دیپلماسی❜ اقتصادی/ ترانزیت در مرز دوغارون با رونق کریدورهای جدید تجاری افزایش یافت

  • بازدید: ۴۸۲
بسته شدن مرز جنوبی افغانستان و مرزهای زمینی ترکمنستان با ایران همزمان با رونق کریدورهای جدید تجاریت بین‌المللی حجم ترانزیت کالا را از طرق مرز دوغارون واقع در خراسان رضوی با افغانستان افزایش داد. حمید محمدی فاز عصر جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی اختلال در تجارت مرزی پاکستان و افغانستان حجم ترانزیت کالا از بنادر جنوبی ایران به پایانه مرزی دوغارون بیشتر شده است.... رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: همچنین با شیوع ویروس کرونا مرزهای زمینی ترکمنستان با ایران و دیگر کشورهای همسایه بسته شد و اکنون فقط مرز زمینی سرخس در حد محدود بازگشایی شده است لذا تجار بین‌المللی، مسیرهای جایگزین دیگر از جمله مرز دوغارون را برای ترانزیت کالای خود به آسیای مرکزی انتخاب کرده‌اند.رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در این چارچوب مسیر کتای شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان فعال گردید و همچنین با اجرای توافقنامه تجاری میان ایران، افغانستان و ازبکستان، این مسیر جدید نیز جایگزین مسیر ترکمنستان برای ترانزیت کالا به کشور ازبکستان شد.وی افزود: علاوه بر آن با فعال شدن محور تجاری شرق کشور و توسعه بندر چابهار، ترانزیت کالا از این بندر به افغانستان از طریق مرز دوغارون مورد توجه تجار افغانستانی و شرکای تجاری این کشور قرار گرفت و به حجم ترانزیت کالا در این مرز افزود.محمدی فاز سهم هر یک از این رویدادهای مرزی و ترانزیتی در افزایش تبادلات تجاری مرز دوغارون را متفاوت دانست و ادامه داد: انسداد و اختلال در تجارت زمینی پاکستان از گذرگاه مرزی جنوبی افغانستان و ولایت قندهار این کشور، مهمترین عامل رونق ترانزیت در مرز دوغارون است و می توان سهم ۸۰ درصدی به این رویداد برای رونق مرز دوغارون در نظر گرفت.وی گفت: اکنون می توان با تسهیل ترددهای مرزی و رونق هر چه بیشتر کریدورهای جدید، ترانزیت کالا به افغانستان از مسیر پاکستان را به ایران منتقل کرد و از فرصت پیش آمده به نفع ترانزیت کشور استفاده نمود.رییس اداره ترانزیت اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: طی نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۵۰۶ دستگاه ناوگان ترانزیتی از مرز دوغارون کالای تجاری به افغانستان برده‌اند که در مقایسه با ۹ هزار و ۳۸ دستگاه کامیون در مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد افزایش داشته است.وی ادامه داد: این ترانزیت خروجی بیشتر شامل بارگیری و انتقال کالا از بنادر جنوبی کشور به افغانستان بوده است.محمدی فاز مقصد ترانزیت ورودی کالا از مرز دوغارون را بیشتر بنادر جنوبی و همچنین مقدار اندکی مرز ترکیه عنوان کرد و گفت: در نیمه نخست امسال هزار و ۶۸ دستگاه کامیون به شکل ترانزیت ورودی از مرز دوغارون وارد کشور شده‌اند که این ترانزیت در مقایسه با ۷۹۷ دستگاه کامیون در مدت مشابه سال گذشته، ۳۴ درصد افزایش داشته است.پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد. مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2659


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو