دیپلماسی❜ فرهنگی/ همایش های غیر بین المللی: دومین همایش بین‌المللی! کتابخانه‌های عمومی در مشهد برپا شد

  • بازدید: ۴۳۳
فرهنگی/ همایش های غیر بین المللی: دومین همایش بین‌المللی! کتابخانه‌های عمومی در مشهد برپا شد
نهاد کتابخانه های عمومی استان

یادداشت فرهیخت: متأسفانه امروزه علاوه بر آفت برپایی همایش نماهای کاسبکارانه، شاهد برپایی معدود همایش هایی در مشهد هستیم که هیچ اثر و نشانه از «بین المللی» بر خود ندارند و حتی ضرورتی هم برای درج این عنوان بر تارک نشست شان نیست، اما به راحتی، عنوان بین الملل به خود می گیرند.

جالب آن که نه مدعوین و نه سخنرانان و نه حتی هیچ رسانه ای و خبرنگاری این سئوال مهم را نمی پرسد که اگر این همایش یبن المللی است، پس فراخوان بین المللی اش کو؟ میهمانان یا سخنرانان خارجی اش کو؟ داوران غیر ایرانی اش کو؟ برگزیدگان غیر ایرانی اش کو؟! 

و از همه نگران کننده تر، آن است که این اقدام غیر حرفه ای، غیر اخلاقی و صدالبته غیر ضروری، توسط نهادی فرهنگی و اخلاق مدار مانند «نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی» صورت می گیرد که باید الگوی رفتاری شایسته ای برای سایر نهادها و مراکز باشد.

امید است که دست کم در جهان شهر عالم آل محمد(ص) و کلان شهری که شعارش «برکت و کرامت» است، شاهد چنین اقدامات غیراخلاقی و بلکه غیر صادقانه از سوی مسئولان فرهنگ مدار دیار امام مهربانی ها نباشیم. ان شاءالله   

و اما اصل خبر:

در دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی در مشهد مطرح شد؛ کتابخانه‌ها بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند

در دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک در مشهد از کتابخانه‌ها به‌عنوان بخشی از ساختار اجتماعی جامعه یاد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، دومین همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیرکل آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از استادان حوزه کتاب به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست با بیان اینکه نهاد به دنبال تفسیر و  کارکردی جدیدی از مفهوم ارائه خدمات به مراجعین است، گفت: در واقع این همایش تجلی‌گاه این امر است و خروجی آن یک برنامه و راهبرد استراتژیک در این مسیر خواهد بود.

وی معاونت برنامه‌ریزی را تدوینگر بینش جاری نهاد درباره کتابخانه‌ها را در جامعه دانست و  اظهار کرد: انتظار ما از پیوند نهاد با دانشگاه‌ها به‌عنوان نمایندگی حوزه نخبگان ارائه مفهوم درست و اساسی از کتابخانه‌ها و ارائه خدمات آن‌ها است.

میرعبداللهی ادامه داد: اعتقاد داریم کتابخانه‌ها سازمان‌های اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند که توان اراده خدمات به همه اقشار را دارند و این ویژگی قامتی فراتر از دیگر سازمان‌ها به کتابخانه‌ها اهدا می‌کند، چراکه کتابخانه‌ها یک ماهیت کل‌نگر دارد و تلاش ما بر این است که با معرفی بیشتر آن‌ها مرتبه‌ای فراتر از دفینه‌سازی اطلاعات به کتابخانه‌ها اطلاق کنیم.

وی افزود: البته برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین و تبیین هستیم.  مهمترین چالش کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها در این ایده، باورها و ذهنیات است؛ به‌عبارت ساده‌تر نیازمند تغییر فرهنگ سازمانی کتابداران و پژوهشگران این حوزه برای تبیین بیش از پیش مفاهیم هستیم که از اهداف اصلی این همایش نیز است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهارکرد:  امیدوارم به برکت خاک مشهد‌الرضا  و با توجه به تلاش و پیشتکار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و تاکید دبیرکل نهاد خروجی این همایش فراتر از یک گردهمایی مرسوم باشد و در آینده شاهد اتفاقات بزرگ و موثر در این حوزه باشیم.

کتابخانه‌های عمومی در مسیر تبدیل شدن به فرهنگسراهای عمومی

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن خیر‌مقدم به استادان و فرهیختگان حاضر در جلسه، گفت: خداوند را شاکرم که این همایش در جوار حضرت رضا(ع) و در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس به‌عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی در جامعه امروز، افزود: کتابخانه های عمومی بر اساس تعاریف اساتید بزرگ علم کتابداری امروز به عنوان دانشگاه های مردمی، مرکز پژوهش و گفتگو، مهارت افزایی و مکان سوم بعد از خانه و مدرسه و محل کار معرفی می شوند که در راستای ایجاد نشاط و امید اجتماعی فعالیت می کنند.

سبزیان ضمن قدردانی از همراهی و تلاش مضاعف دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مسیر، اظهار کرد: معتقدم کتابداران خراسان رضوی با تلاش و همت خود به ویژه در ایام کرونا توانسته اند نقش کتابخانه ها را به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی به اثبات رسانند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان ر ضوی اظهار امیدواری کرد این همایش منشا اثری برای تثبیت جایگاه واقعی کتابخانه ها در نقشهای تعریف شده مدنظر اساتید در جامعه باشد.

وی ابراز کرد: بطور قطع هدف از برگزاری این همایش بین‌المللی معرفی ظرفیت‌های مناسب و موثر کتابخانه‌های عمومی در حوزه معرفی، ترویج و حمایت از کسب و کارهای کوچک به‌عنوان پایگاه‌های مردمی و مورد وثوق مردم است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8523


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها