دیپلماسی❜ سلامت/ تقویم فرهیخت: ۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، برپایی نخستین کنگره بین المللی سواد سلامت به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد + یادداشت فرهیخت

  • بازدید: ۴۷۳
سلامت/ تقویم فرهیخت: ۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، برپایی نخستین کنگره بین المللی سواد سلامت به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد + یادداشت فرهیخت
دانشگاه پزشکی مشهد

اطلاعات اصلی کنگره:

نخستین کنگره بین المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین المللی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرداد ماه امسال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

به گزارش وب دا، این کنگره در تاریخ ۲۸ و ۲۹ مرداد و در مرکز همایش های بین المللی شهدای سلامت مشهد برگزار خواهد شد. مخاطبان برای شرکت و ارسال مقاله همچنین کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانند به وبگاه همایش مراجعه کنند.

برگزار کننده:

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

با مشارکت و حمایت:

۱. وزارت آموزش و پرورش

۲. آستان قدس رضوی

۳. شهرداری مشهد

۴. انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران 

محورهای کنگره:

۱. توسعه سواد سلامت، 

۲. تعهد دولت و نظام سلامت (سیاست گذاری)،

۳. محیط های ارتقا دهنده سواد سلامت (بهداشتی، دارویی و درمانی، آموزشی، مدارس و...)،

۴. سواد سلامت و مدیریت بیماری ها،

۵. سواد سلامت و رسانه،

۶. توسعه مهارت ها و راهبردهای سواد سلامت،

۷. تاثیر آموزش بهداشت و سواد سلامت بر سبک زندگی سالم و 

۸. سواد سلامت و توانمندسازی جامعه 

اطلاعات اصلی همایش:

برگزار کننده همایش: دانشگاه علوم پزشکی مشهد

امکان ارسال مقاله: بله

مکان برگزاری: مشهد 

حوزه های تحت پوشش: پزشکی و سلامت

تاریخ های مهم:

تاریخ برگزاری همایش: ۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ 

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 

۲۹ تیر ۱۴۰۲

آخرین مهلت ثبت نام:  

۱۹ مرداد ۱۴۰۲

اطلاعات تماس:

تلفن تماس با دبیرخانه: 31892207-051

وب سایت کنگره: اینجا را کلیک فرمایید.

https://cong-3ihl.mums.ac.ir

وب سایت گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت: اینجا را کلیک فرمایید.

https://hehpdept.mums.ac.ir

پست الکترونیکی: 

 HealthL.Cong@mums.ac.ir

congresshealtheducation@gmail.com

محل برپایی همایش:

مرکز همایشهای بین المللی شهدای سلامت مشهد

نشانی: مشهد، بلوار پیروزی، خیابان خاقانی، بین خاقانی ۱۰ و ۱۲

یادداشت فرهیخت:

به نام خدا، ضمن تقدیر و تشکر از مساعی و تلاش های دست اندرکاران برپایی این کنگره ی ارزشمند - و حتی سپاس مضاعف به خاطر این که از چهارمین ایستگاه، همت گماشتند تا این نشست علمی را با رویکرد بین المللی برگزار کنند و بسیار قابل تحسین هم هست - اما مع الاسف، چند اتفاق ناخوشایند درباره ی این رخداد بین المللی، باعث تعجب، گلایه و بلکه تأسف شد:

۱. اول آن که چرا این رخداد ارزشمند، این قدر دیر اطلاع رسانی شد؟ خصوصاً در حال و وضع کنونی کشور و بویژه در مشهدی که:

  • اول: شدیداً دچار بحران و به تعبیر بهتر، «مرگ رخداد» هستیم. (چه از نوع ملی و چه بین المللی اش) به گونه ای که همین الان، در استان پهناور، فوق استراتژیک و مرزی خراسان رضوی و مشهد، این دومین کلان شهر بزرگ ایران و ۹۵ مین شهر پر جمعیت دنیا و در بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان، فقط ۴ همایش تا پایان سال ۱۴۰۲ وجود دارند که تنها دو همایش آن با رویکرد بین المللی برپا می شود، تنها دو رخداد! 
  • این در حالی است که تهران پایتخت، با ۱۰۵ همایش ملی و بین المللی در رتبه ی اول قرار دارد و خراسان رضوی در رتبه ی دهم!! حتی پایین تر از استان هایی چون فارس با ۲۰ همایش و همدان، خراسان شمالی، خوزستان، مازندران، اصفهان، بوشهر و... افسوس!     
  • دوم: متأسفانه در همین مشهد، شدیداً دچار آفت زایش و تکثیر «همایش نماها و رخدادهای کاسب کارانه!» هستیم! رویدادهایی که به ظاهر، در قالب و پوسته ی «یک همایش علمی استاندارد بین المللی» رخ می نمایانند، اما از درون، فقط این شماره کارت بانکی شرکت است که حرف اول و آخر را می زند. 
  • البته آن چیزی که بیشتر شرکت کنندگان دلخوش آن هستند، درج اسم شان در فلان پایگاه درج مقالات علمی است تا رزومه چاق کنند و پُز ارائه ی فلان تعداد مقاله را به این و آن بدهند و در نهایت یک ورق کم ارزش گواهینامه ی شرکت در همایش است که نصیب شان می شود، همین و بس، دقیقاً مصداق «علم لا ینفع»... 
  • اما واقعاً پس از پایان این رخدادهای صوری و سوری، براستی چه «تولید علمی» صورت می گیرد؟ یا مراکز پژوهشی و دانشگاهی شهر و استان در رنکینگ نظام های رتبه بندی علمی و آکادمیک جهان، چند پله بالا می روند؟ یا صنایع و کارخانه های مان چه بهره و چه سودی از این مقالات می برند؟! تقریباً هیچ...

از این رو، با تمام این تفاسیر: 

مگر این رویداد، قرار نیست یک رخداد بین المللی واقعاً علمی، شناسنامه دار، فاخر و غیر کاسب کارانه باشد؟! اگر چنین است، مگر بخشی از مخاطبان این رخداد ارزنده، پژوهشگران خارجی و پزشکان و کادر درمان آن سوی آبها نیستند؟ همان هایی که حداقل از شش ماه قبل، برای امور آتی خود برنامه ریزی می کنند؟ حال مگر می توان طی زمان بسیار کم دو ماه از زمان انتشار فراخوان، به محققان مجرب و پژوهشگران برتری که هر کدام شان در یک گوشه ی دنیا ساکن هستند، هم اطلاع رسانی کرد، هم آنان را برای مشارکت در این زمان کم قانع کرد و هم از آنان انتظار داشت مقاله ای گران سنگ یا پوستری وزین و فاخر را طی این زمان کوتاه، تقدیم دبیرخانه ی کنگره و هیئت داورانی کنند که بسیاری از اطلاعات ارکان و اجزائش متأسفانه هنوز معلوم نیست؟   

۲. فارغ از این موضوع مهم، چرا پوستر فراخوان همایش، تماماً به زبان انگلیسی بوده و یک کلمه به زبان فارسی در آن نیست؟ نکند اینجا مشهد نیست و مثلاً بیرمنگام انگلیس است؟! یا نکند درج یک سطر اطلاعات به زبان فارسی، بی کلاسی است و خدای نکرده، پرستیژ کنگره را پایین می آورد؟! آیا این همایش در یکی از کشورهای اروپایی و آمریکایی برپا می شود و مخاطبانش تماماً انگلیسی زبان هستند که همه چیز لاتین است؟ 

در حالی که این کنگره هم مانند تمام کنگره ها و همایش های تخصصی دیگر بویژه آنهایی که در مشهد برپا می شوند، تمام و کمال به زبان فارسی است و کاربرد زبان انگلیسی چه بسا فقط در حد ده درصد آن هم در برخی از پنل ها و کارگروه ها و توسط سخنرانان میهمان غیرایرانی صورت گیرد!

۳. مضافاً، فارغ از حکایت غریب پوستر فراخوان، سئوال و گلایه ی دوم آن است چرا نسخه ی پیش فرض وبگاه هم به زبان انگلیسی است؟ چرا تاکنون (یعنی چهارم تیر ۱۴۰۲ ، یعنی دقیقاً ۵۵ روز مانده به پایان کنگره) نسخه ی فارسی این وبگاه هنوز ارائه نشده است. در حالی که:

  • این کنگره با مشارکت و حمایت چهار ارگان معظم، شامل دو وزارتخانه ی بزرگ «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «آموزش و پرورش» به اضافه ی ابرسازمانی دینی، فرهنگی و اقتصادی همچون «آستان قدس رضوی» و ارگان مدیریت عالی شهری یعنی «شهرداری مشهد» برگزار می شود؛
  • مضافاً مادامی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد می خواهد پیامی ویدئویی به مخاطبان کنگره ارائه دهد، چرا تمام صحبت چهار دقیقه ای وی به زبان انگلیسی است؟ مخاطبان اصلی این رخداد، مگر فارسی زبان نیستند؟! 
  • یا نماد و لوگوی وزارت آموزش و پرورش، آیا به صورت سمبلیک و به تعبیر عوام برای خوشگلی و ظاهر سازی در صدر پوستر این همایش درج شده، یا نه؟ قرار است واقعاً نخبگان دانش آموز هم در این کنگره مشارکت کرده و مقاله ارائه دهند که قاعدتاً چنین است، چون اگر غیر از این باشد، چه ضرورتی بر دخیل کردن وزارت آموزش و پرورش در جمع حامیان علمی کنگره بود؟
  • و آیا می شود بفرمایید وزارت آموزش و پرورش، چگونه دانش آموزان را از برپایی این کنگره مطلع کرده است؟ با چاپ و توزیع و نصب این پوستر تماما به زبان انگلیسی بر روی تابلو اعلانات مدارس از طرقبه تا طرق؟! مگر اینجا هند و پاکستان است که تمام دانش آموزانش به زبان انگلیسی مسلط باشند؟  

از این رو کمترین انتظار و توقع آن بود که هم پوستر فراخوان و هم صفحات پیش فرض وبگاه به زبان فارسی باشند تا بیش از نود درصد مخاطبان ایرانی کنگره یعنی هموطنان ایرانی، محققان، اساتید، پزشکان، دانشجویان، دانش آموزان، فرهنگیان و کادر درمانی و پرستاران و... در دریافت کلیات و جزئیات برپایی این کنگره، دچار مشکلی نشده و راحت تر بتوانند خود را برای هرگونه مشارکت آماده کنند.

۴. و نکته ی پایانی این که تمام اطلاعات فارسی مرتبط با این کنگره ی علمی، مندرج در صفحه ی وبگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، چهار سطر نمی شود! فقط اسم همایش است و تاریخ برپایی و ذکر چند محور؟ این یعنی چه که علاقه مندان به شرکت در همایش، باید هم اطلاعات مهم و هم جزئیات آن را از طریق جست و جو در صفحات اینترنت و به صورت پراکنده و متناقض پیدا کنند که یکجا نوشته نخستین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ی ملی و یکجا ذکر کرده سومین؟!

یا چرا باید از روی لوگوهای مندرج بر روی پوستر متوجه شد که حامیان و مشارکت کنندگان در این کنگره چه ارگان ها و سازمان هایی هستند؟! حتی در نسخه ی باکیفیت و بزرگ پوستر هم نتوانستیم از روی لوگوها، نوشته ی ذیل هفتمین ارگان مشارکت کننده را بخوانیم و اصلاً نمی شود فهمید لوگوی کیست و کجاست؟! حتی همین الان هم نمی دانیم رئیس کنگره کیست؟ دبیر علمی اش چه نام دارد؟ هیئت داوران یا سخنرانان داخلی و خارجی اش چه کسانی هستند؟ دبیرخانه اش کجاست؟ حتی یک شماره تلفن همراه یا یک شناسه (آی دی) برای ارتباط گیری مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی پرطرفدار داخلی و خارجی معرفی نشده؟! یا چرا مخاطبان باید در لابلای صفحات انگلیسی سایت، به دنبال اطلاعات و تاریخ های مهمی چون مهلت ارائه ی مقالات یا حتی تمدید آن ها باشند؟ یا چرا آنها باید تاریخ های میلادی را به شمسی برگردانند، یا جزئیاتی چون مکان برپایی کنگره و نشانی آن، اطلاعات تماس و ارتباطی و... را برای مخاطبان فارسی زبان کنگره که بیش از ۹۵ درصد را شامل می شوند، دیگران بنویسند؟ این دیگر چه رسم برپایی یک همایش علمی و بین المللی است؟ آن هم رخداد با سابقه ای که نسخه ی ملی آن در چهارمین ایستگاه برپایی خود است و اصطلاحاً صفر کیلومتر نیست؟!

امید است دست اندرکاران برپایی این کنگره، در اسرع وقت و تا زمانی که فرصت و مهلت تغییر باقیست، نسبت به رفع نواقص ساختاری بویژه تکمیل جاهای خالی زیر، اقدامات لازم را مبذول نمایند:

  • معرفی رئیس کنگره 
  • معرفی اعضای شورای سیاست گذاری راهبردی 
  • معرفی دبیر علمی کنگره 
  • معرفی هیئت داوران بویژه چهره های شاخص بین المللی
  • معرفی سخنرانان برجسته ی داخلی و خارجی
  • معرفی میهمانان و مشاهیر و مفاخر شرکت کننده
  • معرفی مدیر اجرایی کنگره
  • شرح شرایط پذیرش مقالات، فرمت نگارش مقالات فارسی و انگلیسی، کیفیت و کمیت ارائه ی پوستر، تعرفه های ریالی و دلاری پذیرش، چگونگی شرکت غیرحضوری داوطلبان (به صورت مجازی)، صدور گواهینامه ی شرکت
  • شرح جوائز و هدایای نفرات برگزیده داخلی و خارجی
  • و... 
  • همچنین ارائه ی نسخه ی فارسی فراخوان، پوستر و وبگاه همایش؛ 

ویدئو: مشاهده ی پیام دکتر کیانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به داوطلبان شرکت 

پوستر همایش:

دانلود پوستر همایش در ابعاد بزرگ


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3721


Share
  • جواد ذکایی
    ای آقا ، چقدر جدی گرفتین؟ خلق را تقلیدشان بر باد داد، ای دوصد لعنت براین تقلید باد . دوستان ساده نباشین مگر رقابت ناسالم فقط بین تجاره؟ خبر ندارین که بین دانشگاه های ما بیشتر و شدیدتره ،مثال بارزش همین همایشهای یهویی هستش که از اصل و اساس معلومه که فقط برای زیادشدن آمار همایشها راه افتادن و کمیتش مهمه نه کیفیت!! اینکه بگن مثلاً دانشگاه علوم پزشکی مشهد ده تا کنگره بیشتر از فردوسی یا آزاد برگزار کرده و سایت های مربوطه داخلی و خارجی هم ثبت کنند و رنکینگ اون دانشگاه رو ببرن بالا و دقیقاً به همین خاطره که فراخوان و پوستر و سایتش همه به زبان انگیسیه چون اصلاً مخاطب داخلی براشون مهم نیست حتی اگه ده تا مقاله بدن یا اگه نصف صندلی‌ سالن هم خالی باشه بازم مهم نیس براشون .چیزی که مهمه فقط سیاه کردن رزومه شان و جایگاه درست کردن در نظام‌های رتبه بندی بین المللی هستش و بس
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها