اندیشکده بین المللی فرهیخت 

  نخستین دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  قدیمی ترین درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
www.farhikhtt.ir  

رقابت «شورای شهر مشهد» با «بیمارستان رضوی» در زدن تیرهای خلاص به نهال تازه جان گرفته «زائر سلامت»! یکی با «دلار» و دیگری با «یورو»!  

برترین های دیپلماسی

جمعه 21 13 دی 1397 | شورای شهر هزینه مسافران خارجی مشهد را افزایش ندهد. شورای شهر مشهد در آخرین جلسه علنی خود مصوبه‌ای داشت که باید گفت بدعتی تازه بوده و لازم است متولیان امور شهر و حتی استان نسبت به آن دقتی ... | به قلم علی محمدزاده

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دوشنبه 12 شهریور 1397 | چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی یعنی هتل های 4 و 5 ستاره اشباع شدیم، اما در لایه بالا یعنی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

تحلیل فرهیخت: رقابت تنگاتنگ «شورای شهر مشهد» با «بیمارستان رضوی» در زدن تیرهای خلاص به نهال تازه جان گرفته «زوار غیرایرانی» و «زائر سلامت»! یکی با تبر «دلار» و دیگری با گیوتین «یورو»!

به قلم عبدالرضا زرگری | به نام خدایی که همه ی روزها، روزهای خوب اویند، اما نمی دانم چرا دوشنبه هایی که اتفاقاً مصادف با شانزدهم یا هفدهم هر ماه می شوند، برای دیده بانان رویکرد بین المللی و توسعه ی روابط خارجی مشهد، اینقدر پر اضطراب و پر دلهره می گذرند؟ دوشنبه هایی که یکی بخیر می گذرد، اما دیگری همچون این دوشنبه ی سیاه از اولین روز ماه جماد، نه! نه تنها بخیر نمی گذرد، که دو قبضه، مصداق اشد شرّ می شود! کمی رحم هم خوب چیزی است! بگذارید جای میخ اولی بر تابوت «زائر سلامت» مرهم بخورد، بعد مسمارهای دومی و سومی را به طور همزمان بکوبید! اینطوری مسلمانی تر است!... | دوشنبه 17 دی 1397

دیپلماسی ...

مشکلات مرز دوغارون همچنان پابرجاست / بندرامیرآباد می‌تواند جایگزین مسیر ترکمستان شود

   |  یکشنبه 31 تیر 1397
align=bottom
از گذشته تا کنون جاده‌های ترانزیتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده‎‌اند، به طور مثال جاده ابریشم محور مبادلاتی کالاهای کشور‌های شرق، غرب و جنوب آسیا بوده که کشورهای شمال افریقا و غرب اروپا را به هم پیوند داده است. امروزه ترانزیت نسبت به گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار است، به گونه‌ای که اقتصاد بسیاری از صنعت گران و مرز نشینان به آن وابسته شده است،...

از این جهت اگر زمانی اختلالی در ترانزیت و حمل و نقل برون مرزی ایجاد شود بسیاری از حلقه‌های اقتصاد دچار چالش شده و همچنین بازارهای هدف صادرکنندگان را دچار بحران می‌کند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، استان خراسان رضوی به جهت موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای سه مرز سرخس، لطف‌آباد و دوغارون است که البته مهم‌ترین آن دوغارون است، این سه مرز به جهت ارتباط با کشورهای آسیای میانه اهمیت بسیاری داشته به طوری که بازارهای هدف تعدادی از صنعت‌گران داخلی و به ویژه‌ خراسانی‌ها در این کشورها بسیار مطلوب است.

مرز دوغارون به جهت قرار گیری ویژه‌ای و همچنین امنیتی که دارد مورد توجه بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و راننده‌های ترانزیت قرار گرفته است، اما امروزه به جهت مشکلات عدیده‌ای که دارد شاهد صف‌های خروجی گاها چندکیلومتری در این مرز هستیم.

طی بازدیدی که خبرنگاران از این مرز داشتند بسیاری از این مشکلات به علت عدم زیر ساخت‌های نامناسب این گمرک عنوان شد، در این گمرک دستگاه XRY  ویژه‌ای وجود دارد که به گفته مسئولان گمرک دوغارون از پیشرفته ترین دستگاه‌های موجود است، این دستگاه به جهت سرعت بالایی که در اسکن ماشین‌های ترانزیت دارد بسیاری از روند کارهای موجود را تسریع بخشیده اما بازهم به واسطه مشکلات و زیرساخت‌های نامناسب این گمرک شاهد صف‌های طولانی خروجی به سمت افغانستان هستیم.

مشکلات دوغارون حل نشده باقی مانده است

ابراهیم عطایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مشکلات دوغارون حل نشده باقی مانده است، عنوان کرد: قسمتی از مشکلات دوغارون مربوط به ساعات کاری بوده که گفته شده ساعات کاری افزایش می‌یابد اما  افزایش ساعت کاری اثر چندانی در حل مشکلات نداشته است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکلات بسیاری در سمت افغانستان وجود دارد، عنوان کرد: در سمت افغانستان دو باسکول وجود دارد اما در حال حاضر فقط از یک باسکول استفاده می‌شود و همچنین ثبت CMR زمان بر بوده که از این جهت شاهد صف‌های طولانی در دوغارون هستیم.

عطایی با بیان اینکه راننده‌های ترانزیت به سمت وسوی حمل‌ونقل داخلی می‌روند، افزود: با توجه به اینکه راننده‌های ترانزیت با خواب‌های مرزی که بعضا 8 الی 9 روز زمان می‌برد مواجه هستند از این جهت کرایه‌های خود را افزایش داده و یا به سمت‌وسوی حمل‌ونقل داخلی میل پیدا‌ می‌کنند که در نتیجه شاهد مشکلات بسیاری خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلات در دوغارون مشکلات سیستماتیک و زیرساختی است، تصریح کرد: دوغارون جزو معدود مرزهایی است که محدودیت فضایی ندارد از این جهت با اصلاح زیرساخت‌ها می‌توان خروجی کامیون‌ها را افزایش داد.

بندرامیرآباد می‌تواند جایگزین مسیر ترکمستان شود

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بندرامیرآباد شمال کشور می‌تواند مسیرجایگزین ترکمنستان شود، عنوان کرد: کلیه‌ بارهایی که به سمت قزاقستان می‌رود می‌توانیم از طریق بندرامیرآباد با قیمت مناسب به وسیله کشتی به بندر آکتائو قزاقستان انتقال دهیم که در نهایت وارد کشورهای قزاقستان و دیگر کشورها شود. از این جهت اگر طرح این مسیر تصویب شود دست کم این بازخورد را خواهد داشت که ترکمن‌ها کمی فشارهای وارده به ایران را کمتر کنند. 

عطایی با بیان اینکه ترکمنستان عوارض 5/1 دلاری برای هرکیلومتر از کامیون‌های ایرانی اخذ می‌کند، بیان کرد: ترکمنستان برای ورود ماشین‌های ترانزیت ایرانی که مقصد آنان ازبکستان و دیگر کشورها است عوارض 5/1 دلار بابت هر کیلومتر از کامیون‌های ایرانی اخذ می‌کند لذا ایران به جهت اعتراض نسبت به این قانون و کاهش عوارض اجازه ورود کامیون‌های ترکمن را نداد و فقط اجازه صادارت را داده است اما متاسفانه این اقدام ثمر بخش نبوده و ضربه‌ای به ترانزیت کشور وارد کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه ترکمنستان در بندرترکمن باشی سرمایه گذاری بسیاری انجام داده است، افزود: ترکمنستان قصد دارد مسیر شمال اروپا، ترکیه و روسیه که بعضا از ایران صورت می‌گرفته است از طریق گرجستان و دریای خزر و بندرترکمن باشی انجام دهد که در نتیجه باعث کمرنگ‌تر شدن ایران در مسیر ترانزیت می‌شود.

عطایی با اشاره به اینکه ترکمنستان جهت حمایت خود در صدد حذف ایران از مسیر ترانزیت است، عنوان کرد: ترکمنستان به جهت افزایش قدرت بندر ترکمن باشی و مسیر لاجورد در صدد انجام این کار بوده، از این جهت تعامل و یافتن مسیر جایگزین ضروری است.

وی در خصوص اهمیت ترانزیت عنوان کرد: در شرایط کنونی و تحریم‌های پیش‎رو تنها پروسه‌ای که به خوبی می‌شود از آن بهره‌برداری کرد ترانزیت است، از این جهت با حمایت دولت می‌توان رشد خوبی در این زمینه داشت.

گزارش از: ایسنا 
آخرین ویرایش: یکشنبه 31 تیر 1397
Share
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 22 آذر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.450
 اخبار   3183     بین الملل   2579     آسیا   2223     مراسم بین المللی / داخل و خارج   934     دیپلماسی اقتصادی    661     دیپلماسی دانشگاهی  608     دیپلماسی زیارت، زائر/ امام رضا(ع)/ ،   587     افتخارات / مفاخر   555     دیپلماسی گردشگری    536     دیپلماسی علمی   476     جهان اسلام   454     اروپا   448     میهمان/میهمانان خارجی   435     دیپلماسی فرهنگی  420     دیپلماسی آموزشی   420     دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی)   412     آیا می دانید که مشهد...   386     دانشگاه فردوسی مشهد   358     شهرداری مشهد   312     دیپلماسی نمایشگاهی  280     آستان قدس رضوی   250     سرمایه گذاری   248     استانداری خراسان رضوی   242     تصاویر / گزارش های تصویری   241     عراق   234     صادرات و واردات   208     پاکستان   205      دیپلماسی هنری   190     دیپلماسی شهری  187     افغانستان   184     دیپلماسی ورزشی   178     دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت/   176     استاندار   169     دیپلماسی سیاسی  166     حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی   148     دیپلماسی اجتماعی    147     آفریقا   144     مشهد 2017  مشهد 2017   139     نمایشگاه بین المللی مشهد   126     سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول   123     سرمایه گذاری خارجی   110     پایتخت معنوی ایران   103     جلسات،ملاقاتها، بازدیدها، سفرها/ داخل و خارج   93    

اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 22 آذر ماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»