دیپلماسی❜ گردشگری/ مشاور وزیر خارجه: گردشگری محوری مهم در دیپلماسی عمومی است

  • بازدید: ۲۶۵
مشاور وزیر امور خارجه و رئیس نمایندگی وزارت در شمال و شرق کشور گفت: توسعه انواع گردشگری نظیر گردشگری زیارت و سلامت بخاطر نقش تاثیرگذار آن بر اقتصاد و فرهنگ یکی از محورهای اصلی دیپلماسی عمومی به شمار می رود. غلامعباس ارباب خالص روز چهارشنبه در دیدار با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی در خراسان رضوی افزود: جایگاه و نقش صنعت گردشگری در جهان امروز ...  ... به حدی است که می توان توجه شایسته نسبت به آن را ضرورتی حیاتی به عنوان یکی از راهکارهای ارتقا تاثیرگذاری فرهنگی، توان افزایی و توسعه اقتصادی مطرح کرد. وی ادامه داد: شرایط جهان امروز بگونه ای است که تمرکز صرف بر اقتصاد نفتی برای اداره کشور دیگر پاسخگو نیست لذا می بایست جهتگیری عملیاتی و برنامه ریزی به سمت اقتصاد غیرنفتی هدایت شود. در این میان جذب گردشگر بهترین جایگزین برای اقتصاد متکی بر نفت محسوب می شود. مشاور وزیر امور خارجه گفت: با این وجود تاکنون در بهره گیری از ظرفیتهای چشمگیر و پرجاذبه گردشگری ایران برای پیشرفت و توسعه کشور چندان موفق نبوده ایم. وی افزود: به عنوان مثال هم اینک شمار قابل توجهی از اتباع کشورهای مختلف جهان نظیر عراق، عمان، بحرین، کویت، ترکیه و قرقیزستان به خراسان رضوی و مشهد سفر می کنند که مشتاق زیارت حرم منور امام رضا(ع) هستند و از همین بستر می توان برای توسعه صنعت گردشگری و دستیابی به عواید فرهنگی و اقتصادی آن بهترین بهره را گرفت. ارباب خالص ادامه داد: هر گردشگر بطور متوسط در سفر به ایران بین دو هزار تا سه هزار دلار هزینه می کند لذا می توان با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب به منظور جذب گردشگران بیشتر و رونق صنعت گردشگری، از این فرصت برای تحول اقتصادی کشور استفاده کرد. وی گفت: اگر در قالب تلاش برای رونق صنعت گردشگری به میزان 100 دلار برای هر گردشگر هزینه شود برگشت سود آن 80 دلار و این در حالی است که معادله چنین هزینه و سودی در صنعت نفت و استخراج و فروش آن تا این حد پرمنفعت نیست. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور افزود: در همین چارچوب هم اینک می توان از ظرفیت 25 میلیون مسلمان مشتاق سفر به مشهدالرضا از ترکیه و همچنین شیعیان ایالت حیدرآباد هند که یک سوم جمعیت 80 میلیونی آن ایالت را تشکیل می دهند، به خوبی برای جذب گردشگر مذهبی در مشهد بهره گرفت. وی ادامه داد: همچنین هنر و معماری پرجذبه، ریشه دار، تاریخی و منحصر به فرد حرم مطهر رضوی جذابیت بسیاری حتی برای گردشگران اروپایی دارد که ظرفیتی بی نظیر به منظور جذب گردشگر از آن قاره به خراسان رضوی و مشهد محسوب می شود. ارباب خالص به برخی جهت گیریهای منفی ناشی از تفکر اشتباه نسبت به مقوله گردشگری نیز اشاره و بیان کرد: گرچه در سالهای اخیر این مسئله تا حدی تعدیل شده اما تصور اشتباه در زمینه ورود گردشگر هنوز در میان برخی دستگاههای اجرایی دست اندرکار وجود دارد که باید اصلاح شود. وی گفت: مخالفان جذب گردشگر بدانند، هر گردشگری که وارد ایران می شود از پیش نسبت به کشورمان مطالعه دارد. بر این اساس هر فرد خارجی که ایران را برای سفر گردشگری انتخاب می کند به چارچوبهای بایسته فرهنگی و قوانین جمهوری اسلامی توجه دارد. مشاور وزیر امور خارجه افزود: هم اینک همه گردشگران خارجی عازم ایران نسبت به لزوم رعایت حجاب اسلامی و دیگر شئونات فرهنگی کشورمان توجیه بوده و خود را در سفر به ایران ملزم به رعایت آنها می دانند لذا در بازگشت به کشورشان می توانند سفیری موثر برای بیان واقعیات مثبت اجتماعی و فرهنگی رایج در ایران بوده و تبلیغات سیاه نمایانه رسانه های غربی معاند را خنثی کنند. وی ادامه داد: تبلیغات منفی زیادی نسبت به ایران در رسانه های غربی جریان دارد که با اغراض سیاسی و جنگ فرهنگی القاگر عقب ماندگی و فقر در ایران می باشد. این در حالی است که همه گردشگران خارجی پس از سفر به ایران در برابر اینگونه تبلیغات واکسینه می شوند و دیدگاهشان نسبت به کشورمان بطور چشمگیری مثبت شده و تغییر می کند. ارباب خالص به اقدامات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور در حوزه ساماندهی گردشگری و جذب گردشگر نیز اشاره و بیان کرد: ظرف سالهای اخیر از هر هیات خارجی که وارد ایران و مشهد می شود خواسته ایم حتما در میانشان خبرنگار نیز حضور داشته باشد. نتیجه این اقدام شناساندن چهره واقعی، عظمت و جذابیتهای ایران اسلامی به دیگر ملل جهان در قالب عکس، خبر و گزارشهای همین خبرنگاران بوده است. هم اینک آرشیوی از اینگونه تولیدات منتشر شده در رسانه های مختلف جهان، در دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه ایجاد شده است. وی در ادامه بر لزوم توجه رسانه های داخلی به این عرصه تاکید و بیان کرد: اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در حوزه جذب گردشگر و رفع چالشهای این عرصه از سوی رسانه، اهمیت و تاثیر بسزایی دارد. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور افزود: در همین چارچوب تاکنون سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) به عنوان رسانه حرفه ای، معتبر و دیرقدمت نظام جمهوری اسلامی تلاش چشمگیری داشته که قابل تقدیر است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2803


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو