اندیشکده بین المللی فرهیخت 
  دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
  www.farhikhtt.ir  

برترین های دیپلماسی ...

اهدای ده قلب طلایی در
آیین اختتامیه دومین کنگره بین المللی
«پزشکان قلب ایران و اروپا»
متشکل از پانصد تن از متخصصان داخلی و خارجی
مشهد - 14 تا 17 آذر 97 - بیمارستان رضوی

یکشنبه 13 آبان 1397 | بیش از یک میلیون متر مربع، زیربنای کل حرم رضوی است! رواق بسیار زیبا و تازه احداث دارالحجه هم با 7 هزار متر مربع مساحت، واقع در طبقه ی منهای یک، به دلیل نزدیکی به سرداب مقدس، بسیار مورد علاقه زوار داخلی و خارجی... | به قلم «عبدالرضا زرگری»

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دوشنبه 12 شهریور 1397 | چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی یعنی هتل های 4 و 5 ستاره اشباع شدیم، اما در لایه بالا یعنی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی شهری / نشست شهردار منتخب و اعضای شورای شهر با سفرا و فعالان اقتصادی افغانستان، پاکستان، قزاقستان، گرجستان، تاجیکستان، ترکیه و نماینده آیسسکو در مشهد + گزارش تصویری

محمد رضا کلایی شهردار منتخب مشهد در نشست با جمعی از سفرا و فعالان اقتصادی خارجی؛ نقشه راه و زمینه های سرمایه گذاری اقتصادی در مشهد ظرف دو هفته تدوین شود/ پیشنهاد می کنم خیابانی در کشورهای سرمایه گذار به نام مشهد یا فردوسی نامگذاری شود. خوشبختانه اکنون در مشهد همه به یک بلوغ در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی رسیده و عزم همکاری نیز در این زمینه وجود دارد.... | جمعه 9 آذر 1397

دیپلماسی ...

استاندار خراسان رضوی : دیپلماسی فعال دولت برای گشایش اقتصادی در عرصه خارجی، اثر بخش بوده است +تصاویر

   |  پنجشنبه 26 بهمن 1396
align=bottom
با حضور استاندار خراسان رضوی، مراسم تجلیل از صادر کنندگان نمونه ملی و استانی برگزار شد.  به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در این مراسم اظهار داشت: برای حضور موثر و رقابتی در بازارهای هدف، ایجاد شرکت های قوی و قدرتمند در قالب کنسرسیوم و هلدینگ در حوزه های دارای مزیت استان ضرورت جدی است.  وی افزود: طی تلاش های انجام شده تا سال قبل...
... تعداد کشورهای مقصد صادراتی استان 80 کشور بود؛ اما با رویکرد توسعه بازارهای هدف، مطالعاتی انجام شد و با شناسایی تعدادی از کشورهای آفریقایی و اروپایی؛ امروز این تعداد به بیش از 90 کشور افزایش یافته است. 
استاندار خراسان رضوی گفت: در این میان اقداماتی در راستای ایجاد تنوع بیشتر در حوزه کالاهای صادراتی حتی تولیدات دانش بنیان انجام شد و در سال گذشته برخی از شرکت های دانش بنیان استان توانستند بخشی از تولیدات خود را به کشورهای اروپایی  و نیز آسیای جنوب شرقی صادر کنند.
رشیدیان با بیان این که حضور گسترده تر خراسان رضوی در بازارهای هدف ارزشمند است؛ تصریح کرد: در کنار آن نیازها و ضرورت های جدیدی به ویژه در حوزه بازارهای صادراتی بزرگ ایجاد شده و اینک باید در قالب مجموعه های توانمند و بزرگ فعال شویم. .
وی اظهار کرد : برای بازار فولاد ، سیمان و زعفران و سایر مزیت های خاص استان باید با تقسیم کار مناسب بین تولید کنندگان، کنسرسیوم های قوی و قدرتمندی شکل گیرد.
استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: برای شکوفایی هر چه بیشتر صادرات، نیازمند انسجام بیشتری برای حضور در بازارهای هدف هستیم .
رشیدیان همچنین بر توسعه ایجاد مراکز صادراتی استان در بازارهای هدف تاکید و عنوان کرد: کار مطالعاتی در این راستا انجام شده است و امید است ایجاد این مراکز تسریع شود. 
وی با بیان اینکه طی سال های گذشته مشکلات انباشته شده، تنگناها و محدودیت های تحریم، کار فعالان اقتصادی را دشوار کرده بود، افزود: دیپلماسی فعال دولت یازدهم و تلاشهای گسترده دولت برای گشایش اقتصادی در عرصه خارجی مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت موانع موجود بر سر راه فعالان اقتصادی را برداشت و در این میان تفاهم و همدلی بخش خصوصی و دولتی بسیار موثر بود.
استاندار خراسان رضوی به تقویت و گسترش روحیه تفاهم بین دولت و بخش خصوصی طی سال های اخیر اشاره و تاکید کرد: رئیس جمهوری نیز نقش ویژه ای برای بخش خصوصی در حوزه اقتصاد قائل است و در این راستا دولت دوازدهم از این بخش حمایت می کند و تمام تلاش ها بر آن است تا با همراهی و همدلی، مشکلات موجود  بر سر راه توسعه صادرات به عنوان نیاز محوری تولید ،رفع شود.
 رشیدیان عنوان کرد: بنا به تاکید رئیس جمهوری برای ایجاد و افزایش تولید حتی یک دقیقه را نباید تلف کرد و در این راستا ایجاد اشتغال در قالب اجرای طرح های اقتصادی در روستاها و یا طرح کار آموزی را باید با جدیت دنبال کرده و هر واحدی که یک دانش آموخته دانشگاهی را به عنوان کار آموز به کار گیرد از معافیت های بیمه ای و تخفیفات مالیاتی برخوردار می شود.
وی در ادامه تاکید کرد: باید از ظرفیت های موجود برای اشتغال و تولید با کیفیت، صادرات و توسعه و کشف بازارهای صادراتی مناسب بهره گرفت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این مراسم گفت: باید از حرکت ها و تلاش های قابل توجه دولت در حوزه دیپلماسی خارجی قدردانی کرد.
 غلامحسین شافعی افزود: وزارت امور خارجه و دولت در حوزه فعالیت های برون مرزی اقتصادی تلاش سازنده ای را شروع کرده اند و میدان فعالیت را باز کرده و توسعه می دهند.
 وی اظهار کرد: در چنین شرایطی مهمترین اقدام ضروری آن است که خیلی بیشتر از گذشته در مجامع و عرصه های جهانی حضور یابیم .
وی در این میان عدم رقابت پذیری بسیاری از کالاها و قیمت تمام شده بالا را از جمله معضلات حوزه صادرات خواند و افزود : ما حتی با کشورهای اطراف قرارداد تجارت ترجیحی نداریم .
وی با بیان اینکه امروز توسعه حوزه صادرات به رونق اقتصادی کشور می انجامد، گفت: تاکید بر استفاده بخش خصوصی از منابع صندوق توسعه ملی بوده در این میان یکی از بهترین حوزه ها برای توسعه درآمدزایی و رونق کشور با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ، صادرات است.
شافعی ادامه داد: همه بخش ها نیازمند صادرات و تقویت این حوزه هستند اما  صادر کننده به هنگام صدور کالا گرفتار فرآیند و پروسه پیچیده و عجیبی می شود که اگر این چالش ها حل نشود نمی توان انتظار جهش صادراتی در هیچ بخشی را داشت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه فقط یک تا یک و نیم درصد تولیدات و صادرات کشور محصولات دانش بنیان است، افزود : این رقم بسیار اندک است و هر تغییری نیازمند تغییر مسیر و اصلاح نگرشها در حوزه صادرات وتولیدات است.
شافعی با بیان اینکه ارزش هر تن کالاهای صادراتی در کشور به طور متوسط 341 دلار است ، افزود : در این میان ارزش هر تن کالاهای وارداتی به کشور 1308 دلار است .
وی ادامه داد : صادرات موفق باید از یک پشتوانه تولید موفق برخوردار باشد و از این رو توجه به تولید و استفاده از ابزارها و تکنولوژی های روز امری حیاتی است که موفقیت ما را در بازار صادراتی در پی دارد.
آخرین ویرایش: پنجشنبه 26 بهمن 1396
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 مهر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.212 اخبار 2.988   بین الملل 2.369   آسیا 2.083   برنامه های بین المللی/داخل و خارج 857   دیپلماسی اقتصادی 643   دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 546   دیپلماسی دانشگاهی 545   افتخارات 501   دیپلماسی گردشگری 490   دیپلماسی علمی 400   اروپا 391   دیپلماسی فرهنگی 391   میهمان/میهمانان خارجی 382   جهان اسلام 372   دیپلماسی آموزشی 361   دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی) 356   آیا می دانید که مشهد... 337   دانشگاه فردوسی مشهد 309   شهرداری مشهد 288   دیپلماسی نمایشگاهی 270   سرمایه گذاری 244   استانداری خراسان رضوی 226   آستان قدس رضوی 207   عراق 205   صادرات و واردات 204   پاکستان 198   تصاویر / گزارش های تصویری 189   هنری 180   استاندار 168   افغانستان 166   دیپلماسی ورزشی 163   دیپلماسی سیاسی 157   دیپلماسی عمومی و شهری 156   دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 155   حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی 146   مشهد 2017 139   آفریقا 137   اجتماعی 130   نمایشگاه بین المللی مشهد 120   سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 118   سرمایه گذاری خارجی 104   پایتخت معنوی ایران 100   فرودگاه بین المللی مشهد 86   آمریکا 84   شهردار مشهد 80   قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 77



عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 30 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»