دیپلماسی❜ رسانه/ گلایه های فرهیخت: جهان شهری که رسانه هایش فاقد منوی بین الملل هستند و از همه بدتر، رسانه های مراکز بین المللی اش که حتی بروز هم نمی شوند! مصیبت از این بالاتر؟

  • بازدید: ۵۲۲
رسانه/ گلایه های فرهیخت: جهان شهری که رسانه هایش فاقد منوی بین الملل هستند و از همه بدتر، رسانه های مراکز بین المللی اش که حتی بروز هم نمی شوند! مصیبت از این بالاتر؟

اشاره:

چرا این دو موضوع مهم است: اول: «وجود منوی بین الملل در رسانه های شهر و استان» و دوم: «به روزرسانی مستمر و بهنگام» رسانه های مراکزی که صددرصد مرتبط با رویکرد بین الملل هستند؟ 

همگان می دانیم که شهرها همچون موجودات زنده، از حیاتی شبه نباتی برخوردارند و می بایست در شاهرگ های حیاتی آنها، سیل اطلاعات در بستر ارتباطات همواره جاری و ساری باشد. 

کلان شهری که فاقد تحرک یا دارای حرکت لاک پشتی در این عرصه است ، مانند موجودی نحیف و ضعیف، فقط عمر می گذراند و از پویایی و بالندگی در آن هیچ خبری نیست! 

این موضوع در کلان شهری که ادعاهای بسیار بلندی دارد مانند «بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان!» یا «قطب اول جهان تشیع!» یا «پایتخت فرهنگی جهان اسلام»، یا «پایتخت معنوی کشور» یا «قطب گردشگری سلامت کشور» و... اهمیت ویژه می یابد. 

ما بررسی بیشتر این موضوع مهم را در پستی جداگانه شرح داده ایم؛ این که چرا در جهان شهر مشهد، ۹۹.۹ درصد سایت های رسانه ها و وبگاه های خبری و تحلیلی و حتی دستگاه های اجرایی اعم از دولتی و خصوصی، فاقد منوی «بین الملل» هستند؟!

و از همه مصیبت بار تر، این که چرا برخی از رسانه هایی که صددرصد مرتبط با رویکرد بین المللی مشهد اند، حتی قریب به پنج سال! هست که به روز هم نمی شوند و کک کسی هم نمی گزد؟ 

بعد در این شرایط، چطور می توانیم به سرمایه گذار خارجی بگوییم که بیا جانا که در مشهد، برایت فرش قرمز پهن کرده ایم و اینجا سرمایه گذاری کن؟! یا به دانشجوی خارجی بگوییم عزیز دل برادر، بیا و در مراکز آکادمیک ما ثبت نام و دلاری هزینه کن و درس بخوان؟! یا به گردشگر سلامت بگوییم بیا و در مراکز درمانی ما درمان شو! یا به زائر غیرایرانی بگوییم بیا در ام القرای جهان تشیع که هم فال است و هم  تماشا!

اگر برگردند به ما همین ضرب المثل قدیمی و معروف خودمان را به صورت مان بزنند که: «کل اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی؟» کنایه از این که شما هنوز خودتان در یک و دوی بدیهیات روزمره ی زندگی اجتماعی خودتان درمانده اید، چطور می خواهید گلی به سرما بزنید؟! آن موقع چه پاسخی می توانیم بدهیم؟ 

اگر بگویند مادامی که شیشه ی عینک خودتان کثیف است و دست تان نیز همچنین و دستمالی که به دست دارید، چطور ادعا می کنید که می توانید شیشه ی درآمدزایی بین المللی شهر و استان تان را تمیز کنید؟!

اگر بگویند در کلان شهری که دو سال به اذعان عضو جدید شورای شهرش، تفریغ بودجه ندارد! یعنی نه حساب سودش معلوم است و نه حساب زیانش!، آن وقت چطور توقع دارید ما در زمینی که نه درصد آهن اش معلوم است و نه درصد آهکش؟ بذر امید بپاشیم و سرمایه گذاری های دلاری و یورویی کنیم و انتظار داشته باشیم صد خوشه گندم طلایی برداشت کنیم؟! مگر نه این که: «گندم از گندم بروید، جو ز جو؟»

اگر بگویند شما که عُرضه ی آن را دارید تا طی یک سال ۲۰۲۳، به مدد استفاده از فناوری های نوین روز، شمار دقیق نان هایی که نانوایی های تان در کل کشور و در کل شهرهای بزرگ و کوچک طبخ می کنند را به دست آورید، پس چرا هنوز که هنوزه نتوانستید یک سامانه ی آماری از گردشگران خارجی و زائران غیر ایرانی در پُرمزیت ترین شهر گردشگری تان ایجاد کنید تا لااقل تکلیف خودتان را بدانید، چه پاسخی بدهیم؟ 

حق هم دارند، چراکه هر کدام از مسئولان شهر و استان، در هر مناسبتی، تا مقابل دوربین و میکروفون خبرنگاران قرار می گیرند، آن قدر تحت تأثیر جو و فضا قرار می گیرند که آمارهای بعضاً عجیب و غریب و بلکه بسیار بسیار بزرگ نمایی شده و اغراقی از زوار غیرایرانی می دهند؟! سال ها پیش همین طور الله بختکی از سه میلیون نفر شروع کردند و اخیراً به آمار لپ لپی سالانه نُه میلیون نفر!! رسیده اند! مگر داریم؟ مگر می شود؟! بر چه اساسی؟ مستند به چه تحقیقی؟

بگذریم... و به همان مباحث سطحی و سخیف و روزمره برگردیم، ما را چه به این حرفها؟!

 رسانه های فاقد منوی بین الملل:

شامل تارنماهای 

▪ استانداری خراسان رضوی 

▪ آستان قدس رضوی 

▪ شهرداری مشهد  

▪ شورای اسلامی شهر مشهد 

▪ حوزه علمیه خراسان  

▪ جهاددانشگاهی مشهد 

▪ پارک علم و فناوری خراسان رضوی 

▪ صبح توس 

▪ صبح مشهد 

▪ مشهد فوری 

افق مشهد

و متأسفانه حتی «شهرآرا - تنها رسانه بومی شهری» و از همه عجیب تر خبرگزاری رضوی که رسالتش صددرصد مرتبط با زوار ایرانی و غیرایرانی است، اما نه تنها منوی «بین الملل» برای نمایش تجمیعی رخدادهای بین المللی این شهر و استان ندارد؛

بلکه با درج منوی بی ربط و کلیشه ای و مفتضح و بلکه توهین آمیز «رضوی پلاس» (رضوی +) به جای آن که تمرکزش را وفق اسم و عنوان و رسالتش، به بازتاب رخدادهای مرتبط با زائر و زیارت و امام رضا(ع) بدهد، در این منوی برگرفته از ادا و اطوار سایر خبرگزاری ها و سایت های خبری، به پوشش اخبار زرد هواداران تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس و... می پردازد! چرا؟ تازه همین منوی مزخرف هم سه ماه به روز نشده، لطفاً سریع به روز کنید که هواداران استقلال و پرسپولیس منتظرند!

آن وقت چرا چنین منوهایی میان اهالی رسانه ی منفعل دیار ما طرفدار دارد؟ چون اصطلاحاً این دسته از اخبار زرد، کلیک خورش خوب و ملس است و باعث افزایش رتبه ی بازدیدکنندگان از سایت شان می شود! 

خدا می داند اگر این تفکر بچگانه و سخیف در این دیار چاره و درمان نشود و حرمت ها و حریم ها حفظ، هیچ استبعادی ندارد فردا روزی، خدای نکرده، رسانه ی خبری عتبه ی مقدس رضوی هم طی یک منوی من درآوردی دیگر، به پوشش اخبار کارخانه ی نخریسی مشهد در صفحه ی اول خود بپردازد، چرا؟ چون هم نخ و نخریسی طرفدار دارد و هم این کارخانه متعلق به آستان قدس رضوی! این هم شد استدلال؟! 

... در این مورد بیشتر بخوانید...

 رسانه های مراکز بین المللی که حتی بروز هم نمی شوند!

به عنوان نمونه: 

وبگاه دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مشهد که در کمال ناباوری، پس از ۴.۵ سال! به روز نشدن (یعنی از ٢٠ آبان ١٣٩٦)، از سال گذشته، زیردامنه ی مشهد، به جای به روزرسانی، کلاً حذف شد! یاللعجب! هم اکنون همان اندک رویدادهای مرتبط با این نمایندگی مهم، ذیل منوی اخبار آسیا و اقیانوسیه این سازمان منتشر می شود و این یعنی پیداکردن سوزن در انبار کاه! 

واقعاً عجیب است دومین سازمان صددرصد «بین المللی» ج.ا.ایران بعد از وزارت خارجه، خوشبختانه در مشهد دفتر و ساختمانی چند طبقه دارد، اما متأسفانه یک سایت که نه، حتی یک وبلاگ هم ندارد! 

صفحه بین الملل مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد از ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ 

وبگاه بازارچه های مرزی استانداری خراسان رضوی از اردیبهشت۱۴۰۰ که البته پس از انتشار انتقاد ما، اول فقط صفحه اول سایت، پر از خالی شد ولی کاش زبان مان لال می شد و چیزی نمی گفتیم، چون بعد مدتی، کلاً سایت را غیر فعال کردند و با یک صفحه ی سفید، جایگزین! یا خدا... 

وبگاه های زیرمجموعه ی معاونت اقتصادی استانداری که از اردیبهشت ۱۴۰۱ تاکنون بروز نشده، بگذریم حتی خود سایت خبری و اصلی استانداری خراسان رضوی در پرتال وزارت کشور هم از اسفند ۱۴۰۱ بروز نشده بود که خوشبختانه گویا گلایه های اهالی فرهیخت و دغدغه داران تعالی رویکرد بین المللی شهر، اثر کرده و اخیراً به روزرسانی را آغاز کرده اند! 

✦ و بالاخره وبگاه های زیاد دیگری که با هدف برون تاب رخدادهای بین المللی یا مطالعات و پژوهش های مرتبط با زائر و زیارت، ایجاد شده اند، اما هیچ گاه به روز رسانی نمی شوند و یا آن قدر دیر به روز رسانی می شوند، که عملاً رسالت اطلاع رسانی وب سایت شان از حَیّز انتفاع ساقط می شود و بی فایده و بی حاصل! مانند پژوهشگاه گردشگری و زیارت دانشگاه فردوسی مشهد! یا پژوهشکده ی نوین شهر معنوی ثامن که از  ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ عملاً به روز نشده است!

✦ وبگاه هایی هم هستند که پس از چند سال فعالیت، متأسفانه به دلیل قطع رخداد، آن ها هم تعطیل شده و تمام اطلاعات آن از دسترس مخاطبان و پژوهشگران خارج می شود. مانند:

  • وبگاه بسیار ارزشمند و مفید «رویداد جهانی مشهد ۲۰۱۷» که یکصد و هشتاد برنامه ی بین المللی را آن هم فقط طی یک سال ۱۳۹۵، منعکس کرد، اما خودش مانند شمعی آب و شد و از سال بعدش، کلاً از دسترس خارج! یعنی نهاد عظیم مدیریت شهری ما، عُرضه نداشت حتی چراغ یک وبگاه را روشن نگه دارد!
  • یا اخیراً، رخداد بسیار ارزشمند «جایزه ی جهانی گوهرشاد» وابسته به ارگان های بزرگی همچون آستان قدس رضوی که پس از چهار دوره برپایی موفق و درخشش طلایی، هم اکنون هیچ رسانه ای ندارد، حتی در حد یک وبلاگ و یک صفحه ی اجتماعی هم از آن باقی نیست!

✦ و بالاخره، وبگاه های بی شماری که درج اسامی آنها، در حوصله ی این نوشتار نمی گنجد و اصلاً چه ضرورتی برای فهرست کردن آنها هست! مگر کسی در مزارستان اموات، به دنبال فهرست برداری از قبور می رود؟! یا در مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، آمار این آهن پاره های زنگ زده، سودی دارد؟!

... آه و صد افسوس... که امروزه نه کشورهای توسعه یافته ی اروپایی بلکه همین کشورهای همسایه ی دور و برمان مانند ترکیه و عربستان و... لحظه به لحظه برای رشد شاخص های گردشگری و توریست بین الملل شان شبانه روزی تلاش می کنند و رکورد می زنند و بیشتر از درآمد نفت ما، کسب ثروت می کنند، اما ما در منحصر به فردترین کلان شهر گردشگری مان یعنی مشهدی که در همه چی اول است، دولت فخیمه،  همان آب باریکه ی بودجه ی زیارت را کلاً حذف می کند و یا به دنبال این هستیم که این سازمان دینی و آن دستگاه فرهنگی و آن نهاد پژوهشی و این دانشگاه علمی ما و...، چرا سایت های خودشان را حتی به روز نمی کنند یا چرا یک منوی ساده برای تجمیع رخدادهای بین المللی شهر و استان در تارنمای شان قرار نمی دهند، تا چه برسد به رکورد زدن! تنبلی و اینرسی انسانی، یعنی این قدر؟! واقعاً نوبر است و آیا نباید رکورد این کارنکنان دولت در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شود؟!

به یـزدان که گرما خرد داشتیم ….. کجا این سر انجام بد داشتیم؟

آخرین به روزرسانی: ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7791


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها