دیپلماسی❜ گردشگری/ تقویم فرهیخت: ۴ و ۵ آذر ۱۴۰۰، برپایی همایش فعالان گردشگری ایران و عراق در مشهد

  • بازدید: ۵۲۱
گردشگری/ تقویم فرهیخت: ۴ و ۵ آذر ۱۴۰۰، برپایی همایش فعالان گردشگری ایران و عراق در مشهد
اداره کل گردشگری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: همایش مشترک فعالان صنعت گردشگری ایران و عراق به میزبانی مشهد برگزار می‌شود. سیدجواد موسوی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این همایش چهارم و پنجم آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور نمایندگان دفاتر خدمات مسافرتی و فعالان صنعت گردشگری دو کشور همسایه، معاون گردشگری وزارت‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، استاندار خراسان رضوی، نمایندگان وزارت امور خارجه، نماینده کنسولگری عراق در مشهد و مدیران مربوطه در مشهد برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این نشست را آشنایی بخش خصوصی و صاحب منصبان صنعت گردشگری و زیارت کشور همسایه با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران به ویژه  استان خراسان رضوی اعلام کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی اظهار کرد: مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی ایران و سرزمین معنویت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و حضور مضجع مطهر امام هشتم (ع) فضای این شهر را به شمیم ولایت و عطر کرامت و برکت آمیخته است.

موسوی با بیان این‌که شیفتگان بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) سالانه به دیدار و زیارت امام مشرف می‌شوند و مشهد تا قبل از شیوع ویروس کرونا هرسال پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر و عاشق داخلی و خارجی بود، تصریح کرد: قصد ما از برگزاری این نشست آشنایی دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور عراق با زیرساخت‌ها، ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فرهنگی، زیارتی، اجتماعی و تفریحی استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد است.

وی گفت: در گفتگوهای دوجانبه این ظرفیت‌ها به دوستان و همسایگان عراقی ارائه می‌شود تا فرایندهای بهره‌گیری از امکانات موجود و شرایط مشارکت تبیین شده و ارتباطات میان فرهنگی، زیارتی و اجتماعی نضج گرفته و قوام یابد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: امیدواریم این روند تعاملات و آشنایی‌ها با سایر کشورهای شیعی و دیگر همسایگان ادامه یافته و گردشگری زیارت در مشهد مقدس توسعه‌ای روزافزون یابد.

خراسان رضوی با برخورداری از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تاسیسات اقامتی دارنده رتبه نخست کشور از این حیث است.

ایرنا - 3 آذر 1400

معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی: گردشگری ابزار توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و عراق است

ایسنا/خراسان رضوی معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گردشگری ابزار توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و عراق است و توسعه و تسهیل زیارت بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در این راستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علی‌اصغر شالبافیان امروز در همایش فعالان صنعت گردشگری ایران و عراق که در محل هتل پردیسان مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: از فرصت برگزاری این همایش نه فقط برای توسعه مناسبات مشترک با خراسان رضوی بلکه برای همه استان‌ها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کشور عراق از هفته گذشته در ایران مهمان ما بوده‌اند و با بخش خصوصی و دولتی در استان‌های کردستان و کرمانشاه و اکنون در خراسان رضوی میزبانی این دوستان هستیم.

معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: میزبانی از مدیران شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری عراق بعد از این همایش نیز استمرار خواهد داشت و در هفته آینده در استان گلستان میزبان آن‌ها خواهیم بود.

شالبافیان با بیان اینکه مدیران کل برخی استان‌های کشور نیز در این همایش حضور دارند، یادآور شد: مسئولان انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی استان‌های تهران، اصفهان، تبریز، فارس و ایلام نیز در این همایش حضور دارند دارند و می‌توانند از این فرصت با هم‌افزایی برای توسعه مناسبات با مدیران کل استان‌ها استفاده کنند.

سعید ولی‌زاده، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز با خیر مقدم به میهمان این همایش گفت: امیدوارم با برگزاری این همایش زمینه برگزاری تورهای گروهی در ایران به ‌ویژه خراسان رضوی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این گردهمایی رفاه و خدمات بیشتر به زائران عراقی است.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره کل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی،عزیز تمیمی نماینده شرکت‌های گردشگری عراق در ادامه ضمن قدردانی برای برگزاری این همایش،گفت: اشتراکات فرهنگی زیادی بین ایران و عراق وجود دارد که از آن‌ها برای تعامل بیشتر استفاده خواهد شد و منافع اقتصادی برای مردم هر دو کشور به دنبال خواهد داشت به همین دلیل لازم است که همکاری‌های بیشتری صورت گیرد.

گفتنی است که این همایش با حضور معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال برگزاری است و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران و عراق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وزارت امور خارجه و فعالان بخش خصوصی گردشگری در این همایش حضور دارند.


بازرس جامع گردشگری سلامت: نگاه ما ارائه خدمات جامع و در شان امام رضا (ع) به زائران است

هاونگی گفت: وقتی می گوییم گردشگری نه فقط خدمات مربوط به توریسم است بلکه هر خدمتی که برای ما ارزآوری داشته باشد را شامل می شود به همین دلیل نگاه ما به گردشگر باید به گونه ای باشد که در همه زمینه ها برای ما ارز آوری داشته باشد.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ کشور ایران یکی از کشورهایی است که با داشتن منابع طبیعی بکر و زیبا و با توجه به پیشینه تاریخی خود و اماکن زیارتی همواره پذیرایی گردشگران زیادی از قاره های مختلف بوده است، البته با توجه به این منابع عظیم اما هنوز ما نتوانسته ایم آن گونه که باید جذب گردشگر داشته باشیم. مشهد مقدس نیز به واسطه مشجع شریف امام رضا (ع) همیشه پذیرای زائران زیادی از کشورهای مختلف بوده است، وجود این امام و مراکز تفریحی و گردشگری و امکانات درمانی پیشرفته در این شهر موجب شده تا پذیرای حجم گسترده ای از گردشگران تا قبل از کرونا باشد. در حال حاضر نیز با فروکش کردن کرونا ورود گردشگران به مشهد افزایش چشمگیری داشته است از اینرو این خبرگزاری با «میثم هاونگی» بازرس جامع گردشگری سلامت گفتگویی داشه که در ادامه می خوانید:

اخیرا همایشی توسط شرکت های گردشگری مشهد برگزار شد در این خصوص توضیح بفرمایید؟ 

همایش مشترک فعالان صنعت گردشگری ایران و عراق در خصوص نحوه خدمات پزشکی و گردشگری توسط آژانس های مسافرتی در مشهد برگزار شد. اگر گردشگر قبل از ورود به ایران تمام خدمات را از قبل توسط آژانس های مسافرتی هماهنگ کند علاوه بر افزایش کیفیت خدمات به وی برای ایران نیز موجب ارزآوری بیشتری خواهد شد. این نشست ها در آینده با کشور عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند کویت و امارات برگزار خواهیم کرد و اکنون برای برگزاری این همایش، 21 شرکت مسافرتی هزینه های آژاس های مسافرتی عراقی را با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تقبل کردیم.

در حال حاضر گردشگران ما با چه مشکلاتی مواجه است؟

75 درصد گردشگرانی که وارد مشهد می شوند عراقی هستند و با توجه به این حجم گسترده زائران عراقی به مشهد و برای جلوگیری در بی نظمی در ارائه خدمت به زائر عراقی، لزوم برگزاری چنین نشستی احساس می شد که خوشبختانه در این نشست خدمات شناسایی شد. در واقع هر کشوری که جذب گردشگر دارد مخصوصا در این حجم به همان نوبه می تواند عوارض و مشکلاتی به همراه داشته باشد.

اما می توان با ساماندهی و مدیریت مشکلات آنان را برطرف کرد، در حال حاضر زائر ما در تبدیل ارز خود دچار مشکل است، فعالیت های شرکت های غیرمجاز گردشگری، عدم ایجاد جایگاهی در فرودگاه برای گردشگر در صورت نیاز به راهنما و لیدرتور و هتل خوب از دیگر مشکلات گردشگران عراقی در سفر به مشهد است.

به نظر شما برای رفع چالش های زائران عراقی به ویژه در حوزه درمانی که استقبال زیادی وجود دارد، چه باید کرد و شما چه برنامه ای دارید؟

در خصوص رفع چالش های زائران عراقی ، برای این منظور «سستم جانایی» اداره کل میراث فرهنگی استان طراجی کرده که تمامی اطلاعات گردشگران خارجی برای ورود به ایران ثبت می شود و این برای زائرانی که اخیرا به عراق رفتند اجرا شد؛ خوشبختانه با حذف ویزا عراقی ها به راحتی از مرزهای هوایی کشور وارد می شوند.

با توجه به اینکه بازرس جامع گردشگری سلامت هستم در این خصوص 2 هزار و 300 لیدر سنتی را جذب و برای این افراد آموزش هایی توسط وزارت بهداشت و میراث فرهنگی برگزار و آنها را ساماندهی کردیم؛ همچنین برای این منظور انجمنی در خراسان و استان های دیگر ثبت شده است، طی این فرایند لیدرهای ما به صورت حرفه ای با گردشگر برخورد می کنند.

ما در شاخص جداول «جی دی پی» رتبه یک مقصد گردشگری ارزان کل دنیا را داریم؛ یعنی گردشگری که وارد ایران شود هزینه اقامت هتل و ویزا و .. برابر با یک تور داخلی یک کشور اوپایی است و از همه مهمتر در همین شرایط از کشورهایی چون اتریش، آلمان، فنلاند و کرواسی جذب گردشگری ورودی برای درمان داشتیم.

ما گردشگران زیادی از کشورهای همجوار چون پاکستان داریم که از یک مرز وارد و برای مقصد کشور دیگر از مرز دیگر ما خارج می شوند و فقط از ما خدمات می گیرند د واقع ارز آوری برای ما ندارند. چه کاری باید صورت گیرد که کشور ما مقصد گردشگری برای آنها شود و مجب ارز آوری شود؟

مسافران زیادی از کشورهای همجوار چون افغانستان، تاجیکستان و پاکستان و از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان، بحرین، امارات به مشهد سفر می کنند و حتی عربستانی ها با وجود اینکه کشورشان سفر به ایران را ممنوع کرده است اما از طریق عراق و امارات وارد ایران می شوند لذا این ها ظرفیت های بسیار خوبی است که باید از آنها استفاده کنیم مثلا کشور افغانستان به دلیل سختگیری در ارائه ویزا و به قدرت رسیدن طالبان که پرواز از آن کشور صورت نمی گیرد.

مردم این کشور برای پرواز ترانزیت به کشورهای اروپایی وارد ایران می شوند و این موجب ارز آوری برای کشور می شود . تورهای گردشگری با ارائه یک بسته کامل، خدمات بهتر و با کیفیت تر می توانند موثر باشند.

نگاه ما به گردشگر چگونه باید باشد تا برای کشور ارزآوری بیشتری داشته باشد؟

نگاه ما این است که خدمات جامع، کامل و در شان زائر امام رضا (ع) ارائه دهیم، شرکت ما 5 سال رتبه یک جذب گردشگر ورودی به استان و سه سال در استان رتبه یک گردشگر ورودی دارد، در سال 98 ، 18 هزار و 500 نفر گردشگر را وارد ایران کرده و رتبه یک ارز آوری در کشور را دارد، اگر شرکت ما بیشترین ارزآوری را داشته تنها به دلیل تمرکز به بحث اسکان و حمل و نقل نبوده است ، ما بی نهایت خدمات از جمله سرمایه گذاری تعریف کردیم.

گردشگر ما در یک هتل مشهد 34 واحد خریده است، در بحث صادرات گردشگر عمانی ما در ماه 300 تن استیل از ما خریداری می کند لذا وقتی می گوییم گردشگری نه فقط خدمات مربوط به توریسم است بلکه هر خدمتی که به ما ارزآوری داشته باشد را شامل می شود به همین دلیل نگاه ما به گردشگر باید به گونه ای باشد که در همه زمینه ها برای ما ارز آوری داشته باشد. شبستان، 16 آذر 1400


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8241


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها