عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهرهای اسلامی بهویژه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی باید نماد علم، فرهنگ، تمدن، مبانی و اخلاق اسلامی باشند. حسن رحیمپور ازغدی در همایش «جان شیعه، جان سنی» که همزمان با ایام هفته وحدت و شب میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) در محل تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد:...
مشهد بناست در سال۲۰۱۷ بهعنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی شود. بنابراین، در شهر اسلامی مشهد که صاحب اصلی آن امامرضا(ع) هستند، باید در همهچیز نمونه و سبک زندگی امامرضایی حاکم باشد.وی در ادامه سخنانش افزود: کلانشهر مشهد با اتکا به سیره امامرضا(ع) به عنوان عالم آلمحمد(ص) باید مرکز علم، پرسش و پاسخ و گفتگوی بین ادیان و مذاهب باشد. خیلی تلخ است که یک مسلمان بگوید کسبه کشورهای غیرمسلمان اخلاقیتر از ما هستندرحیمپور ازغدی به این نکته نیز اشاره کرد که امامرضا(ع) هرگز اجازه نمیدادند به فرد مسلمانی که مذهبی جز تشیع دارد توهین شود و او را تکفیر کنند. در روایات آمدهاست بزرگان اهلسنت که با ایشان مباحثه میکردند، اخلاق آن حضرت(ع) را میستودند. وی با بیان اینکه در شهر اسلامی توجه معماری اسلامی به تجمیع امت و صله رحم ضروری است، گفت: ما باید به نقطهای برسیم که هیچ شهروند مسلمانی وقتی به یک شهر غیرمسلمان میرود، آه نکشد که چرا شهرهای ما اینگونه تمیز و منظم نیست.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: خیلی سخت و تلخ است که یک مسلمان بگوید کسبه کشورهای غیرمسلمان اخلاقیتر از کسبه مسلمان هستند یا اینکه وقتی یک غیرمسلمان به شهرهای اسلامی سفر میکند، از وجود تفاوت قیمت در فروشگاهها، کثیفبودن خیابانها و دروغگفتن مردم تعجب کند. تعریف شهرهای اسلامی در آیات و روایاترحیمپور ازغدی با بیان اینکه تعریف شهرهای اسلامی در آیات قرآن کریم و روایات آنقدر زیباست که برخی میگویند ایدئالیستی است، خاطرنشان کرد: گاهی که این تعریف را برای مخاطب شیعه، سنی، غیرمسلمان یا حتی بیدین و ضد دین نقل میکنم، میگویند ما با جامعه دینی به این شکل مشکلی نداریم و اگر حکومت دینی و امت اسلامی اینگونه است، ما تسلیم هستیم.وی ادامه داد: همین کسانی که دربرابر تعریف ایدئالیست شهرهای اسلامی تسلیم هستند، میگویند وقتی ما به کشورهای اسلامی میآییم، هیچ نمونهای از مصادیق شهر ایدئال را مشاهده نمیکنیم. میگویند مردم شما از مردم ما بیشتر دروغ میگویند، بیش از ما در بازار احجاف میکنند و دین صرفا در عزاداری خلاصه شدهاست. وی ابراز داشت: امروز دیگر جوامع دینی و غیردینی را با مراسمات مذهبی تفکیک نمیکنند، چراکه همه جوامع مناسک خاص خود را دارند. حتی مارکیسیتها هم که دورهشان گذشته، به تقلید از مذهب، مراسم مقدس شبهمذهبی از نوع مارکسیستی دارند. اسلامیبودن یک جامعه به مفاهیم انسانی بازمیگرددعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی که از شهر، فرهنگ و تمدن اسلامی حرف میزنیم، نباید صرفا به برخی مراسمات مذهبی یا جشن و فستیوال اکتفا کنیم، بلکه باید یک گام جلوتر برویم. در یک دوره زمانی، امت اسلامی در جهان هم معلم صنعت و اقتصاد و هم معلم اخلاق بود.وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) اهمیت ویژهای برای کودکان قائل بودند و حتی گاهی اوقات با آنها همبازی میشدند، ادامه داد: چنین کاری را امامعلی(ع) هم انجام دادند، اما این مهم در میان پدران و مادران مسلمان امروز ما که پیرو این بزرگان هستند کمتر دیده میشود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه یک شهر اسلامی باید درست تعریف شود، گفت: اسلامیبودن یک جامعه و تمدن در درجه اول به مفاهیم انسانی و روابط اجتماعی آن جامعه بازمیگردد. رحیمپور ازغدی ابراز داشت: در روایات آمدهاست که نگاه به آب یا رنگها بهویژه رنگ سبز برای انسان آرامشبخش است. بنابراین، در معماری شهر اسلامی موضوعات اینچنینی باید مورد توجه قرار گیرد. فاصله طبقاتی در جامعه اسلامی خلاف شهرسازی، شهرداری و کشورداری اسلامی استوی با بیان اینکه ترافیک، دود، بینظمی و خیابانهای کثیف نماد شهرهای اسلامی نیست، گفت: فاصله طبقاتی در شهر و جامعه اسلامی خلاف شهرسازی، شهرداری و کشورداری اسلامی است. برخی کشورهای غیرمسلمان هستند که در آنها شکاف طبقاتی وجود ندارد. به لحاظ زیبایی، عدالت و حقوق مردم نیز شهر اسلامی و غیراسلامی تفاوت دارند.عضو شورای عالی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از نمادهای شهر اسلامی، وجود بازار صادق یا کاذب است. بازار اسلامی بازاری است که کسبه آن قسم نمیخورند، چانه نمیزنند و دروغ هم نمیگویند. آیا امروز بازارهای کشورهای اسلامی دارای این ویژگیها هستند؟ وی گفت: در حال حاضر، شاخصههای معماری چینی، یونانی و اروپایی مشخص است، اما متاسفانه هنوز نمیدانیم که معماری ایرانیاسلامی چیست. البته در منابع دینی هیچ توصیه خاصی در رابطه با معماری و شهرسازی نداریم و به عهده عقل و تجربه گذاشته شدهاست.رحیمپور ازغدی با بیان اینکه در شهرهای اسلامی باید تفریح سالم وجود داشتهباشد، ابراز داشت: اسلام توصیه میکند که بخشی از زمان زندگی خود را برای تفریح سالم برنامهریزی کنید. بنابراین، اگر تفریح سالم در جامعه اسلامی وجود نداشتهباشد، یعنی مردم به سمت تفریح ناسالم میروند.وی ادامه داد: جامعه بدون تفریح که نمیشود. وقتی یک شهر میخواهد یک شهر اسلامی و پایتخت فرهنگ اسلامی بشود، باید برای تفریح مردم برنامه داشتهباشد. نبود تفریح سالم با تفریح ناسالم زیرزمینی و ترویج اعتیاد و فساد جنسی و اخلاقی برابر است. امروز در تمام جهان جنبشهای دینی به مسئلهای اساسی تبدیل شدهاستعضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تا یکیدو دهه قبل، تمام فیلسوفان دینی و جامعهشناسان به رغم همه اختلافات، با هم اتفاق نظر داشتند که دوره تمدن دینی به سر آمدهاست و در عصر کنونی جز تمدن سکولار نمیتواند حاکم باشد، اما امروز در تمام جهان، جنبشهای دینی به مسئلهای اساسی تبدیل شدهاست. وی افزود: سالها قبل پیشگوییهایی از پایان اسلام شد که این پیشگوییها درست از آب درنیامد. به عنوان مثال، اعلام شد که روسیه انقلاب کمونیستی و جنبش سوسیالیستی در انگلیس ایجاد میکند، اما در تمامی این موارد، خلافگفتهها را شاهد بودیم. رحیمپور ازغذی ابراز داشت: این نگاه سکولار است که بگوییم حرم و زیارت نماد مذهب است و مابقی کارها که به زندگی مردم مربوط میشود مفاهیم غیرمذهبی است. غرب به دنبال تحقق همین نگاه است. عضو شورای عالیانقلاب فرهنگی تصریح کرد: هماکنون در اسپانیا از ساختمانها، مساجد و کتابخانههای بزرگی که مسلمانان ۶۰۰ سال پیش ساختند، برای جذب توریست و گردشگر استفاده میشود. رحیمپور ازغدی اظهار کرد: در شهر اسلامی باید به لحاظ فرهنگسازی و نظامسازی گامهای بلندی برداشت و به ارائه راهکاری برای کاهش آسیبهای اجتماعی نظیر طلاق، تاخیر در ازدواج، مسکن، بیمه و اشتغال پرداخت. وی تاکید کرد: مشهد هنگامی شهر اسلامی میشود که مطابق معیارهای امامرضا(ع) حرکت کند و تنها به ظواهر اسلامیبودن توجه نکند.شیخ «هالیرو مارایا» از علمای اهلسنت نیجریه در مشهد:اگر متحد نشویم، سرزمینهای اسلامی در اشغال دشمنان خواهندماند عادل افتخاری- شیخ «هالیرو مارایا» از علمای شناختهشده اهلسنت نیجریه است که تلاش بسیاری برای دفاع از برادران شیعه خود در نیجریه انجام دادهاست و از دوستان نزدیک شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان این کشور نیز محسوب میشود. او که همزمان با ایام هفته وحدت به مشهد سفر کردهاست، در شب میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) در همایش «جان شیعه، جان سنی» حضور یافت و دقایقی به سخنرانی درخصوص ضرورت وحدت امت اسلامی پرداخت.به گزارش خبرنگار شهرآرا، شیخ هالیرو مارایا در این مراسم با گرامیداشت میلاد پیامبر اعظم(ص) به بیان واژه «مولد» پرداخت و گفت: معنای اول این لغت محل تولد و معنای دوم آن زمان تولد است. مردم هروقت مطلع میشوند که قرار است عازم مکه شوند، خوشحال میشوند، چون این شهر محل تولد پیامبر اکرم(ص) است. این عالم سنی اهل کشور نیجریه تصریح کرد: بعضیها هستند هنگامی که ماه ربیعالاول حلول پیدا میکند، خوشحال نمیشوند. کسی که از سفرکردن به مولد پیامبر اکرم(ص)، یعنی شهر مکه، خوشحال میشود، چرا از قرارگرفتن در ماهی که ایشان در آن به دنیا آمدهاند خوشحال نمیشود؟ امیدواریم این افراد همانگونه که از رفتن به شهر مکه خوشحال میشوند، به این معرفت هم برسند که قرارگرفتن در سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) هم مسرتبخش است. شیخ هالیرو مارایا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: من دیروز توفیق زیارت حرم امام علیبنموسیالرضا(ع) را داشتم. فضایی که در آنجا دیدم من را حیران کرد. اگر چنین زیارتگاهی برای یکی از نوادگان رسولا...(ص) در مشهد بنا شدهاست، اگر خود آن حضرت در این شهر بودند، چه زیارتگاه عظیمی برای ایشان بنا میشد؟وی خاطرنشان کرد: زیارتگاه حضرت رسول اکرم(ص) و امامرضا(ع) به لحاظ زیباشناختی یا هر جنبه دیگری، باید اذعان کنم که به هیچ عنوان با یکدیگر قابلمقایسه نیستند. مردم ایران دوستداران واقعی پیامبر(ص) هستندعالم سنی اهل کشور نیجریه افزود: متاسفانه زیارتگاه پیامبر اکرم(ص) در میان کسانی قرار دارد که ایشان را دوست ندارند. من با صراحت میگویم که مردم ایران دوستداران واقعی پیامبر(ص) هستند. من به مردم ایران بهویژه مردم مشهد بابت علاقه به فرزند پیامبر اکرم(ص) افتخار میکنم.وی با بیان اینکه مردم مشهد باید زندگی بسیار مسرتبخشی داشتهباشند زیرا در کنار امامرضا(ع) زندگی میکنند، گفت: امام هشتم(ع) به این دلیل رضا نامیده شدند که خدا، پیامبر اکرم(ص) و دوستداران آن حضرت از ایشان راضی بودند و دشمنان آن حضرت هم به حقیقت سجایای اخلاقی ایشان رسیدهبودند.شیخ هالیرو مارایا مشهد را یکی از مقدسترین شهرهای دنیا برشمرد و گفت: سالانه بیش از ۲۰میلیون زائر به این کلانشهر سفر میکنند. مشهد شهری است که در آن، مرقد مطهر امامرضا(ع) قرار دارد و هرکس که این حرم مطهر را زیارت کند، ثوابی برابر با ثواب رزمندگان جنگ بدر دریافت میکند. وی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان مشکلات جهان اسلام پرداخت و ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) قبل از رحلت خود، اسلام را تبیین کردند و بر نماز، زکات، روزه و حج تاکید داشتند. بنابراین، هرکس که به توحید الهی و پیامبری حضرت محمد(ص) بشارت میدهد، باید این آموزهها را به جا آورد. این عالم سنی اهل کشور نیجریه افزود: قلبم به درد میآید که بخواهم به این موضوع اذعان کنم که متاسفانه پیروان مکتب امامجعفرصادق(ع) در نیجریه با مشکلات و مسائلی مواجه هستند. یک سال پیش، شیعیان نیجریه با رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی به دست ارتش نیجریه قتلعام شدند و هنوز هم این حمله محکوم نشدهاست. وی تصریح کرد: بعد از قتلعام شیعیان در نیجریه، جنازهها به صورت دستهجمعی دفن شدند و حتی به خانوادههای شهدا اجازه اقامه نماز بر پیکرهای پاک آنها دادهنشد. پس از این حادثه تلخ، شیخ ابراهیم زکزاکی و بسیاری از یاران او بازداشت شدند و هنوز هم آزاد نشدهاند. ما مسلمانان در حال حاضر متحد نیستیمشیخ هالیرو مارایا با بیان اینکه متاسفانه ما مسلمانان در حال حاضر متحد نیستیم و از همدیگر جدا شدهایم، ابراز داشت: این مشکل تنها در نیجریه نیست، بلکه در عراق، یمن، بحرین و دیگر کشورهای درگیر جنگ، مسلمانان در اذیت هستند. وی افزود: یکی از کشورهایی که جزئی از امت اسلامی است به جای اینکه به داد مردم مظلوم مسلمان برسند، در حال خریدن بمب و موشک از طرف دشمنان اسلام بوده که ضمن تقویت دشمنان اسلام، برادران و خواهران خود را میکشند. نام این کشور عربستانسعودی است. عالم سنی اهل کشور نیجریه افزود: عربستانسعودی جنایات زیادی را در یمن داشتهاست، چراکه نه انسانهای مظلوم را مسلمان میداند و نه اختلاف در فهم اسلامی را محترم میشمرد. همچنین، در سوریه نقشی اساسی در تقویت دشمنان اسلام از طریق تامین سلاح برای کشتن مسلمانان ایفا میکند.وی گفت: امت اسلامی با مشکلات متعددی روبهروست و برخی کشورهای اسلامی نظیر فلسطین و کشمیر از سوی غیرمسلمانها اشغال شدهاند. اگر ما متحد نشویم، حتما این سرزمینهای اسلامی همچنان در اشغال دشمانان باقی خواهندماند که واقعا تاسفبار است. بنابراین، باید متحد شویم. شیخ هالیرو مارایا تصریح کرد: بابت آزادی حلب خداوند را شاکریم و امیدواریم که دیگر سرزمینهای اشغالی مسلمانان هم آزاد شوند، اما باید توجه داشت که تحقق این مهم نیازمند اتحاد مسلمانان است. وی با بیان اینکه امامخمینی(ره) هیچگاه میان شیعه و سنی تفاوت قائل نشدند و همیشه به دنبال اتحاد مسلمانان بودند، اظهار کرد: وقتی همه تحت پرچم اسلام نماز میخوانیم، دشمنان اسلام از جوامع اسلامی دور میشوند و طرح و ایده امامخمینی(ره) در نامگذاری هفته وحدت هیچگاه از بین نمیرود. شهرهای مکه و مدینه باید توسط امت اسلامی مدیریت شونداین عالم سنی اهل کشور نیجریه با بیان اینکه مسجدالحرام و مسجد نبوی یا همان شهرهای مکه و مدینه باید توسط امت اسلامی مدیریت شوند، گفت: عربستانسعودی شایسته چنین جایگاهی نیست و با اتحاد مسلمانان، میتوانیم مدیریت خوبی در این دو شهر مقدس داشتهباشیم.شیخ هالیرو مارایا همچنین با بیان اینکه در میان نعمتهای خداوند، برترین نعمت ولادت رسول اکرم(ص) در ماه ربیعالاول است، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم نمیفرماید که ما به ملائکه، عرش و کرسی کرامت بخشیدیم، بلکه میفرماید بشریت دارای کرامت بوده و دلیل آن هم خلق حضرت محمد(ص) در میان بشریت است. وی تصریح کرد: خداوند متعال پیامبر اکرم(ص) را در میان ملائکه خلق نکرد، زیرا ملائکه دارای این کرامت نبودند. حضرت محمد(ص) بزرگترین محبوب بشریت بودند و خداوند ایشان را در میان بشریت خلق کرد. خبرنگار: امیرعلی قاسمیمقدم.......................................... عضو موسسه اتحادیه بینالمللی امت واحده مطرح کرد؛لزوم پرداختن به وحدت اسلامی از منظر اجتماعی یکی از میهمانان و مجری همایش «جان شیعه، جان سنی» که همزمان با هفته وحدت اسلامی جمعهشب در مشهد برگزار شد، «سیدسرباز روحا... رضوی» بود، جوان انقلابی اهل کشمیر هندوستان که پدرش به عشق امام(ره) و انقلاب نامش را سرباز روحا... نهادهبود. او از طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفیالعالمیه در قم است و در حال حاضر، ۳۲سالی میشود که با خانوادهاش در ایران زندگی میکند. حضورش در مشهد بهانهای برای گفتگو پیرامون اقدامات «موسسه بینالمللی امت واحده» بود که خبرنگار شهرآرا در حاشیه برگزاری همایش «جان شیعه، جان سنی» به سراغ او رفت. زیارت بارگاه امامرضا(ع) از مهمترین زمینههای امت اسلامیسرباز روحا... رضوی سخنانش را از ظرفیتهای موجود در شهر مشهد برای تقویت وحدت اسلامی آغاز میکند و میگوید: اهلبیت پیامبر اکرم(ص) اگر نگوییم مورد اتفاق و محبت کل مسلمانان جهان اسلام، مورد اتفاق و محبت جمع کثیری از مسلمانان دنیاست؛ لذا زیارت بارگاه منور امام رضا(ع) هم به دلیل همین کثرت علاقهمندان جهان اسلام به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) میتواند از مهمترین زمینههای وحدت جهان اسلام باشد.وی با تاکید بر اینکه باید از حساسیتها و نگاههایی که عدهای فراهم ساختن زمینه زیارت امام رضا(ع) را مختص شیعیان میدانند کاسته شود و برای دیگر مسلمانان نیز فضا و زمینه انجام زیارت فراهم شود،افزود: خیلی از مسلمانان کشورهای پاکستان، هند و کشورهای دیگر وقتی به زیارت امامرضا(ع) مشرف میشوند، از فضای این بارگاه متحیر میشوند که چگونه برای این خیل عظیم دوستداران اهلبیت پیامبر اکرم(ص) در مشهد فضا و امکانات زیارت فراهم شدهاست. در عین حال، خیلی از مسلمان جهان اسلام از فراهمبودن این فضا بیخبرند یا شناخت درستی ندارند که وظیفه ارگانهای فرهنگی و مذهبی، تبلیغات و زمینهسازی برای حضور و زیارت آنها در مشهد است. روحا...رضوی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهر مشهد یک هویت جهان اسلامی میتواند داشتهباشد، عنوان میکند: قطعا شهر مشهد ظرفیتی چندبرابر تعداد زائرانی که در حال حاضر سالیانه به این شهر برای زیارت بارگاه منور رضوی مشرف میشوند را دارد و اگر به گستردگی جهان اسلام و تعداد مسلمانان، این ظرفیت معرفی شود، باید شاهد حضور میلیونها مسلمان در این شهر باشیم. عضو موسسه اتحادیه بینالمللی امت واحده در ادامه سخنانش به ضرورت وحدت اسلامی میپردازد و میگوید: امت واحده یک تشکل مردمنهاد است که در سال۸۸ به همراه جمعی از فعالان دانشجویی آن را تاسیس کردیم. دغدغه این تشکل پرداختن به مسائلی است که در جهان اسلام جریان دارد.او معتقد است: تاکید بر وحدت امت اسلامی را در زمینههای مختلف فقهی، سیاسی، فرهنگی و... شاهد هستیم، اما در حال حاضر، پرداختن به منظر اجتماعی آن اهمیت ویژهای دارد و در عین حال، مغفول نیز ماندهاست.به گفته سرباز روحا... رضوی، پرداختن به جنبه اجتماعی وحدت میتواند به طور عینی امت اسلامی را زیر یک پرچم گرد آورد. در واقع، هر کسی در هر شرایطی میتواند ارتباط خوبی با پیروان مذاهب اسلامی مبتنیبر اخلاق اسلامی برقرار کند و این مسئله به طور عینی و قابللمس برای مسلمانان باشد. هر دانشجو، هر طلبه، هر فعال فرهنگی و هر شهروند عادی اگر با این دیدگاه با برادران و خواهران مسلمان خود از مذاهب مختلف ارتباط اجتماعی برقرار کند، خیلی از نگاههای منفی و تند افراطی از بین خواهدرفت. خبرنگار: محدثه شوشتری.......................................... مدیر فرهنگسرای زیارت مشهد:از ظرفیت بینالمللی مشهد استفاده نشدهاست مدیر فرهنگسرای زیارت مشهد با اشاره به فرارسیدن سال۲۰۱۷ و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، گفت: باید از این فرصت طلایی علاوهبر ظرفیت وجود مضجع شریف امامرضا(ع) برای تحقق وحدت و همگرایی مذاهب اسلامی استفاده کرد.حسین کمیلی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا در حاشیه همایش «جان شیعه، جان سنی» افزود: وحدت اسلامی فقط محصول یک نگاه بلند تمدنی و عمیق تاریخی به وضعیت مسلمانان در طول تاریخ و درسگرفتن از آن است.وی تصریح کرد: در طول ۱۰سال گذشته، بیش از ۴میلیون نفر بر اثر جنگهای فرقهای و مذهبی، در کشورهای منطقه نظیر عراق، افغانستان و پاکستان کشتهشدهاند و در جایی هم که جنگ وجود داشتهباشد، توسعه، پیشرفت و تمدنسازی معنایی ندارد.مدیر فرهنگسرای زیارت مشهد بیان کرد: ظرفیتهای بسیار خوبی در کلانشهر مشهد برای تقویت نگاه و افق تمدنسازی اسلامی بر پایه وحدت فرق و مذاهب اسلامی وجود دارد که باید از آن بهرهبرداری کرد.وی از برگزاری اجلاس وحدت در مشهد طی سال۲۰۱۷ خبر داد و افزود: در برنامههای مشهد۲۰۱۷ به موضوع وحدت اسلامی توجه ویژهای شده و در این راستا، نشانی تحت عنوان «رحماءبینهم» تعریف شدهاست که براساس آن، از فعالان تقریب مذاهب تقدیر میشود.وی خاطرنشان کرد: فرهنگسرای امت مشهد نیز با رویکرد تقویت هویت جهانی شهروندان مشهدی با تاکید بر امت اسلامی آماده بهرهبرداری است.به گفته کمیلی، کمتر از دو هفته پس از هفته وحدت، سال۲۰۱۷ آغاز میشود و اگر میخواهیم عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی به معنی واقعی تحقق یابد، باید تغییراتی در شهر مشهد ایجاد شود.مدیر فرهنگسرای زیارت مشهد با اشاره به حضور سالانه ۲۵میلیون زائر داخلی و ۲میلیون زائر خارجی از ۶۰ کشور جهان در پایتخت معنوی ایران، گفت: متاسفانه زیرساختهای لازم برای ارائه خدمات و تولیدات فرهنگی به این تعداد زائر داخلی و خارجی در کلانشهر مشهد فراهم نشدهاست. در بسیاری از حوزههای خدماتی هم زیرساختهای میزبانی از زائران و مسافران بینالمللی فراهم نشدهاست. به عنوان مثال، شاید بتوان گفت سالن ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد بدترین سالن فرودگاهی خارجی در کشور است. کمیلی تصریح کرد: از هر زاویهای که به موضوع نگاه میکنیم، باز به این نتیجه میرسیم که تکاپوها برای استفاده از ظرفیت بینالمللی مشهد مقدس بسیار اندک است و آستان قدس رضوی بهتنهایی نتوانستهاست این بار را به دوش بکشد. مدیر فرهنگسرای زیارت مشهد خاطرنشان کرد: سال۲۰۱۷ و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی فرصت خوبی است که میتوان از آن برای ارتقای سطح تعاملات دینی و فرهنگی بهرهبرداری کرد. ارتقای فرهنگ دینی در سایه وحدت اسلامیرئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم در حاشیه همایش «جان شیعه، جان سنی» گفت: تحقق وحدت اسلامی تلاش زیادی را میطلبد، اما ضرورت آن بر کسی پوشیده نیست. بنابراین، همه باید در این راستا گام برداریم.محمدکمال سرویها افزود: اینکه دیدگاههای فرق اسلامی به یکدیگر گره خورده و به هم نزدیک شوند، کاری بسیار دشوار و طولانی است که میطلبد در این راستا اقدامات فرهنگی گستردهای انجام گیرد.وی خاطرنشان میکند: امیدواریم در سایه نزدیکشدن دیدگاههای مذاهب اسلامی، به وحدت بیشتر امت اسلامی و ارتقای فرهنگ دینی دست یابیم. خبرنگار: عادل افتخاری /شهرآرا
موضوعات: