دیپلماسی❜ شهرهای اینترنتی قرن 21

  • بازدید: ۳۴۰
امروزه مبحث توسعه شهرها، معبری نیز به سمت شبکه جهانى (اینترنت) باز کرده است. شهرها و شهرک‌هاى جدیدى در فضاى مجازى ظاهر مى‌شوند که مصالح آنها از خشت دیجیتالى تشکیل شده است. شهرهایی الکترونیکى که در زبان عامه با اصطلاح شهرهاى مجازى (Virtual Cities) شناخته مى‌شوند.البته برخی از آنها نیز با اشاره به شهرهای الکترونیکی متوجه ایجاد شرایط تبادل و ارتباطات الکترونیکی و خدمات الکترونیکی در سطح یک شهر واقعی هستند که مقصود اصلی این مطلب همان شهرهای الکترونیک در مفهوم اولیه گفته شده است. یعنی شهرهایی که تمامی وجود و عناصر آن دیجیتالی است. در هر لحظه هزاران نفر از مردم سراسر دنیا مشغول استفاده از این شهرهاى مجازى براى انجام کارهاى روزمره مثل خرید، تفریح و یا ملاقات با دوستان هستند. به طور کلى شهرها "مراکز تجمع انسان‌ها و فعالیت‌ها و خدماتى است که توسط آنها انجام مى‌شود." شهرهاى مجازى مى‌توانند مدل استعارى تمام اطلاعات و خدماتى باشند که در شهرهاى حقیقى وجود دارد. این شهرها کانون‌هاى الکترونیکى هستند که حتى انسان‌هاى ساکن محلات و ساختمان‌ها را نیز بر روى صفحه نمایش کامپیوتر شما به تصویر مى‌کشند. عبارت "شهر مجازى" براى توصیف اشکال گوناگون ذخیره و نمایش اطلاعات به کار مى‌رود. با این حال تفاوت‌هاى عمده‌اى میان انواع شهرهاى مجازى در اینترنت وجود دارد که مى‌توان آنها را به چهار گروه بزرگ تقسیم کرد:1- دسته اول صفحات اینترنتى هستند که خود را "شهر مجازى" معرفى مى کنند؛ اما ماهیت آنان صرفاً در راهنماها و مجموعه‌هاى فهرست بندى شده‌اى از اطلاعات خلاصه مى‌شود. این صفحات فقط براى دستیابى به مقاصد تبلیغاتى و ترویج صنعت توریسم ساخته مى‌شوند و به هیچ وجه ارایه کننده وجه ساختمانى و ظاهرى شهرهاى مجازى نیستند.2- دسته دوم شهرهاى مجازى مسطح هستند که از نقشه هاى شهرى یا ساختمانى براى نمایش اطلاعات استفاده مى‌کنند. مثال خوب این صفحات اینترنتى "بولونیاى مجازى (Virtual Bologna)" است که از نقشه جزئیات و مشخصه‌هاى مهم زمینى و ساختمانى شهر به صورت گرافیکى تشکیل شده است.3- دسته سوم شهرهاى مجازى سه بعدى هستند که با استفاده از فناورى "حقیقت مجازى" به مدل سازى ترکیب شهرها با درجات مختلف صحت و نزدیکى به واقعیت مى‌پردازند.4- دسته چهارم را مى‌توان "شهرهاى مجازى واقعى" نامید. یعنى معادل‌هاى بسیار واقع گرایانه شهرها که احساس اصیل و حقیقى راه رفتن در یک منطقه شهرى را به مردم القا مى‌کنند. براى واقعیت بخشیدن به این احساس، شهر مجازى باید داراى ظاهرى به اندازه کافى واقعى، تنوع خدمات، کارکردها و اطلاعات باشد و از همه مهم‌تر، بستر مناسبى براى تعاملات اجتماعى میان مردم فراهم کند.البته درباره امکانات وجودى چنین شهرهایى در اینترنت، جای بحث زیادی است. در قسمت بعد به مطالعه عمیق تر مدل هاى سه بعدى می‌پردازیم.    منبع:مرجع مدیریت شهری

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/569


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو