دیپلماسی❜ دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ۲۳و۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ششمین کنفرانس بین المللی شهرهای هوشمند، اینترنت اشیاء

  • بازدید: ۳۸۴
دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ۲۳و۲۴ شهریور ۱۴۰۱، ششمین کنفرانس بین المللی شهرهای هوشمند، اینترنت اشیاء
دانشگاه فردوسی مشهد

پیشگفتار: پیدایش و افزایش چشم‌گیر تولید و استفاده از ابزارهای اتصال به شبکه جهانی اینترنت از جمله دستگاه‌هایی نظیر تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی افزون بر نسل قدیم کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها و سایر ابزارهای متصل به اینترنت، توان‌مندی ارائه طیف وسیعی از خدمات را فراهم نموده است. 

در چنین شرایطی و با گسترش چشم‌گیر استفاده از بستر اینترنت، تصور دنیایی که در آن هر شی علاوه بر ارتباط با دیگر اشیاء از طریق شبکه، به صورت خودکار به فعالیت می‌پردازد، امری دور از ذهن نیست. به این مفهوم جدید اینترنت اشیاء می‌گوییم، مفهومی که توسط آن طیف وسیعی از اشیاء فیزیکی و منطقی از طریق این بستر به صورت پیوسته به یکدیگر متصل و این امکان برای انسان‌ها و ماشین‌ها فراهم می‌آورند که بتوانند فارغ از وابستگی‌های مکانی و زمانی به سادگی و بدون صرف هزینه‌های سربار به اطلاعات تولید شده توسط آن‌ها دسترسی، کنترل و مدیریت داشته باشند.

اینترنت اشیاء، به اشیاء و وسایل پیرامون ما که به شبکه ­های اینترنت متصل هستند اشاره دارد و توسط برنامه ­هایی در تلفن­ های هوشمند و تبلت ها، کنترل و مدیریت می­ شوند. پیش­ بینی شده است که تا سال ۲۰۲۳، بیش از ۷۵ میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهد بود. بنابراین با رشد هر چه بیشتر این تکنولوژی، سنسورها، دستگاه ­ها و شبکه ­های بیشتری به وجود می ­آیند که می ­توانند با یکدیگر و کاربرانشان ارتباط برقرار کنند. 

اینترنت اشیاء درحوزه های مختلف، کاربردهای متنوعی دارد. یکی از مهم­ترین این حوزه­ ها، شهر هوشمند است. شهر هوشمند شامل مفاهیمی نظیر ساختمان ­های هوشمند، کنترل هوشمند ترافیک، حمل­و­نقل هوشمند، انرژی هوشمند، پارکینگ هوشمند، روشنایی هوشمند، مراقبت­ های درمانی هوشمند، کشاورزی هوشمند و غیره می­ شود. 

یک شهر برای اینکه هوشمند باشد، نیاز نیست که همه­ ی این اجزا را داشته باشد و ممکن است با توجه به هزینه ­ها و تکنولوژی­ های موجود، فقط بعضی ازسرویس های شهر هوشمند را شامل باشد. 

به صورت کلی، اگر شهرهای هوشمند عملیاتی شوند، باعث کاهش مصرف انرژی ، کاهش انتشار کربن، کاهش زباله­ های شهری و افزایش رضایت شهروندان از خدمات شهری می شود. 

یک شهر هوشمند محلی است که در آن، شبکه­ ها و سرویس ­های قدیمی به صورت انعطاف­ پذیرتر، کاراتر و موثرتر با استفاده از تکنولوژی­ های ارتباطی، دیجیتالی و اطلاعاتی عمل کنند تا سرویس دهی بهتری برای شهروندان داشته باشند. 

شهرهای هوشمند، سبزتر و امن ­تر و سریع­تر و دوستانه ­تر هستند.

پیش‌­بینی شده­ است که تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶۰ درصد از مردم در شهرها زندگی خواهند کرد. بنابراین تکنولوژی‌­های اطلاعاتی و ارتباطی، سیاست­‌های دولت و شرکت‌­های خصوصی نقش عمده‌­ای در اجرای راه­کارهای مسائل، سرویس­‌ها و برنامه‌های شهر هوشمند دارند. در این میان، الگوهای مربوط به اینترنت اشیاء، نقش مهمی در برنامه‌­های مربوط به جامعه و هم­چنین صنعت ایفا می‌­کنند.

با توجه به اهمیت شهرهای هوشمند و نقش آنها در رضایت‌مندی بیشتر مردم و ارائه خدمات بهتر به شهروندان و همینطور با توجه به اهمیت اینترنت اشیاء و کاربردهای آن، گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری دانشگاه اصفهان، اقدام به برگزاری «ششمین کنفرانس بین‌المللی شهرهای هوشمند، اینترنت اشیا و کاربردها» درتاریخ ۲۴-۲۳ شهریور ۱۴۰۱ در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد می‌نماید. امیدواریم با مشارکت دانشجویان، پژوهشگران و بخش صنعت کشور، شاهد برگزاری موفق این رویداد باشیم.

اطلاعات برگزاری همایش

فراخوان مقاله ششمین کنفرانس بین المللی شهرهای هوشمند، اینترنت اشیاء و کاربردها، شهریور ۱۴۰۱، دانشگاه فردوسی مشهد 

به گزارش سایت رسمی کنفرانس، "ششمین کنفرانس بین المللی شهرهای هوشمند، اینترنت اشیاء و کاربردها، شهریور ۱۴۰۱" در تاریخ ۲۳ و ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ توسط دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان در شهر مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده مهندسی برگزار می گردد.

برگزار کننده همایش: دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشگاه اصفهان

امکان ارسال مقاله: بله

مکان برگزاری: مشهد -  دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده مهندسی

حوزه های تحت پوشش:   کامپیوتر، IT

تاریخ های مهم

تاریخ برگزاری همایش: ۲۳ و ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

مهلت ارسال مقاله به ششمین کنفرانس بین المللی شهرهای هوشمند، اینترنت اشیاء و کاربردها، شهریور ۱۴۰۱ 

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات:  ۱۵ خرداد ۱۴۰۱

اعلام نتایج داوری اصل مقالات:  ۱۵ تیر ۱۴۰۱

آخرین مهلت ثبت نام: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

اطلاعات تماس

دبیر کنفرانس: دکتر محمدحسین یغمائی مقدم

دبیر علمی کنفرانس: دکتر محمود فتحی ، دکتر محمد اله بخش

دبیر اجرایی کنفرانس: مهندس مهسا حسین پورمقدم

تلفن تماس با دبیرخانه: ۳۸۸۰۶۱۳۳-۰۵۱

وب سایت: پایگاه رسمی کنفرانس

ایمیل: sciot۲۰۲۲[at]um.ac.ir

محورهای همایش

شبکه های اینترنت اشیاء و ارتباطات

محاسبات ابری، مه ولبه در اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند

صنعت ۴/۰ و اینترنت اشیاء صنعتی

تجزیه و تحلیل داده های کلان و هوشمندی

امنیت و حریم خصوصی در اینترنت اشیاء

کاربردهای اینترنت اشیاء در صنعت برق

بلاکچین، اینترنت اشیاء و شهرهای هوشمند

شبکه های اجتماعی و شهرهای هوشمند

کاربردهای اینترنت اشیاء درشهرهای هوشمند

پوستر کنفرانس

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8501


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها