دیپلماسی های دینی و سلامت، فعال ترین های هفته در مشهد

بسیج آستان قدس رضوی برای خدمت رسانی به   زوار اربعین حسینی   از میرجاوه تا کربلا

آغاز به کار   ششمین کنگره‌ی بین‌المللی هیپنوتیزم   با حضور ۲۴ کشور در مشهد

آغاز سفر قطار بین المللی گردشگران خارجی از قاره های   آمریکا، اروپا و آسیا   از مشهد


  اندیشکده بین المللی فرهیخت 

  نخستین دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  یک دهه   مستندنگار  رویکرد بین المللی شهر 
www.farhikhtt.ir  
رونق تولید

  برترین های دیپلماسی


امکان تهیه بلیت هوایی مشهد
از شصـت و چهـار کشور جهـان

آیا می دانستید که امکان تهیه بلیت هوایی مشهد از شصت و چهار کشور جهانبه مشهد وجود دارد
اطلاعات بیشتر

پنجشنبه 31 مرداد 1398 | در خبرها آمده بود که بناست سوم تا پنجم شهریور 98، مشهد میزبان نخستین نمایشگاه اختصاصی ترکمنستان باشد، اما اطلاع رسانی رویداد به این مهمی و ارزشمندی، تنها 4 روز قبل، آن هم به صورت ناقص صورت می گیرد! چرا؟... | به قلم عبدالرضا زرگری

16 تیر 1398 | ورود واژگان لاتین از فرهنگ مغرب زمین به حریم «ادبیات فارسی»، رخداد تازه ای نیست و جای تعجب چندانی ندارد، اما ورود این واژه های نامأنوس به حوزه ی «ادبیات دینی» و اعتقادات و باورهای مذهبی قطعاً شایسته نیست، خاصه اگر این لغات بیگانه ...| به قلم عبدالرضا زرگری

6 تیر 1398 | شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری در خصوص برگزاری سومین همایش «گفت‌وگوهای انتقال تجربه» در مشهد، در حالی تحقق این آرزو را وعده داد که حتی یک میهمان غیرایرانی به این همایش دعوت نشده! ...| به قلم محمد منصف پور

جمعه 14 خرداد 1398 | امسال، شاهد برپایی چندمین دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد هستیم که کشور گل و گیاه، ایرانی ترین همسایه یعنی پاکستان و دیگر کشورهای همسایه ی شرقی کشور از جمله افغانستان ... | به قلم عبدالرضا زرگری

دیپلماسی

گردشگری/ عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مطرح کرد؛ گردشگری رویداد، ابزار مهم معرفی نقدها و جذب گردشگر در جهان

   |  دوشنبه 1 مهر 1398
height=
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در مجموع امروزه گردشگری رویداد با شکل‌ها و فرم‌های جدید و نوینی که به خود گرفته، ابزار مهم معرفی نقدها و جذب گردشگری در جهان شده است. دکتر حمدالله سجاسی قیداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با حضور در تحریریه این خبرگزاری در خصوص گردشگری رویداد و اجرایی کردن ایونت‌های گردشگری در ایران با توجه به شرایط خاص آن، اظهار کرد: گردشگری پتانسیل خوبی در کشور ما دارد که ما هنوز آن را نشناخته‌ایم و ...
... باید به خوبی از ظرفیت‌های آن به ویژه در کشور متمدنی مانند ایران استفاده کنیم. آثار بسیار زیاد فرهنگی و تاریخی در ایران وجود دارد و با توجه به شرایط نامناسبی که به لحاظ رقابت‌های قدرت در بین‌الملل شکل گرفته و ما در شرایط تحریمی قرار داریم، به نظر می‌رسد گردشگری پتانسیل خیلی خوبی برای غلبه بر تحریم و پروژه ایران‌هراسی  باشد.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی حوزه‌های گردشگری، یکی از حوزه‌های خیلی خوب در این زمینه، گردشگری رویدادها است. در مجموع به هر نوع جشنواره یا رویدادی که بتواند برای عده‌ای از افراد جذاب باشد و آن‌ها را جذب کند، گردشگری رویداد می‌گویند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در کشورهای مختلف و با توجه به فرهنگ‌های مختلف، این رویدادها می‌توانند متفاوت باشند؛ رویداد می‌تواند فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد. به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه‌های مبل(نظیر نمایشگاه‌های صنعتی یا پوشاک در کشورهایی مانند چین و ترکیه)، رویدادی اقتصادی است؛ به همین دلیل تمام رویدادهایی که بتوانند مسافر را به مقصدی جذب کنند، گردشگری رویداد هستند.

سجاسی قیداری تصریح کرد: گردشگری رویداد با این که در سال 2008 به صورت رسمی ثبت شد و در 100 سال اخیر مورد تاکید قرار گرفته، اما ما اساسا از گذشته گردشگری رویداد را داشته‌ایم. به عنوان مثال ما در گذشته افرادی داشتیم که از شهرها به روستاها برای شرکت در مراسم‌های عروسی، جهت آشنا شدن با سنت‌ها و فرهنگ مردم و طریقه عروسی و جهازبران و... می‌رفتند؛ بنابراین این یکی از جاذبه‌های فرهنگی و  گردشگری در محیط‌های محلی مانند روستا بوده است یا یکی از رویدادهایی که در گذشته بوده و هم‌اکنون هم هست، رویداد کوچ عشایر است که ییلاق و قشلاق‌ این افراد از گذشته مورد توجه عده‌ای بوده و حتی گردشگران خارجی از شیوه کوچ عشایر مستندسازی کردند و برایشان جذابیت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه گردشگری رویداد با شکل‌ها و فرم‌های جدیدی که دارد، ابزار مهمی در جذب گردشگر در جهان است. از مثال‌های بارز آن می‌توان به رویدادهای ورزشی مانند جام جهانی و المپیک‌ها اشاره کرد و حتی می‌توان آمارهای کشورهایی که جام جهانی و المپیک‌ها در آن‌ها برگزار می‌شود را مورد بررسی قرار داد، پس از آن می‌بینیم که بعد از برگزاری این رویدادها در یک سال، تقریبا اکثر آن کشورها شاهد افزایش تعداد گردشگر شدند؛ یعنی این رویدادها در جذب گردشگر در بلندمدت به این کشورها تاثیرگذار بودند. هم‌چنین بعد از مشاهده آمار کشورهای کره و ژاپن متوجه می‌شویم که رویداد ورزشی‌ای مانند جام جهانی 2002 در آنجا برگزار شده و پس از آن سال‌ها سیل انبوهی از گردشگران به این کشور جاری شدند یا برگزاری جام جهانی آفریقای جنوبی در سال 2010 که بعد از آن سال تعداد گردشگر افزایش پیدا کرد؛ در برزیل هم افزایش گردشگر به همین صورت بوده است.

رویدادها بستری برای رقابت مکان‌ها در جذب گردشگر هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: اساسا رویدادها بستر بسیار خوبی برای معرفی مقصدها و هر آنچه که یک مقصد به عنوان ظرفیت گردشگری دارد، هستند و از جنبه‌ای دیگر رویدادها بستری برای رقابت مکان‌ها با یکدیگر در جذب گردشگر شده‌اند.

سجاسی قیداری گفت: شهرها، روستاها و کشورها برای این که جلب توجه جهانی و منطقه‌ای و محلی برای خودشان داشته باشند و گردشگر بیشتری را جذب کنند، رویداد برگزار می‌کنند و متناسب با جذب گردشگر بیشتر درآمد بیشتری را برای خودشان جذب می‌کنند؛ بنابراین به صورت مستتر مشاهده می‌کنیم که در پشت پرده گردشگری رویدادها، رقابت مکان‌ها و مقصدها وجود دارد و این شکل تازه‌ای از اقتصاد گردشگری است.

وی افزود: هر کشور و منطقه‌ای متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی و ایدئولوژیکی‌ای که دارد، ایونت‌های خاص و ویژه خودشان را دارند؛ یعنی نمی‌توانیم بگوییم ما ایونتی که در فلان کشور برگزار می‌شود را می‌توانیم برگزار کنیم و یا ایونتی که ما برگزار می‌کنیم را آن‌ها هم می‌توانند برگزار کنند؛ البته می‌توان الگوبرداری  کرد اما نمی‌توان کپی برداری صرف انجام داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: ما باید بر اساس رویکرد نوآوری و خلاقیت، ایونت‌های متناسب با شرایط اجتماعی، اقتصادی، آیینی و مذهبی خودمان را برای مردم خودمان خلق کنیم که جذبه داشته باشد؛ از طرفی دیگر باید ایونت‌هایی را دنبال کرد که مردم بیشتر به آن علاقه‌مندند و به گروه‌های جنسی و سنی و اجتماعی توجه داشته باشیم تا ببینیم نیاز امروزی مردم در حوزه گردشگری چیست و به آن سمت حرکت کنیم؛ این‌ها بسترهای خوبی هستند که به ما می‌گویند در چه حوزه‌ای ایونت برگزار کنیم.

سجاسی قیداری گفت: اکنون اقامتگاه‌های بوم‌گردی به شدت در ایران در حال رواج پیدا کردن هستند؛ به دلیل این که اقامتگاه‌های بوم‌گردی به نوعی معرفی‌کننده جاذبه‌های فرهنگی، اجتماعی و رسومات محلی و سنتی ما در محیط های روستایی هستند و خود غذا، پوشش، ساختار کالبدی نما، شیوه سکونت و معماری و طراحی و ... جذبه ایجاد می‌کند و به چنین مساله ساده‌ای به این گستردگی در سطح کشور پرداخته می‌شود؛ در ایونت‌ها هم همین طور است.

وی عنوان کرد: من فکر می‌کنم باید ایونت‌هایی را متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خودمان طراحی کنیم و این می‌تواند ابداع و خلاقیت ما باشد. به عنوان مثال ایونتی در هندوستان با عنوان جشنواره رنگ‌ها یا جشنواره گوجه‌فرنگی در اسپانیا داریم و یا جشنواره‌های گاوبازی و آب‌بازی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: ما خیلی از این‌ ایونت‌ها را در کشور خودمان برگزار نکردیم. مانند جشنواره غذا که ترکیه هر ساله به خوبی برگزار می‌کند و هزاران نفر گردشگر را از کشورهای مختلف جهان جذب می‌کند؛ ضمن این‌که در کشورمان سعی در برگزاری چنین ایونت‌هایی در سطح بین‌المللی هم نشده است.

سجاسی قیداری افزود: ما رویدادهای مذهبی‌ای مانند رویدادهای دهه آخر صفر و رویدادهای مربوط به دهه اول محرم مانند تاسوعا و عاشورا در کشورمان برگزار می‌کنیم؛ هم‌چنین رویدادی به اسم «رالی خانوادگی حرم تا حرم» را برگزار کردیم و برنامه‌های نوروز باستانی با نگاه سنتی هم جزو فرهنگ ماست، هرچند که جسته و گریخته به صورت ضعیف برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: اخیرا شاهد برگزاری جشنواره آب‌بازی کودکان در مشهد بودم که چنین جشنواره‌ای برای خانواده‌ها بسیار جذاب است. هم‌چنین رویدادهایی درباره گل زعفران و در رابطه با گردشگری کشاورزی نیز وجود دارد؛ ضمن این که گردشگری کشاورزی در دنیا اهمیت بسیاری دارد و مشهد هم خوشبختانه با توجه به گل زعفران پتانسیل خوبی برای این‌ نوع گردشگری را دارد.

ایونت‌های ما در مشهد، نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی است

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ایونت‌هایی که ما می‌توانیم در مشهد برگزار کنیم، نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی است؛ چون هم مشهد شهری بین‌المللی شده به دلیل این که از کشورهای مختلف از جمله کشورهای مسلمان گردشگر دارد و هم این که تقریبا دومین کلان‌شهر بزرگ ایران به شمار می‌آید و اگر این حجم از جمعیت با اطراف آن را درنظر بگیریم بسیار زیاد است و نمایشگاه‌ها خیلی خوب می‌توانند جواب دهند.

سجاسی قیداری بیان کرد: ما آثار تاریخی خیلی خوبی در خراسان بزرگ داریم که می‌توانند ایونت‌های خیلی خوبی باشند؛ مانند قنات قصبه گناباد که یک قنات بین‌المللی است، ایونت‌ها هم می‌توانند این مکان را به گردشگران خارجی بشناسانند؛ هم‌چنین آسبادهای نشتیفان یکی از بهترین جاذبه‌هایی است که در مجموعه خراسان وجود دارد و می‌تواند برای گردشگران خارجی خیلی جذاب باشد؛ ما باید این جاذبه‌ها را به مردم بشناسانیم، به دلیل این که بعضی نمی‌دانند که با سه ساعت سفر کردن می‌توانند یکی از آثار ثبت شده جهانی به نام قنات قصبه را ببینند و این‌ها فرصت‌هایی است که ما از آن استفاده نمی‌کنیم.

انتهای پیام

sojasi-2
آخرین ویرایش: یکشنبه 7 مهر 1398
Share
  یادآوری: درج رتبه  ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد اما نکته ی مهمتر، نمایش  سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی  ها» پررنگتر  در این بخش متمایز شده اند. 2- این اطلاعات، تا تاریخ هشتم تیرماه  1398 به روز شده است!

کل رویدادها و مناسبات:  4.980
  اخبار  3618     بین   الملل  2992     آسیا  2514     مراسم   بین المللی / داخل و خارج  1005     دیپلماسی دانشگاهی  730     دیپلماسی زیارت،   زائر/ امام رضا(ع)   712     دیپلماسی اقتصادی  698     افتخارات   / خبرخوش/ مفاخر  663     جهان   اسلام  648     دیپلماسی گردشگری  602     دیپلماسی علمی  596     میهمان   / میهمانان خارجی  588     اروپا  555     دیپلماسی دینی   (مذهبی و قرآنی)   531     دیپلماسیفرهنگی  508     دیپلماسی آموزشی  506     آیا   می دانید که مشهد/ آمارها  465     دانشگاه   فردوسی مشهد  424     شهرداری   مشهد  363     تصاویر   / گزارش های تصویری  356     آستان   قدس رضوی  352     دیپلماسی نمایشگاهی  303     استانداری   خراسان رضوی  280     عراق  274     سرمایه   گذاری داخلی  255     دیپلماسی شهری  245     پاکستان  243     جلسات،ملاقات،   بازدید، سفر، نمایشگاه/ داخل و خارج  240     دیپلماسی سیاسی  238     دیپلماسی هنری    227     افغانستان  227     دیپلماسی ورزشی  223     صادرات   و واردات  220     دیپلماسی سلامت،   پزشکی و بهداشت  210     دیپلماسی عمومی   (حاکمیتی و ملی)192   استاندار  188     آفریقا  185     دیپلماسی اجتماعی  178     دیپلماسی حمل   و نقل (هوایی، ریلی و زمینی)   161     سفارت،   سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول  161     مشهد   2017  139     ادامه ...
  نتایج رتبه بندی موضوعات:  تا 23 فروردین 98 | تا 9 اسفند 97 | تا 2 آذر 97 | تا 23 آذر 97




اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی، رصد و پایش رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر امام مهربانی ها تا
8 تیرماه 98
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی، رسانه و ورزش با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»