دیپلماسی❜ دانشگاهی/ تقویم فرهیخت:۲۸ و ۲۹ آذر ۱۴۰۲، برپایی سومین کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز در مشهد

  • بازدید: ۸۰۱
دانشگاهی/ تقویم فرهیخت:۲۸ و ۲۹ آذر ۱۴۰۲، برپایی سومین کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز در مشهد
دانشگاه امام رضاع

خبر تکمیلی: زمان برپایی سومین کنگره ی بین المللی امام رضا علیه السلام و علوم روز، دوباره به تاریخ ۲۸ و ۲۹ آذر ۱۴۰۲ موکول شد. یادآور می شود پیشتر، تاریخ برگزاری آن، ۲۵ آذر ۱۴۰۲ و خیلی قبل تر، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام شده بود.

خبر تکمیلی: 

آیین اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی «امام رضا(ع) و علوم روز» برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) از برگزاری آیین اختتامیه سومین کنگره بین المللی «امام رضا (ع) و علوم روز» با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و فرهیختگان ملی و بین المللی در مشهد مقدس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، مرتضی رجوعی، ضمن تشریح برنامه‌ های سومین کنگره بین المللی «امام رضا (ع) و علوم روز» گفت: آیین اختتامیه این کنگره با قرائت پیام مرجع عالی قدر جهان اسلام، حضرت آیت الله نوری همدانی 28 و 29 آذر ماه سال جاری در مشهد برگزار می ‌شود و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و فرهیختگان ملی و بین المللی میهمانان این برنامه هستند.

وی ادامه داد: برنامه افتتاحیه روز سه شنبه 28 آذر ماه از ساعت 8 صبح در سالن همایش های شهید سلیمانی واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) آغاز می شود و مجموعه برنامه های علمی و کارگروه های تخصصی در قالب برنامه های این کنگره طی روزهای 28 و 29 آذر ماه پیش بینی شده است.

رجوعی گفت: برنامه اختتامیه نیز با حضور میهمانان مختلف ملی و بین‌المللی، چهارشنبه بعد از نماز مغرب، ساعت 17 الی 19 برگزار می شود.

رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به همکاری مجموعه علمی و دانشگاهی معتبر ملی در برگزاری برنامه های علمی کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز، خاطرنشان کرد: تعداد 550 اثر از سوی اساتید، دانش پژوهان و دانشجویان ملی و بین المللی به کنگره ارسال شده است.

وی با اشاره به تنوع محورهای برگزاری این کنگره خاطرنشان کرد: عنوان کلی کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز و محورهای متنوعی که در حوزه های مختلف برنامه ریزی شده است، این امکان را برای پژوهشگران، محققان و دانش پژوهان فراهم نموده است تا افراد بر اساس رشته تحصیلی، تخصص و دانش خود مسایل روز را با تعالیم حضرت رضا(ع) پیوند علمی دهند.

به گفته این مقام مسئول، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مطابق با رسالت‌ها و رویکردهای علمی خود مبتنی بر اولویت‌گذاری نسبت به موضوعات مرتبط با ترویج و تبیین معارف اهل بیت (علیهم السلام) به ویژه اشاعه معارف عالم آل محمد (ص) و تبیین ارتباط مسائل علمی و اجرایی جامعه با معارف ایشان و ارائه راهبردهای علمی- دینی به آن، کنگره بین المللی «امام رضا (ع) و علوم روز» را با حضور نخبگان و پژوهشگران حوزوی- دانشگاهی و مدیران و متولیان اجرایی برنامه ریزی کرده است.

خبر تکمیلی 

آخرین زمان ارسال مقاله به سومین کنگره بین المللی امام رضا (ع) و علوم روز ۳۰ آبان ماه سال جاری مشخص شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کنگره بین المللی امام رضا (ع) و علوم روز به همت دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) تدارک دیده است و عموم محققان، پژوهشگران و دانشجویان می توانند تا 15 آبان ماه چکیده مقالات و اصل مقالات را تا پایان آبان ماه سال 1402 در محور‌های مختلف علوم مبتنی بر سیره و تعالیم حضرت رضا (ع) به دبیرخانه برگزاری کنگره ارسال کنند.

عموم علاقه مندان می توانند مقالات خود را با محوریت سیره و تعالیم امام رضا (ع) در حوزه های اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی، روان شناسی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم حقوقی، علوم پزشکی و سلامت، علوم ارتباطات، علوم نظامی و امنیتی، هنر، معماری و شهرسازی، تاریخ زندگانی، خانواده و فرزندان و ... به  ایمیل کنگره science@imamreza.ac.ir  ارسال کنند.

این رویداد بین ‌المللی در محور‌های مختلف علوم مبتنی بر سیره و تعالیم عالم آل محمد (ص)  تدارک دیده شده است و برگزاری نشست های علمی با حضور نخبگان و پژوهشگران ملی و بین‌ المللی، برپایی کارگاه های تخصصی در زمینه مهارت ‌های مطالعه و پژوهش در علوم و معارف امام رضا (ع)، حمایت و تقدیر از کتب و پایان ‌نامه ‌های برتر، چاپ مقالات برتر در مجله امام رضا (ع) و علوم روز و سایر مجلات پژوهشی و نمایه‌ سازی در پایگاه ‌های علمی از جمله اقدامات و برنامه‌ های این کنگره خواهد بود.

اطلاعات بیشتر کنگره در پایگاه اینترنتی www.science.imamreza.ac.ir در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان سیره اهل‌بیت(ع) است و شماره تلفن 05138041 داخلی 3120 آماده پاسخگویی به سوالات و راهنمایی مراجعه‌کنندگان است.

تاریخ های مهم: 

تاریخ برگزاری: ۲۵ آذر ۱۴۰۲

تاریخ میلادی: 2023-12-16

مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۲/۸/۱۵

مهلت ارسال اصل مقاله: ۱۴۰۲/۸/۲۵

پوستر جدید کنگره: مشاهده در ابعاد بزرگتر...


خبر قدیمی: 

سومین کنگره بین المللی امام رضا علیه السلام و علوم روز، در محورهای مختلف موضوعی علوم مبتنی بر آموزه ها و سیره عالم آل محمد (ص)، فراخوان مقاله و دریافت آثار داد.

این کنگره که دارای بخش ویژه امام رضا (ع) و تحول دانش بنیان است، برگزاری پنج نشست علمی با حضور نخبگان و پژوهشگران ملی و بین المللی، برگزاری سه نشست کارگاهی در زمینه مهارت های مطالعه و پژوهش در علوم و معارف امام رضا (ع)، حمایت و تقدیر از کتب و پایان نامه های برتر، چاپ مقالات برتر در مجله امام رضا (ع) و علوم روز و سایر مجلات پژوهشی و نمایه سازی در پایگاه های علمی را برنامه ریزی کرده است.
آیین افتتاحیه کنگره، ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۱ در آستانه هفته ملی پژوهش برگزار خواهد شد و پژوهشگران و صاحبان آثار تا 20 فروردین 1402 مهلت دارند تا مقالات خود را به این کنگره ارسال نمایند. اختتامیه کنگره نیز در روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
اطلاعات بیشتر و روزآمد کنگره در پایگاه اینترنتی آن به نشانی www.science.imamreza.ac.ir  در دسترس پژوهشگران و علاقمندان سیره اهل بیت علیهم السلام است. 
همچنین دبیرخانه کنگره با رایانامه science@imamreza.ac.ir و تلفن 05138041 داخلی 3120، آماده پاسخگویی به سوالات و راهنمایی مراجعه کنندگان است. شناسه Ya_Hoseiiin128@ در پیام رسان ایتا نیز برای راهنمایی، موجود است.
جزئیات برگزاری سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز
همزمان با سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز توسط دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
برگزاری سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روزبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی با نام تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌ گرفته است، توسط دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
این رویداد بین‌المللی در محورهای مختلف علوم مبتنی بر سیره و تعالیم عالم آل محمد(ص) از جمله اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی و روان‌شناسی، علوم پزشکی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فرهنگ و ارتباطات و همچنین بخش ویژه امام رضا(ع) و تحول دانش‌بنیان برگزار می‌شود.
تدارک پنج نشست علمی با حضور نخبگان و پژوهشگران ملی و بین‌المللی، برپایی سه کارگاه تخصصی در زمینه مهارت‌های مطالعه و پژوهش در علوم و معارف امام رضا(ع)، حمایت و تقدیر از کتب و پایان‌نامه‌های برتر، چاپ مقالات برتر در مجله امام رضا(ع) و علوم روز و سایر مجلات پژوهشی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های علمی از جمله اقدامات و برنامه‌های این کنگره خواهد بود.
افتتاحیه کنگره، ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ در آستانه هفته ملی پژوهش برگزار خواهد شد و پژوهشگران و علاقه‌مندان تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ مهلت‌ دارند تا مقالات خود را به این کنگره ارسال کنند. اختتامیه کنگره نیز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
اطلاعات بیشتر کنگره در پایگاه اینترنتی به نشانی www.science.imamreza.ac.ir در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به سیره اهل‌بیت(ع) است. دبیرخانه کنگره با رایانامه science@imamreza.ac.ir و تلفن ۰۵۱۳۸۰۴۱ داخلی ۳۱۲۰ یا شناسه Ya_Hoseiiin۱۲۸@ در پیام‌رسان ایتا آماده پاسخگویی به سؤالات و راهنمایی مراجعه‌کنندگان است.

گزارش تکمیلی مورخ 25 آذر 1401:
کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز، فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی در جهان اسلام
مشهد - رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) می گوید: متأسفانه نسبت به ائمه اطهار(ع) نگاه تمدنی نداشته ایم، در حالیکه علی بن موسی الرضا بزرگترین فرصت دیپلماسی علمی و فرهنگی در جهان اسلام هستند.
خبرگزاری رضوی. زهرا غفوریان. معرفی و ارتقای جایگاه مشهدالرضا در جهان اسلام با محوریت حرم رضوی و مقام امام رضا علیه السلام دغدغه بسیاری از دانشوران و اندیشمندان است. طرح معارف اهل بیت(ع) به عنوان نسخه نجات بخش جوامع اسلامی و حل کننده مشکلات و چالش های زندگی مسلمانان نیازمند تلاش های پیگیر فراوان در سطوح ملی و بین المللی است. در این میان توسعه علوم و آگاهی های برآمده از مبانی اسلام اهل بیت(ع) رهیافت عالمان و محققان این مکتب برای راهبری فرد و اجتماع بوده است.
بکارگیری آموزه های رضوی در اداره امور سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در طول سالهای اخیر نقش پررنگی یافته است و ارزش ها و امتیازات آن نسبت به سایر نظریه ها و رهیافت ها بیش از گذشته نمایان شده است. افزایش تلاش ها برای جهش در پیشرفت کیفیت حکمرانی و اداره اجتماع با هدف دستیابی به تمدن نوین اسلامی، فعالیت علمی و مطالعات تطبیقی را تقویت کرده است. بسیاری از صاحبنظران بر این عقیده اند تأسیس تمدن نوین اسلامی با هدف سعادت دنیا و آخرت جوامع جهان اسلام با احیای علم و سرمایه گذاری بر روی علوم مختلف محقق خواهد شد.
به این منظور کنگره بین المللی امام رضا(ع) و علوم روز توسط دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) در مشهد طراحی و سومین افتتاحیه و فراخوان آن چهارشنبه ۲۳ آذرماه در نشستی با حضور دکتر مرتضی رجوعی رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا و مرتضی سعیدی زاده مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و حجت الاسلام ربانی مدیر پژوهشگر برجسته معارف رضوی برگزار شد. 
تحول دانش‌بنیان، موضوع ویژه سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) است
دکتر مرتضی رجوعی، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: کنگره بین‌المللی امام‌رضا(ع) و علوم روز  یکی از مهم ترین و راهبردی ترین برنامه‌ها در حوزه پژوهش است که نخستین دوره از این کنگره سه سال پیش در دانشگاه برگزار شد.
وی ابراز کرد: نشست‌های متعددی با محورهای ارتباطات و تبلیغ دینی، امام رضا(ع) و اقتصاد، حقوق، روان‌شناسی و علوم تربیتی، علوم پزشکی و سلامت، هنر و معماری در سال ۱۳۹۹ برگزار شد.
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: اهداف دومین دوره از این کنگره نیز با ابتکار عمل فعالان حوزه اقتصادی، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران حوزه اقتصاد بنا شد.
رجوعی در خصوص محورهای سومین کنگره بین المللی امام رضا(ع) افزود: این کنگره نیز در محورهای مختلف علوم مبتنی بر سیره و تعالیم عالم آل‌محمد(ص) از جمله اقتصاد، مدیریت، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم پزشکی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، فرهنگ و ارتباطات و همچنین بخش ویژه امام رضا(ع) و تحول دانش‌بنیان تدارک دیده شده است.
وی تدارک ۵ پیش نشست علمی با حضور نخبگان و پژوهشگران ملی و بین‌المللی و برپایی سه کارگاه تخصصی در زمینه مهارت‌های مطالعه و پژوهش در علوم و معارف امام رضا(ع) را از برنامه های این کنگره دانست و افرود: حمایت و تقدیر از کتب و پایان‌نامه‌های برتر، چاپ مقالات برتر در مجله امام رضا(ع) و علوم روز و سایر مجلات پژوهشی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های علمی نیز از دیگر اقدامات و برنامه‌های این کنگره است.
دوران حیات ائمه اطهار(ع)، عهد شکوفایی علمی
در بخش دیگری از نشست افتتاحیه، حجت الاسلام و المسلمین ربانی پژوهشگر برجسته معارف رضوی بیان کرد: شیعیان باید مروج فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) باشند. هنوز حیات علمی اهل بیت را نشناختیم و در محافل درباره سیره و سبک امام رضا(ع) موجز سخن می گوییم و سپس بعد مظلومیت ایشان را مطرح می کنیم.
این محقق و پژوهشگر ابراز کرد: دوره ائمه اطهار(ع) دور شکوفایی علمی بود چرا که ایشان برای علم و هدایت بشر آمدند. دانش شخصیت انسان را معرفی می کند. امام رضا(ع) نزدیک ۳۰ سال در مدینه بودند و حوزه درسی و شاگردان بسیار برجسته ای را پرورش دادند.
مؤلف کتاب «یاران علمی امام رضا(ع)» با ذکر جزئیاتی از این پژوهش گفت: این کتاب در بردارنده معرفی شماری از مهم ترین یاران علمی امام رضا(ع) است. نویسنده در این کتاب کوشیده است پس از بیان مختصری از زندگی این یاران به جایگاه حدیثی هر یک بپردازند. 
حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی درباره این کتاب افزود: روایتی را که یاران و اصحاب از امام رضا(ع) شنیده یا درباره فضائل ایشان است، در این پژوهش بیان می شود. پایان بخش کتاب نیز جدولی از دیگر یاران علمی امام رضا(ع) است که در مجامع روایی شیعه به آنها اشاره شده است. 
این محقق و پژوهشگر گفت: هشام بن حکم، صفوان بن یحیی، ابی نصر بزنطی از اصحاب موسی بن جعفر و علی بن موسی الرضا هستند. برخی از این شخصیت ها، شاگردان نسل دوم استاد می شوند و یکی از راه های مهم توسعه علم، پرورش شاگرد خوب است و ائمه اطهار(ع) ابتدا شاگردان را کشف می کردند که به چه رشته ای علاقه دارند. 
حجت الاسلام ربانی گفت: جو حاکم بر جامعه کنونی ما به نوعی در دوره امام رضا(ع) حاکم بود و  در زمان ایشان نیز تهمت ها و شایعات فراوان بود.  
وی افزود: حضرت  قبل ۴۰ سالگی فرزندی نداشتند و جامعه شایعه کرد که شخصی که فرزند ندارد نمی‌تواند امام باشد؛ باید دانست شایعه به اندازه ای در اجتماع تأثیرگذار است که می تواند روز را شب و شب را روز جلوه دهد. 
ضرورت نگاه تمدنی به حیات علمی ائمه اطهار(ع)
در ادامه نعمت الله فیروزی عضو هیئت علمی الهیات و معارف اسلامی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه امام رضا مظهر علم و رافت و مهربانی هستند، افزود: متأسفانه نسبت به ائمه اطهار(ع) نگاه تمدنی نداشتیم، در حالیکه علی بن موسی الرضا بزرگترین فرصت دیپلماسی علمی و فرهنگی در جهان اسلام هستند. 
 وی گفت: امام خمینی درباره منزلت و جایگاه امام رضا(ع) می فرمایند مشهد مرکز علم و مرکز ملائکه الله است و تمام نیروها در هر جا هستند نیاز به توجه امام رضا دارند‌. این خورشید تابناک، شیعه را از رخوت و غربت درآوردند‌.
 فیروزی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند خادمی امام رضا(ع) افتخار من است‌. این نکته قابل تأمل است که خادمی علی بن موسی الرضا(ع) تنها به گرفتن چوپ پر نیست؛ بلکه بسیاری افراد به زائران حضرت کمک می کنند در حالیکه دنبال مطرح شدن و نام و نشان نیستند.
 گفتنی است پژوهشگران و علاقه مندان تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ مهلت‌ دارند تا مقالات خود را به کنگره ارسال نمایند و اختتامیه کنگره چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می شود.
اطلاعات بیشتر و روزآمد کنگره در پایگاه اینترنتی آن به نشانی www.science.imamreza.ac.ir در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام است.
دبیرخانه کنگره با رایانامه science@imamreza.ac.ir و تلفن ۰۵۱۳۸۰۴۱ داخلی ۳۱۲۰ یا شناسه Ya_Hoseiiin۱۲۸@ در پیام‌رسان ایتا آماده پاسخگویی به سؤالات و راهنمایی مراجعه‌کنندگان است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4801


Share
  • فاطمه سادات
    این چه جورکنگره بین المللی ای بودکنگره امام رضا(ع) وعلوم روز که درمراسم اختتامیه اش هیچ اثر ونشانه ای از یک همایش بین المللی نبود! نه یک چهره غیرایرانی سخنرانی کرد ونه شرکت کننده ی خارجی داشت حتی اینقدر بی حال بودند که نکردن پرچم چند کشور رو روی سن بذارن تا حفظ آبرو بشه و ظاهرش بین المللی! بفرمایید این هم از تنها دانشگاه شمال وشرق کشور که عنوان بین المللی رو فقط یدک میکشه در حالیکه به قول شما تو حیاط همین دانشگاه هر روز هزار دانشجوی غیرایرانی حضور دارن!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها