دیپلماسی❜ هنری/ اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم و ۱۵ کشور دیگر با عنوان "رقص قلم" در مشهد برگزار می شود

  • بازدید: ۷۸۶
هنری/ اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم و ۱۵ کشور دیگر با عنوان "رقص قلم" در مشهد برگزار می شود

اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای مسیر جاده ابریشم و ۱۵ کشور دیگر تحت عنوان "رقص قلم" در شهر مشهد برگزار می شود. حجت الله ایوبی در جلسه هماهنگی برگزاری این رویداد جهانی اظهار کرد: خط و خوشنویسی یکی از هنرهایی است که هویت ایرانیان را نمایان می کند. او افزود: ترکیه ادعاهای زیادی در زمینه خط و خوشنویسی دارد زیرا رویدادهای زیادی در این کشور برگزار می شود، در یونسکو بخشی تحت عنوان خانه ابریشم وجود دارد و برنامه های فراوانی در این بخش اجرا می شود. سال گذشته ششمین همایش بین المللی راه ابریشم در شهر همدان برگزار شد که در واقع اولین حضور پررنگ ایران در این همایش محسوب می شد زیرا در این برهه زمانی چینی ها خود را امپراطور راه ابریشم قلمداد می کردند.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران بیان کرد: نگاه چینی ها به راه ابریشم کاملا اقتصادی است و اطلس راه ابریشم نیز در حال تدوین است که به صورت فیزیکی تهیه می شود. در همایش سال گذشته در همدان طرحی مبنی بر اینکه راه ابریشم صرفا راه تبادل تجاری نباشد بلکه راه تبادل فکر، هنر و اندیشه است، مطرح شد و خط خوشنویسی به عنوان یکی از نمادهای اشتراک فرهنگی راه ابریشم انتخاب شد.


ایوبی خاطرنشان کرد: نکته جالب این است که تمامی کشورهای در مسیر راه ابریشم همچون چین، ژاپن، کره و... دارای خط خوشنویسی هستند، در جلسات برگزار شده ما استان خراسان و شهر مشهد را برای برگزاری همایش راه ابریشم، برگزاری نمایشگاه و آغاز نگارش اطلس راه ابریشم پیشنهاد کردیم.

ایلنا 


خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: نخستین کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم در مشهد برپا می‌شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت الله ایوبی عصر امروز در جلسه برگزاری اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای مسیر جاده ابریشم و 15 کشور دیگر تحت عنوان رقص قلم اظهار داشت: خط و خوشنویسی یکی از هنرهایی است که هویت ایرانیان را نمایان می‌کند.


وی افزود: ترکیه ادعاهای زیادی در زمینه خط و خوشنویسی دارد زیرا رویدادهای زیادی در این کشور برگزار می‌شود. در یونسکو بخشی تحت عنوان خانه ابریشم وجود دارد و برنامه‌های فراوانی در این بخش اجرا می‌شود. سال گذشته ششمین همایش بین‌المللی راه ابریشم در شهر همدان برگزار شد که در واقع اولین حضور پررنگ ایران در این همایش محسوب می‌شد زیرا در این برهه زمانی چینی‌ها خود را امپراطور راه ابریشم قلمداد می‌کردند.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران بیان کرد: نگاه چینی‌ها به راه ابریشم کاملا اقتصادی است و اطلس راه ابریشم نیز در حال تدوین است که به صورت فیزیکی تهیه می‌شود. در همایش سال گذشته در همدان طرحی مبنی بر اینکه راه ابریشم صرفا راه تبادل تجاری نباشد بلکه راه تبادل فکر، هنر و اندیشه است، مطرح شد و خط خوشنویسی به عنوان یکی از نمادهای اشتراک فرهنگی راه ابریشم انتخاب شد.


ایوبی خاطرنشان کرد: نکته جالب این است که تمامی کشورهای در مسیر راه ابریشم همچون چین، ژاپن، کره و ... دارای خط خوشنویسی هستند. در جلسات برگزار شده ما استان خراسان و شهر مشهد را برای برگزاری همایش راه ابریشم، برگزاری نمایشگاه و آغاز نگارش اطلس راه ابریشم پیشنهاد کردیم.


وی اضافه کرد: این رویداد بسیار بی نظیر و بزرگ است و تاکنون از 28 کشور آثاری دریافت شده است و با وجود محدود کردن تعداد آثار ارسالی حدود هزار اثر دریافت شده است که پس از بررسی نهایی حدود 200 هنرمند منتخب خواهند شد. اعتقاد وزارت خارجه بر این است که این پروژه ملی بوده و حیثیت ایران محسوب می شود و خوشبختانه وزارت کشور تمام وقت پای کار هستند و  جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به بنده اعلام کردند که به شهردار مشهد اطلاع دهم که کل وزارت کشور به صورت تمام قد پای این پروژه خواهند بود. خوشبختانه یک اجماع سیاسی در کشور پدید آمده است تا این رویداد به بهترین نحو در شهر مشهد برگزار شود.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران تصریح کرد: دو هفته گذشته هفته هنر افغانستان بود که بیش از 150 هنرمند افغان آثار خود را در این نگارخانه به نمایش گذاشتند که بازتاب خوبی را در کشور افغانستان بر جای گذاشت. در حال حاضر نیز مقرر شده است تا از ابتدای بهمن ماه هر شب آثار چند کشور را به صورت هم زمان در این نگارخانه رونمایی کنیم و به صورت زنده(لایو) با هنرمندان صحبت خواهد شد و آیین مشخصی برای هر شب نیز تدارک دیده شده است.


ایوبی افزود: علاوه بر این به دلیل میزبانی شهر مشهد از این همایش، یک شب به صورت ویژه به هنرمندان شهر مشهد اختصاص خواهد یافت. همچنین انجمن خوشنویسان ایران نیز 50 هنرمند همراه با دو اثر را منتخب کرده‌اند و این آمادگی وجود دارد که تمامی آثار در نمایشگاه فیزیکی مشهد به نمایش گذاشته شود و در صورت برگزاری نمایشگاه فیزیکی در تهران، یک اثر نیز در تهران به نمایش گذاشته شود.


ایوبی تصریح کرد: کنفرانس علمی نیز در این همایش برنامه ریزی شده است و 20 هنرمند از کشورهای مختلف مقالات خود را ارسال و در این مراسم سخنرانی خواهند داشت که مجموعه این سخنرانی ها منتشر خواهد شد. همچنین در نظر داریم نمایشگاهی را به صورت فیزیکی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات دیگری که برای این رویداد برنامه ریزی شده، ویدئو مپینگ است که مقرر شد چند اثر تهیه و بر ساختمان های قدیمی چند شهر هم زمان با مشهد، نمایش داده شود. همچنین در اختتامیه این همایش در برنامه ای تحت عنوان «جشن نور»، تمامی شهرهای منتخب ویدئو مپینگ های خود را نمایش خواهند داد و به شهرداری های اول تا سوم لوح تقدیر و جوایزی اهدا خواهد شد.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: شهر لیون فرانسه قدیمی ترین شهر در زمینه برگزاری جشن نور است. شهر مشهد، شمس الشموس و به نام نور و خور معروف است به همین دلیل می توانیم به این بهانه این جشن را در ایران راه اندازی کنیم و شهر مشهد پایه گذار این جشن شود. افتتاحیه همایش در شهر مشهد خواهد بود و هر شب 100 اثر در گالری مجازی رونمایی می شود و به قید قرعه به تعدادی از هنرمندان پنج شب اقامت در شهر مشهد اهدا خواهد شد.


در ادامه آیدا مهربان اظهار کرد: با توجه به سابقه تاریخی ایران و جایگاه آن در جاده ابریشم قرار است نمایشگاهی تحت عنوان خوشنویسی جاده ابریشم با حضور 30 کشور برگزار خواهد شد.


وی افزود: تلاش ما این است که یک اتفاق ارزشمند، فرهنگی و فاخر در شهر مشهد برگزار کنیم و در این راستا تمامی دستگاه های مرتبط پای کار خواهند بود.


در بخش دیگری از این جلسه صدرا یوسفی اظهار کرد: ظرفیت های شهر مشهد برای برگزاری این رویداد در سطح ملی و بین المللی فراهم است و معاونت فرهنگی و برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد برگزاری این رویداد را بر عهده خواهند داشت.


وی افزود: یکی از دغدغه های ما دستورات ستاد کرونا است زیرا تاکنون اجازه بازگشایی به گالری ها و نمایشگاه ها داده نشده است و پیگیری هایی صورت گرفته اما کماکان تغییری ایجاد نشده است.


>>> مشاهده گزارش تصویری ... 


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7648


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها