دیپلماسی❜ فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۲۳ آذر ۱۴۰۱، آیین آغاز به کار دبیرخانه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

  • بازدید: ۸۱۵
فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۲۳ آذر ۱۴۰۱، آیین آغاز به کار دبیرخانه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)
بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)
بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع) در مشهد آغاز به کار کرد | هنری که به ساحت امام رضا‌(ع) پیشکش می‌شود
آیین رونمایی از هویت بصری و آغاز به کار دبیرخانه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور دبیران جشنواره‌ها‌ و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های میزبان جشنواره، در مشهد برگزار شد.
به گزارش شهرآرانیوز، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، در آغاز برنامه‌ای که در قالب ضبط یک برنامه تلویزیونی برگزار شده بود، گفت: ما جریان خدمت را در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، جریان تولید آثار فاخر به‌واسطه عرض ارادت هنرمندان و اصحاب هنر و رسانه در زیست‌بوم ایران اسلامی می‌دانیم.
به گفته سعیدی‌زاده هنر یک عطیه الهی محسوب می‌شود و ایجاد و شکل‌گیری هنر به‌واسطه الهامی است که به قلب هنرمند می‌رسد و این الهام نفحات قدسی حضرت صاحب‌الزمان‌(عج) به حضرت ثامن‌الحجج(ع) است.
وی خاطرنشان کرد: ما افتخار داریم پس از برگزاری نوزده دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سالیان گذشته در این دوره هم عرض ارادتی معنوی به ساحت مقدس آن امام همام داشته باشیم. 
به گفته وی باید همه هنرمندان ما به عرض اردات به امام رضا(ع) بپردازند و تولیدات هنری خودشان را به این ساحت مقدس پیشکش کنند.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برگزاری جشنواره‌های شعر فارسی در کشورهای فارسی‌زبان، جشنواره شعر عربی در کشورهای عرب‌زبان، جشنواره شعر ترکی در کشورهای ترک‌زبان و آذری‌زبان منطقه اشاره کرد و درباره جشنواره‌های بیستمین دوره این رویداد توضیح داد: ما در این دوره شانزده جشنواره فرهنگی و هنری را به آستان مقدس این امام همام تقدیم می‌کنیم. از میان آن‌ها چهار جشنواره، رویدادهای بین‌المللی است و دو جشنواره از این شانزده جشنواره بخش بین‌الملل دارد.
وی همچنین درباره رویکردهای بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز بیان کرد: ما در این دوره از جشنواره در عین پاسداشت عمومی‌بودن جشنواره امام رضا(ع) که به‌باور همه متخصصان و اصحاب هنر و رسانه عمومی‌ترین جشنواره کشور است، به تخصصی‌کردن آن می‌اندیشیم.
سعیدی‌زاده ادامه داد: تخصصی‌کردن جشنواره یعنی اینکه هنرمندان و اصحاب هنر و صاحبان اندیشه تأیید کنند و آحاد مردم بهره‌مند شوند. تخصصی‌شدن جشنواره یعنی اینکه ما بتوانیم شرایط رشد و تقویت جریان هنر و رسانه را با هماهنگی اصحاب آن فراهم کنیم و از کنار تولیدات این جشنواره بتوانیم جریان هنری کشور را توسعه دهیم و فرهنگ رضوی را در سرتاسر این زیست‌بوم ارتقا دهیم. ما برای اینکه بتوانیم به این اهداف خودمان برسیم، از همه هنرمندان کشور و صاحبان قلم، فکر و اندیشه برای این عرض ارادت قدسی و ملکوتی به ساحت مقدس امام رضا(ع) کمک می‌طلبیم و استعانت می‌خواهیم که بتوانیم در دوره بیستم جشنواره‌های امام رضا(ع)، جریان فرهنگی و هنری کشور را به این آستان مقدس گره بزنیم و آن را بیمه کنیم.
در بخش آخر این مراسم دبیران جشنواره‌های مختلف بیستمین دوره رویداد بین‌المللی امام رضا(ع) معرفی شدند و پوسترهای این رویدادها رونمایی شد.
براین اساس، کوروش زارعی دبیر شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به‌میزبانی استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز، مجید ظریف دبیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه رضوی به‌میزبانی استان خراسان‌ رضوی، غلامرضا سپهری دبیر نوزدهمین جشنواره ملی رضوی به‌میزبانی استان تهران، عباسعلی سپاهی یونسی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی همدان، سید جلال فیاضی دبیر دهمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه به‌میزبانی استان گیلان، سید مجتبی ذبیحی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی به‌میزبانی استان گلستان، مهدی سیم‌رسیز دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی استان هرمزگان، مرتضی حیدری دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی به‌میزبانی استان خوزستان، مهدی زابل عباسی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی به‌میزبانی خراسان رضوی، محمدجواد شرافت دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی به‌میزبانی کرمان، علی محمد رادمنش دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی به‌میزبانی استان کرمان شهر جیرفت، احمد صدری دبیر ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی به‌میزبانی استان فارس، سعید سلیمانپور دبیر هفدهمین جشنواره ترکی رضوی به‌میزبانی آذربایجان‌غربی، حمیدرضا نویدی مهر دبیر چهاردهمین جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی به‌میزبانی استان بوشهر هستند.
همچنین سیدجواد رفائی به نمایندگی از دبیرخانه به‌جای دبیر جشنواره ملی داستان رضوی در سمنان و محمدجواد قاسمپور قائم‌مقام بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) به‌عنوان نمایندگان هشتمین جشنواره گرافیک رضوی معرفی شدند.
آغاز به کار جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع)

خبر تکمیلی:

ایسنا/خراسان رضوی... مراسم رونمایی از ۱۶ پوستر جشنواره‌های استانی امام رضا(ع) و آغاز به کار دبیرخانه این رویداد بین‌المللی با حضور هنرمندان برجسته کشور در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در این مراسم که شامگاه گذشته، ۲۳ آذرماه در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: جریان خدمت در بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) جریان تولید آثار فاخر به‌ واسطه عرض ارادت هنرمندان و صاحبان هنر و رسانه در زیست‌بوم ایران اسلامی است و هنر عطیه‌ای الهی است که ایجاد و شکل‌‎گیری آن به‌ واسطه الهامی است که به قلب هنرمند می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برآنیم تا تمام هنرمندان ایران تولیدات هنری خود را به ساحت امام رضا(ع) تقدیم کنند، افزود: در این دوره، ۱۶ جشنواره فرهنگی و هنری را به آستان مقدس امام هشتم تقدیم می‌کنیم‌. همچنین ما به تخصصی بودن جشنواره می‌اندیشیم، به این معنا که صاحبان هنر و اندیشه آن را تأیید کنند و آحاد مردم از آن بهره‌مند شوند. تخصصی شدن جشنواره به این معنا است که جریان هنر و رسانه با هماهنگی رسانه رشد و تقویت شود و تولیدات این جشنواره در جریان هنری کشور توسعه یابد و فرهنگ رضوی در سراسر این زیست‌بوم ارتقا یابد.

آغاز به کار جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع)

«حاج قاسم، خادم الرضاست» موضوع ویژه جشنواره شعر رضوی

سید محمدجواد شرافت، دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: می‌شود شاعر باشی و از کبوتر، آهو، گنبد، گلدسته و ضریح بسرایی اما بدانی این تمام قصه شعر رضوی نیست. امیدوارم بتوانیم در این دوره از جشنواره هم از نام امامان و هم از کلام و مرام آن‌ها نیز بگوییم.

وی با بیان اینکه شعر رضوی افق‌های فراوانی دارد که باید با یک نگاه جامع به آن نگریست، افزود: تمام همت، نیت و عزم در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به میزبانی کرمان این است که شاعران جوان را با افق‌های معنایی وسیع و مهارت‌های زیادی که در حوزه شعر رضوی وجود دارد بیشتر آشنا کنیم و از زندگی، سیره، روایات و کلام امامان(ع) بگوییم.

شرافت با بیان اینکه موضوع ویژه جشنواره شعر رضوی در این دوره «حاج قاسم، خادم الرضاست»، تصریح کرد: لباس خادمی بر قامت حاج قاسم، شکوه و جلوه بیشتری به او داد و من هم به خدمت حضرت عرض می‌کنم «خود را کبوتر حرمت فرض می‌کنم/ هرگز ندیده‌ام ز خودم خوش‌خیال‌تر».

آغاز به کار جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع)

زیارت رودخانه جاری روایت است

مسعود نبی‌دوست، فعال فرهنگی و هویتی شهر مشهد، در ادامه این مراسم تصریح کرد: زیارت رودخانه جاری روایت است و کار ما این است که به روستاها و شهرستان‌ها برویم و نهرهایی که به این رودخانه وصل شده است را پیدا کنیم. بنده را در سال‌های اخیر بیشتر به روایت‌گویی و آموزش روایت می‌شناسند و من در این سال‌ها همیشه به کسانی که می‌خواهند روایت‌گویی یاد بگیرند، می‌گویم که روایت، ابزاری برای هم‌فکر شدن و همزادپنداری است؛ برای اینکه بتوانیم زاویه دیگران را نیز در جهان ببینیم. برای همین موضوع، روایت نمی‌تواند انسان را کنار بگذارد و بیخیال آن شود.

وی افزود: اخیرا یک ویژه‌نامه برای یکی از روزنامه‌های مشهد کار کرده‌ام که در آن یادداشتی است و تلاش کرده‌ام که روایت‌های انسان‌های مختلف را در آن بنویسم. در این ویژه‌نامه یک مقدمه‌ای در مورد مرتضی آوینی با عنوان «خدا پدرت را بیامرزد سید مرتضی» قرار دارد. همیشه فکر می‌کنم که اگر دوربین و یا سایر امکاناتی نظیر آن به ما دهند تا جنگ را ببینیم، احتمالا یک نمای دور را انتخاب خواهیم کرد؛ تانک‌ها و محورهای عملیات را نشان خواهیم داد و روایات‌های جنگ را بیان خواهیم کرد، اما سید مرتضی انتخاب دیگری کرده بود که من آن را در تیتر آورده‌ام؛ در ستایش آدمی که می‌فهمید نمای مستندش باید کلوزآپ باشد.

نبی‌دوست ادامه داد: او آگاهانه انتخاب کرد که حتی مخاطب نفهمد آن عملیات چیست. او به ما کمک کرد که خط اخم و لبخند آدم‌ها را ببینیم و بدانیم زیستن در جنگ به چه معناست. این بسیار مهم است، چراکه ما این‌گونه می‌توانیم با آدم‌ها هم‌حس شویم.

آغاز به کار جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع)

از درهای حرم سالی ۳۰ میلیون روایت عبور می‌کند

این فعال فرهنگی مشهد با اشاره به اینکه ما در فضای زیارت نیز باید به زائر نزدیک شویم و خط اخم و لبخند آن‌ها را ببینیم، خاطرنشان کرد: هرساله حدود ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر می‌کنند و تا زمانی که تبدیل به یک روایت نشود، این فقط یک عدد است. یعنی از درهای حرم سالی ۳۰ میلیون روایت می‌رود و می‌آید و ما باید آن‌ها را ثبت و ضبط کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه آدم‌هایی که در طول تاریخ به مشهد آمده‌اند، به یقین یکی از رسانه‌های زیارت مثل عکس حرم را با خودشان برده‌اند و بر روی طاقچه خانه‌شان گذاشته‌اند. آدم‌هایی که وقتی نزدیک حرم شدند، دست بر روی سینه‌شان گذاشتند و سلام داده‌اند. در حرم انسان‌های گوناگونی در رفت‌وآمد هستند؛ یکی ارتشی است، دیگری رئیس بانک، آن یکی زنی است که با پول برنج کوبیدن به مشهد آمده است. ما باید تک تک این روایت‌ها را جمع کنیم و متوجه شویم که در این رودخانه جاری چه خبر است. شاید کار رسانه و جشنواره ما همین باشد.

آغاز به کار جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع)

شعر رضوی شجره طیبه است

مرتضی حیدری آل کثیر، دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: می‌خواهم از شعر رضوی بگویم؛ شعری که شجره طیبه‌ایست که ریشه در معارف دینی و آموزه‌های قرآنی دارد. سینه شاعران رضوی کشتزار وحدت اهل بیت و امام رضا(ع) است. گویی این شاعران در تاریخ رسالتی پیمبری‌گونه داشتند. قصد دارم از جشنواره‌ای بگویم که شاعران عرب زبان سرتاسر جهان، شعر فاخر خودشان را در مدح امام رضا(ع) به این شوق و نیت ارسال می کنند که در اختتامیه بخوانند. در واقع شاعران عربی که از سرتاسر جهان به خوزستان می‌آیند، علاقه دارند که در این استان و در کنار شاعران عرب استان خوزستان باشند.

وی افزود: استان خوزستان به واسطه عمل بزرگی که در در طول تاریخ داشت و حوزه علمیه ۱۲۰۰ ساله خود، همیشه مورد توجه علمای بزرگ اسلام بوده است. همچنین اولین قدوم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به ایران ابتدا از این استان صورت گرفت. ما خوزستانی‌ها افتخارات بزرگی نیز در طول تاریخ رقم زده‌ایم؛ جهاد عشایر در مقابل ارتش متجاوز انگلیس، مقاومت مردمان در هشت سال دفاع مقدس و همچنین امروز که پذیرای زائران اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین هستیم، همگی افتخاراتی است که در تاریخ خوزستان می‌درخشد.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی تصریح کرد: دروازه ورود تشیع به خوزستان ما را با یاد و خاطره حضرت امام رضا(ع) به شکل ویژه‌ای گره زد. مگر می‌شود یک خوزستانی عاشق باشی و تابستان خودت را به زیارت بهشت رضا نگذرانی؟ عطر حرم برای خوزستانی‌ها بسیار خاطره‌انگیز است. همیشه خوزستانی‌ها زمانی که به صورت کاروانی وارد صحن امام رضا(ع) می‌شوند، اشعار عربی را می‌خوانند که بسیار تماشایی و زیباست. معمولا در زیارت ائمه اطهار(ع) این صحنه زیبا مشاهده می‌شود.

آغاز به کار جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع)

نمی‌توان با موسیقی رضوی تبلیغی برخورد کرد

احمد صدری، دبیر ششمین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی نیز در ادامه مراسم گفت:  تلاش این جشنواره این بوده است که آن نوع موسیقی‌ که در بستر فرهنگی جریان دارد را عرضه کند و خود چیزی را به موضوع تحمیل نکند. به عبارتی امام رضا (ع) موضوعی نیست که تبلیغی با آن برخورد کنیم و فقط اینجاست که آنچه که در بستر فرهنگ اقوام مختلف ایران وجود دارد را عرضه کند.

 وی با بیان اینکه از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال آینده این جشنواره در شهر شیراز برگزار می‌شود، افزود: تلاشمان این است که اجرا در آن بستری که خود هنرمندان آشنا هستند صورت بگیرد که مسلما در سالن کنسرت نخواهد بود.

در پایان برنامه نیز با رونمایی از ۱۶ پوستر جشنواره و نام بردن از دبیران آن‌ها از سرتاسر ایران، شال خدمت و خادمیت بر گردن آنان آویخته شد.

آغاز به کار جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع)

دبیران جشنواره‌های امام رضا(ع)

بر این اساس کوروش زارعی دبیر شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، مجید ظریف دبیر اجرایی جشنواره فیلم کوتاه رضوی به میزبانی استان خراسان رضوی، غلامرضا سپهری دبیر نوزدهمین جشنواره ملی رضوی به میزبانی استان تهران، عباسعلی سپاهی یونسی دبیر چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی به میزبانی همدان، سید جلال فیاضی دبیر دهمین جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه به میزبانی استان گیلان، سید مجتبی ذبیحی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی سرود رضوی به میزبانی استان گلستان، مهدی سیم‌رسیز دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی به میزبانی استان هرمزگان، مرتضی حیدری دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی به میزبانی استان خوزستان، مهدی زابل عباسی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی عکس رضوی به میزبانی خراسان رضوی، محمدجواد شرافت دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی به میزبانی کرمان، علی محمد رادمنش دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی به میزبانی استان کرمان شهر جیرفت، احمد صدری دبیر ششمین جشنواره آواها و نواهای رضوی به میزبانی استان فارس، سعید سلیمانپور دبیر هفدهمین جشنواره ترکی رضوی به میزبانی آذربایجان غربی، حمیدرضا نویدی مهر دبیر چهاردهمین جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی به میزبانی استان بوشهر هستند.

انتهای پیام

به روزرسانی این صفحه در تاریخ 19 دی ماه 1401:

باتوجه به انتشار بخش های منتخبی از آیین گشایش دبیرخانه های بیستمین جشنواره ی بین المللی امام رضا علیه السلام از شبکه ی یک سیمای ج.ا.ایران در تاریخ 19 دی 1401، این لینک اضافه گردید:

>>> مشاهده ی آیین گشایش دبیرخانه های بیستمین جشنواره ی بین المللی امام رضا(ع) از شبکه ی یک سیمای ج.ا.ایران در تلویبیون

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/6238


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها