جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگذاری است. بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ تحلیل بر رویداد مشهد2017 از محمدجواد میری: کدام «پایتخت فرهنگی جهان اسلام»؟

  • بازدید: ۶۲
خیلی از دوستان غیرمشهدی می‌پرسند: به‌ مناسبت اعلام مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال٢٠١٧، قرار است چه اتفاق مهمی در شهر بیفتد و چقدر زائر خارجی به زوار مشهد اضافه شود؟ به آن‌ها می‌گویم: دستگاه‌های مختلف فرهنگی هرکدام در تدارک اجرای برنامه‌ای یا تولید محصولی هستند، اما برای کسانی که بیرون از این شهر و کشورند، شاید اتفاق مهمی نیفتد.... اما راستی چرا این ظرفیت ویژه بازخوردی عمومی و متفاوت برای جهان اسلام پیدا نمی‌کند؟ شاید یک علت نوع نگاه و سطح توقعی باشد که دست‌اندرکاران مختلف این ماجرا نسبت به معنای پایتختی فرهنگی دارند. من دست‌کم سه نگاه به این فرصت نمادین سراغ دارم:١. نگاه سنتیویژگی نگاه سنتی که ممکن است نزد بسیاری از اهل فرهنگ یا حتی دولتمردان وجود داشته باشد علاقه به واکاوی ارزش‌های تاریخی و بومی خود و در نتیجه، استفاده از فرصت٢٠١٧ برای معرفی و تثبیت این ارزش‌هاست. نگرش سنتی می‌تواند وجهه‌ای تاریخی‌جغرافیایی (یعنی تمرکز بر میراث فرهنگی مشهد) یا وجهه‌ای مذهبی (یعنی تمرکز بر عقاید شیعی و جایگاه معنوی بالفعل مشهد میان کشورهای همسایه) داشته باشد.این نگرش اگرچه محافظه‌کار است و حراست از میراث معنوی خود را والاترین آرمان می‌یابد، همین محافظه‌کاری‌اش می‌تواند به محافظت از ارزش‌های موجود مشهد دربرابر امواج مخرب مدرنیسم کمک کند. در عین حال، پایتخت فرهنگ اسلامی بودن از این منظر، تنها یک فرصت برای عقب‌ نماندن از سایر شهرها و بوم‌ها برای معرفی خود و دم زدن از ارزش‌هایی است که هرآینه در معرض تهدیدند. این رویکرد حداقلی به‌ واسطه آنکه دربردارنده عملیاتی فراگیر و روبه‌جلو نیست، معمولا با نوعی نخبه‌گرایی و دور شدن از ذهن و زندگی مردم همراه است و همین، توفیقاتش را در عمل کم می‌کند.٢. نگاه دولتینگاه دولتی به مشهد ٢٠١٧ یعنی بهره‌برداری از پروژه‌های شاخصی که می‌تواند به قابلیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مشهد کمک کند یا اقلا از این قابلیت‌ها کمک بگیرد. نگاه دولتی در حالت خوبش، یعنی همان نگاه سنتی، اما به‌ شکل سامانمند و عملیاتی، و در حالت بدش، یعنی اکتفا به چند مراسم و رونمایی و نشست و برخاست و... که در اولین روزهای سال٢٠١٨ نیز فراموش می‌شوند. البته این گرایش فرمالیته به ٢٠١٧ فقط نهادهای متولی را تهدید نمی‌کند. رسانه‌ها، خود، با ارزیابی رویدادهای مربوطه ذیل نگاه دولتیِ خوب، می‌توانند از جدی‌ترین نمایندگان این نگرش باشند!ویژگی مهم نگاه دولتی نیز محافظه‌کاری حتی بیشتر نسبت به نگاه سنتی است. نگاه دولتی گرچه از مولفه‌های هویت‌بخش تمجید می‌کند، به جنگ آن دسته از اقدامات و فرایندهای هویت‌سوز که به نام توسعه در جریان است نمی‌رود. به علاوه، نگاه دولتی چه به‌ سبب نفتی بودن و چه به‌ سبب ترس از دردسرهای امنیتی، به مردمی کردن مفاهیم و ساز و کارها و اقدامات ذیل ٢٠١٧ نزدیک نمی‌شود. ٣. نگاه امتیاما نگاه سوم به فرصت ٢٠١٧ را می‌توان نگاه حداکثری و آرمان‌گرا به ظرفیت‌های مشهد دانست. در این نگاه، ظرفیت‌های مشهد صرفا شامل ظرفیت‌های تاریخی یا بالفعل آن نیست. مشهد توانمندی‌های بالقوه‌ای دارد که می‌تواند نقش این شهر در آینده جهان اسلام را پررنگ‌تر کند. در نگرش حداکثری، تمام امت اسلامی (نه فقط شیعیان، دولتمردان یا اصحاب رسانه) مخاطب پیام جهانی مشهد (شهر شهادت امام رئوف به‌ عنوان الگویی برای شکستن دوقطبی جاری سلفیت-تصوف در جهان اسلام) هستند.با این نگاه، حوزه و دانشگاه و رسانه‌های مشهد موظف به ایجاد ادبیاتی جدید برای هضم گفتمان‌های جاری در جغرافیای متنوع فرهنگی جهان اسلام‌اند و ابتکار در ظرفیت ارتباط فرهنگی مشهد بیش از افتخار به سابقه تمدنی آن اهمیت دارد. بنابراین، باید اولا مجموعه دارایی‌های غنی شیعی، ایرانی و خراسانی در چالش با مسائل، تحولات و نیازهای فکری، فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام فراوری و بازخوانی شود و ثانیا در سطح مردمی نیز قابلیت‌های زیارت بر بستر محبت عمومی جهان اسلام به اهل‌بیت(ع) تقویت گردد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4711


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو