دیپلماسی❜ شهری/ گلایه های فرهیخت: برای این شورای شهر، گویا گچ و سیمان و آسفالت، مهمتر از توسعه روابط خارجی مشهد است!

  • بازدید: ۴۸۳
شهری/ گلایه های فرهیخت: برای این شورای شهر، گویا گچ و سیمان و آسفالت، مهمتر از توسعه روابط خارجی مشهد است!
شورای اسلامی شهر
❋ گلایه های فرهیخت: پس از انتشار خبر «شهردار مشهد در برزخ استیضاج» مبنی بر قانع نشدن اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از پاسخ های «سیدعبدالله ارجائی» شهردار مشهد به ۲۰ سئوال آنان، این پرسش در ذهن برخی از مخاطبان فرهیخت ایجاد شد که مگر این سئوال ها چه بوده که از ۱۴ رای حاصله، هشت رأی مخالف، چهار موافق و ۲ رأی ممتنع داده اند و حالا فرصت دارند طرح استیضاح شهردار را ارائه کنند؟
با تورقی ساده در متن این سئوالات پرسیده شده، به سادگی می توان دریافت که گلایه ی این دسته از مخاطبان فرهیخت، انتقادی بجاست که «وقتی شورای اسلامی شهر مشهد با ۲۰ سؤال، عملکرد شهردار را به چالش می کشد و حتی یک سؤال از «رویکرد بین المللی» این جهان شهر معنوی در آن نیست، آیا نباید گفت که برای این شورا، گویا گچ و سیمان و آسفالت، مهمتر از توسعه روابط خارجی شهر است؟ افسوس!»

◄و اما اصل خبر:
شهردار مشهد در برزخ استیضاح
ایسنا/خراسان رضوی... با قانع نشدن اعضاء شورای شهر مشهد از پاسخ‌های شهردار به تذکرات و سوالاتشان، آن‌ها فرصت دارند طرح استیضاح شهردار را ارائه کنند.
امروز، ۳۰ آبان‌ ماه، در پنجاه‌ونهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، عبدالله ارجائی، شهردار مشهد، برای پاسخگویی به ۲۰ سوال اعضاء شورا که در جلسات قبلی شورا مطرح شده بود، حضور یافت. پس از پاسخ‌گویی شهردار رای‌گیری انجام شد که در نهایت از بین ۱۴ رای، اعضاء شورا با هشت رای مخالف، چهار موافق و ۲ ممتنع از پاسخ شهردار قانع نشدند و حال فرصت دارند طرح استیضاح شهردار را ارائه کنند.
پس از رای‌گیری حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد، گفت: پنج عضو یعنی یک‌سوم اعضاء شورا فرصت دارند طرح استیضاح را امضا و ارائه کنند. تا زمانی که طرح استیضاح ارائه نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. 
شهردار مشهد در ابتدای صحبت‌هایش اظهار کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی مدل مترقی حکومت‌داری آن یعنی مردم‌سالاری دینی بوده که یکی از حلقه‌های تکمیل‌کننده آن پارلمان‌های محلی یا شوراهای اسلامی در سطح کشور است. شوراها که عنان اداره شهرها و روستاها را به دست دارند، تصمیم‌گیری اصلی در شهر و روستا بر عهده آنان بوده و این شوراست که با نظارت به موقع می‌تواند بسیاری از مسائل را حل‌ و فصل کند. شهرداری نظارت را حق شورا می‌داند؛ سوال و تذکر را مغتنم می‌شمارد و معتقد است وظیفه شهرداری ‌پاسخگویی دقیق، شفاف و روشن به ابهامات و سوالات است.
عبدالله ارجایی در پاسخ به سوال اول در خصوص اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران شاغل در شهرداری عنوان کرد: روند انجام این تکلیف قانونی ۶ مرحله‌ای است. بارها متذکر شدیم که هر قانونی تصویب می‌شود، باید آن را اجرا کرد؛ حتی اگر به آن نقد داشته باشیم. به این قانون نه‌تنها نقد نداریم بلکه از آن استقبال هم می‌کنیم و آن را جزو قوانین خوب می‌دانیم. البته اجرای این قانون دستورالعمل‌هایی نیاز دارد که ابلاغ نشده است؛ در نتیجه چالش‌هایی برای اجرای آن به وجود آمده است.
ارجائی افزود: مراحلی که تاکنون انجام شده، شناسایی ایثارگران در سه بند مشمول یعنی رابطه استخدامی مستقیم، رابطه حجمی در بخش اداری و مشمولان به کار گرفته شده در شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری، استعلام مدارک ایثارگری، بررسی و تایید در کمیسیون تخصصی منابع انسانی، بررسی و تایید در گزینش، اختصاص پست و صدور حکم است. در زمینه مشمولان رابطه استخدامی مستقیم از ۳۷۶ نفر مشمول، ۳۶۷ نفر در کمیته نیروی انسانی و ۳۳۴ نفر در گزینش تایید شدند که تاکنون به ۳۱۱ نفر پست اختصاص داده شده و ۱۷ نفر نیز نیازمند تعیین تکلیف هستند. حکم ۳۰۴ نفر یعنی حدود ۹۰ درصد نیز صادر شده است. در زمینه مشمولان حجمی شاغل در بخش اداری که ۷۹۰ نفر هستند، ۷۷۹ نفر در کمیته منابع انسانی و ۷۴۳ نفر در گزینش مورد تایید قرار گرفتند که حکم ۴۴۳ نفر صادر شده و ۱۰۸ نفر نیازمند تعیین پست سازمانی هستند. در گروه سوم که شامل ۴۴۳۲ نفر از مشمولان به کار گرفته شده در شرکت‌های طرف قرارداد شهرداری است، ۱۶۶ نفر تاییدیه گزینش گرفتند و مابقی در نوبت گزینش هستند.
ارجائی بیان کرد: شهرداری مشهد جزو بزرگترین دستگاه‌های کشور است که افتخار حضور خانواده ایثارگران را دارد. این میزان در برخی دستگاه‌ها یک‌رقمی بوده که قاعدتا حل‌ و فصل آن ساده است اما وقتی با حجم بیش از ۵۰۰۰ نفر مواجه هستیم، این روند کمی طولانی‌تر می‌شود. در زمینه پست سازمانی مراجع بالادستی تعیین تکلیف می‌کنند که مکاتبات متعددی صورت گرفته اما تاکنون حتی یک پست سازمانی اختصاص داده نشده است. از وزیر کشور استعلام کردم که مشخص کنند اولویت تبدیل وضعیت چیست؛ گفت اولویتی وجود ندارد که این موضوع یک اشکال برای این قانون است.
شهردار مشهد در پاسخ به سوال دوم در خصوص انتصابات غیر کارشناسی تصریح کرد: بهتر بود مصداق مشخص می‌شد زیرا مقوله گسترده‌ای است. از ۷۴ انتصابی که شهردار انجام داده، ۸۵ درصد شرایط احراز داشتند که در مدت مشابه دوره قبل این میزان ۶۰ درصد بوده است. تخصص‌گرایی دوره قبل ۲.۶۸ درصد اما در دوره جدید سه درصد بوده است. در سال‌های تحصیل بعد از کارشناسی دوره قبل ۶.۷ درصد و دوره جدید ۶.۳۱ درصد بوده است. در زمینه جوان‌گرایی میانگین سن مدیران دوره قبل ۴۶ و مدیران دوره جدید ۴۴ سال است. انتصابات درون‌سازمانی در دوره قبل ۶۷ و در دوره جدید ۷۶ درصد بوده است.
وی در خصوص سوال سوم در زمینه عدم اهتمام ویژه در رسیدگی به معضلات حاشیه شهر خاطرنشان کرد: از منظر بودجه‌ای در سال ۹۹ میزان اعتبار تخصیصی به فعالیت‌های عمرانی حاشیه شهر کمتر از ۳۰ درصد، در سال ۱۴۰۰، ۳۸ درصد و در سال ۱۴۰۱، ۴۲ درصد بوده که اهتمام شورا و شهرداری به حاشیه شهر را نشان می‌دهد. پروژه‌های بلوار بصیرت، تقاطع غیر همسطح شهید میرزایی، تعریض پل ده‌رود که آماده بوده، طرح تفصیلی قرقی، ساماندهی پهنه خین‌عرب، پل رسالت، طبرسی، اسماعیل‌آباد، کال زرکش، کال طرق و سایر پروژه‌ها به عنوان پیشران‌های توسعه در طرح تفصیلی واقع شده‌اند. اتفاق بزرگ دیگر توسعه به شرق است که در افق میان‌مدت سه پهنه حاشیه شهر شامل شهرک رجایی، باهنر و طرق در دستور کار قرار دارد. در زمینه احداث واحدهای مسکونی جزومعدود شهرهای کشور هستیم که طرح جهش مسکن را از مشهد بیرون نمی‌بریم. ۳۰ هزار واحد ساخته خواهد شد. در شهرک شهید رجایی بیش از ۴۰۵۰ واحد مسکونی ساخته می‌شود که در این راستا در حال تهیه اسناد برای فراخوان هستیم.
ارجائی در پاسخ به سوال چهارم در خصوص عدم تعریف و انعقاد قراردادهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید مخصوصا با سرمایه‌گذاران داخلی، عنوان کرد: تعداد فراخوان‌ها در سال ۱۴۰۰، ۸ مورد و در هفت ماهه امسال ، ۱۶ مورد بوده است. پروژه عقیق میدان شهدا با ۱۵۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد. اعتبار پروژه دلاوران نیز ۵۰۰ میلیارد تومان بود. در ساماندهی شرکت‌های مسافرتی پایانه امام رضا(ع) هم رقم وصول مطالبات و هم مزایده داشتیم. شهربازی پارک ملت ساماندهی شد. یک اتفاق بزرگ نیز این بود که ۱۴ پروژه مشکل‌دار اقتصادی دوره‌های قبل تعیین تکلیف شد و می‌توانیم بعد رفع مشکلات، پایانکار را صادر کنیم.
شهردار مشهد در پاسخ به سوال پنجم مبنی بر ثبت غیر قانونی اسناد مالی خارج از موعد مقرر، گفت: ما سه تاریخ کلیدی شامل ۱۵ اردیبهشت، پایان تیرماه و پایان شهریور داریم. اگر مصداقی وجود دارد ارائه کنید. اگر اتفاقی افتاده و از چشم ما پنهان شده باشد، پیگیری می‌کنیم. اذعان حوزه مالی شهرداری این است که چنین موردی ثبت نشده است.
سوال ششم در خصوص عدم ارائه تفریغ بودجه علیرغم مهلت مقرر قانونی بود که ارجائی در این زمینه گفت: حسابرس توسط شورا در ۲۰ تیر به ما معرفی شده و ما گزارش حسابرس را ۲۹ آبان یعنی دیروز دریافت کردیم. با تمام این موارد در سطح عملیات تفریغ را ۲۱ آبان به شورا تقدیم کردیم، گزارش حسابرس را نیز ظرف امروز یا فردا ارائه خواهیم کرد.
وی در خصوص سوال هفتم مبنی بر عدم اجرای طرح‌های مصوب شورا، بیان کرد: اعضای شورا ۷۱ طرح را در این دوره مطرح کردند که تاکنون ۱۰ طرح ‌از شورا بیرون نیامده، ۳۵ طرح دارای بار مالی و ۲۶ طرح از جنس رویه و اعطای مجوز به شهرداری بوده است. ۳۱ طرح انجام شده، ۲ طرح انجام نشده و ۲۸ در حال انجام بوده که تا پایان سال انجام خواهد شد. در سوال هشتم تبصره ۴۸ اصلاحی در خصوص تملک و ساخت پارک‌های محله‌ای در محلات کم‌برخوردار مطرح شد که در این زمینه تاکنون ۴۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در اسماعیل‌آباد، طبرسی، توس و پورسینا هزینه شده که تا پایان سال به این موضوع اهتمام خواهیم داشت. تکلیف مندرج در تبصره ۱۵۰ میلیارد تومان است. مبنای ما این است که سرانه‌های خدماتی حاشیه شهر را به عدد مورد قبول شورا برسانیم.
خیابان شهیدان عامل تبدیل به پارکینگ طبقاتی می‌شود
ارجائی با اشاره به سوال نهم مبنی بر تامین ۲۰۰۰ جای پارک توسط شهرداری با اولویت اطراف حرم با مشارکت بخش خصوصی، تصریح کرد: دو طرح بزرگ در دست اجرا داریم، یک اقدام هم انجام شده است. یک طرح پارکینگ طبقاتی بهار بوده که مبنا این است که خیابان شهیدان عامل تبدیل به پارکینگ طبقاتی شود، پروژه در دست طراحی بوده و یکی از بهترین پارکینگ‌های سطح شهر خواهد بود. یکی از مسائل این دوره ضعف مطالعات انجام شده است و مطالعات زیادی در اختیار دوره ششم قرار نگرفته است.
شهردار مشهد افزود: ما همچنین با آموزش‌وپرورش برای استفاده از زمین‌های مدارس در سطح منفی آن‌ها صحبت کردیم که در این سطح سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ ایجاد شود و ما در مقابل بتوانیم مجوزهایی را به آموزش‌وپرورش بدهیم. تاکنون ۶۰ مدرسه بررسی و جانمایی شده است. سرانه فضاهای آموزشی مشهد نیز کم است که با این موضوع می‌توانیم به این مشکل کمک کنیم. ۷۰۰ جای پارک در اراضی لشکر در حال بهره‌برداری بوده، اما مسطح هستند. در طرحی که شهردار منطقه ۸ در دست طراحی دارد، یک مورد پارکینگ مکانیزه خواهد شد. هنوز زمین‌ها بین ما، ارتش و آستان قدس به صورت کامل افراز نشده است. بخش دیگری از سوال در خصوص ایجاد ۱۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی بوده که برای ۶۷۰ مورد سرمایه‌گذار و خیر اعلام آمادگی کردند. از ۳۳۰ مورد باقی‌مانده نیز ۱۹۵ سرویس بهداشتی سیار و ۴۳ سرویس ثابت تاکنون ساخته شده است.
وی در پاسخ به سوال دهم در خصوص عدم رویکرد سرعت‌بخشی به توسعه و بهسازی منطقه منفصل توس، عنوان کرد: اعتبار منطقه توس ۴۸ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۲ میلیارد تومان رسیده و عمده کارها جمع‌آوری آب‌های سطحی و آسفالت معابر خاکی بوده وخط اتوبوس نیز اضافه شده است. شورای قبل شهرداری را مکلف کرده بود شرکتی برای توسعه توس احداث کند که مورد مخالفت وزارت کشور قرار گرفت، اما ‌دوباره خواهش کردیم این موضوع به جریان بیفتد که قبول کردند و دو هفته پیش جلسه‌ای با قائم مقام اقتصادی سازمان صداوسیما داشتیم که زمین بسیار خوبی در شاهنانه در اختیار دارند، امیدواریم در این زمینه توافق کنیم. محدوده توس بسیار زرخیز است. دنبال این هستیم مدیر پروژه قوی منصوب کنیم که ظرف یک ماه آینده با گرفتن استعلامات لازم حکم ایشان صادر می‌شود.
ارجائی در خصوص عدم مراقبت از حسن اجرای بودجه، گفت: برای این موضوع حسابرس داریم و او باید اظهار نظر کند انحرافی داشته‌تیم یا نه. حسابرس تایید کرده مغایرت اساسی نداریم و تقدیم شورا هم شده. اگر مغایرت دیدند وظیفه ما این است آن را رفع کنیم.
وی ادامه داد: در زمینه عدم تحقق ۱۴۸ تبصره معادل ۶۷ درصد از مجموع ۲۱۷ تبصره نیز ۱۱۲ تبصره در آلبوم بودجه ۱۴۰۱، ۳۹ تبصره اصلاحی ۱۴۰۰ و ۶۶ تبصره در آلبوم بودجه ۱۴۰۰ بوده، ۱۴۳ تبصره نیز تکلیفی و ۷۴ تبصره مجاز بوده است، در این مورد باید دقیق‌تر گزارش شود.
شهردار مشهد بیان کرد: در خصوص احداث میدان بار مرکزی تاکنون با دو سرمایه‌گذار وارد مذاکره شدیم که دو تا از شرکت‌های بومی به‌نام هستند، مکان‌سنجی و مطالعات انجام شده و کمیسیون باید نظر دهد تا این تبصره به مراحل بعدی برود. قرارداد پروژه عقیق میدان شهدا منعقد و کلنگ‌زنی انجام شده است. سرمایه‌گذار قرارداد کارخانه بیوگاز که بزرگ‌ترین کارخانه‌های بیوگاز کشور بوده را امضا کرده است. تفاهم‌نامه‌ای ۶ هزار میلیاردی با بانک شهر داریم که ۱۰۰۰ میلیارد تبدیل به قرارداد شده است.با شرکت بهمن نیز برای ۹۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد امضا شده که جزو بزرگ‌ترین قراردادها است. تفاهم‌نامه خوبی با بانک مسکن داشتیم که قرار است در ساخت ۴۰۰۰ واحد مشارکت کنند.
وی ادامه داد: در تسهیلات و اوراق مشارکت اطراف حرم عملکرد همکاران ما مثال‌زدنی است. ما سال ۹۹، ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفتیم، سال ۱۴۰۰ به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید و سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رساندیم. کل ردیف در مجلس ۲۰۰۰ میلیارد بوده که ۵۰ درصد متعلق به مشهد است. سوال بعدی در خصوص ظرفیت‌سوزی منابع، سرمایه‌ها و دارایی‌های شهرداری از جمله رستوران کوهسنگی است. شهرداری پارک ملت بعد از چند سال امروز در خدمت مردم است. مجموعه انتفاعی کوهسنگی چند سال تعطیل و در طول سال‌هایی که فعال بوده چند بار دست به دست شده و تغییر کاربری پیدا کرده. این مجموعه همواره مورد مناقشه بوده است. آخرین فراخوانی که دادیم ۲۳ مهر بود، پروپوزال آن ارائه شده، باید سرمایه‌گذار بیاید، این فراخوان نوبت دوم است، فراخوان نوبت اول در ۹ مهر بود.
ارجائی اضافه کرد: در این دوره اتفاقات خوبی در مولدسازی سرمایه‌های شهرداری رخ داده است. برای اداره بسیاری از پارک‌ها سوبسید می‌دهیم. برای پارک بهار می‌توانستیم پروژه‌ای در آن اجرا کنیم، اما یک سال فقط برای آن وقت گذاشتیم. امروز ۲۰ هکتار زمین برای سرمایه‌گذاری گردشگری در این پارک گرفتیم. توانستیم ۲۷ دستگاه اتوبوس را بازسازی و نوسازی کامل و به ناوگان اضافه کنیم. فقط در پسماند ۳۳ درصد رشد دریافتی داشتیم. امروز تمامی سازمان‌های ما در حال تبدیل به سازمان‌های خودکفای اقتصادی هستند. دستور دادیم در تمام سازمان‌هایی که امکانش وجود دارد، معاونت اقتصادی تشکیل شود. اگر ما درآمد نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم هزینه کنیم؟ در مولدسازی دارایی‌های شهرداری اساسنامه شرکت زیان‌ده هفت حوض را اعضای شورا تغییر دادند. اساسنامه شرکت تات نیز تغییراتی داشته و امیدواریم به سمت سوددهی حرکت کند.
شهردار مشهد با اشاره به سوالی در خصوص به نتیجه نرسیدن پروژه‌های اقتصادی گذشته، تصریح کرد: باید برای این گذشته زمان می‌دادید. ۱۵ پروژه اقتصادی قبل از دوره ششم مختومه شده و به نتیجه رسیده و ۹ پروژه در دست اقدام بوده که در طول یک سال گذشته، ۱۶.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم. ۷ پرونده در مراحل قضایی است که تا تعیین تکلیف آن نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. ۲ پروژه در کمیسیون‌های شورا در حال بررسی است و یک پروژه خاتمه پیدا کرده و شما هم تصویب کردید. در خصوص عدم ارسال لایحه در راستای ارتقا نقش مساجد به عنوان یک عنصر هویت‌بخش علیرغم پیگیری‌های متعدد، ما یک استمهال به خاطر وسعت کار خواستیم و شما ۳۱ تیر سه ماه استمهال دادید. کارهای کارشناسی صورت گرفت، رفت‌وبرگشتی با شورا انجام شد و ۲۴ آبان لایحه را بعد از اصلاح تقدیم کردیم.
وی در خصوص عدم اجرای تباصر خاطرنشان کرد: تباصر مرتبط با بودجه ۱۴۰۰ است. در زمینه بودجه پژوهشی پرونده‌ای از دوره قبل در دادگاه مطرح و شعبه در حال رسیدگی است، ما در تلاش هستیم که هزینه‌کرد بودجه پژوهشی اصلاح شود. گفته شده نیم‌ درصد کتابخانه‌های عمومی داده نشود و شهرداری خودش کتابخانه بسازد. این نیم‌ درصد باید به صورت نقدی به حساب کتابخانه‌ها جهت اداره امور جاری آن واریز شود و قانون هزینه‌کرد آن را در امور عمرانی ممنوع می‌کند، اما در این زمینه توافقات خوبی با آقای سبزیان انجام دادیم. در خصوص بلاتکلیفی پروژه‌های عمرانی نیز سوال شد. اهتمام ما در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و دلیل آن نیز توجه به این موضوع بود که اگر کارگاهی تداوم داشته باشد، به جز هزینه اضافی برای شهر چیز دیگری ندارد. پروژه‌های زیادی به پایان رسید، سرعت برخی پروژه‌ها اضافه شد و حتی چند پروژه جدید آغاز شد. از جمله تقاطع انقلاب با نماز که هر وقت شورا اعلام آمادگی کند، کلنگ‌زنی انجام می‌شود. کلنگ‌زنی تعریض پل ده‌رود نیز در هفته بسیج انجام خواهد شد. ۱۰۰ متری دوم نیز برای کلنگ‌زنی آماده خواهد شد.
نباید محرمانگی بین شورا و شهرداری وجود داشته باشد
ارجائی در خصوص سوالی مبنی بر عدم همکاری با شورا در ارائه آمار و اطلاعات صحیح، خاطرنشان کرد: اکثر مسائل در شهرداری سامانه‌محور شده، البته در این حوزه نباید محرمانگی بین شورا و شهرداری وجود داشته باشد. ۱۹ سامانه نظارتی مالی داریم که تاکنون ۱۴ یوزر پسورد تقدیم شورا شده است. در ۳۷ سازمان سامانه عملکرد فنی داریم که اکنون در دسترس قرار دارند. از ۵۵ سامانه تخصصی فنی، دسترسی ۳۲ سامانه فراهم است. تاکنون ۴۵۰۵ مکاتبه با شورا انجام شده که ۲۸۳ گزارش و در مجموع ۴۹۰ گزارش مکتوب از طرف شهرداری به اعضای شورا داده شده، اگر نقصی وجود دارد، من در خدمت هستم.
شهردار مشهد افزود: در زمینه ضوابط و مقررات طراحی و جانمایی پارکینگ مکانیزه، مصوبه‌ای در ۱۴ آبان ۹۸ ابلاغ و در ۲۸ آبان در فرمانداری قیدی به مصوبه اضافه و گفته شد رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی و طرح تفصیلی شهر مشهد الزامی است. یک سال و سه ماه در شورا طول می‌کشد تا لایحه را تنظیم کنند، بعد از آن نیز یک سال و دو ماه در شورا بلاتکلیف می‌ماند که یک دلیل بیشتر ندارد و آن هم این است که این مصوبه کامل متناسب با اختیارات حوزه مدیریت شهری نیست. در این دوره در ۲۸ مرداد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی با شهرداری ایجاد شده که ایراداتی به تفاهم‌نامه وارد شد، اما اکنون برطرف شده است. در ۸ آبان عضو شورا به ما تذکر دادند و ۱۸ آبان تذکر تبدیل به سوال شده است.
وی بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل در زمینه مترو از ابتدای دوره تمرکز خود را روی فاز یک خط سه گذاشتیم که احداث تونل آن و ساخت ایستگاه‌ها تمام شده و در مرحله معماری هستیم. چند روز پیش توانستیم قرارداد تامین ریل به طول ۲۴ کیلومتر را با ذوب آهن اصفهان امضا کنیم. قطار نیز تامین شده و در مشهد است. در حوزه اتوبوس نیز در دوره قبل ۱۸۳ اتوبوس و در این دوره ۱۴۷ اتوبوس اضافه شده و قراداد ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس منعقد شده است.
انتهای پیام
شهردار مشهد در برزخ استیضاح

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/212


Share
  • جمشیدی
    ایراد در اولویت سنجیه دوستان، مشهد هنوز فرهنگسرای بین الملل و پارک و موزه و کافه و هتل و رستوران و مرکز خرید بین الملل و خیلی چیزهای دیگه نداره، یا حتی یه سالن اجتماعات بزرگ و چند منظوره برای مراسم بین المللی شهر در حالی هر روزه کلی زوار خارجی و دانشجویان خارجی و توریست های سلامت و گردشگری به مشهد میان، اما شهرداری مشهد چی؟ در فکر ساخت شهرک سینمایی هست!! برای کدام هنرمند و کدام شرکت و کدام فیلم و سریال؟ کسی تو مشهد نمونده که! همه رفتن به تهران و مهاجرت کردن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها