دیپلماسی❜ اجتماعی / انتظارات فرهیخت: همایش ‌ملی‌ اوقات ‌فراغت (بدون رویکرد بین المللی) در مشهد پایان یافت؛ دومین همایش با «رویکرد بین المللی» برگزار خواهد شد!

  • بازدید: ۹۶۵
اجتماعی / انتظارات فرهیخت: همایش ‌ملی‌ اوقات ‌فراغت (بدون رویکرد بین المللی) در مشهد پایان یافت؛ دومین همایش با «رویکرد بین المللی» برگزار خواهد شد!

توقعات فرهیخت: هرچند از بابت برپایی خوب این همایش، به سهم خود از مساعی دست اندرکارانش قدردانی می کنیم، ولی به «فرهیخت» حق بدهید گله مند باشد چرا این برنامه با «رویکرد بین المللی» در مشهد برگزار نشد؟! مادامی که این برنامه ی علم محور، اول: به همت تنها دانشگاه مشهد و استان که عنوان رسمی «بین المللی» دارد، برگزار می شود؛ دوم: از پنج نهاد دست اندرکار، چهار سازمان آن وابسته به «آستان قدس رضوی» ای هستند که بر اساس اصل هجدهم سند بالادستی سیاست های راهبردی آن، موظف به «بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی در مأموریت‌های فرهنگی برای تأثیرگذاری حداکثری در فضای عمومی جهان اسلام» شده است و از همه مهمتر، سوم: حال که به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکثر قریب به اتفاق برنامه ها به علت ممنوعیت برپایی هرگونه اجتماع، به صورت «وبینار» و اگر مسابقه و آزمونی باشد، به صورت «آنلاین» و مجازی برگزار می شود، بنابراین بسیار کم هزینه، سریع و سهل و ساده خواهد بود، چرا یک دانشگاه بین المللی، این رویداد را با رویکرد بین المللی برگزار نماید؟!

آیا نباید توقع داشته باشیم و گله کنیم از:

۱. دانشگاهی که هیچ محدودیتی در هزینه کرد با توجه به اتکای مالی اش به بخش مالی «آستان قدس رضوی»، مؤثرترین بنگاه درآمدزایی غیر دولتی کشور است، ندارد؛ هرچند این برنامه ی خاص ، جز بخش جوایز و هدایا، اساساً نیازمند بودجه ی خاصی نیست، چون همه ی اجزاء آن به صورت برخط و آنلاین برگزار می شود؛

۲. دانشگاهی که چون دومین و آخرین دانشگاه کشور (پس از دانشگاه بین المللی امام خمینی «ره» قزوین) است که به طور رسمی، عنوان «بین الملل» را دارد، پس وفق انتظار و توقع باید متولی اول فعالیت های بین المللی دانشگاهی شهر و استان باشد، در حالی که متأسفانه تاکنون خلاف این انتظار و توقع عمل کرده و غالباً برنامه های بین المللی کمی در طول سال برگزار کرده و رویکرد بیشتر برنامه های علمی و آموزشی و...، «درون سازمانی» است و تأثیر آنچنانی در توسعه ی «دیپلماسی دانشگاهی» شهر و استان ندارد؛ 

۳. دانشگاهی که از سال ۱۳۹۲ که مجوز لازم را از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده، تاکنون بالغ بر ۵۰۰ دانشجوی غیرایرانی از ۸ ملیت از جمله عراق، افغانستان، سوریه، نیجریه، تانزانیا، سوئد و فلسطین در آنجا مشغول به تحصیل هستند، فلذا اساساً نیازی به اعلام فراخوان برون مرزی ندارد چون «آنچه خود داشت، نیاز نبود از بیگانه تمنا کند!»

۴. تنها دانشگاهی غیر دولتی کشور است که «دفتر امور کنسولی» ویژه ی دانشجویان غیر ایرانی دارد، یعنی کلیه ی امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی از صدور ویزای تحصیلی گرفته تا صدور مجوز ثبت نام، صدور اقامت، تمدید اقامت، خروج و مراجعت و... را شخصاً انجام داده و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و به‌ صورت حضوری پاسخگوی داوطلبان هست؛

۵. اگر به صفحه ی آشنایی با این دانشگاه در وبگاهش مراجعه کنید، خوشبختانه با فهرست بلندپایه ای از افتخارات و دستاوردهای ارزشمندی در حوزه های مختلف علمی و پژوهشی و آموزشی و ... از جمله فعالیت های فناوریک و آموزش های الکترونیکی مواجه می شوید از جمله: انتخاب دانشکده مجازی (مرکز آموزش های الکترونیکی) دانشگاه در میان سه مجموعه علمی برتر کشور از سوی شورای عالی فضای مجازی؛ پس در این حوزه ی مورد مطالبه ی «انتظارات فرهیخت» بحمدلله والمنه ید طولایی دارد و دستش بسته نیست!

۶. کوتاه سخن، هرچند مطلع شدیم بر اساس تصمیمی دقیقه ی نود، دست اندرکاران این همایش ملی تصمیم گرفته اند دومین همایش را با «رویکرد بین المللی»، برگزار کنند و خود مایه ی مسرت هست، اما با توجه به ملاحظات فوق، ای کاش، دانشگاه بین المللی امام رضا (علیه السلام) همت بیشتری به خرج می داد و از اولین همایش، آن را با «رویکرد بین المللی» برگزار می نمود.

متن کامل خبر بدین شرح است:   

نخستین همایش ملی اوقات فراغت با شعار "تفریحات سالم، شهر سالم" روز چهارشنبه در قالب ارتباط ویدیوکنفرانسی در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) در مشهد آغاز شد.

دبیر اجرایی این همایش ملی به خبرنگار ایرنا گفت:  همایش ملی اوقات فراغت با همکاری سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی، موسسه تربیت ‌بدنی آستان قدس رضوی و فدراسیون ورزشهای همگانی در هشت موضوع کاربردی با تمرکز بر فراغت و ورزش شهروندی برنامه‌ریزی و برپا شده است. 

مهدی اصفهانی این محورهای کاربردی را در حوزه فراغت و ورزش شامل "فناوریهای نوین در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، ابعاد اجتماعی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، جایگاه سلامتی و تندرستی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، بازاریابی و گردشگری در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی، ابعاد اقتصادی، ابعاد فرهنگی و تربیتی، روانشناسی و همچنین حقوق و اخلاق اسلامی در توسعه اوقات فراغت و ورزش شهروندی" برشمرد 

وی افزود: پیرو فراخوانی که صورت گرفت ۱۴۲ مقاله به  همایش ملی اوقات فراغت رسید که ۲۰ مورد از آنها ظرف دو روز برپایی همایش به صورت ویدیوکنفرانس و برخی نیز در قالب پوستر ارائه می‌شوند.

دبیر اجرایی  همایش ملی اوقات فراغت گفت: این همایش با ارائه سخنرانیهای کلیدی، کارگاههای آموزشی و کرسیهای ترویجی فرصتی مناسب را برای تبادل نظر و توسعه شبکه ارتباطی پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم ورزشی فراهم کرده است. 

ایرنا


خبر تکمیلی: 

اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت به کار خود پایان داد (۳۰ بهمن)

اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت با شعار (تفریحات سالم – شهر سالم) با اعلام مقالات برتر و اعلام میزبان مشترک دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی اوقات فراغت به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت را با شعار (تفریحات سالم – شهر سالم) طی روزهای 29 و 30 بهمن ماه به صورت مجازی و با حضور اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه از سراسر کشور برگزار کرد و در قالب نشست های علمی آخرین دستاوردهای حوزه اوقات فراغت مورد تحلیل و بررسی قرار  گرفت.

در قالب برگزای این همایش ملی دو روز، چهار نشست علمی با عنوان «اقتصاد، بازاریابی و گردشگری»، «ورزش، تندرستی و بیماری کووید 19»، «جامعه شناسی اوقات فراغت با رویکرد فرهنگی، تربیتی و اجتماعی و روان شناسی» و «حقوق و اخلاق ورزشی» و یک کرسی نقد و نظریه پردازی دانشگاهی با موضوع « قد حقوقی و فقهی بر مقرره ورزش» با حضور اساتید و پژوهشگران برجسته از سراسر برگزار شد.

با اعلام فراخوان صورت گرفته 143 مقاله علمی و 52  عنوان مقاله پوستر به دبیرخانه اولین همایش ملی مجازی اوقات فراغت ارسال گردید که پس از بررسی های صورت گرفته و نظر هیأت داوران در آیین اختتامیه همایش ملی اوقات فراغت 4 مقاله در فرمت سخنرانی و 3 مقاله در فرمت پوستر به عنوان اثرات برتر معرفی گردیدند.

شایان ذکر است؛ دومین همایش ملی و اولین همایش بین المللی اوقات فراغت با شعار محرومیت زدایی با توسعه ورزش تربیتی بهمن ماه سال 1400 توسط دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و با همکاری دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه هنر به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

>>> مشاهده گزارش تصویری ... 


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7746


Share
  • حسین زاده
    شما گله مندید که چرا این همایش بین المللی نیست ولی من به عنوان یه دانشجوی گرافیک و علاقه مند به هنر برام سئوال شده واقعاً چرا این همایش نه پوستری داشت و نه لوگو و آرم و نماد و نشانی؟ شاید بشه یه همایش بدون پوستر برگزار بشه که خیلی بعیده ولی دیگه بدون آرم و لوگو که نمیشه! این همه گرافیست تو مشهد داریم و مثلاً مهد گرافیک ایرانه خصوصا" گرافیست های آستان قدس رضوی اون موقع این همایش به این ارزشمندی هیچ پوستر و بنر و آرمی نداشت... مگه طراحی یه پوستر و آرم برای موضوع اوقات فراغت برای این دانشگاه عظیم چقدر هزینه داشت یا وقت میبرد که طراحی کنند؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها