دیپلماسی❜ شهری/ تقویم فرهیخت: اسفند ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲، دومین جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد

  • بازدید: ۵۹۳
شهری/ تقویم فرهیخت: اسفند ۱۴۰۱ و بهار ۱۴۰۲، دومین جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد
شهرداری مشهد
فراخوان دومین جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد - بهار ١٤٠٢ منتشر شد. این جشنواره به منظور تقویت مباحث نظری و مرور تجربیات علمی و اجرایی هنرهای تعاملی در فضای شهری برنامه ریزی شده است تا با بهره گیری از توانمندی و تجربه بدست آمده در این حوزه گامی رو به جلو در مسیر شکل دهی و جریان سازی در عرصه هنر شهری تعامل محور برداشته و زمینه ارتباط بیشتر آثار هنری با مخاطب فراهم شود. 

اشاره:

شهر به مثابه کالبدی پویاست که حیاتش را از نبض ساکنین خود می‌گیرد و هم‌چون آیینه، تصویرگر حال مردمان خود است. نوروز بهانه ای است تا بتوان شهر را آنگونه که در شان ساکنان آن است پیرایش نمود و نشاط و شادابی را در فضای شهر گسترانید.
مشهد الرضا(ع) جهانشهر برکت و کرامت، شهر امام مهربانی‌ها، شایسته آن است که در شان مجاوران و زائران امام رضا علیه السلام برخوردار از سیمایی مطلوب و فضایی فرحبخش و آکنده از رویدادهای هنری فاخر و در تعامل با عموم مردم باشد.
جشنواره هنرهای شهری مشهد در تداوم سنت دیرینه خود، امسال با رویکردهای محتوایی و اجرایی متفاوت همراه با هنرمندان و فرهیختگان شهر به استقبال از بهار سال ۱۴۰۲ خواهد رفت.
بخش اول: هنر های تعاملی شهری
اهمیت این بخش از جشنواره تاکید بر ایجاد جریان هنری با هدف توجه به تعامل مخاطب با آثار هنری است. مخاطب امروز که در مواجهه روزافزون با فناوری ها، نوآوری ها و اشکال مختلف و هیجان انگیز سرگرمی قرار گرفته است، نیازمند بهره مندی از آثاری است که بتوانند پاسخ مناسبی به این نیاز فرهنگی بدهد. از اینرو این بخش در تلاش است با تاکید بر عنصر تعامل بین اثر هنری و مخاطب از ظرفیت های این گونه هنری متناسب با فضای شهری در راستای ایجاد نشاط اجتماعی بهره ببرد.
هنرمندان و افراد فعال در عرصه نوآوری به صورت فردی و گروهی می‌توانند با توجه به موضوعات و مقررات جشنواره نسبت به ارسال آثار خود اقدام نمایند.
❋ رویکردهای اجرایی آثار هنرهای تعاملی:
آثار هنری تعاملی مبتنی بر حرکت و بازی ( هوش و سرگرمی، انواع ورزش های خلاقانه فردی و جمعی)
آثار هنری تعاملی مبتنی بر تکمیل اثر (با حضور یا عکس العمل مخاطب)
آثار هنری تعاملی مبتنی بر تجارب علمی (استفاده از قابلیت های علوم و فنآوری های مختلف همچون فیزیک و ریاضی )
آثار هنری تعاملی واکنش گرا (تعامل مخاطب مبتنی بر حواس پنجگانه، صوت، نور، تصویر،…)
❋ رویکردهای محتوایی
طرح های پیشنهادی می توانند در برگیرندهای هر یک از مضامین زیر باشند:
✦ تجلی هویت ملی
طرح و ایده هایی که ترجیحا متاثر از مضامین ادبی، فرهنگی و تاریخی ایران و به طور خاص شهر مشهد الرضا باشد.
✦ تجلی نشاط معنوی
طرح و ایده هایی که ترجیحا بهره مند از آموزه های دینی و ظرفیت معنوی شهر مشهدالرضا باشد.
روش شرکت در این بخش :
هنرمندان و فعالان عرصه نوآوری به دو روش می توانند در این بخش از جشنواره شرکت نمایند:
❖ روش اول
شرکت در کارگاه چالش طراحی و پرورش ایده.
افراد یا تیم ها در صورت انتخاب این روش، پس از مطالعه فراخوان، ثبت نام در سایت جشنواره و شرکت در کارگاه چالش طراحی با حضور اساتید تخصصی هنر و فناوری، فرصت ارائه طرح و دریافت اصلاحات و تکمیل ایده ها را داشته و شانس انتخاب مستقیم توسط ستاد برگزاری رویداد راخواهند داشت.
(با توجه به اهمیت این بخش برای دبیرخانه رویداد، پیشنهاد می گردد هنرمندان از این مسیر در جشنواره شرکت نمایند)
❖ روش دوم
مطالعه فراخوان، ثبت نام در سایت و ارسال طرح ها مطابق رویکردها و شرایط فراخوان در مهلت مقرر (به جدول زمانبندی مراجعه گردد)
پیشنهاد می گردد افراد و تیم ها در صورت انتخاب این روش به منظور آگاهی بیشتر از محتوا و رویکردهای بخش آثار هنرهای تعاملی در نشست توجیهی که به این منظور برگزار می گردد شرکت نمایند.
فرمت استاندارد جهت ارسال آثار “بخش هنرهای تعاملی شهری”
متقاضیان شرکت در این بخش فارغ از روش اول یا دوم، در هنگام ثبت نام می بایست رزومه ی خود را شامل اطلاعات فردی، حرفه‌ای، سوابق مرتبط، معرفی توانایی‌های ساخت و اجرا و تصاویر نمونه آثار هنر شهری و اطلاعات تماس در یک فایل PDF (حداکثر 10 صفحه A4) باشد، ارسال نمایند.
متقاضیان شرکت در روش اول پس از نشست توجیهی مطابق زمانبندی و توضیحات نشست، نسبت به ارسال اتود اولیه طرح اقدام می نمایند.
متقاضیان شرکت در روش دوم می‌بایست تصویر اثر یا آثار پیشنهادی خود را در قالب یک فایل تصویری 50 در 70 سانتیمتری با رزولوشن 300Dpi فرمت JPG در مد رنگی RGB و حداکثر MB 5 شامل تصاویر نماهای مختلف اثر که نشان‌دهنده جزئیات، اندازه‌‌‌گذاری و مونتاژ اثر در فضای شهری، نمایش شیوه اتصال یا قرارگیری و توضیحات معرفی مصالح و شیوه ساخت باشد ارائه دهد.
ارسال سناریوی تعاملی و شرح کامل عملکرد اثر در مواجه با مخاطب در قالب یک فایل PDF الزامی است.
در این بخش، هر هنرمند حداکثر ۳ اثر می‌تواند ارسال کند.
برنامه زمان‌بندی
اول: شروع ثبت نام در سایت جشنواره۱۳ آبان
دوم: برگزاری نشست توجیهی۲۴ آبان
سوم: پایان مهلت ارسال اثر در بخش کارگاهی۴ آذر

چهارم: پایان مهلت ارسال آثار در بخش سایت۱۵ آذر

پنجم: برگزاری کارگاه چالش طراحی۱۶ آذر

ششم: آنالیز آثار و توافق، ساخت و اجراتا ۱ دی

هفتم: نصب آثار در سطح شهرتا ۵ اسفند


بخش دوم: آذین بندی شهری
از آداب میزبانی، رخت نو بر تن کردن و زینتِ خانه است. در آستانه بهار، مشهدالرضا(ع) میزبان میلیون ها عاشق و دلداده ای است که به قصد تبرک و تبریک از هر کجای ایران و جهان در آن جمع می شوند. شایسته است این میزبانی به زیباترین صورت و آراسته ترین شکل، انجام پذیرد.
در بخش شهرآرایی جشنواره هنرهای شهری مشهد ۱۴۰۲ چشم انتظار هر اقدام هنرمندانه ای هستیم که در ایجاد جلوه ای نو، با نشاط و همسو با بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان، بر کالبد شهر نقش بندد.
❋ رویکردهای محتوایی
طرح های پیشنهادی می توانند در برگیرنده‌ی هر یک از مضامین زیر باشند:
✦ نوروز (تجلی هویت ملی)
آداب، آیین ها و رسوم اقوام ایران زمین در نوروز
نوروز پیام آور دوستی و مهربانی
نمادها و نشان های نوروز
خاطرات و نوستالژی های نوروز و سال تحویل
✦ ماه مبارک رمضان (تجلی نشاط معنوی)
نمادها و نشانه های ماه مبارک رمضان
بهره گیری از مفاهیم ماه مبارک رمضان همچون مودت و مهربانی ، احسان و همدلی بین مردم
آیات قرآن و احادیث با مضامین اخلاق اجتماعی
✦ امام رضا علیه اسلام (تجلی هویت دینی)
القاب و صفات امام رضا علیه السلام
برکت و کرامت در شهر امام مهربانی ها
نمادها و نشانه های حرم امام رضا علیه اسلام
◄ هنرمندان در این بخش با توجه به ظرفیت های عناصر شهری در قالب های زیر می توانند به طراحی و ارائه اثر بپردازند:
الف- افزودن احجام، اشکال و آرایه‌های خلاقانه به سازه‌ها و مبلمان شهریِ در اختیار شهرداری مانند پل‌های پیاده‌رو و سواره‌رو ، ایستگاه‌ها و هواکش‌های مترو، نرده‌ها و ستون‌ها و میله‌های پرچم، پله‌ها و زیرگذرها، دیواره کارگاه‌های شهری و فضای سبز و …
ب- پیرایش و آرایش خلاقانه هنری برای تغییر کیفیت بصری فضاهای نازیبای شهر با استفاده از انواع شیوه‌ها و تکنیک‌های هنری (ایده براساس فضای مشخص)
ج- نگاه نو به انواع تزئینات الحاقیِ مناسبتی در شهر، از انواع ریسه‌ها، کتیبه‌ها، پرچم‌ها، دیوارکوب‌های نوری و تصویری، قاب‌ها و …
◄ نکات مهم در ارائه طرح در این بخش:
۱- خلاق، نوآور و به دور از کپی‌برداری؛
۲- با حداکثر جلوه بصری (بهره گیری از تنوع فرم و رنگ) و دیده‌شوندگی در عین رعایت اصول زیبایی‌شناسی؛
۳- بدون تزاحم با عملکرد اصلی سازه‌ها و مبلمان شهری؛
۴- قابل تکثیر و اجرای سریع و با قیمت مناسب؛
۵- با مواد و مصالح ساده، سبک و موجود؛
۶- قابل نصب و جمع‌آوری آسان؛
۷- برخوردار از توجه به مسائل زیست‌محیطی؛
روش شرکت در این بخش :
علاقمندان، نوآوران و هنرمندان خلاق در عرصه آذین بندی، می توانند به دو شیوه در جشنواره شرکت نمایند:
❖ روش اول
شرکت در کارگاه چالش طراحی و پرورش ایده.
افراد یا تیم ها در صورت انتخاب این روش، پس از مطالعه فراخوان، ثبت نام در سایت جشنواره و شرکت در کارگاه چالش طراحی با حضور اساتید تخصصی هنر و فناوری، فرصت ارائه طرح و دریافت اصلاحات و تکمیل ایده ها را داشته و شانس انتخاب مستقیم توسط ستاد برگزاری رویداد راخواهند داشت.
(با توجه به اهمیت این بخش برای دبیرخانه رویداد، پیشنهاد می گردد هنرمندان از این مسیر در جشنواره شرکت نمایند)
❖ روش دوم
مطالعه فراخوان، ثبت نام در سایت و ارسال طرح ها مطابق رویکردها و شرایط فراخوان در مهلت مقرر (به جدول زمانبندی مراجعه گردد)
پیشنهاد می گردد افراد و تیم ها در صورت انتخاب این روش به منظور آگاهی بیشتر از محتوا و تم های بخش هنرهای تعاملی شهری در نشست های توجیهی که به این منظور برگزار می گردد شرکت نمایند.
فرمت استاندارد جهت ارسال آثار “بخش آذین بندی شهری”
ارسال هر اثر می‌بایست در قالب یک فایل تصویری 50 در 70 سانتیمتری با رزولوشن 300Dpi فرمت JPG در مد رنگی RGB و حداکثر ۵ MB و شامل تصاویر نشان‌دهنده جزئیات، اندازه‌‌‌گذاری و مونتاژ اثر در فضای شهری، نمایش شیوه اتصال یا قرارگیری و توضیحات معرفی مصالح و شیوه ساخت باشد.
در این بخش، هر هنرمند حداکثر ۵ اثر می‌تواند ارسال کند.
برنامه زمان‌بندی
اول: شروع ثبت نام در سایت جشنواره۱۳ آبان

دوم: برگزاری نشست توجیهی۱۷ آبان

سوم: پایان مهلت ارسال اثر در بخش کارگاهی۲۷ آبان

چهارم: پایان مهلت ارسال آثار در بخش سایت۸ آذر

پنجم: برگزاری کارگاه چالش طراحی آذین بندی۹ آذر

ششم: داوری نهایی و اعلام برگزیدگان کارگاه و سایت۱۰ آذر

هفتم: آنالیز آثار و توافق، ساخت و اجراتا ۱ دی

هشتم: نصب آثار در سطح شهرتا ۵ اسفند


بخش سوم: آثار و آذین های نوری
فضای شبانه شهر، جریانی از زندگی است که بخش زیادی از حضور مجاوران و زائران را با خود به همراه دارد. این پویایی اجتماعی، نیازمند جلوه های نوری زیباست تا بتواند خاطرات حضور در فضای شهری را ماندنی تر نموده و شور و نشاط را برای مردم به ارمغان آورد. آثار نوری در جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد در دو بخش پذیرای طرح های هنرمندان می باشد.
۱-۳-سازه های تعاملی نوری
هدف از این بخش خلق آثار(سازه‌های) تعاملی نوری است، که می تواند در کنار هم تجربه ای متفاوت و لذت بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم آورد.
❋ رویکردهای محتوایی
تولید آثار این بخش با رویکرد تعاملی، خانواده محور و سرگرم کننده و نشاط آور در سه حوزه موضوعی شامل هویت ملی، نشاط معنوی و هویت دینی مدنظر می باشد:
✦ نوروز (تجلی هویت ملی)
نمادها و نشان های نوروز
خاطرات و نوستالژی های نوروز و سال تحویل
✦ ماه مبارک رمضان (تجلی نشاط معنوی)
نمادها و نشانه های ماه مبارک رمضان
✦ امام رضا علیه اسلام (تجلی هویت دینی)
نمادها و نشانه های حرم امام رضا علیه اسلام
❋ ویژگی های آثار پیشنهادی:
در طراحی آثار نوری، عنصر تعامل، بدان معنا که اثر، ارتباط موثری با مخاطب برقرار کرده و وی را متاثر از فضای طراحی شده خود نماید؛ مورد نظر می باشد. هدف، ایجاد تجربه منحصر به فرد برای مخاطب با فضایی جدید به همراه حرکت، صوت و …، با بهره گیری از قالب های مختلف تعاملی نظیر موارد زیر می باشد.
آثار مبتنی بر نور و بازی
آثار مبتنی بر نور و حرکت
آثار مبتنی بر نور و صوت
آثار مبتنی بر نور و فناوری های نوین
آثار چیدمان نوری و نمایش نور
روش شرکت در این بخش :
علاقمندان، نوآوران و هنرمندان خلاق در عرصه های آثار شهری، می توانند به دو شیوه در جشنواره شرکت نمایند:
❖ روش اول
شرکت در کارگاه چالش طراحی و پرورش ایده.
افراد یا تیم ها در صورت انتخاب این روش، پس از مطالعه فراخوان، ثبت نام در سایت جشنواره و شرکت در کارگاه چالش طراحی با حضور اساتید تخصصی هنر و فناوری، فرصت ارائه طرح و دریافت اصلاحات و تکمیل ایده ها را داشته و شانس انتخاب مستقیم توسط ستاد برگزاری رویداد راخواهند داشت.
(با توجه به اهمیت این بخش برای دبیرخانه رویداد، پیشنهاد می گردد هنرمندان از این مسیر در جشنواره شرکت نمایند)
❖ روش دوم
مطالعه فراخوان، ثبت نام در سایت و ارسال طرح ها مطابق رویکردها و شرایط فراخوان در مهلت مقرر (به جدول زمانبندی مراجعه گردد)
پیشنهاد می گردد افراد و تیم ها در صورت انتخاب این روش به منظور آگاهی بیشتر از محتوا و تم های بخش آثار و آذین های نوری در نشست های توجیهی که به این منظور برگزار می گردد شرکت نمایند.
فرمت استاندارد جهت ارسال آثار “بخش آثار و آذین های نوری” _ سازه های تعاملی نوری
متقاضیان شرکت از طریق روش اول پس از نشست توجیهی مطابق زمانبندی نسبت به ارسال اتود اولیه طرح اقدام می نمایند.
متقاضیان شرکت از طریق روش دوم، در هنگام ارسال اثر می بایست رزومه ی خود را شامل اطلاعات فردی، حرفه‌ای، سوابق مرتبط و اطلاعات تماس در یک فایل PDF (حداکثر 10 صفحه A4) باشد، ارسال نمایند.
متقاضیان شرکت از طریق روش دوم می‌بایست تصویر اثر یا آثار پِیشنهادی را در قالب یک فایل تصویری 50 در 70 سانتیمتری با رزولوشن 300Dpi فرمت JPG در مد رنگی RGB و حداکثر 5 MB و شامل تصاویر از سه بعد که نشان‌دهنده جزئیات، اندازه‌‌‌گذاری و مونتاژ اثر در فضای شهری، نمایش شیوه اتصال یا قرارگیری و توضیحات معرفی مصالح و شیوه ساخت باشد ارائه دهد.
در این بخش، هر هنرمند حداکثر ۵ اثر می‌تواند ارسال کند.
برنامه زمان‌بندی (سازه های تعاملی نوری)
اول: شروع ثبت نام در سایت جشنواره۱۳ آبان

دوم: برگزاری نشست توجیهی۱ آذر

سوم: پایان مهلت ارسال اثر در بخش کارگاهی ( و اعلام نفرات راه یافته به کارگاه)۱۱ آذر

چهارم: پایان مهلت ارسال آثار در بخش سایت۲۲ آذر

پنجم: برگزاری کارگاه چالش طراحی نور۲۴ آذر

ششم: داوری نهایی و اعلام برگزیدگان کارگاه و سایت۲۵ آذر

هفتم: آنالیز آثار و توافق، ساخت و اجراتا ۱ دی

هشتم: نصب آثار در سطح شهرتا ۵ اسفند

۲-۳-آذین های نوری
در این بخش هدف ارائه طرح و خلق آثار نوری است که امکان الحاق به سازه های شهری با رویکرد تکثیر داشته باشد. در این بخش هنرمندان و نوآوران می توانند در قالب های مختلف همچون ریسه های نوری، لوگو پروژکتور، لوگوفن، تزئینات نوری … به ارائه طرح بپردازند.
فرمت استاندارد جهت ارسال آثار “بخش آثار و آذین های نوری” _ آذین های نوری
در این بخش، هر هنرمند حداکثر ۵ اثر می‌تواند ارسال کند.
متقاضیان شرکت در روش دوم می‌بایست تصویر اثر یا آثار پسشنهادی را در قالب یک فایل تصویری 50 در 70 سانتیمتری با رزولوشن 300Dpi فرمت JPG در مد رنگی RGB و حداکثر 5 MB و شامل تصاویر از سه بعد که نشان‌دهنده جزئیات، اندازه‌‌‌گذاری و مونتاژ اثر در فضای شهری، نمایش شیوه اتصال یا قرارگیری و توضیحات معرفی مصالح و شیوه ساخت باشد ارائه دهد.
برنامه زمان‌بندی (آذین های نوری)
اول: شروع ثبت نام در سایت جشنواره۱۳ آبان

دوم: پایان مهلت ارسال۲۲ آذز

سوم: داوری نهایی آثار۲۵ آذر

چهارم: آنالیز آثار، توافق و اجرا تا ۱ دی

پنجم: نصب آثار در سطح شهر تا ۵ اسفند


بخش چهارم: دیوارنگاری
مجاوران و زائران امام مهربانی ها، به رسم هر ساله، نظاره گر نقش آفرینی هنرمندان بر دیواره و جداره های شهر هستند. روایت ها و مضامین دلنشین که به مدد رنگ و طرح های بدیع خلق و اجرا گردیده و جلوه ای زیبا بر جامه شهر می پوشانند. بهار ۱۴۰۲ نیز با افتخار میزبان خلاقیت هنرمندان این عرصه خواهد بود تا با ارائه آثاری خلاقانه ، طرحی نو در فضای شهری بر اندازند.
◄ دیوارنگاره ها در سه بخش بر جداره و سطوح شهری نمایان خواهند شد.
۱-۴-بخش ویژه – نقاشی های سه بعدی و آنامورفیک
هدف از این بخش ایجاد فضاهای جذاب از طریق تکنیک هایی همچون برجسته نمایی، عمق نمایی، خطای دید و … در فضای شهری است که می تواند بر بستر معابر، دیوارهای کوچک و هر سطح و جداره شهری به شیوه نقاشی اجرا گردد.
❋ موضوعات مدنظر در این بخش :
ابنیه و بناهای تاریخی
نمادها و نشانه های نوروزی
طبیعت خراسان
داستان های شاهنامه فردوسی
آثار هیجان انگیز
فرمت استاندارد جهت ارسال آثار “دیوارنگاری” _ بخش ویژه
ارسال هر اثر می بایست در قالب یک فایل تصویری 50 در 70 سانتیمتری با رزولوشن dpi 300 فرمت pdf در مد رنگی RGBو حداکثر mb 5 شامل طرح اصلی، تلفیق یا مونتاژ طرح با دیوار فرضی و توضیحات فنی و هنری باشد.
۲-۴-دیوارهای مرتفع
طراحی و اجرای نقاشی دیواری برای ۱۳ دیوار مرتفع شهری
❋ موضوعات مدنظر در این بخش:
امام رضا علیه السلام؛ داستان ها و روایت هایی از زیارت (با رویکرد ملی و بین الملل)
خانواده و فرهنگ ایرانی اسلامی
طبیعت و معماری خراسان
جلوه های غرور آفرین از حضور بانوان ایران زمین در عرصه ملی و بین الملل
فرمت استاندارد جهت ارسال آثار “دیوارنگاری” _ دیوارهای مرتفع
ارسال هر اثر می بایست در قالب یک فایل تصویری مستطیل عمودی (cm50*30) و یا مربع (cm‌30*30) با رزولوشن dpi 300 فرمت pdf در مد رنگی RGBو حداکثر mb 5 شامل طرح اصلی، تلفیق یا مونتاژ طرح با دیوار فرضی و توضیحات فنی و هنری باشد.
۳-۴-دیوارهای کوچک ثابت و سازه های متحرک
زیباسازی دیوارهای کوچک پی در پی در یک خیابان یا بلوار با تاکید بر خط نقاشی، خوشنویسی سخنان امام رضا(ع) و عناصر تزئینی اصیل و برگرفته از حرم ایشان
الف – نقاشی بر دیوار در ابعاد ۳*۵ ، ۳*۳ متر
ب – نقاشی بر بوم های موقت
فرمت استاندارد جهت ارسال آثار “دیوارنگاری” _ دیوارهای کوچک ثابت و سازه های متحرک
ارسال هر اثر می بایست در قالب یک فایل تصویری 50 در 70 سانتیمتری با رزولوشن dpi 300 فرمت pdf در مود رنگی RGBو حداکثر 5mb شامل طرح اصلی، تلفیق یا مونتاژ طرح با دیوار فرضی و توضیحات فنی و هنری باشد.
نکات مهم برای شرکت در بخش دیوارنگاری:
هر هنرمند می تواند حداکثر با ۵ پیشنهاد در هر یک از بخش ها شرکت نماید.
صاحبان آثار پذیرفته شده در داوری، با توجه به دیوار و یا سازه اعلام شده توسط دبیرخانه می بایست طرح خود را اصلاح و تکمیل کنند. پذیرش نهایی اثر منوط به اصلاحات احتمالی است.
برنامه زمان‌بندی
اول: پایان مهلت بارگذاری آثار هنرمندان در پایگاه اینترنتی جشنواره۳۰ آذر

دوم: داوری و اعلام آثار برگزیده۱۰ دی

سوم: آنالیز آثار، توافق و اجرادی و بهمن ماه ۱۴۰۱


بخش پنجم: هنرهای نمایشی
این بخش مشتمل بر اجرای آثار نمایشی در قالب شیوه‌های مختلف میدانی با تاکید بر خلاقیت‌های ویژه و اجراهای مفهومی با موضوعات فراخوان است.
✦ اولویت انتخاب در این بخش با هنرمندان ساکن مشهد است اما ظرفیت ویژه‌ای نیز برای هنرمندان سایر شهرها در نظر گرفته شده است.
✦ هنرمندان می‌بایست با مراجعه به سایت جشنواره، مشخصات و سوابق کارگردان را به همراه معرفی تیم اجرایی و یک طرح اولیه‌ی نمونه بر اساس موضوعات فراخوان، جهت بررسی توانمندی گروه توسط هیأت ارزیابی در پایگاه اینترنتی جشنواره بارگذاری نمایند.
❋ موضوعات جشنواره :
تکریم زائران و مجاوران امام رضا علیه السلام
خانواده و سبک زندگی آسان
آسیب های اجتماعی نوظهور و مهارت های ارتباطی
امیدآفرینی در خصوص پیشرفت کشور و آینده ایران
ترویج فرهنگ نگهداشت و حفاظت از محیط زیست
ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی
تقویت تعاملات اجتماعی و فرهنگ شهرنشینی
◄ ملاحظات اجرایی:
طرح‌های ارائه‌شده در این مرحله صرفاً جهت ارزیابی توان علمی و عملی گروه می‌باشد و به منزله‌ی اجرا در مرحله‌ی نهایی جشنواره نخواهد بود
هر فرد فقط می تواند حداکثر ۳ طرح به دبیرخانه ارسال نماید.
طرح‌هایی که با خلاقیت‌های ویژه و یا استفاده از تکنولوژی‌های نوین، به انواع نمایش‌های ایرانی و یا آیین‌های فراموش‌شده توجه کنند و از هنر اجرا به نحوی که برای مردم قابل فهم باشد و به تعامل دوسویه میان مخاطب و اجرا بینجامد استفاده کنند امتیاز ویژه خواهند داشت.
طرحها و نمایشهای ارایه شده نباید در هیچ جشنواره و یا اجرای عمومی شرکت کرده باشند .
به طرح‌های پذیرفته‌شده در مرحله‌ی اول به تشخیص هیأت انتخاب تا سقف۳۰ میلیون ریال کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.
گروه‌های منتخب برای تکمیل طرح اولیه یا نگارش طرح جدید دعوت خواهند شد و آثار نهایی را برای داوری و انتخاب ارائه خواهند کرد.
برای گروه‌های غیرمشهدی جلسات توجیهی به صورت برخط برگزار خواهد شد
آثار برگزیده با نظر دبیرخانه‌ی جشنواره به دو صورت زنده و یا فیلم اجرا توسط داوران بازبینی خواهند شد.
آثار منتخب در مرحله‌ی بازخوانی و بازبینی متعهد به شرکت در کارگاه‌های آموزشی و اعمال نظرات و اصلاحات پیشنهادی هیأت انتخاب خواهند بود.
اجراهای نهایی منوط به اخذ پروانه‌ی اجرای عمومی نمایش از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی میباشند.
به گروه‌های برگزیده در بخش نهایی، به تشخیص هیأت انتخاب تا سقف ۶۰۰ میلیون ریال کمک‌هزینه تعلق خواهد گرفت.
برنامه زمان‌بندی
اول: مهلت ثبت‌نام و ارائه‌ی سوابق گروه و طرح اولیه۳ آذر

دوم: اعلام نتایج گروه‌ها و طرح‌های برگزیده۱۰ آذر

سوم: برگزاری کارگاه‌های ویژه‌ی برگزیدگان۱۵آذر

چهارم: ارائه‌ی طرح‌های نهایی منتخبین۱ دی

پنجم: اعلام طرح‌های برگزیده۱۳ دی

ششم: بازبینی فنی و اخذ مجوز اجرا۱۲-۸ بهمن

هفتم: اعلام آثار برگزیده‌ی نهایی۱۳ بهمن

هشتم: آنالیز فنی آثار و انعقاد قرارداد۱۶ تا ۲۰ بهمن

نهم: آغاز اجراها۲۶ اسفند- ۳فروردین


بخش ششم: سرود
❋ محورها و موضوعات جشنواره:
موضوعات فراخوان در سه محور نشاط اجتماعی، هویت ملی و هویت دینی به شرح زیر مدنظر می باشد.
✦ نشاط اجتماعی شامل موضوعات:
همدلی و مهرورزی
همسایگی
✦ هویت ملی شامل موضوعات:
ایران و غرور ملی و افتخارت کشور
نوروز، ستایش بهاری و نشاط بهار طبیعت
همدلی و اتحاد اقوام
✦ هویت دینی شامل موضوعات:
امام رضا علیه السلام و شوق زیارت
استقبال از ماه مبارک رمضان و نشاط دینی
مفاهیم تربیتی و دینی مرتبط با ماه مبارک رمضان
◄ شرایط و ضوابط عمومی :
ثبت نام و حضور در این جشنواره فقط از طریق سایت جشنواره صورت می پذیرد .
دبیرخانه جشنواره ارسال کننده اثر را تولید کننده و صاحب اثر تلقی می کند. بنابراین در صورت اثبات خلاف این موضوع ، اثر مورد نظر در هر مرحله ای که باشد از رقابت حذف گردیده و مسئولیت حقوقی آن نیز با ارسال کننده خواهد بود .
◄ شرایط و ضوابط اختصاصی :
جشنواره مختص آقایان می باشد .
هرگروه می بایست ۲ اثر با موضوعات اعلام شده را به صورت تصویری و زنده ضبط و به آیدی farakhan_soroud@ در پیام رسان ایتا ارسال نماید .
داوری آثار گروه های مشهدی به صورت حضوری انجام می شود .
نوآوری و خلاقیت در نحوه ی اجرا در جمع امتیازات موثر خواهد بود
تعداد اعضای گروه می بایست ۱۰ نفر باشد
اسکان و پذیرایی گروه های شهرستانی در صورت مهیا بودن شرایط از طریق دبیرخانه پیگیری می گردد .
◄ نحوه حضور برگزیدگان:
پس از داوری اجراها از گروه های برگزیده جهت اجراهای پاتوقی در سطح شهر مشهد دعوت به عمل می آید.
برنامه زمان‌بندی
اول : انتشار فراخوان تخصصی۱۳ آبان

دوم: ثبت نام و ارسال اثرتا ۲۰ دی

سوم: داوری نهایی۵ بهمن

چهارم: اعلام تیم های برگزیده۱۰ بهمن

چهارم: تاریخ اجراهااز ۲۵ اسفند

شرایط عمومی فراخوان
شرکت در جشنواره برای همه علاقه مندان و هنرمندان خلاق و توانمند عرصه هنرهای شهری آزاد می باشد.
پس از ارائه اثر به جشنواره، سازمان مجاز خواهد بود که طرح را بسته به صلاحدید خود تولید و یا تکثیر نماید. همچنین طرح و مشخصات اثر را در منابع مربوط منتشر نماید، نام طراح اثر بر روی اثر باقی می ماند. حق استفاده و تکثیر این آثار و تصاویر آن­ها در سایت، بروشور، کاتالوگ و غیره برای دبیرخانه محفوظ است.
هنرمندان محترم با ثبت نام در جشنواره مدعی خواهند بود که اثر تنها متعلق به ایشان است. در مواردی که میان افراد مختلف چه داخلی و خارجی میان مالکیت معنوی اثر اخلاف پیش آید؛ نظر دبیرخانه نافذ خواهد بود.
شرکت کنندگان با ثبت نام در جشنواره تایید می نمایند در صورت انتخاب اثر، برای اجرا توسط خود و یا مجری دارای صلاحیت، موارد فنی و علمی لازم جهت کار با تجهیزات برقی و الکتریکی را رعایت نموده و مسئولیت های مربوط را می پذیرند.
حفاظت از آثار در دوران برگزاری جشنواره بر عهده هنرمندان است. طراحان و هنرمندان لازم است شرایط جوی و تغییرات آن را به خوبی پیش بینی نمایند.
دبیرخانه جشنواره بنا بر نیاز ستاد برگزاری در بخش های مختلف رویداد نسبت به سفارش طرح با توجه به موضوعات مد نظر اقدام خواهد نمود.

>>> برای کسب اطلاعات بیشتر، به وبگاه این جشنواره مراجعه فرمایید.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1609


Share
  • بهشتی نژاد
    همش پسرفته تو شهرداری مشهد بجای پیشرفت! واقعاً خدا آخر و عاقبت جشنواره بین المللی هنرهای شهری امسال مشهد رو بخیر کنه چون اولاً نه معلومه چندهمینه؟ ( اونا عجیبه هیچی نمی‌نویسن. شما نوشتید دومین جشنواره بین المللی ولی در اصل پانزدهمینه چه ملی و چه بین المللی) و نه حتی تو فراخوانش یک کلمه از بین الملل نوشتند!!! معلومه امسال هم داستان بین الملل شون سرکاریه .... دوم اینکه شهرآرا ۱۸ آبان ۱۴۰۱ با دو نفر از مسئولان اصلی جشنواره در حد معاون شهردار مصاحبه کرده حتی اونا هم یک کلمه از بین الملل و چگونگی شرکت هنرمندان خارجی و آثارشون نگفتند! وقتی نه تو فراخوان هست و نه تو کلام مسئولانش پس چرا اسمشو بین‌المللی گذاشتن؟ خب آقایان شهرداری... برگردین به همون عقب و بازم ملی برگزار کنین شما که عرضه کار بین المللی رو ندارین
  • محمد انصاری
    آقا مشهد و شهرداریش واقعا" عجیبترین شهر دنیاست :-) تو همه جای دنیا وقتی یک بار برنامه ای رو اجرا میکنن برای بار دوم حتما" میزنن دومین چون براشون یه افتخار به حساب میاد ولی اینجا همه چیز برعکسه. امسال شهرداری مشهد داره برای دومین بار جشنواره هنرهای شهری رو به صورت بین المللی برگزار میکنه و پارسال اولینش بود ولی نه تنها نمی نویسن دومین بلکه برعکس.. میگن اولین! مثل اینکه 13 سال ملی برگزار کردن باعث شده شمارشش از دستشون در بره :-) البته شما درستش کردید تو سایت و صحیح نوشتید.
    اینم لینکش تا خودتون برید ببینید
    https://b2n.ir/d60501
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو