دیپلماسی❜ دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ۱۵ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۲، برپایی رویداد دوجانبه ی هفته علم ج.ا.ایران و عراق با حضور ۶۰ دانشگاه دو کشور در مشهد + گلایه ی فرهیخت

  • بازدید: ۲۴۹
دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ۱۵ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۲، برپایی رویداد دوجانبه ی هفته علم ج.ا.ایران و عراق با حضور ۶۰ دانشگاه دو کشور در مشهد + گلایه ی فرهیخت
دانشگاه فردوسی مشهد
اشاره:

رویداد دو جانبه ی هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی عراق، با نقش آفرینی بیش از ۶۰ دانشگاه دو کشور، از شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ در هتل پردیسان مشهد آغاز شد و تا پنجشنبه ۲۰ مهرماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه خواهد یافت.

دکتر «حیدر عبد ضهد» قائم مقام وزارت آموزش عالی عراق، برجسته ترین شخصیت دانشگاهی  و دولتی کشور عراق است که در آیین گشایش این رویداد حضور داشت. 

بسیاری از رسانه های کشورمان، این رویداد را، به درستی، مهمترین رخداد عرصه ی «دیپلماسی دانشگاهی» کشور در مهر ماه جاری می دانند که به پیشنهاد «رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا‌. ایران در عراق» و با مشارکت وزارتخانه های علوم دو کشور و به همت «دانشگاه فردوسی مشهد» در جهان شهر رضوی محقق شده است.

گلایه های فرهیخت:

قبل از هر چیز، از «دانشگاه فردوسی مشهد» به خاطر میزبانی این رخداد آفرینی دوجانبه ی ارزنده که بی شک، نقش ارزشمندی در توسعه ی روابط علمی و آموزشی و آکادمیک میان دو کشور همسایه ی ایران و عراق ایفا خواهد نمود، سپاسگزاریم و مساعی آنان را ارج می نهیم. 

۱. چرا یهویی و بدون پیش خبر؟

اما به «تقویم فرهیخت» به عنوان دیده بان ۱۵ساله ی رخدادهای بین المللی مشهد حق بدهید که مهمترین گلایه را مطرح کند و آن این که:

چرا رویدادی به این مهمی و ارزشمندی آن هم نه مرتبط با کشوری چون گینه ی بیسائو، بلکه کشوری همسایه ی عراق، با روابطی فوق استراتژیک و اشتراکاتی بسیار فراوان در اکثر زمینه ها با ایران و کلان شهر مشهد، بدون هیچ گونه پیش خبری در سپهر رسانه ای این دیار شکل گرفت و به قول عوام، اصطلاحاً یهویی و بی خبر قبلی برپا شد؟! و چرا ارزش و عیار خبری این اتفاق مهم، از چشم کارشناسان نکته سنج «روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد» دور ماند؟! 

واقعاً جای تعجب و گلایه ندارد کارشناسان جزء نگری که عیادت مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی از یکی از اساتید مریض احوال دانشگاه یا از آن جزئی تر، احوالپرسی از کارکنان بازنشسته ی دانشگاه را در منزل شان حائز اهمیت می دانند و خبر و عکسش را در وبگاه خبری و در فهرست اخبار اصلی منتشر می کنند، اما نسبت به این رخداد مهم دوجانبه میان دو کشور، اتفاقی که هفتاد دانشگاه ایران و عراق در آن مشارکت دارند، حتی یک پیش خبر هم منتشر نمی کنند؟! 

باور نمی کنید، خود ببینید که آخرین خبر مرتبط با عراق قبل از این رویداد مهم، مربوط به «امضاء تفاهم نامه میان دانشگاه فنی میانه عراق با دانشگاه فردوسی مشهد» مورخ  شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ یعنی دو ماه پیش است! چرا؟

۲. رویداد «دو جانبه» را چرا «بین المللی» خطاب می کنید؟

گلایه ی بعدی آن است که چرا یک رویداد «دو جانبه» را، رخدادی «بین المللی» خطاب می کنید؟ در حالی که فقط دو کشور ایران و عراق در این اتفاق علمی حضور دارند و شایسته ترین و صحیح ترین عنوان و رویکرد، «دوجانبه» است و نه «بین المللی»؛

می دانید بدی این نامگذاری های غیرحرفه‌ای، غیر اصولی و بلکه دروغین چیست؟ آن است که مخاطبان رخدادهای شهر، از اقوال مسئولان این خطه، سلب اعتماد کرده و کم کم، حکم «چوپان دروغگو» را نزد افکار عمومی پیدا می کنند، تا جایی که فردا روزی اگر قسم هم بخورند ماست سفید است، مردم دیگر باور نمی کنند!

به عنوان مثال، بیست و سومین نمایشگاه تخصصی و ملی خودرو را در مشهد، برای ۲۳ مین بار، نمایشگاه بین‌المللی! خودرو نام گذاشتند، برای شهروندان مشهدی که ۲۳ بار به این دروغ های آشکار عادت کردند، عادی شده و ۱۵ شهریور گذشته رفتند و بازدید کردند و اصطلاحاً کک شان هم نگزید؛

اما وقتی غیرایرانیان مقیم یا حاضر در مشهد، اعم از زوار و تجار و دانشجویان و اتباع خارجی و... با شور و شوق به این نمایشگاه با تصور کوچک شده ی مثلاً نمایشگاه بین‌المللی خودروی دبی مراجعه می کنند و می بینند که حتی یک شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور ندارد! حتی یک شرکت خودروساز چینی!، آن موقع حسابی آچمز می شوند و سرخورده و شدیداً گلایه مند که «چرا مشهدی ها به این راحتی دروغ می گویند؟!»

اگر خارجی ها نبودند، پس چه شرکت هایی حضور داشتند؟ پاسخ روشن است: باز همان ۱۷ شرکت خودروسازی ایرانی مدیران خودرو و ایران خودرو و گروه سایپا و گروه بهمن و گروه اسفند و... بودند و ملتی که دوباره سرکار رفتند! و اینجاست که پاک آبروی ایران و ایرانی در شهر صادق و آل محمد(ص)، امام مهربانی ها می رود. 

همان امام بزرگواری که شیعیان و پیروان شان را امر به صداقت و پرهیز از دروغگویی نموده و توصیه می‌فرمایند: «وَأمُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ؛ یعنی شیعیان ما را فرمان بده به راستى در حدیث» و فرزند بزرگوارشان امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند: «تمام بدی ها در اتاقی نهاده شده که کلیدش دروغ است!» 

۳. ایران در صدر رتبه‌بندی‌ علمی جهان!؟

هرچند این گلایه به طور مستقیم به دوستان رسانه ای در روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد وارد نیست، اما به عنوان میزبان این میهمانان که همه جزو شخصیت های طراز اول آکادمیک کشور همسایه هستند، بالاخره مسئولیتی، تعهدی و حساسیتی باید داشته باشند و به وقت نیاز از کیان و آبروی آنان دفاع کنند، با اصلاحیه ای، حتی با تکذیبیه ای، چیزی...؟!

درج ابن تیتر غلوآمیز، موهوم و بلکه دروغ و تمسخر آمیز «ایران در صدر رتبه‌بندی‌ علمی جهان!!» از قول یک استاد عراقی در ایستای خراسان رضوی یعنی چه؟ متن کامل تیتر و پاراگراف آن این است:

«استاد دانشگاه الزهرا کربلا عنوان کرد: ایران در صدر رتبه‌بندی‌ علمی جهان!! طی رویداد هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق، استاد ذوالحل الاسدی از دانشگاه الزهرا کربلا در گفت‌وگو با ایسنا درباره جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران در جهان اظهار کرد: به نظر من جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران بسیار بالاست و در رتبه‌بندی‌های مختلف علمی جهان در صدر رتبه‌بندی قرار دارد.»

تیتری که متأسفانه ایسنای خراسان رضوی در رسانه ی خود درج و منتشر کرده و در آخر همین پست، کل آن را منتشر کرده ایم، اما به خوبی می داند که رتبه ی ایران در صدر نیست بلکه جدیدترین جایگاه علمی کشور در نظام رتبه بندی معتبر جهانی تولید علم، ۱۶ است! رتبه ی ۱۶ کجا و رتبه های در صدر کجا؟! اندکی تأمل... این هم مستندش...

آیا به راستی ایران در صدر رتبه بندی علمی جهان قرار دارد؟! چرا دروغ؟ چرا بزرگ نمایی و غلو، آن هم اینقدر؟ در صدر؟! بر فرض صحت نقل قول حتی بر فرض صحت ترجمه، این موضوع از دو حالت خارج نیست:

  • وی اصلاً قصد نداشته آمار دقیقی از رتبه بندی ایران در جدول رتبه بندی علمی جهان بیان کند و اگر از واژه ی «صدر» هم استفاده کرده، بلکه می خواسته بگوید ایران از جمله کشورهایی است که به نظر من باید در صدر رتبه بندی علمی جهان قرار گیرد، نه این که واقعاً چنین هست! 
  • و برداشت آخر، اصلاً بیاییم فرض کنیم که دقیقاً و عیناً همین جمله را وی استفاده کرده، اما جای این سئوال باقیست عوامل ایسنا از خبرنگار تا سردییر، آیا نباید پس از اندکی تأمل و تعقل، از خود بپرسند که چرا باید این متن غلوآمیز، بزرگ نمایی شده و بلکه صددرصد دروغ را منتشر کنند؟ تا چه برسد به این که تعمداً بخواهند آن را در تیتر هم بگنجانند تا همه آن را ببینند!

و سئوال دیگر، مگر ایسنای استان، تمامی مطالب دروغ یا دست کم فوق العاده بزرگ نمایی شده تمام مصاحبه شوندگان خود را منتشر می کند؟ یعنی ممیزی و فیلترینگ و اصلاح ندارد؟ مگر می شود؟

پس چرا مادامی که می بیند مطلب غلوآمیزی در متن ترجمه شده از مصاحبه ی این استاد دانشگاه عراقی وجود دارد، آن را بدون هیچ گونه اصلاحی منتشر می کند؟ آیا این روش برخورد از اخلاق حرفه ای خبرنگاری و منش کریمانه ی میهمان نوازی آن هم در مورد یک میهمان مسلمان و بلکه یک زائر غیرایرانی رضوی شیعه به دور نیست که به همین راحتی نزد افکار عمومی و جامعه ی دانشگاهیان دو کشور، در موضع اتهام مُهمل گویی و آمارسازی قرار می گیرد؟! 

امید آن که روزی برسد اوج دغدغه های فعالان رسانه ای و علمی خطه ی عالم آل محمد(ص) تذکار بدیهیات به همدیگر نباشد، بلکه همه سعی کنیم با اندکی دقت و بلکه نکته سنجی، افق های دورتر و وسیع تری را برای تعالی سطح مطالبات و دغدغه های رویکرد بین‌المللی ارض اقدس توس بیابیم و با هم افزایی ظرفیت ها، فراروی هم قرار دهیم. 

درود و بدرود

>>> مشاهده ی گزارش تصویری ...


امیدواریم بتوانیم فناوری‌های ایران را به عراق انتقال دهیم

خبر تکمیلی اول

قائم‌مقام وزارت آموزش عالی عراق: امیدواریم بتوانیم فناوری‌های ایران را به عراق انتقال دهیم

ایسنا/خراسان رضوی، قائم‌مقام وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق 16 مهر 1402 در مشهد گفت: دانشگاه‌های ایران از لحاظ علمی و فناوری بسیار پیشرفته و در حال توسعه اند، امیدواریم بتوانیم با همکاری‌های دوجانبه، این پیشرفت، توسعه و فناوری را به کشور و دانشگاه‌های عراق نیز انتقال دهیم.

حیدر عبدضحد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش اشتراکات مذهبی و فرهنگی در تقویت روابط بین‌المللی میان دو کشور ایران و عراق، اظهار کرد: با توجه به روابط صمیمانه میان این دو کشور، تعاملات در ابعاد فرهنگی و علمی در سطح مطلوبی قرار دارد. امیدوار هستیم که این روابط به نفع دو کشور و در راستای خدمت به دانشجویان و مردم دو کشور توسعه یابد.

وی با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران در عرصه بین‌الملل، عنوان کرد: اطلاعات کاملی از دانشگاه‌های ایرانی داریم و از لحاظ علمی و فناوری دانشگاه‌ها بسیار پیشرفته و در حال توسعه اند، امیدوار هستیم بتوانیم با همکاری‌های دوجانبه، این پیشرفت، توسعه و فناوری را به کشور و دانشگاه‌های عراق نیز انتقال دهیم و همکاری‌های دو جانبه را به نفع دو کشور تقویت کنیم.

قائم‌مقام وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عراق اضافه کرد: متأسفانه بیشتر دانشجویان عراقی در دانشگاه‌هایی که رتبه پایینی دارند، در حال تحصیل هستند و امیدواریم با همکاری‌های دو جانبه مشکلاتی که دانشجویان عراقی با آن مواجه هستند، برطرف شود. امیدواریم دانشگاه‌های ایران مانند تهران، صنعتی‌شریف، امیرکبیر و بیشتر دانشگاه‌هایی که رتبه‌های عالی دارند و در جهان نامی اند، دانشجویان عراقی را بپذیرند و دیدگاه دانشجویان عراقی نسبت به دانشگاه‌های ایرانی تغییر کند.

عبدضحد با اشاره به نزدیکی دو کشور ایران و عراق به لحاظ اقتصادی، بیان کرد: این همسایگی و نزدیکی از لحاظ اقتصادی بسیار مهم و مؤثر است، برای نمونه می‌توان گفت بر اساس آمار واقعی که وزارت علوم عراق در دسترس دارد، حدود ۶۵ هزار دانشجو از عراق در ایران در حال تحصیل هستند و آمار غیرواقعی نیز حکایت از تحصیل حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در ایران دارد. درصدد هستیم که دانشجویان عراقی در بهترین دانشگاه‌های ایران تحصیل کنند و برای خدمت به کشور عراق با بهترین فناوری‌ها و علومی که از این دانشگاه‌ها بهره برده‌اند، بازگردند.

خبر تکمیلی دوم

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم: تقویت ارتباطات علمی میان کشورهای منطقه منجر به افزایش قدرت ما در جهان می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی، قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم گفت: ما زمانی در جهان قدرتمند خواهیم شد که از لحاظ علمی قدرتمند باشیم و زمانی به این قدرت خواهیم رسید که ارتباطات قوی‌تری داشته باشیم.

وحید حدادی اصل، امروز ۱۵ مهر ماه، در اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر و منتخب ایران و عراق که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قرار بر این شده است که ارتباطی صمیمی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران و عراق برقرار کنیم. هیاتی از ایران به عراق رفتند و با مهمان‌نوازی قائم‌مقام وزیر علوم این کشور مواجه شدند، البته مهمان‌نوازی عراقی‌ها در مراسم اربعین خود را نشان داده است و شهرت جهانی دارد.

وی با اشاره به حضور یک سوم دانشگاه‌های کشور در این مراسم و حضور دیگر دانشگاه‌ها در اجلاس‌ بعدی، در خصوص محورهای برپایی این اجلاس، بیان کرد: مشکل مشترک ایران و عراق که حل آن تنها از عهده دانشگاه‌ها بر می‌آید، مشکل آب و آلودگی هواست. درباره مشکل آب اگر همکاری صورت نگیرد، این معضل بزرگ قابل حل نیست، همچنین مشکل ریزگردها را داریم که دانشمندان ایرانی و عراقی در حال بررسی آن هستند و امیدواریم با همکاری این دو گروه بتوانیم سریع‌تر در این زمینه پیش رویم.

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم ادامه داد: ما توانمندی‌های دانشگاه‌های عراق را بررسی کردیم. اندیشمندانی بزرگ در این کشور وجود دارند که می‌توانیم از توان آن‌ها استفاده کنیم. متقابلا در ایران نیز اندیشمندانی داریم که می‌توانند به حل مشکلات عراق کمک کنند. علاوه بر مشکلات حوزه آب و ریزگردها، یکی دیگر از مسائل حیاتی در ایران، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. متاسفانه ما تمرکزمان بر روی نفت و گاز است، در حالیکه با توجه به وضعیت جغرافیای ایران و عراق می‌توانیم از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم. ما پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم و می‌توانیم نتایج پژوهش‌هایمان را در خدمت دانشمندان عراقی قرار دهیم.

حدادی اصل با بیان اینکه نباید همکاری‌های دانشگاهی ایران و عراق به تبادل دانشجو محدود شود، افزود: برگزاری دوره‌های مشترک و همچنین کمک به ایجاد فرصت‌های مطالعاتی برای اساتید دو کشور و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را مد نظر داریم. ایران پتانسیل‌های خوبی دارد و درهای دانشگاه‌های ایران به روی اساتید عراقی باز است، آن‌ها می توانند به ایران بیایند و در زمینه‌هایی همچون نانو، بیوتکنولوژی، سدسازی، ساخت نیروگاه و تعمیرات هواپیما مهارت کسب کنند. 

وی با بیان اینکه ما معتقدیم برای اینکه زبان مشترک داشته باشیم، باید زبان‌های فارسی و عربی بین دو کشور تقویت شود، عنوان کرد: برای کشورهایی مثل ما و عراق مناسب نیست که زبان صحبتمان با یکدیگر، زبان غربی باشد، خصوصا که ما معتقدیم زبان مذهب و دینمان، زبان عربی است، اما به هر حال زبان فارسی یک زبان قدیمی و ریشه‌دار است و افتخار می‌کنیم که در این زمینه بتوانیم همکاری کنیم و مراکز زبان فارسی و عربی دایر کنیم.

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم اضافه کرد: همچنین در حوزه‌های برگزاری آزمون‌های بین کشوری نیز باید فعالیت بیشتری داشته باشیم، به‌ طوری که مدارک‌مان برای یکدیگر قابل قبول باشد. دوره‌های پسادکترا، فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی و پروژه‌های پژوهشی مشترک از جمله ظرفیت‌هایی است که به خوبی از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم. هنوز پتانسیل‌های بسیار خوبی در دو کشور وجود دارد و ما باید ارتباطاتمان به قدری صمیمی باشد که بتوانیم به راحتی از امکانات دانشگاهی یکدیگر استفاده کنیم.    

حدادی اصل ادامه داد: در حوزه زیست‌بوم فناوری منطقه‌ای، همکاری‌هایمان باید بسیار صمیمانه‌تر و گرمتر باشد. اوضاع منطقه باید دست خودمان قرار گیرد. ما زمانی در جهان قدرتمند خواهیم شد که از لحاظ علمی قدرتمند باشیم و زمانی به این قدرت خواهیم رسید که ارتباطات قوی‌تری داشته باشیم. آن قدر که تمام کشورهای اروپایی به یکدیگر متصل هستند، اتصال و ارتباط کشورهای مسلمان در منطقه قوی و در حدی نیست که بتوانیم با همکاری یکدیگر مشکلات منطقه‌ را حل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت انتقال تجربه و راه‌اندازی مراکز رشد و کارآفرینی گفت: ایران در حوزه پارک‌های علم و فناوری بسیار خوب عمل کرده است و تجربیات بسیار خوبی را می‌تواند در اختیار عراقی‌ها قرار دهد، همچنین در حوزه حمایت از فارغ‌التحصیلان نیز ایران فعالیت‌های خوبی دارد، به گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند در این پارک‌ها فعالیت و شرکت‌ تأسیس کنند. امیدواریم بتوانیم در این زمینه نیز به وزارت علوم عراق کمک کنیم.

قائم‌مقام امور بین الملل وزیر علوم با بیان اینکه ایران بالغ بر ۵۷۱ پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی دارد، ادامه داد: ایران می‌تواند در ایجاد پژوهشگاه‌های مشترک به عراق کمک کند. همچنین وجود ۵۱ پارک علم و فناوری نشان از قدرت ما در این زمینه و ظرفیت خوب کشور ما دارد. دانشگاه فنی حرفه‌ای ایران نیز دانشگاهی بسیار قوی است و از کشورهای خلیج فارس نیز برای ادامه تحصیل در این دانشگاه تقاضاهای بسیاری وجود دارد، چراکه بیشتر تمرکزشان بر این است که فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و مدارس‌شان بتوانند کار اجرایی یاد بگیرند.  

حدادی اصل با اشاره به ظرفیت همکاری‌های مشترک در اجرای بسیاری از پروژه‌ها همچون مالچ‌پاشی که در بحث ریزگردها بسیار کمک‌کننده است، افزود: عضویت متقابل در مجلات یکدیگر و معرفی ظرفیت‌های پایگاه ایران‌داک از دیگر ظرفیت‌هاست.

تقویت ارتباطات علمی میان کشورهای منطقه منجر به افزایش قدرت ما در جهان می‌شود

نگاه راهبردی ایران به همکاری علمی با عراق

همچنین احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در این مراسم اظهار کرد: بر اساس تجربه یک سال و نیم ریاست در دانشگاه فردوسی و حضور در دانشگاه‌های عراق و ملاقات‌هایی که با روسای آن‌ها در ایران داشتیم، چند نکته در خصوص تعاملات ما با عراق مشخص و بارز است؛ نخست تمایل جدی و قلبی دو طرف به ارتباطات علمی و همکاری بین دانشگاه‌ها و همچنین علاقمندی به توسعه این روابط است. به علاوه به لحاظ شرایط زمانی و سیاسی نیز فرصت مغتنمی است که در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان ارتباط‌مان را بیشتر کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما به همکاری‌های بین دانشگاه‌های ایران و عراق، نگاهی راهبردی، علمی و فرهنگی است و امیدواریم این همکاری‌ها درازمدت و پایدار باشد، گفت: اکنون ما بعد از ۴۰ سال از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها، تجربیات ارزشمندی در حوزه‌های آموزش عالی، تحقیقات، فناوری و کسب‌وکارهای دانش‌‎بنیان داریم. اگر ما در ابتدای این مسیر دوستانی داشتیم که تجربیات‌شان را به ما انتقال می‌دادند، خیلی زودتر از امروز به این جایگاه در علم می‌رسیدیم، لذا این فرصت مغتنمی است که ما تجربیات خودمان را منتقل و از ظرفیت‌های بزرگ علمی و فرصت‌های دانشگاه‌های عراق و جوانان مستعد این کشور استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه رسالت دانشگاه تربیت انسان است، ادامه داد: رسالت پیامبر(ص) تربیت انسان و آموزش مکارم اخلاقی بود و امروز این رسالت بر دوش دانشگاه‌ها قرار دارد، بنابراین تعاملات ما باید منجر به تحقق این رسالت گردد. کار باید با کیفیت انجام شود و کاری باکیفیت است که رضایت جامعه هدف و همچنین خداوند را در پی داشته باشد. بنابراین برای تحقق این هدف باید عزم‌مان جزم باشد.

ضابط با اشاره به تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها از نسل اول تا چهارم، بیان کرد: امروز دانشگاه را با تأثیرگذاری اجتماعی می‌سنجند. به نظر می‌رسد در این تعریف رسالت دانشگاه کوچک شده است، زیرا رسالت دانشگاه به تعبیر مقام معظم رهبری تربیت انسان است و این امر منجر به ایجاد تمدن اسلامی می‌شود. بنابراین فقط تأثیرگذاری اجتماعی مهم نیست، بلکه تحقق تمدن اسلامی رسالت دانشگاه است. لذا همکاری‌های دانشگاه‌های دو کشور مسلمان باید با جهت‌گیری عالی برنامه‌ریزی شود.

خبر تکمیلی سوم

حضور بیش از ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های ایران در عراق

رایزن فرهنگی ایران در عراق خبر داد: حضور بیش از ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های ایران در عراق 

ایسنا/خراسان رضوی، رایزن فرهنگی ایران در عراق گفت: تحصیل بیش از ۶۵ هزار دانشجوی عراقی در ایران و از طرف دیگر حضور بیش از ۵۰ عضو هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در عراق، از جمله مصادیق تعاملات علمی دو کشور است.

محمدجواد نجفی، مسئول بخش علمی دانشگاهی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، امروز ۱۵ مهرماه در اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر و منتخب ایران و عراق که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، به نیابت از غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در عراق حاضر شد و متن پیام وی را که به شرح زیر می‌باشد، قرائت کرد.

«امروز توسعه تعاملات علمی و دانشگاهی یکی از فرصت‌های پیش روی کشورهای اسلامی است که به منظور هم‌افزایی و همگرایی برای حرکت در جهت ساخت تمدن نوین اسلامی و بازیابی شکوه و عزت دیرین مسلمین ضرورت دارد. قطعاً این مهم با تعمیق روابط در عرصه‌های مختلف و اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها حاصل خواهد شد.  

ایران و عراق به عنوان مهد تمدن بشری و طلایه‌دار علم و فناوری در تاریخ دور و با اندوخته سترگ فرهنگ اسلامی که مصلح نجات‌بخش و رهایی‌آفرین از حجاب‌های جهل، ظلم و سرسپردگی است و با عنایت به سرمایه عظیم نیروی انسانی عالم و متبحر خود، می‌توانند با همکاری و تعامل گسترده در حوزه علم و دانش، به عنوان یکی از مهمترین عرصه‌های قدرت آینده‌ای خاص را رقم بزنند. این هدف در سایه افزایش تعاملات فراهم خواهد شد.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق از آغازین روزهای فعالیت خود در این کشور توجه به فعالیت‌های علمی و دانشگاهی را در صدر اقدامات خود قرار داده است و به لطف و مدد الهی و با همکاری‌های نهادهای علمی دو کشور می‌تواند و توانسته است به توفیقات زیادی دست یابد.

افزایش پذیرش دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در ایران به بیش از ۶۵ هزار نفر، رفع موانع پذیرش، جذب دانشجویان عراقی برای تحصیل در ایران، برگزاری اولین کمیته علمی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت آموزش عالی و پژوهش‌های عراق، راه‌اندازی و افتتاح شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سبطین کربلا با حمایت عتبه حسینیه و همچنین اخذ مجوزهای تأسیس دانشگاه‌های ایرانی در عراق نظیر دانشگاه آزاد اسلامی از جمله اهم این توفیقات است.

زمینه‌سازی حضور بیش از ۵۰ عضو هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در عراق و انجام همکاری‌های لازم برای ملاقات‌ها و دیدارهای مختلف از دانشگاه‌های این کشور، آغاز به کار و عضوگیری انجمن فارغ‌التحصیلان عراقی دانشگاه‌های ایران، هماهنگی و اعزام اساتید و گروه‌های دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف عراق به دانشگاه‌های ایران، افتتاح اتاق ایران و مرکز زبان فارسی در دانشگاه‌های موصل و بصره و همچنین حمایت از گروه‌‍‌های زبان و ادبیات فارسی و گروه‌های تخصصی آموزشی در دانشگاه‌های عراق نیز از دیگر مهمترین این توفیقات در سال گذشته است.

ما معتقدیم این توفیقات هرچند مهم، اما بزرگ نیستند و ما در ابتدای راه هستیم. برای دستیابی به افق‌های بلند باید گام‌های بزرگتری برداشته شود. امروز فرصت‌های بزرگتری برای کسب توفیقات پیش روی ماست که باید آن‌ها را ارج بنهیم، زیرا این‎‌ها در سایه همکاری و مساعدت وزارتخانه‌های دو کشور و تشریک مساعی روسای دانشگاه‌های دو کشور فراهم شده است. امروز هم‌سویی و همگرایی دو دولت ایران و عراق و استفاده از آن‌ برای تعمیق روابط همسایگی که بزرگترین فرصت پیش روی ماست و همچنین جمعیت جوان و عاشق تحصیل در عراق و ایران سرمایه بزرگ ماست.  

امروز به لطف الهی و با عزم جوانان ایرانی توفیقات علمی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است و ظرفیت علمی و فناوری بزرگی نیز در همسایگی عراق وجود دارد. از طرف دیگر نیازهای فوری در عراق در عرصه‌های علم و تکنولوژی به منظور قد برکشیدن از زیر سال‌های جنگ وجود دارد که باید با همت جوانان بااستعداد عراقی برای آنان چاره جست. دست یاری و قدرت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از برادر خود همیشه دراز است.»

حضور بیش از ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های ایران در عراق

امیدواریم بتوانیم مشکلات مشترک دو کشور را حل کنیم

همچنین حیدر عبد ضهد، قائم مقام وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: در این رویداد بزرگ ۲۵ دانشگاه عراق حضور دارند و این نشان از علاقه به همکاری و ارتباط گسترده علمی بین دو کشور دارد. تلاش داریم در این اجلاسیه تبادل فرهنگی و علمی و پژوهشی دو کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم تفاهم نامه‌های مختلفی در زمینه‌های علمی امضا کنیم.

وی همچنین به مشکلات مربوط به انرژی و آب اشاره کرد و گفت: در عراق پژوهش‌های خوبی انجام شده است و امیدوارم بتوانیم مشکلات مشترک دو کشور را حل کنیم.

در ادامه یاسر عبدالزهره عثمان، رایزن فرهنگی عراق در ایران، بیان کرد: این اجلاس نشانه‌ها و پیامدهای مهمی در پی خواهد داشت و فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور است. اراده برای تقویت همکاری‌ها با رویکرد علمی و فرهنگی بین دو کشور بسیار زیاد است.

وی افزود: از نظر ما اهتمام به تقویت و گسترش همکاری‌های ایران و عراق وجود دارد، به‌ویژه در زمینه تبادلات دانشگاهی و این یک فرصت تاریخی است که ممکن است دیگر تکرار نشود. امیدوارم بتوانیم این روابط را به مرحله خوبی برسانیم و تبادل دانشجو و همکاری‌های دو جانبه را افزایش دهیم. البته که نباید همکاری‌ها تنها در حد جذب دانشجو باشد.

ایران در صدر رتبه‌بندی‌ علمی جهان

خبر تکمیلی چهارم

استاد دانشگاه الزهرا کربلا عنوان کرد: ایران در صدر رتبه‌بندی‌ علمی جهان!!

ایسنا/خراسان رضوی صبح امروز ۱۵ مهر ماه، رویداد هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق در هتل پردیسان مشهد برگزار شد در این رویداد بزرگ نمایندگان ۲۵ دانشگاه عراق حضور یافتند که بیانگر همکاری و ارتباط گسترده علمی بین دو کشور است.

طی رویداد هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق، استاد ذوالحل الاسدی از دانشگاه الزهرا کربلا در گفت‌وگو با ایسنا درباره جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران در جهان اظهار کرد: به نظر من جایگاه علمی دانشگاه‌های ایران بسیار بالاست و در رتبه‌بندی‌های مختلف علمی جهان در صدر رتبه‌بندی قرار دارد.

وی در مورد همکاری بین دانشگاه‌های ایران و عراق بیان کرد: اساتید و دانشجویان فرهیخته در دانشگاه‌های معروف ایران و عراق فرصت خوبی برای همکاری بیشتر و گسترده دارند.

ذوالحل الاسدی در خصوص تاثیر اشتراکات فرهنگی بر پیشرفت تحقیقات علمی و دانشگاهی گفت: همانطور که می‌دانید فعالیت‌های فرهنگی بین دو کشور از سال‌ها قبل پابرجاست و به دلیل اشتراکات فرهنگی بین ایران و عراق معتقدم که این اشتراکات فرصتی برای روابط علمی و فعالیت‌های فرهنگی بیشتر است.

وی افزود: همسایگی ایران و عراق، فرصت خوبی برای این کشورها در تبادلات علمی بین اساتید و دانشجویان فراهم کرده و اشتراکات فرهنگی دو کشور مزیت‌های خوبی برای همکاری‌ بیشتر است.

این استاد دانشگاه در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دو کشور می‌گوید: شباهت‌های زیادی در دانشگاه‌های دو کشور وجود دارد و فکر می‌کنم فرهنگ و پیشینه مشابه، پیشینه تاریخی و پیشینه اسلامی بین دو کشور در پیشرفت‌های علمی و فرهنگی دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.

ذوالحل الاسدی افزود: دانشجویان عراقی در ایران در حال تحصیل هستند و شانس خوبی برای این دانشجویان فراهم شده است که در دانشگاه‌های ایرانی با رتبه‌های بالای فرهنگی و علمی تحصیل ‌کنند.

وی در خصوص تحصیل دانشجویان ایرانی در عراق به صورت آنلاین می‌گوید: در زمان همه‌گیری کرونا، آموزش در دانشگاه‌های برتر عراق به صورت مجازی امکان‌پذیر بود و در حال حاضر آموزش در دانشگاه‌های برتر عراق به صورت حضوری و مجازی است و دانشجویان ایرانی نیز در دانشگاه‌های عراق مشغول تحصیل هستند.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3552


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها