دیپلماسی❜ نقدی بر یک خبر: کنیا در مسیر توسعه روابط تجاری با خراسان رضوی!!!

  • بازدید: ۲۵۴
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با برگزاری نشست هم اندیشی ارتقاء تجارت خارجی با کشور کنیا، این کشور در مسیر توسعه روابط تجاری با استان خراسان رضوی قرار گرفت. محمدعلی فخریان در حاشیه این نشست که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا، مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، مسئولین تشکل‌های اقتصادی و فعالان و علاقه‌مندان به تجارت با کنیا... ... در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مطالب مطرح شده در این جلسه، زمینه‌های همکاری با کشور کنیا، در حوزه تبادلات کالایی، حضور تجار و بازرگانان ایران در کسب و کارهای مختلف مطلوب و پایدار ارزیابی می‌شود.وی افزود: درحوزه خدمات فنی ومهندسی مزیت‌هایی در راهسازی و مسکن سازی (انبوه و محدود)، توسعه زیرساخت‌ها نظیرساخت بنادر و اسکله، فرودگاه، راه آهن، حمل ونقل، سد سازی و آبرسانی، نیروگاهی ( برق آبی، خورشیدی، زمین گرمایی و حرارتی)، تولید و اکتشاف نفت و محصولات جانبی، بهداشتی و سلامت، توریسم و توریسم درمانی، هتل داری و خدمات مسافرتی احصا گردیده است.رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در بخش سرمایه گذاری، فعالیت‌های شناسایی شده شامل کشت فراسرزمینی و محصولات پایه کشاورزی فراوری غذایی و محصولات لبنی، فراوری چرم و تولید کیف و کفش، تولید مصالح ساختمانی سبک تولید کنسانتره، پودر میوه و میوه خشک از محصولات محلی، تاسیس شبکه توزیع ال پی جی تاسیس بورس قیر و محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فرآوری و بسته بندی مواد شوینده و پاک کننده کشتارگاه صنعتی و فرآوری گوشت، ساخت مسکن و مرکز خرید (تجاری و اداری)، ساخت در و پنجره از جمله یو پی وی سی، زنبورداری و تولید عسل، ساخت مبلمان و میز و صندلی، صنایع فرآوری چوب و تولیدات چوبی (انواع تخت)، تولید برق آبی و خورشیدی و زمین گرمایی است. در این نشست پس از بیان اولویت‌های تجارت خارجی استان در توسعه بازارهای هدف بویژه توسعه مراودات تجاری با کشورهای آفریقایی، گزارشی از مراودات تجاری کشور واستان طی سال 96 با کنیا و همچنین تبیین مسائل و مشکلات پیش روی تجارت و ارائه راهکارهای بهبود و توسعه مناسبات تجاری با کشور مزبور، ارائه شد.هادی فرجوند، سفیر ایران در کنیا نیز ضمن  ارائه  اطلاعات عمومی این کشور، به تبیین روابط تجاری کنیا با ایران و سایر کشورها و مزیت‌ها و پتاسیل‌ها و زمینه‌های تجارت با آن کشور و فعالیت‌های انجام شده در راستای توسعه روابط پرداخت و یکی از اولویت‌های کار خود را آماده ساختن زمینه برای حضور بخش‌های عمومی و خصوصی کشورمان در کنیا و شرق و مرکز آفریقا برشمرد. گزارش از: ایسنا - منطقه خراساننقدی بر یک خبر...کنیا کشوری است در شرق آفریقا. پایتخت آن نایروبی است و با مساحت ۵۸۰٬۳۶۷ کیلومتر مربع، یک سوم ایران مساحت دارد.جمعیت این کشور بر پایهٔ اطلاعات سال ۲۰۱۶ حدود ۴۸٫۵ میلیون نفر است. هفتاد و سه درصد مردم کنیا مسیحی، نوزده درصد بومیسم و شش درصد مسلمان هستند. زبان‌های رسمی آنان سواحلی و انگلیسی است. با داشتن بیش از ۴۲ فرهنگ مختلف، کنیا مراسم و آیین‌های تستی مخصوص به خود را دارد. حال سئوال ما از مسئولان محترم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان این است که با وجود ظرفیت های بی شمار مغفول و زمین مانده در کشورهای همسایه شرقی مانند افغانستان و پاکستان و هند و ترکمنستان و تاجیکستان و ... که هرگونه فعالیت بازرگانی با آنها به دلیل کوتاهی مسافت، دارای توجیه اقتصادی هست و هم عطش و نیاز فراوانی برای توسعه اقتصادی و بازرگانی و کشاورزی و صنعتی و معدنی و فناوری و انتقال دانش فنی و... با ایران دارند؛این که بر چه اساس و معیار خردورزانه و بر مبنای کدام مزیت های نسبی، اتاق بازرگانی پایتخت معنوی جهان اسلام، مسئولان بازرگانی بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) و نخبگان اقتصادی مذهبی ترین استان ایران، ترجیح داده اند به جای تمرکز همین میزان توانمندی های محدود و استمرار هم افزایی پتانسیل های موجود در کشورهای اکثریت مسلمان و همسایه و مجاور، باب های جدیدی را در مناسبات اقتصادی با کشورهای آفریقایی و بسیار دوردست باز کنند؟!به عبارت دیگر، چه اولویت و چه اهمیت و ارجحیتی وجود دارد که مذهبی ترین کلان شهر ایران، از تمرکز خود در توسعه مناسبات اقتصادی خود با کشورهای همسایه و مجاور و اکثریت مسلمان کاسته و با کشوری بسیار دوردست و در یک قاره دیگر که فقط شش درصد از جمعیت آن مسلمان هستند، بخواهد به دنبال هزینه فایده باشد؟ به لسانی دیگر، صادرات یا واردات چه کالایی از ایران به کنیا یا از کنیا به ایران با توجه به دوری و بعد مسافت مشهد از دریای آزاد و بنادر جنوبی، خصوصاً کشورهایی که ارتباط اقتصادی با آنان به نسبت مزایای بی شمار با کشورهای همسایه شرقی، اصلاً قابل مقایسه نیست، توجیه اقتصادی می تواند داشته باشد؟ خصوصاً خراسان رضوی که مرکز و قطب مواد غذایی و باید در شرایط خاص صادرات آن انجام گیرد؟! امید که مسئولان اقتصادی و بازرگانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، تمام وجه همت خود را معطوف و متمرکز در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه مسلمان نمایند که قطعاً منافع بیشتری را عائد کشور و سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی خواهد کرد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3563


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو