اندیشکده بین المللی فرهیخت 
  دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
  www.farhikhtt.ir  

برترین های دیپلماسی ...

اهدای ده قلب طلایی در
آیین اختتامیه دومین کنگره بین المللی
«پزشکان قلب ایران و اروپا»
متشکل از پانصد تن از متخصصان داخلی و خارجی
مشهد - 14 تا 17 آذر 97 - بیمارستان رضوی

یکشنبه 13 آبان 1397 | بیش از یک میلیون متر مربع، زیربنای کل حرم رضوی است! رواق بسیار زیبا و تازه احداث دارالحجه هم با 7 هزار متر مربع مساحت، واقع در طبقه ی منهای یک، به دلیل نزدیکی به سرداب مقدس، بسیار مورد علاقه زوار داخلی و خارجی... | به قلم «عبدالرضا زرگری»

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دوشنبه 12 شهریور 1397 | چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی یعنی هتل های 4 و 5 ستاره اشباع شدیم، اما در لایه بالا یعنی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی شهری / نشست شهردار منتخب و اعضای شورای شهر با سفرا و فعالان اقتصادی افغانستان، پاکستان، قزاقستان، گرجستان، تاجیکستان، ترکیه و نماینده آیسسکو در مشهد + گزارش تصویری

محمد رضا کلایی شهردار منتخب مشهد در نشست با جمعی از سفرا و فعالان اقتصادی خارجی؛ نقشه راه و زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی در مشهد ظرف دو هفته تدوین شود/ پیشنهاد می کنم خیابانی در کشورهای سرمایه گذار به نام مشهد یا فردوسی نامگذاری شود. خوشبختانه اکنون در مشهد همه به یک بلوغ در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی رسیده و عزم همکاری نیز در این زمینه وجود دارد.... | جمعه 9 آذر 1397

دیپلماسی ...

نقدی بر یک خبر: کنیا در مسیر توسعه روابط تجاری با خراسان رضوی!!!

   |  دوشنبه 15 مرداد 1397
align=bottom
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با برگزاری نشست هم اندیشی ارتقاء تجارت خارجی با کشور کنیا، این کشور در مسیر توسعه روابط تجاری با استان خراسان رضوی قرار گرفت. محمدعلی فخریان در حاشیه این نشست که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، مسئولین تشکل‌های اقتصادی و فعالان و علاقه‌مندان به تجارت با کنیا...
... در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مطالب مطرح شده در این جلسه، زمینه‌های همکاری با کشور کنیا، در حوزه تبادلات کالایی، حضور تجار و بازرگانان ایران در کسب و کارهای مختلف مطلوب و پایدار ارزیابی می‌شود.

وی افزود: درحوزه خدمات فنی ومهندسی مزیت‌هایی در راهسازی و مسکن سازی (انبوه و محدود)، توسعه زیرساخت‌ها نظیرساخت بنادر و اسکله، فرودگاه، راه آهن، حمل ونقل، سد سازی و آبرسانی، نیروگاهی ( برق آبی، خورشیدی، زمین گرمایی و حرارتی)، تولید و اکتشاف نفت و محصولات جانبی، بهداشتی و سلامت، توریسم و توریسم درمانی، هتل داری و خدمات مسافرتی احصا گردیده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در بخش سرمایه گذاری، فعالیت‌های شناسایی شده شامل کشت فراسرزمینی و محصولات پایه کشاورزی فراوری غذایی و محصولات لبنی، فراوری چرم و تولید کیف و کفش، تولید مصالح ساختمانی سبک تولید کنسانتره، پودر میوه و میوه خشک از محصولات محلی، تاسیس شبکه توزیع ال پی جی تاسیس بورس قیر و محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فرآوری و بسته بندی مواد شوینده و پاک کننده کشتارگاه صنعتی و فرآوری گوشت، ساخت مسکن و مرکز خرید (تجاری و اداری)، ساخت در و پنجره از جمله یو پی وی سی، زنبورداری و تولید عسل، ساخت مبلمان و میز و صندلی، صنایع فرآوری چوب و تولیدات چوبی (انواع تخت)، تولید برق آبی و خورشیدی و زمین گرمایی است. 

در این نشست پس از بیان اولویت‌های تجارت خارجی استان در توسعه بازارهای هدف بویژه توسعه مراودات تجاری با کشورهای آفریقایی، گزارشی از مراودات تجاری کشور واستان طی سال 96 با کنیا و همچنین تبیین مسائل و مشکلات پیش روی تجارت و ارائه راهکارهای بهبود و توسعه مناسبات تجاری با کشور مزبور، ارائه شد.

هادی فرجوند، سفیر ایران در کنیا نیز ضمن  ارائه  اطلاعات عمومی این کشور، به تبیین روابط تجاری کنیا با ایران و سایر کشورها و مزیت‌ها و پتاسیل‌ها و زمینه‌های تجارت با آن کشور و فعالیت‌های انجام شده در راستای توسعه روابط پرداخت و یکی از اولویت‌های کار خود را آماده ساختن زمینه برای حضور بخش‌های عمومی و خصوصی کشورمان در کنیا و شرق و مرکز آفریقا برشمرد. گزارش از: ایسنا - منطقه خراسان

نقدی بر یک خبر...

کنیا کشوری است در شرق آفریقا. پایتخت آن نایروبی است و با مساحت ۵۸۰٬۳۶۷ کیلومتر مربع، یک سوم ایران مساحت دارد.جمعیت این کشور بر پایهٔ اطلاعات سال ۲۰۱۶ حدود ۴۸٫۵ میلیون نفر است. هفتاد و سه درصد مردم کنیا مسیحی، نوزده درصد بومیسم و شش درصد مسلمان هستند. زبان‌های رسمی آنان سواحلی و انگلیسی است. با داشتن بیش از ۴۲ فرهنگ مختلف، کنیا مراسم و آیین‌های تستی مخصوص به خود را دارد. 

حال سئوال ما از مسئولان محترم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان این است که با وجود ظرفیت های بی شمار مغفول و زمین مانده در کشورهای همسایه شرقی مانند افغانستان و پاکستان و هند و ترکمنستان و تاجیکستان و ... که هرگونه فعالیت بازرگانی با آنها به دلیل کوتاهی مسافت، دارای توجیه اقتصادی هست و هم عطش و نیاز فراوانی برای توسعه اقتصادی و بازرگانی و کشاورزی و صنعتی و معدنی و فناوری و انتقال دانش فنی و... با ایران دارند؛

این که بر چه اساس و معیار خردورزانه و بر مبنای کدام مزیت های نسبی، اتاق بازرگانی پایتخت معنوی جهان اسلام، مسئولان بازرگانی بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) و نخبگان اقتصادی مذهبی ترین استان ایران، ترجیح داده اند به جای تمرکز همین میزان توانمندی های محدود و استمرار هم افزایی پتانسیل های موجود در کشورهای اکثریت مسلمان و همسایه و مجاور، باب های جدیدی را در مناسبات اقتصادی با کشورهای آفریقایی و بسیار دوردست باز کنند؟!

به عبارت دیگر، چه اولویت و چه اهمیت و ارجحیتی وجود دارد که مذهبی ترین کلان شهر ایران، از تمرکز خود در توسعه مناسبات اقتصادی خود با کشورهای همسایه و مجاور و اکثریت مسلمان کاسته و با کشوری بسیار دوردست و در یک قاره دیگر که فقط شش درصد از جمعیت آن مسلمان هستند، بخواهد به دنبال هزینه فایده باشد؟ 

به لسانی دیگر، صادرات یا واردات چه کالایی از ایران به کنیا یا از کنیا به ایران با توجه به دوری و بعد مسافت مشهد از دریای آزاد و بنادر جنوبی، خصوصاً کشورهایی که ارتباط اقتصادی با آنان به نسبت مزایای بی شمار با کشورهای همسایه شرقی، اصلاً قابل مقایسه نیست، توجیه اقتصادی می تواند داشته باشد؟ خصوصاً خراسان رضوی که مرکز و قطب مواد غذایی و باید در شرایط خاص صادرات آن انجام گیرد؟! 

امید که مسئولان اقتصادی و بازرگانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، تمام وجه همت خود را معطوف و متمرکز در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه مسلمان نمایند که قطعاً منافع بیشتری را عائد کشور و سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی خواهد کرد.  
آخرین ویرایش: سه شنبه 16 مرداد 1397
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 مهر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.212 اخبار 2.988   بین الملل 2.369   آسیا 2.083   برنامه های بین المللی/داخل و خارج 857   دیپلماسی اقتصادی 643   دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 546   دیپلماسی دانشگاهی 545   افتخارات 501   دیپلماسی گردشگری 490   دیپلماسی علمی 400   اروپا 391   دیپلماسی فرهنگی 391   میهمان/میهمانان خارجی 382   جهان اسلام 372   دیپلماسی آموزشی 361   دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی) 356   آیا می دانید که مشهد... 337   دانشگاه فردوسی مشهد 309   شهرداری مشهد 288   دیپلماسی نمایشگاهی 270   سرمایه گذاری 244   استانداری خراسان رضوی 226   آستان قدس رضوی 207   عراق 205   صادرات و واردات 204   پاکستان 198   تصاویر / گزارش های تصویری 189   هنری 180   استاندار 168   افغانستان 166   دیپلماسی ورزشی 163   دیپلماسی سیاسی 157   دیپلماسی عمومی و شهری 156   دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 155   حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی 146   مشهد 2017 139   آفریقا 137   اجتماعی 130   نمایشگاه بین المللی مشهد 120   سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 118   سرمایه گذاری خارجی 104   پایتخت معنوی ایران 100   فرودگاه بین المللی مشهد 86   آمریکا 84   شهردار مشهد 80   قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 77



عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 30 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»