جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ احمد نوروزی، رئیس کمسیون اقتصادی شورای شهر پنجم مشهد: باید رویدادهای بین‌المللی را به مشهد بیاوریم

  • بازدید: ۶۵۰
بررسی راهکارهای اقتصادی شهر در گفتگو با رئیس کمیسیون اقتصادی شورای پنجم؛ باید رویدادهای بین‌المللی را به مشهد بیاوریم/ مشکل پروژه‌های به گل نشسته باید حل شود. رئیس کمسیون اقتصادی شورای شهر مشهد گفت: اگر نتوانیم مشکلات هزاران میلیارد تومان سرمایه زمین‌گیر شده در شهر را حل کنیم نمی‌توانیم سرمایه‌گذار جدیدی جذب کنیم.... تقی‌زاده خامسی که سکان شهرداری مشهد را در اختیار گرفت در نخستین جملات خود بر ضرورت جذب سرمایه‌های اقتصادی تاکید کرد. انبوه بدهی‌ها و صف پیمانکاران طلبکار از شهرداری هر مدیری را به تکاپوی تامین و احیا منابع مالی حوزه خود می‌اندازد. در میان راهکارهای شهردار مشهد، جذب سرمایه‌های خارجی نیز مورد تاکید قرار گرفت. برای بررسی بیشتر جایگاه بین‌المللی مشهد و توانایی آن در جذب چنین سرمایه‌هایی به سراغ رئیس کمیسیون اقتصادی شورای پنجم رفتیم.احمد نوروزی، رئیس کمسیون اقتصادی شورای شهر مشهد در گفت و گو با مشهد فوری، با اشاره به بایسته‌های شهر جهانی و وضعیت اقتصادی شهر مشهد، گفت: شهرداری مشهد از دیرباز سعی داشته روابط فراملی و در حوزه جهانی داشته باشد به همین دلیل از قدیم الایام یک سری خواهرخواندگی و ارتباطات را برقرار کرده است.وی ادامه داد: در زمانی که مدیریت شهری برعهده بنده بود، در حوزه ارتباطات بین الملل اقداماتی انجام شد تا با استفاده از ساز و کارهای تشکیلاتی، توان کافی برای استفاده از این فرصت‌ها ایجاد شود.نوروزی افزود: به عنوان مثال مشهد عضو مترو پلیس شد اما تا آن زمان از فرصت‌های انجمن کلانشهرهای جهان هیچ استفاده‌ای نمی‌کردیم و حتی در فضای مجازی حضور نداشتیم که ارتباطات در آن سهل و آسان باشد. به همین جهت سعی کردیم در فضای مجازی نیز فعال شویم.وی گفت: در حالی که مترو پلیس ارتباطات گسترده‌ای دارد سعی کردیم با فعال کردن مجموعه‌های داخلی بتوانیم بستر لازم برای برقراری ارتباط با دیگر اعضای مترو پلیس و شهرهای مختلف جهان را ایجاد کنیم.رویدادهای بین‌المللی را به مشهد بیاوریمشهردار سابق مشهد با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از تجربیات دیگر شهرها تصریح کرد: برای اولین بار شهرداری مشهد با طرح مسائل و مشکلات خود با دیگر شهرهای جهان می‌توانست با بهره‌گیری از تجریبات جهانی در حوزه‌های مختلف به خصوص حاشیه نشینی به راهکارها و راهبردهایی دست پیدا کند.نوروزی با اشاره به تلاش برای مداخله جوانان در نشست‌ها خاطرنشان کرد: سعی کردیم در همایش‌های جهانی علاوه بر شهردار و معاونین، بدنه کارشناسی شهرداری نیز حضور داشته باشند چرا که  نسل جوان توانمندی بسیار بهتری برای جذب نکات و برقراری ارتباط در اختیار دارند.وی در ادامه با اشاره به مبحث خواهرخواندگی مشهد با دیگر شهرها، عنوان کرد: در گذشته استفاده بهینه‌ای از ارتباطات خودمان نمی‌کردیم اما در تلاش هستیم تا در دوره فعلی حداکثر استفاده را ببریم و در همین راستا از شهرداری خواستیم تا گزارشی از خواهرخواندگی‌ها و نوع تعاملات مشهد ارائه کند.نوروزی برای تشریح اثرگذاری ارتباطات بین‌المللی به خاطره ای از سفر به کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در سال 1375 از طرف استانداری و همراه با یک تیم از مدیران دولتی و بخش خصوصی برای امضای قرارداد خواهرخواندگی میان استان خراسان و گیونگی به کره سفر کردیم. در آن سفر مشاهده کردم که کشوری مانند کره همه سعی و تلاش خود را می‌کند تا میزبانی جام جهانی را بدست بیاورد. اما تلاش برای میزبانی یک رویداد بین‌المللی از این جهت بود که اگر بخواهی یک تبلیغ در یکی از تلویزیون‌های دنیا انجام دهید، باید هزینه بسیار زیادی صرف کنید؛ در حالی که اگر یک رویداد بین المللی در آن شهر و کشور برگزار شود نگاه تمام رسانه‌های دنیا به آن سو بوده و همه به آن می‌پردازند.نوروزی با بیان اینکه حضور اتباع سایر کشورها در یک شهر می‌تواند بستر اقتصادی مناسبی را ایجاد کند، ابراز کرد: در آن سفر یکی از همراهان با استفاده از ارتباطات خود، صادرات یک کالای خاص ایران هم به کره جنوبی و هم به ژاپن را اجرایی کرد و مدت مدیدی توانست کار گسترده ای انجام دهد.وی افزود اضافه کرد: وقتی یک هیات به شهر یا کشوری می‌رود با مسائل شهری، موقعیت‌ها و ظرفیت‌های آشنا و آن‌ها را منتقل می‌کنند. به طور مثال با توجه به تبلیغات سوئی که علیه ایران در کشورهای مختلف انجام می‌شود زمانی که برخی از آن‌ها به کشور ما سفر می‌کنند با مشاهده امنیت، آرامش و آبادانی شهرهای ما می‌توانند این حس خود را به سایر مردم دنیا منتقل کنند.هزاران میلیارد سرمایه قفل شده استرئیس کمیسیون اقتصادی شورای پنجم یکی از مسائل مهم امروز را ایجاد اشتغال، درآمد و ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: بررسی وضعیت مشهد نشان می دهد هزاران میلیارد تومان سرمایه در مشهد قفل شده است و حتی عدم گردش این سرمایه‌ها نیز هزینه دارد.  وی تاکید کرد: متاسفانه در بسیاری موارد هزینه زمان را محاسبه نمی‌کنیم و در مجموعه‌هایی نظیر شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی زمان اهمیتی ندارد؛ در حالی که همین زمان و گذر آن هزینه بسیار سنگینی دارد.شهردار سابق مشهد تصریح کرد: پروژه‌ای که 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن شده و 100 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دارد وقتی برای گرفتن پاسخ به سیستم شهرداری یا نظام مهندسی 6 ماه باید انتظار بکشد به این معنا است که درخوش بینانه ترین حالت 10 میلیارد تومان هدر رفت هزینه دارد.وی ادامه داد: زمانی که پروژه‌ای به دلیل عدم پاسخ گویی و عدم حل مشکلاتش در سیستم ما نمی تواند مسائلش را حل کند سالی 20 تا 30 درصد هزینه به آن تحمیل می‌شود.رضایت سرمایه‌گذاران باید جلب شودنوروزی با بیان اینکه سالیانه 100‌ها میلیارد تومان هزینه به پروژه‌های کلان متوقف شده در مشهد تحمیل می‌شوند، گفت: قفل گشایی از سرمایه‌های بسیار بزرگ در این شهر و جلب رضایت سرمایه‌گذاران فعلی باید انجام شود چرا که رضایت مشتریان فعلی، بزرگترین تبلیغ برای جذب مشتریان آینده مشهد است.عضو شورای شهر مشهد یادآور شد: به طور مثال در چین که جز کشورهایی با بالاترین حجم سرمایه گذار خارجی است، هم اکنون تمام برندهای تولید کننده در زمینه های مختلف با نام خودشان یا تحت برند آن‌ها و با کیفیت های خوب کار می کند. چین زمانی که خواست سرمایه گذار بین‌المللی جلب کند، در اولین اقدام سرمایه چینی‌ها را جذب کرد؛ در گام بعدی و با ایجاد اعتماد و بازگشت سرمایه‌ها اقدام به جذب سرمایه‌های چینی خارج از کشور نمود.نوروزی در ادامه افزود: دولت چین برای اینکه بتواند اعتماد چینی‌های مقیم خارج را جلب کند، حتی دو کرسی در پارلمان را به آن‌ها اختصاص داد و در نتیجه توانست اعتماد دنیا را جلب کند؛ زیرا چینی‌های مقیم اروپا و آمریکا بزرگترین تبلیغ برای جذب هزاران سرمایه گذار دیگر شدند.عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: ما اگر امروز می‌خواهیم در مشهد جذب سرمایه داشته باشیم اولین گام این است که مشکل پروژه‌های به گل نشسته را حل کنیم؛ اگر نتوانیم مشکلات هزاران میلیارد تومان سرمایه زمین‌گیر شده را حل کنیم نمی‌توانیم سرمایه‌گذار جدیدی جذب کنیم.وی با بیان اینکه فارغ از اینکه این پروژه‌ها مربوط به شهرداری هست یا نیست باید به دنبال راهکار باشیم، ابراز کرد: اگر بتوانیم این مشکلات را حل کنیم قطعا بزرگترین تبلیغ در حوزه جذب سرمایه گذار را انجام داده‌ایم.مدیریت شهری یعنی مدیریت سرمایه‌هانوروزی با اشاره به این مطلب که ما باید به عنوان مدیریت شهری یعنی مجموعه‌ای که اداره شهر را بر عهده دارد هدایت کننده سرمایه‌ها در زمینه‌های مورد نیاز باشیم، گفت: اگر در این شهر میزان تولید ساخت و ساز بیش از مورد نیاز باشد، آن سرمایه را دچار مشکل کرده‌ایم؛ به عبارت دیگر بناهایی ایجاد می‌شوند و مشتری برای آن‌ها وجود ندارند!رئیس کمسیون اقتصادی شورای شهر مشهد ابراز کرد: سرمایه‌های موجود در شهر، سرمایه‌ها ملی تلقی می‌شوند و می‌توانیم با مطالعات راهبردی و فعالسازی و هدایت آن‌ها از اتلافشان جلوگیری کنیم.وی خاطرنشان کرد: مشهد با بیش از سه میلیون تن جمعیت نیازها فراوانی را در خود جای داده است. نیاز به مراکز تفریحی از جمله این نیازهاست که پارک‌های آبی، نمونه کوچکی از سرمایه‌گذاری موفق با توجه به نیازها و خواست شهروندان هستند. باید با تکمیل مطالعات در حوزه‌های مختلف به ساماندهی و هدایت سرمایه‌گذاری‌ها بپردازیم.عضو شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه در مشهد باید متناسب با فرهنگ و باورهای مذهبی برای اوقات فراغت تلاش کنیم، اظهار کرد: با توجه به حضور سالانه بیش از 27 میلیون زائر، این افراد در طول شبانه‌روز یک ساعت در حرم حضور دارند، اگر 10 ساعت نیز استراحت کنند باید برای 13 ساعت وقت آزاد آن‌ها برنامه ریزی کنیم که می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و در آمد نیز شود.وی در پایان با اشاره به راه‌های کسب درآمد شهری تاکید کرد: شهرداری نباید از ساخت و ساز درآمد کسب کند و باید بستری را ایجاد کند تا برای ارائه خدمات مختلف و گذراندن اوقاف فراغت و نظایر آن درآمدهایی برای ادراه شهر کسب کند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/5333


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو