دیپلماسی❜ رسانه/ عکس و مکث: سایت بازارچه ی مرزی استانداری دوباره به خواب زمستانی رفت! ۲۴ ماه خواب، کافی نیست؟ اینطوری که آبروی استان می رود!

  • بازدید: ۱۰۶۲
رسانه/ عکس و مکث: سایت بازارچه ی مرزی استانداری دوباره به خواب زمستانی رفت! ۲۴ ماه خواب، کافی نیست؟ اینطوری که آبروی استان می رود!
بازارچه های مرزی استان
اشاره:

پس از این انتشار انتقاد شفاف و دلسوزانه، علی الظاهر این پیام به گوش مسئولان ذیربط رسید و خوشبختانه روند فعال سازی مجدد و به روز رسانی وب سایت شروع شد.

اما شوربختانه اکنون شاهدیم این روند فقط یک سال و اندی دوام آورد و دوباره آش همان آش است و کاسه همان کاسه و از ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۳، دیگر این وب سایت به روز نمی شود. به راستی چرا؟

آیا ۱۹ ماه در گذشته و اکنون پنج ماه در سال جاری، مجموعا ۲۴ ماه رکود برای به روز رسانی یک وبگاه معمولی ارگانی به اهمیت بازارچه های مرزی استان استراتژیک و مرزی خراسان رضوی، نشانه ی بی حالی و تنبلی کارنکنان دولتی نیست که شعارش سربلندی ایران و عزت ایرانیان است؟

چون در متن دو سال گذشته، همین سئوالات و گلایه ها را مطرح کردیم، لذا تکرار مکررات نکرده و شوق مندان معزز را به مطالعه ی این نوشتار دعوت می کنیم. امید که دوباره شاهد بیدار شدن حضرات از این خواب زمستانی باشیم.

دو سال پیش چه گفتیم؟

به نام خدا، عنوان تیتر: دیپلماسی رسانه/ عکس و مکث: چرا صفحه اول سایت بازارچه های مرزی استانداری، ۱۹ ماه خالی است؟ اینطوری که آبروی استان می رود!

و اما شرح موضوع: برای یک استان مرزی، بسیار استراتژیک و زائر پذیر آن هم با آمار میلیونی زائران داخلی و غیرایرانی اش بویژه کلان شهری که دومین اقتصاد بزرگ کشور را پس از پایتخت با بیشترین گردش مالی دارد، رونق و تعالی دیپلماسی اقتصادی آن بیشتر از هر مؤلفه ای، در سایه سار جذب و حفظ سرمایه گذاری با منشأ خارجی محقق می شود. 

بدیهی است برای این استان مرزی، بازارچه های مرزی آن مانند باجگیران، دوغارون، خواف و...، نقش قلب تپنده و حکم موتور شتاب دهنده را دارد. 

نیم نگاهی کوتاه به اهم سیاست ها و راهبردهای عملیاتی سازمان بازارچه های مرزی استان، میزان اهمیت این تشکل اقتصادی حامی را بیشتر روشن می کند:

  • توسعه تجارت استان و صادرات بازارچه های مرزی
  • ارتقاء سطح کیفی و کمی صادرات بازارچه های مرزی
  • ایجاد تنوع در کالاهای صادراتی بازارچه ها
  • ارتقاء ‌سطح خدمات ارائه شده به غرفه داران و تجّار
  • اعزام هیأتهای بازاریابی، تحقیقاتی و مطالعاتی به کشورهای همسایه و سایر بازارچه های فعال کشور
  • آموزش و ارتقاء ‌سطح دانش تجاری غرفه داران
  • عضویت غرفه داران در تشکّلهای صادراتی به منظور استفاده ایشان از تسهیلات مربوط به صادرات
  • توسعه ارتباط بین غرفه داران و تولید کنندگان داخلی
  • تشویق غرفه داران نمونه
  • تلاش در جهت جهش تولید و رونق کسب و کار های تولیدی در استان
  • ایجاد طرحهای اشتغال زا در بازارچه ها و اشتغال پایدار در مناطق مرزی

«سرمایه فرّار است!»

همه با این اصطلاح مهم در ادبیات سرمایه گذاران خارجی در گوشه کنار این گیتی پهناور آشنا هستیم: «سرمایه فرّار است!» 

بدین معنی که با کوچکترین نشانه ها و علائمی از بی ثباتی در قوانین بویژه سیاست های مالی و پولی، عدم حمایت های مکفی از سوی دولت و حاکمیت، عدم وجود امنیت اقتصادی و مالی، سیاسی و اجتماعی، بی اعتمادی، ناکارآمدی و سوء مدیریت مسئولان و...، این سرمایه ها سریعاً از کشور میزبان خارج شده و در مقاصد دیگری جا خوش می کنند.

اهمیت وجود تارنماها و نقش اثرگذار وبگاه ها و شبکه های اجتماعی فعال در رونق دیپلماسی اقتصادی:

ناگفته پیداست وضعیت تارنماها، وبگاه های اینترنتی و شبکه های اجتماعی یک سازمان هدفمند و تشکیلات محور، همچون آئینه ای تمام نما، عیار و وضعیت درون و برون آن سازمان را نمایش می دهد و مصداق بارزی است برای این بیت که «رنگ رخساره خبر می دهد از سِرّ درون» بدین شرح که اگر آن سایت، به روز، زیبا و پرمحتوا باشد، باعث افزایش اعتماد، امید و نشاط است.

و متقابلاً اگر این تارنما، قدیمی، نازیبا و از همه بدتر، سالها به روزرسانی نشده باشد و یا مثل وضعیت کنونی این وبگاه مهم، سایت موجود اما صفحه ی اول آن سفید و خالی از هرگونه اطلاعاتی باشد، حکایت از بی تدبیری، ناکارآمدی و دست کم سهل انگاری دارد که اصلاً نشانه های خوبی نیست!

سخن آخر، مروری بر یک تاریخچه:

در پایان، یادآور می شود اطلاعات و اخبار وبگاه بازارچه های مرزی استانداری خراسان رضوی  از ۱۹ ماه پیش یعنی اردیبهشت ۱۴۰۰ به روز نشده بود و اطلاعات آن هم بسیار قدیمی بود. 

پس از بازتاب و درج تذکرات دلسوزان و دغدغه داران تعالی دیپلماسی اقتصادی شهر و استان در تارنمای فرهیخت. متأسفانه به جای آن که این نقص جبران شود، کلاً محتویات صفحه ی اول وبگاه از چند ماه گذشته، حذف شد! به گونه ای که هم اکنون جز یک صفحه ی سفید و خالی! هیچ محتوایی در آن وجود ندارد.  

به عبارت دیگر، به جای بروزرسانی اخبار و درج گزارش عملکرد و اصطلاحاً به جای حل مسأله، کلاً صورت مسئله پاک شد، به گونه ای که صفحه ی اول این تارنمای مهم، تاکنون خالی از هرگونه اطلاعات و مستندات است.

وضعیت نابسامانی که البته چندان تفاوتی هم با دوران طولانی گذشته - یعنی زمانی که به روزرسانی هم نمی شد - ندارد. 

امید که مسئولان بازارچه های مرزی استانداری خراسان رضوی، هر چه سریعتر نسبت به اصلاح این نقص مهم رسانه ای اقدام کرده و اجازه ندهند که آبروی دستگاه های اجرایی استان و شهر امام مهربانی ها بیشتر از این برود.

ناگفته پیداست فناوری ها هم مانند ریزگردها، بدون اجازه وارد می شوند و از هر گوشه ی دنیا می توانند این وضعیت نامطلوب را به عالم و آدم نشان دهند. لطفاً سریعتر چاره جویی کنید.

برای مشاهده ی این وبگاه، اینجا را کلیک فرمایید.



🅰️   مطالب مرتبط:
  • دیپلماسی رسانه/ استانداری معظم: «فخر موحدی» ۱۴ ماه پیش کوچ کرده به استانداری خراسان شمالی! مدعی احیای ۳۵۰ واحد راکد استان هستید، اما دو سال سایت خودتان هنوز که هنوزه راکد است! چرا؟
  • دیپلماسی سیاسی/ یادداشت فرهیخت: آیا چین، اجازه ی گشایش کنسولگری اش را در مشهدی که اخبار اقتصادی استانداری اش یک سال! بروز نشده، خواهد داد؟!
  • دیپلماسی رسانه/ گلایه های فرهیخت: چرا در جهان شهر مشهد، ۹۹.۹ درصد سایت های رسانه های خبری و تحلیلی و دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی، یا فاقد منوی «بین الملل» هستند یا حتی «بروز» هم نمی شوند؟
  • تاریخ نگارش اولیه: ۵ دی ۱۴۰۱

    تاریخ به روز رسانی: ۷ آبان ۱۴۰۳

    :: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1635


    Share
    • دوستان گلایه کردین چرا صفحه اول سایت بازارچه مرکزی استانداری خالیه؟ دیگه زحمت نکشین چون دیگر سایتش کلاً پاک شد یعنی غیرفعال شد! علی برکت الله :-)
    • پژمان
      واقعاً باعث تأسفه که یک سازمان اقتصادی بزرگ با این همه کارمند همینقدر عرضه نداره تا سایتش رو بروز کنه تا آبروی استان رو نبره، اگه لینک نمی گذاشتید و خودم به چشم نمی دیدم باورم نمی شد! واقعاً متأسفم . افزون بر این دیگر چه میشود گفت؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

    نظرات مخاطبان


    جست و جو در وبگاه


    حتماً بخوانید

    توضیح

    بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

    اهم دغدغه ها

    توضیح

    اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

    صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

    شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

    مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

    امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

    هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

    نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو