بررسی راهکارهای اقتصادی شهر در گفتگو با رئیس کمیسیون اقتصادی شورای پنجم؛ باید رویدادهای بینالمللی را به مشهد بیاوریم/ مشکل پروژههای به گل نشسته باید حل شود. رئیس کمسیون اقتصادی شورای شهر مشهد گفت: اگر نتوانیم مشکلات هزاران میلیارد تومان سرمایه زمینگیر شده در شهر را حل کنیم نمیتوانیم سرمایهگذار جدیدی جذب کنیم....
تقیزاده خامسی که سکان شهرداری مشهد را در اختیار گرفت در نخستین جملات خود بر ضرورت جذب سرمایههای اقتصادی تاکید کرد. انبوه بدهیها و صف پیمانکاران طلبکار از شهرداری هر مدیری را به تکاپوی تامین و احیا منابع مالی حوزه خود میاندازد. در میان راهکارهای شهردار مشهد، جذب سرمایههای خارجی نیز مورد تاکید قرار گرفت. برای بررسی بیشتر جایگاه بینالمللی مشهد و توانایی آن در جذب چنین سرمایههایی به سراغ رئیس کمیسیون اقتصادی شورای پنجم رفتیم.احمد نوروزی، رئیس کمسیون اقتصادی شورای شهر مشهد در گفت و گو با مشهد فوری، با اشاره به بایستههای شهر جهانی و وضعیت اقتصادی شهر مشهد، گفت: شهرداری مشهد از دیرباز سعی داشته روابط فراملی و در حوزه جهانی داشته باشد به همین دلیل از قدیم الایام یک سری خواهرخواندگی و ارتباطات را برقرار کرده است.وی ادامه داد: در زمانی که مدیریت شهری برعهده بنده بود، در حوزه ارتباطات بین الملل اقداماتی انجام شد تا با استفاده از ساز و کارهای تشکیلاتی، توان کافی برای استفاده از این فرصتها ایجاد شود.نوروزی افزود: به عنوان مثال مشهد عضو مترو پلیس شد اما تا آن زمان از فرصتهای انجمن کلانشهرهای جهان هیچ استفادهای نمیکردیم و حتی در فضای مجازی حضور نداشتیم که ارتباطات در آن سهل و آسان باشد. به همین جهت سعی کردیم در فضای مجازی نیز فعال شویم.وی گفت: در حالی که مترو پلیس ارتباطات گستردهای دارد سعی کردیم با فعال کردن مجموعههای داخلی بتوانیم بستر لازم برای برقراری ارتباط با دیگر اعضای مترو پلیس و شهرهای مختلف جهان را ایجاد کنیم.رویدادهای بینالمللی را به مشهد بیاوریمشهردار سابق مشهد با اشاره به اهمیت بهرهگیری از تجربیات دیگر شهرها تصریح کرد: برای اولین بار شهرداری مشهد با طرح مسائل و مشکلات خود با دیگر شهرهای جهان میتوانست با بهرهگیری از تجریبات جهانی در حوزههای مختلف به خصوص حاشیه نشینی به راهکارها و راهبردهایی دست پیدا کند.نوروزی با اشاره به تلاش برای مداخله جوانان در نشستها خاطرنشان کرد: سعی کردیم در همایشهای جهانی علاوه بر شهردار و معاونین، بدنه کارشناسی شهرداری نیز حضور داشته باشند چرا که نسل جوان توانمندی بسیار بهتری برای جذب نکات و برقراری ارتباط در اختیار دارند.وی در ادامه با اشاره به مبحث خواهرخواندگی مشهد با دیگر شهرها، عنوان کرد: در گذشته استفاده بهینهای از ارتباطات خودمان نمیکردیم اما در تلاش هستیم تا در دوره فعلی حداکثر استفاده را ببریم و در همین راستا از شهرداری خواستیم تا گزارشی از خواهرخواندگیها و نوع تعاملات مشهد ارائه کند.نوروزی برای تشریح اثرگذاری ارتباطات بینالمللی به خاطره ای از سفر به کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال 1375 از طرف استانداری و همراه با یک تیم از مدیران دولتی و بخش خصوصی برای امضای قرارداد خواهرخواندگی میان استان خراسان و گیونگی به کره سفر کردیم. در آن سفر مشاهده کردم که کشوری مانند کره همه سعی و تلاش خود را میکند تا میزبانی جام جهانی را بدست بیاورد. اما تلاش برای میزبانی یک رویداد بینالمللی از این جهت بود که اگر بخواهی یک تبلیغ در یکی از تلویزیونهای دنیا انجام دهید، باید هزینه بسیار زیادی صرف کنید؛ در حالی که اگر یک رویداد بین المللی در آن شهر و کشور برگزار شود نگاه تمام رسانههای دنیا به آن سو بوده و همه به آن میپردازند.نوروزی با بیان اینکه حضور اتباع سایر کشورها در یک شهر میتواند بستر اقتصادی مناسبی را ایجاد کند، ابراز کرد: در آن سفر یکی از همراهان با استفاده از ارتباطات خود، صادرات یک کالای خاص ایران هم به کره جنوبی و هم به ژاپن را اجرایی کرد و مدت مدیدی توانست کار گسترده ای انجام دهد.وی افزود اضافه کرد: وقتی یک هیات به شهر یا کشوری میرود با مسائل شهری، موقعیتها و ظرفیتهای آشنا و آنها را منتقل میکنند. به طور مثال با توجه به تبلیغات سوئی که علیه ایران در کشورهای مختلف انجام میشود زمانی که برخی از آنها به کشور ما سفر میکنند با مشاهده امنیت، آرامش و آبادانی شهرهای ما میتوانند این حس خود را به سایر مردم دنیا منتقل کنند.هزاران میلیارد سرمایه قفل شده استرئیس کمیسیون اقتصادی شورای پنجم یکی از مسائل مهم امروز را ایجاد اشتغال، درآمد و ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: بررسی وضعیت مشهد نشان می دهد هزاران میلیارد تومان سرمایه در مشهد قفل شده است و حتی عدم گردش این سرمایهها نیز هزینه دارد. وی تاکید کرد: متاسفانه در بسیاری موارد هزینه زمان را محاسبه نمیکنیم و در مجموعههایی نظیر شهرداری و دیگر دستگاههای اجرایی زمان اهمیتی ندارد؛ در حالی که همین زمان و گذر آن هزینه بسیار سنگینی دارد.شهردار سابق مشهد تصریح کرد: پروژهای که 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن شده و 100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دارد وقتی برای گرفتن پاسخ به سیستم شهرداری یا نظام مهندسی 6 ماه باید انتظار بکشد به این معنا است که درخوش بینانه ترین حالت 10 میلیارد تومان هدر رفت هزینه دارد.وی ادامه داد: زمانی که پروژهای به دلیل عدم پاسخ گویی و عدم حل مشکلاتش در سیستم ما نمی تواند مسائلش را حل کند سالی 20 تا 30 درصد هزینه به آن تحمیل میشود.رضایت سرمایهگذاران باید جلب شودنوروزی با بیان اینکه سالیانه 100ها میلیارد تومان هزینه به پروژههای کلان متوقف شده در مشهد تحمیل میشوند، گفت: قفل گشایی از سرمایههای بسیار بزرگ در این شهر و جلب رضایت سرمایهگذاران فعلی باید انجام شود چرا که رضایت مشتریان فعلی، بزرگترین تبلیغ برای جذب مشتریان آینده مشهد است.عضو شورای شهر مشهد یادآور شد: به طور مثال در چین که جز کشورهایی با بالاترین حجم سرمایه گذار خارجی است، هم اکنون تمام برندهای تولید کننده در زمینه های مختلف با نام خودشان یا تحت برند آنها و با کیفیت های خوب کار می کند. چین زمانی که خواست سرمایه گذار بینالمللی جلب کند، در اولین اقدام سرمایه چینیها را جذب کرد؛ در گام بعدی و با ایجاد اعتماد و بازگشت سرمایهها اقدام به جذب سرمایههای چینی خارج از کشور نمود.نوروزی در ادامه افزود: دولت چین برای اینکه بتواند اعتماد چینیهای مقیم خارج را جلب کند، حتی دو کرسی در پارلمان را به آنها اختصاص داد و در نتیجه توانست اعتماد دنیا را جلب کند؛ زیرا چینیهای مقیم اروپا و آمریکا بزرگترین تبلیغ برای جذب هزاران سرمایه گذار دیگر شدند.عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: ما اگر امروز میخواهیم در مشهد جذب سرمایه داشته باشیم اولین گام این است که مشکل پروژههای به گل نشسته را حل کنیم؛ اگر نتوانیم مشکلات هزاران میلیارد تومان سرمایه زمینگیر شده را حل کنیم نمیتوانیم سرمایهگذار جدیدی جذب کنیم.وی با بیان اینکه فارغ از اینکه این پروژهها مربوط به شهرداری هست یا نیست باید به دنبال راهکار باشیم، ابراز کرد: اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم قطعا بزرگترین تبلیغ در حوزه جذب سرمایه گذار را انجام دادهایم.مدیریت شهری یعنی مدیریت سرمایههانوروزی با اشاره به این مطلب که ما باید به عنوان مدیریت شهری یعنی مجموعهای که اداره شهر را بر عهده دارد هدایت کننده سرمایهها در زمینههای مورد نیاز باشیم، گفت: اگر در این شهر میزان تولید ساخت و ساز بیش از مورد نیاز باشد، آن سرمایه را دچار مشکل کردهایم؛ به عبارت دیگر بناهایی ایجاد میشوند و مشتری برای آنها وجود ندارند!رئیس کمسیون اقتصادی شورای شهر مشهد ابراز کرد: سرمایههای موجود در شهر، سرمایهها ملی تلقی میشوند و میتوانیم با مطالعات راهبردی و فعالسازی و هدایت آنها از اتلافشان جلوگیری کنیم.وی خاطرنشان کرد: مشهد با بیش از سه میلیون تن جمعیت نیازها فراوانی را در خود جای داده است. نیاز به مراکز تفریحی از جمله این نیازهاست که پارکهای آبی، نمونه کوچکی از سرمایهگذاری موفق با توجه به نیازها و خواست شهروندان هستند. باید با تکمیل مطالعات در حوزههای مختلف به ساماندهی و هدایت سرمایهگذاریها بپردازیم.عضو شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه در مشهد باید متناسب با فرهنگ و باورهای مذهبی برای اوقات فراغت تلاش کنیم، اظهار کرد: با توجه به حضور سالانه بیش از 27 میلیون زائر، این افراد در طول شبانهروز یک ساعت در حرم حضور دارند، اگر 10 ساعت نیز استراحت کنند باید برای 13 ساعت وقت آزاد آنها برنامه ریزی کنیم که میتواند موجب ایجاد اشتغال و در آمد نیز شود.وی در پایان با اشاره به راههای کسب درآمد شهری تاکید کرد: شهرداری نباید از ساخت و ساز درآمد کسب کند و باید بستری را ایجاد کند تا برای ارائه خدمات مختلف و گذراندن اوقاف فراغت و نظایر آن درآمدهایی برای ادراه شهر کسب کند.
موضوعات: