اندیشکده بین المللی فرهیخت
رصدگاه توسعه روابط خارجی مشهد
درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی مشهد
www.farhikhtt.ir

برترین های دیپلماسی در رصد فرهیخت - مهر 97

در راستای توسعه ی دیپلماسی دینی صورت گرفت:


آیین بدرقه خادمان و دست اندرکاران اربعین حسینی

24 مهرماه 97 - حرم مطهر رضوی

فراموشی «عدالت علوی» به بهانه ی رشد «دلار ربوی» در «بیمارستان رضوی»

نقدی بر یک خبر به قلم «عبدالرضا زرگری» | هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به FATF، متأسفانه به حاشیه رانده شد و از خاطر و اذهان رفت! آن خبر کوتاه به نقل از «مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی» این بود: «تعرفه ی بیماران گردشگر سلامت در مراجعه به بیمارستان رضوی با «دلار» و برای بیماران داخلی با «ارز ثانوی» محاسبه می شود که به نفع کشور باشد!»... | دوشنبه 16 مهر 1397

افزایش قطارهای مسافری ایران به مقاصد خارجی / امکان سفر ریلی از مشهد و تهران به نخجوان آذربایجان

   |  شنبه 20 مرداد 1397
معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با صمت خبر داد: افزایش قطارهای مسافری ایران به مقاصد خارجی / امکان سفر ریلی از مشهد و تهران به نخجوان،  قطار مسافری ایران - ترکیه از سال ۸۰ آغاز به کار کرد و مسافران را میان دو کشور جابه‌جا می‌کند. میان بسته شدن و بازگشایی خط آهن ایران-ترکیه حدود ۳ سال فاصله افتاد، با این حال به دلیل اهمیت اتصالات ریلی خارجی و حمل مسافر...
... با قطار بین کشورها که نوعی دیپلماسی موفق حمل‌ونقلی در همه کشورهاست، دو کشور همه تلاش خود را به کار گرفتند تا دوباره این مسیر فعال شود. این مسیر تا چندی پیش تنها مسیر ریلی خارجی کشورمان بود اما از دو سال پیش مسیرهای ریلی خارجی رو به افزایش گذاشت و مسئولان در تلاش برای راه‌اندازی خطوط ریلی مسافری بیشتر میان ایران و همسایه‌ها هستند.

یکی از این مسیرهای جدید، قطار مشهد-نخجوان است که باتوجه به عبور این قطار از تهران، درحال‌حاضر مسافران هم از مشهد و هم از تهران می‌توانند با قطار به نخجوان آذربایجان سفر کنند. این قطار که از بهمن ۹۵ راه‌اندازی شد، با گذر از ایستگاه‌های شاهرود، تهران، زنجان، تبریز و جلفا به نخجوان می‌رسد. فاصله ریلی نخجوان تا جلفا در مرز ایران ۴۵ کیلومتر و از جلفا تا مشهد هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و مسافرت در این مسیر حدود ۳۱ ساعت طول می‌کشد. درحال‌حاضر این قطار هفته‌ای دو بار حرکت دارد و نرخ بلیت آن از مشهد تا نخجوان ۱۳۰ هزار تومان و از تهران تا نخجوان حدود ۷۰ هزار تومان تعیین شده است.

آغاز به‌کار دوباره قطارهای مسافری تبریز-وان خبر خوبی برای کسانی است که در دو، سه سال گذشته برای سفر ریلی به ترکیه برنامه‌ریزی کرده بودند اما موفق به انجام این سفر نشدند زیرا بعد از حمله تروریستی به قطار مسافری ایران در مسیر ترکیه در سال ۹۴ تردد این قطار متوقف شده بود و مسئولان اعلام کرده بودند تا زمانی که ترکیه نتواند امنیت این مسیر در خارج از مرزهای ایران را به‌طور کامل تامین کند،

نمی‌توانند اقدام به بازگشایی این مسیر کنند. اکنون همزمان با تامین امنیت دوباره مسیر ایران-ترکیه که منجر به بازگشایی مسیر شده، مسئولان در حال مذاکره برای راه‌اندازی مسیرهای خارجی جدیدی در راه‌آهن مسافری کشور هستند. البته مسئولان از حرکت دوباره قطار تهران-آنکارا نیز خبر داده‌اند اما به نظر می‌رسد این قطار هنوز آغاز به‌کار نکرده زیرا خبری از بلیت‌فروشی در این مسیر نیست.

به گزارش صمت، مسیر ریلی ایران - ترکیه که در ۳ سال گذشته به‌ دلیل حمله تروریستی به قطار ایران و مشکلات امنیتی بسته بود، به‌ تازگی بازگشایی و حرکت قطارها در آن از سرگرفته شده است. بعد از حمله‌های تروریستی رخ داده در مسیر ریلی ایران-ترکیه در سال ۹۴، فعالیت قطار باری ایران در این مسیر برای مدت کوتاهی متوقف بود اما راه‌اندازی دوباره قطار مسافری در این مسیر به‌ دلیل مباحث امنیتی چند سالی طول کشید.

میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن با اعلام خبر راه‌اندازی دوباره این قطار از ۲۸ خرداد در مسیر تبریز-وان (ترکیه) گفت: این قطار روزهای دوشنبه راس ساعت ۲۳: ۳۰ از تبریز به مقصد وان (ترکیه) حرکت می‌کند و بازگشت آن از وان به تبریز، روزهای سه‌شنبه هر هفته ساعت ۲۲: ۳۰ به وقت ایران است. نرخ بلیت این مسیر به‌گفته موسوی ۱۱ یورو تعیین شده است. گرچه موسوی از قطعی بودن موضوع راه‌اندازی دوباره قطار تهران-آنکارا نیز سخن گفته اما هنوز جزییات بیشتری از زمان آغاز به‌کار این قطار و نرخ بلیت آن اعلام نشده است.

سفر ریلی به کربلا با کمک اتوبوس! 

از اربعین سال گذشته بلیت قطار قم-کربلا با نرخ ۱۹۰ هزار تومان به مسافران فروخته شد. البته این قطار در ترکیب با حمل‌ونقل جاده‌ای کار می‌کند. در این سفر، مسافران از قم تا شلمچه روی خط‌آهن ایران سیر می‌کنند، سپس از شلمچه تا بصره با استفاده از اتوبوس جابه‌جا می‌شوند و در ادامه مسیر از بصره تا کربلا، سوار بر قطار عراقی با مدیریت راه‌آهن عراق به کربلا منتقل می‌شوند. البته آنطور که مسئولان می‌گویند امسال قرار است قطار مشهد-کربلا نیز با همین شیوه حرکت خود را به سمت عراق آغاز کند و در این زمینه با یک شرکت زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت برای جابه‌جایی مسافران و زائران توافق شده است.
سال گذشته وقتی برای نخستین بار مسافران از قطار قم-کربلا استفاده کردند بسیاری از آنها از حرکت کند قطار در راه‌آهن عراق در مسیر بصره تا کربلا گلایه داشتند و اعلام کردند قطار عراقی مسافت ۵۰۰ کیلومتری را در ۹ ساعت طی کرده است! مسئولان راه‌آهن ایران می‌گویند از آنجا که زیرساخت‌های ریلی کشور عراق فرسوده است، نباید انتظار داشت حرکت قطار در خطوط ریلی این کشور مانند ایران باشد. به‌گفته آنها خطوط ریلی در عراق به خوبی نگهداری نشده و میانگین سرعت در این خط ریلی فقط ۵۰ کیلومتر است. مسئولان راه‌آهن ایران سال‌هاست در تلاش برای تکمیل اتصال ریلی شلمچه-بصره هستند اما کم‌کاری طرف عراقی در این زمینه موجب شده هنوز این اتصال ریلی محقق نشود. اگر ۳۲ کیلومتر خط باقیمانده در فاصله شلمچه تا بصره از سوی راه‌آهن عراق تکمیل شود قطار ایران مستقیم تا کربلا خواهد رفت.


اتصالات ریلی جدید در راهند
علاوه بر قطار مشهد-نخجوان، باید منتظر راه‌اندازی قطارهای مسافری دیگری بین ایران و کشورهای همسایه باشیم. این خبر را عباس نظری، معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به صمت داد و گفت: در زمینه افزایش قطارهای مسافری خارجی مذاکراتی با کشورهای عضو پیمان سی‌آی‌اس داریم. به‌عنوان نمونه برای راه‌اندازی قطار مسافری بین ایران - ترکمنستان - قزاقستان صحبت‌هایی شده است. 

وی با تاکید بر احتمال راه‌اندازی قطار گردشگری قزاقستان-اینچه‌برون در صورت موافقت ترکمنستان ادامه داد: باتوجه به زیرساخت‌های گردشگری اینچه‌برون در مرز ایران و ترکمنستان، طرف قزاقستانی موافقت خود را با راه‌اندازی این قطار اعلام کرده و در انتظار موافقت راه‌آهن ترکمنستان هستیم. او با بیان اینکه مذاکراتی نیز برای راه‌اندازی قطار مسافری بین ایران و تاجیکستان انجام شده، گفت: گرچه در این زمینه یادداشت تفاهمی میان ایران و تاجیکستان امضا شده اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده زیرا قطار در این مسیر باید از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان عبور کند.

معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن همچنین از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر راه‌اندازی قطار مسافری مشهد-تاشکند (ازبکستان) خبر داد و بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی معتقد است اگر آمادگی برای اجرای این پروژه از سوی طرف تاجیکستانی اعلام شود می‌توانیم برای تشویق مردم دو کشور به استفاده از این مسیر، برای صدور ویزاهای مسافرتی تسهیلاتی قائل شویم.

آنطور که نظری می‌گوید راه‌اندازی یک مسیر ریلی بین دو کشور برای نخستین بار از نظر زیرساختی کار دشواری است. وی ادامه داد: مقررات راه‌آهن کشورهای سی‌آی‌اس با مقررات راه‌آهن ایران متفاوت است. علاوه بر این ویژگی‌های فنی مسیرهای ریلی کشورهای واقع در مسیر ایران-تاجیکستان نیز متفاوت است. با این حال عزم راه‌اندازی قطار مسافری بین دو کشور در دو طرف وجود دارد و مذاکره در این زمینه در حال انجام است.

معاون امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: باتوجه به بهره‌برداری از خط‌آهن آستارا (ایران)-آستارا (جمهوری آذربایجان) ایده راه‌اندازی قطار مسافری در این مسیر و از آنجا به روسیه نیز مطرح است اما پیش از هر اقدام و مذاکره‌ای در این زمینه، باید ایستگاه راه‌آهن آستارا ساخته شود. نظری با بیان اینکه هنوز چیزی در این زمینه قطعی نشده و در مرحله مذاکره هستیم، یادآور شد: راه‌اندازی قطار مسافری کاری زمان‌بر است و نیاز به متناسب کردن برخی زیرساخت‌های فنی بخش ریلی در دو کشور دارد.
اکرم امینی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 مهر ماه 1397 به روز شده است!
کل پست ها: 4212 اخبار 2988   بین الملل 2369   آسیا 2083   برنامه های بین المللی/داخل و خارج 857   دیپلماسی اقتصادی 643   دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 546   دیپلماسی دانشگاهی 545   افتخارات 501   دیپلماسی گردشگری 490   دیپلماسی علمی 400   اروپا 391   دیپلماسی فرهنگی 391   میهمان/میهمانان خارجی 382   جهان اسلام 372   دیپلماسی آموزشی 361   دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی) 356   آیا می دانید که مشهد... 337   دانشگاه فردوسی مشهد 309   شهرداری مشهد 288   دیپلماسی نمایشگاهی 270   سرمایه گذاری 244   استانداری خراسان رضوی 226   آستان قدس رضوی 207   عراق 205   صادرات و واردات 204   پاکستان 198   تصاویر / گزارش های تصویری 189   هنری 180   استاندار 168   افغانستان 166   دیپلماسی ورزشی 163   دیپلماسی سیاسی 157   دیپلماسی عمومی و شهری 156   دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 155   حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی 146   مشهد 2017 139   آفریقا 137   اجتماعی 130   نمایشگاه بین المللی مشهد 120   سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 118   سرمایه گذاری خارجی 104   پایتخت معنوی ایران 100   فرودگاه بین المللی مشهد 86   آمریکا 84   شهردار مشهد 80   قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 77   جشنواره بین المللی امام رضا(ع) 73   ایده های جدید 72   مقالات علمی 70   صنعتی 68   سازمان های بین المللی مرتبط 68   دانشگاه علوم پزشکی مشهد 68   چین 63   اداره کل روابط خارجی شهرداری مشهد 63   ملاقات و دیدارها و نشست ه 61   مصاحبه 60   سایر کشورها 59   عتبات عالیات، قبور ائمه 59   پیشنهادات 55   اتباع و مهاجران خارجی 48   ترکیه 48   اقیانوسیه 47   حوزوی 47   روسیه 47   ترکمنستان 46   فضای سبز و پارکه 44   شهری 43   بانوان 43   حمل و نقل درون شهری و ترافیک 40   رسانه ای 38   توافقنامه ها و تفاهم ه 37   خواهر خواندگی 37   آیا می دانید که در ایران/دنی 36   نقاط قوت شهری 36   گلایه ها و انتقادات 35   بازیافت و تبدیل مواد 35   زبان و ادبیات فارسی 34   فناوری های نوین و کارآفرین 34   هندوستان 33   قطار شهری و منوریل 31   شهرسازی و معماری 31   اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان 30   نقاط ضعف شهری 29   آلمان 27   وزارت امور خارجه یا دفتر شمال شرق 26   اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان 25   تاجیکستان 25   قرقیزستان 25   عمران، ساختمان و پلها و معابر 25   پایتخت فرهنگی جهان اسلام 24   شورای اسلامی شهر 24   شهرداریهای کشور 24   لبنان 23   محیط زیست 22   سوریه 22   متروپلیس 22   بیمارستان فوق تخصصی رضوی 20   گمرک مرزی، مناطق آزاد و بازارچه های استان 20   گزارش و تحلیل 19   دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) 19   انرژی، گاز، آب، برق 19   تاریخی و تمدنی 18   جامعه المصطفی العالمیه 18   پژوهشی 16   موزه ها و گالری ها 16   دیپلماسی کشاورزی 16   مالزی 16   سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 15   فرانسه 15   ژاپن 14   دانشگاه آزاد اسلامی مشهد 13   اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 12   اداره کل ورزش و جوانان استان 11   انقلاب، شهدا و ایثارگران 11   راه آهن و قطار بین شهری 10   تشریفات بین الملل 9   عربستان 9   ازبکستان 9   خدمات و نظافت شهری 9   انتصاب 8   ادبی 8   مدیریت بحران 8   قزاقستان 8   معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی 7   کویت 7   بحرین 7   امارات، دبی 7   مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی 6   سوغات زائر و برند حلال 6   فیلم 5   مشهد 2018 5   استارتاپ ها و ایده های کارآفرینی 5   مطبوعاتی 4   دانشگاه علوم اسلامی رضوی 3   تشرف به اسلام 3   حقوقی و قضا 2
عضویت در اندیشکده ی فرهیخت

ارزیابی و رصد رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد
تا 4 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»

  جایگاه «دیپلماسی فرهنگی» از آنجایی که مشهد مقدس، پس از رویداد «مشهد2017»، به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام شهرت یافته، اصلا شایسته ی عظیم ترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) نیست. ما در 112 روز از تصدی دکتر «جعفر مروارید» به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، متأسفانه نه تنها شاهد برگزاری یا طراحی یک رویداد فرهنگی با رویکرد بین المللی نبودیم، بلکه حتی در ماه مبارک رمضان گذشته، ارشاد استان در اقدامی تعجب برانگیز، رویکرد بین المللی را از سیزدهمین دوره از «نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت» نیز برداشت و آن را با رویکرد ملی برگزار کرد! امید است به زودی شاهد حرکتی جدید با رویکرد بین المللی در پرظرفیت ترین کلان شهر ایران اسلامی از نظر فرهنگی و هنری باشیم

اگر بنا را بر کلیدواژه ی رئیس جمهور محترم خطاب به استاندار خراسان رضوی مبنی بر این که «مشهد پیشانی نظام است!» بگذاریم که حق هم چنین است - چراکه بسیاری از گردشگران غیر ایرانی و حتی ایرانی حرم رضوی، چه بسا در طول سالیان سال، حتی یک بار هم به پایتخت کشور «تهران بزرگ» سفر نکنند، اما دست کم یک بار در طول سال (و به استناد آمار هر سه سال یک بار)، به مشهد مقدس مشرف می شوند - بنابراین، ارتقای شاخص «دیپلماسی عمومی» (حاکمیتی) و همچنین «دیپلماسی شهری» ، تلاش و همت مضاعف «استانداری خراسان رضوی» و «شهرداری مشهد» را می طلبد! آقای استاندار، آقای شهردار... همچنان منتظر اعلام و ابلاغ سیاست گذاری های شتاب بخش تان در این حوزه به دستگاه های اجرایی استان و شهر هستیم!

در کلان شهری که سالانه قریب به «سی میلیون زائر داخلی» و «سه میلیون زائر خارجی» تردد می کنند، وضعیت «دیپلماسی نمایشگاهی» ما، اصلاً زیبنده ی دومین کلان شهر ایران و قطب صنایع مولد کشور نیست! مگر نه این که بیش از شش هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان داریم؟! چرا نمایشگاه های به ظاهر بین المللی ما با 120 شرکت ایرانی و فقط دو سه نماینده از کشورهای خارجی برگزار می شود؟! یعنی ما قدرت جذب همسایگان شرقی خود را نیز نداریم؟!

رسالت های «دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه در مشهد» در راستای گسترش مناسبات و روابط خارجی این کلان شهر مذهبی با جهان پیرامون در قالب «دیپلماسی سیاسی»تعهد و رسالت بزرگی است که این دفتر تاکنون به خوبی از عهده ی آن بر آمده است. همچنین توسعه ی شمار کشورهایی که می توان به گردشگر آنان در گیت فرودگاه بین المللی مشهد، مستقیماً ویزای توریستی داد، مورد تمناست! مضافاً تشویق و ترغیب هفت الی هشت سرکنسولگری کشورهای خارجی و نیز دفاتر نمایندگی های سازمان های بین المللی مستقر در مشهد به جضوری پررنگ تر در عرصه های اجتماعی مانند مشارکت در یک سری برنامه های فرهنگی، هنری و در کل مردمی شهر، اقدام شایسته ای است که در حال حاضر، تنها از سرکنسولگری جمهوری پاکستان و نیز جمهوری اسلامی افغانستان، این حضور فعالانه، محبت آمیز، مسئولیت پذیر و مشارکت جویانه را شاهد هستیم!