• دیدار الیاس غایپ اف سرکنسول جدید کشور ترکمنستان
    با رئیس نمایندگی وزارت امور
    خارجه در شمال شرق کشور
    هفده مرداد ماه نود و هفت
  • نشست صمیمی شهردار مشهد با دانشجویان خارجی دانشگاه فردوسی
    بیست و دوم مرداد ماه نود و هفت
  • قطار بین المللی مشهد - نخجوان آذربایجان
  • عرض تبریک به مناسبت ورود
    دانشگاه علوم پزشکی به نظام رتبه بندی شانگهای
    و کسب رتبه سوم دانشگاه های کشور بر اساس رتبه بندی جهانی وبومتریکس
  • اسم و عنوان اندیشکده فرهیخت
    رصدخانه توسعه روابط خارجی مشهد با محوریت تکریم زائران غیرایرانی

رصد دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات»

و با محوریت «اقتصاد شهر»

از زمان تصدی مهندس «تقی زاده خامسی» به عنوان شهردار مشهد، فعالیت های بین المللی شهر از شتاب ارزشمندی برخوردار شده و غیر از ماه مبارک رمضان که چراغ روابط خارجی شهر کلاً خاموش بود، این روزها شاهد اوج گیری فعالیت ها هستیم که کثرت آنها در تارنمای فرهیخت گویاست. لذا به سهم خود از:

مجموعه بزرگ شهرداری مشهد

عمیقاً سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی»

و با محوریت «اقتصاد دانش»

برگزاری نشست بررسی ظرفیت‌های همکاری میان دانشگاه‌های ایران و هند و همکاری مشترک ایران و هند برای انجام 12 طرح پژوهشی همچنین تدارک دیدار صمیمی شهردار مشهد با 15 تن از فارسی آموزان دانشگاه از جمله اقدامات ارزشمند و تحسین برانگیزی است که ما را به تکریم و تعظیم وا می دارد. لذا به سهم خود از:

دانشگاه فردوسی مشهد

عمیقاً سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی فرهنگی، هنری و نمایشگاهی با اولویت «جامعه پویا»

و با محوریت «اقتصاد فرهنگ و هنر»

مشهد دارای ظرفیت‌های بین‌المللی بسیاری است / ضرورت بهره‌گیری از دیپلماسی فرهنگی به عنوان استراتژی ... این فرازها، جدیدترین سخنرانی های آقای دکتر مروارید مدیرکل جدید ارشاد استان است. اما با گذشت 71 روز، متأسفانه هنوز هیچ اقدامی با رویکرد بین المللی از این اداره کل شاهد نبودیم و فقط در حد حمایت های کلامی بوده است. لذا از:

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

عمیقاً گلایه مندیم!

رصد دیپلماسی زیارت و خدمات تخصصی گردشگری با اولویت «تکریم زوار خارجی»

با محوریت «اقتصاد زائر و سوغات»

اداره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی در دهه کرامت97، واقعاً خوش درخشید. برنامه ریزی برای بهره مندی معنوی 158 هزار زائر خارجی از برنامه های حرم مطهر رضوی ویژه عرب زبانان، اردو زبانان، آذری زبانان، انگلیسی زبانان و فارسی زبانان مقیم کشورهای دیگر براستی ستودنی است. لذا به سهم خود از خادمان بین المللی حضرت در:

آستان قدس رضوی

عمیقاً سپاسگزاریم!

مشکلات مرز دوغارون همچنان پابرجاست / بندرامیرآباد می‌تواند جایگزین مسیر ترکمستان شود

   |  یکشنبه 31 تیر 1397
align=bottom
از گذشته تا کنون جاده‌های ترانزیتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده‎‌اند، به طور مثال جاده ابریشم محور مبادلاتی کالاهای کشور‌های شرق، غرب و جنوب آسیا بوده که کشورهای شمال افریقا و غرب اروپا را به هم پیوند داده است. امروزه ترانزیت نسبت به گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است، به گونه‌ای که اقتصاد بسیاری از صنعت گران و مرز نشینان به آن وابسته شده است،...

از این جهت اگر زمانی اختلالی در ترانزیت و حمل و نقل برون مرزی ایجاد شود بسیاری از حلقه‌های اقتصاد دچار چالش شده و همچنین بازارهای هدف صادرکنندگان را دچار بحران می‌کند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، استان خراسان رضوی به جهت موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای سه مرز سرخس، لطف‌آباد و دوغارون است که البته مهم‌ترین آن دوغارون است، این سه مرز به جهت ارتباط با کشورهای آسیای میانه اهمیت بسیاری داشته به طوری که بازارهای هدف تعدادی از صنعت‌گران داخلی و به ویژه‌ خراسانی‌ها در این کشورها بسیار مطلوب است.

مرز دوغارون به جهت قرار گیری ویژه‌ای و همچنین امنیتی که دارد مورد توجه بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و راننده‌های ترانزیت قرار گرفته است، اما امروزه به جهت مشکلات عدیده‌ای که دارد شاهد صف‌های خروجی گاها چندکیلومتری در این مرز هستیم.

طی بازدیدی که خبرنگاران از این مرز داشتند بسیاری از این مشکلات به علت عدم زیر ساخت‌های نامناسب این گمرک عنوان شد، در این گمرک دستگاه XRY  ویژه‌ای وجود دارد که به گفته مسئولان گمرک دوغارون از پیشرفته ترین دستگاه‌های موجود است، این دستگاه به جهت سرعت بالایی که در اسکن ماشین‌های ترانزیت دارد بسیاری از روند کارهای موجود را تسریع بخشیده اما بازهم به واسطه مشکلات و زیرساخت‌های نامناسب این گمرک شاهد صف‌های طولانی خروجی به سمت افغانستان هستیم.

مشکلات دوغارون حل نشده باقی مانده است

ابراهیم عطایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مشکلات دوغارون حل نشده باقی مانده است، عنوان کرد: قسمتی از مشکلات دوغارون مربوط به ساعات کاری بوده که گفته شده ساعات کاری افزایش می‌یابد اما  افزایش ساعت کاری اثر چندانی در حل مشکلات نداشته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری در سمت افغانستان وجود دارد، عنوان کرد: در سمت افغانستان دو باسکول وجود دارد اما در حال حاضر فقط از یک باسکول استفاده می‌شود و همچنین ثبت CMR زمان بر بوده که از این جهت شاهد صف‌های طولانی در دوغارون هستیم.

عطایی با بیان اینکه راننده‌های ترانزیت به سمت وسوی حمل‌ونقل داخلی می‌روند، افزود: با توجه به اینکه راننده‌های ترانزیت با خواب‌های مرزی که بعضا 8 الی 9 روز زمان می‌برد مواجه هستند از این جهت کرایه‌های خود را افزایش داده و یا به سمت‌وسوی حمل‌ونقل داخلی میل پیدا‌ می‌کنند که در نتیجه شاهد مشکلات بسیاری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات در دوغارون مشکلات سیستماتیک و زیرساختی است، تصریح کرد: دوغارون جزو معدود مرزهایی است که محدودیت فضایی ندارد از این جهت با اصلاح زیرساخت‌ها می‌توان خروجی کامیون‌ها را افزایش داد.

بندرامیرآباد می‌تواند جایگزین مسیر ترکمستان شود

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بندرامیرآباد شمال کشور می‌تواند مسیرجایگزین ترکمنستان شود، عنوان کرد: کلیه‌ بارهایی که به سمت قزاقستان می‌رود می‌توانیم از طریق بندرامیرآباد با قیمت مناسب به وسیله کشتی به بندر آکتائو قزاقستان انتقال دهیم که در نهایت وارد کشورهای قزاقستان و دیگر کشورها شود. از این جهت اگر طرح این مسیر تصویب شود دست کم این بازخورد را خواهد داشت که ترکمن‌ها کمی فشارهای وارده به ایران را کمتر کنند. 

عطایی با بیان اینکه ترکمنستان عوارض 5/1 دلاری برای هرکیلومتر از کامیون‌های ایرانی اخذ می‌کند، بیان کرد: ترکمنستان برای ورود ماشین‌های ترانزیت ایرانی که مقصد آنان ازبکستان و دیگر کشورها است عوارض 5/1 دلار بابت هر کیلومتر از کامیون‌های ایرانی اخذ می‌کند لذا ایران به جهت اعتراض نسبت به این قانون و کاهش عوارض اجازه ورود کامیون‌های ترکمن را نداد و فقط اجازه صادارت را داده است اما متاسفانه این اقدام ثمر بخش نبوده و ضربه‌ای به ترانزیت کشور وارد کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترکمنستان در بندرترکمن باشی سرمایه گذاری بسیاری انجام داده است، افزود: ترکمنستان قصد دارد مسیر شمال اروپا، ترکیه و روسیه که بعضا از ایران صورت می‌گرفته است از طریق گرجستان و دریای خزر و بندرترکمن باشی انجام دهد که در نتیجه باعث کمرنگ‌تر شدن ایران در مسیر ترانزیت می‌شود.

عطایی با اشاره به اینکه ترکمنستان جهت حمایت خود در صدد حذف ایران از مسیر ترانزیت است، عنوان کرد: ترکمنستان به جهت افزایش قدرت بندر ترکمن باشی و مسیر لاجورد در صدد انجام این کار بوده، از این جهت تعامل و یافتن مسیر جایگزین ضروری است.

وی در خصوص اهمیت ترانزیت عنوان کرد: در شرایط کنونی و تحریم‌های پیش‎رو تنها پروسه‌ای که به خوبی می‌شود از آن بهره‌برداری کرد ترانزیت است، از این جهت با حمایت دولت می‌توان رشد خوبی در این زمینه داشت.

گزارش از: ایسنا 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


عضویت در اندیشکده ی فرهیخت

ارزیابی و رصد رویدادهای بین المللی مشهد تا مرداد ماه 1397


دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»



دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»

دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»


دیپلماسی زیارت و خدمات تخصصی گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»


«اندیشکده بین المللی فرهیخت»
 Farhikht Think Tank -  www.farhikhtt.ir

Copyright © 2009
با تشکر از: سایت ستاپ
قدرت گرفته با از  MihanBlog.com