنان و محمدجواد قاسمپور قائم‌مقام بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به‌عنوان نمایندگان هشتمین جشنواره گرافیک رضوی معرفی شدند.

 

>>> مشاهده ی بخش های منتخب آیین گشایش بیستمین جشنواره ی بین المللی امام رضا(ع) از شبکه ی یک سیمای ج.ا.ایران 

>>> مشاهده ویدئوی منتخب این مراسم در شهرآرا نیوز

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4642


Share
  • یک خبر بد، آقای وزیر فرهنگ گفته بنیاد بین‌ المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با افتخار تحت نظارت آستان قدس رضوی قرار داره و جزیی از خانواده آستان قدس محسوب میشه هرچند در ساختار وزارت ارشاده! میگم ۲۰ سال پیش آقای جعفری موسس این جشنواره و مدیرکل وقت ارشاد گفت این جشنواره مردمیه نه دولتی، یعنی قرار نبوده از اول هم بره زیر بلیت ارشاد، حالا نه تنها ۲۰ ساله زیر بلیت ارشاده، تازه قرارها از امسال بره زیر بلیت آستان قدس! یه آشپز شد دو تا، خدا آخر و عاقبت این بنیاد و اون جشنواره قدیمی اش رو بخیر کنه! چی فکر میکردیم و چی شد؟!!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها