جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ حمل و نقل / امتی: مسیر جدید "کتای" کندی ترانزیت بین‌المللی کالا را روان می‌کند

  • بازدید: ۳۶۱
نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی توقف اجباری و معطلی‌ کامیونها را در مرز ایران و افغانستان و همچنین گذرگاههای مرزی افغانستان با تاجیکستان از مشکلات جدی ترانزیت ذکر و بیان کرد: رفع فوری این معضل بازرگانی خارجی که مسیر جدید "کتای" یکی از راه‌حلهای آن است باید مورد توجه مسوولان و متولیان این حوزه قرار گیرد.... کتای ( KTAI) عنوان مسیر حمل و نقل باری و ترانزیت کالا از مبدا ایران به سمت آسیای میانه با عبور از کشورهای افغانستان و تاجیکستان تا قرقیزستان در منطقه جنوب غربی و مرکز قاره آسیا است که توافق بر تقویت و استفاده از آن مورد تاکید کمیته مشترک حمل و نقل ایران و افغانستان نیز قرار گرفته است. این کریدور حمل و نقل زمینی به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین ترکمنستان برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه از اوایل مرداد ماه گذشته راه‌اندازی شده و مود استفاده قرار گرفته است.محمود امتی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مقامات مسوول هفته پیش در چارچوب نشست "کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای ایران و افغانستان" که هشتمین نشست آن بود بر عزم جدی خود برای تقویت مسیر ترانزیتی کتای و بهره‌برداری بهینه از آن اعلام کردند.وی که به نمایندگی از انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی در هشتمین نشست کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای ایران و افغانستان حضور داشت، ادامه داد: علاوه بر موضوع معطلی کامیونهای باری در مرز، موضوعات دیگری مانند "مباحث امنیتی، هزینه‌ها و زمان سیر کالا در افغانستان" نیز در این نشست  مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت. نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی "قرار گرفتن کشورها در مسیرهای تجارت و ترانزیت بین‌المللی" را امری مطلوب برای همه دولتها توصیف و بیان کرد: این مهم با عطف توجه به مسیر کتای بخاطر ناوگان باری پرشمار افغانستان، از سوی مقامات کشور دوست و همسایه بطور جدی دنبال می‌شود.وی گفت: برخی از عملیات حمل و نقل برای ترانزیت کالا از مسیر شمال افغانستان شامل دوغارون در ایران - هرات - قلعه‌نو، میسان، میمنه و مزارشریف در افغانستان و بندر شیرخان ‌قلعه در مرز تاجیکستان صورت گرفته است.امتی افزود: این مسیر علاوه بر برخی مخاطرات امنیتی حدود ۲۰۰ کیلومتر جاده ناهموار و غیرآسفالت دارد لذا بازرگانان رغبت چندانی نسبت به حمل کالاهای خود از آن مسیر ندارند. وی ادامه داد: دیگر مسیر حمل و نقل ترانزیت "بندرعباس - مرز میلک در ایران - نیمروز - قندهار - کابل - مزارشریف افغانستان - مرز تاجیکستان" است که بازرگانان از آن بیشتر استقبال می‌کنند.این فعال حمل و نقل بین‌المللی گفت: احیا این مسیر ترانزیتی جدید که اخیرا محل چند سفر ترانزیتی بوده، برای ایران نیز بسیار مطلوب است زیرا بازرگانان ایرانی از مدتها پیش تاکنون در حوزه ترانزیت کالا با کشور ترکمنستان مشکلات زیادی داشته و هنوز هم این تنگناها را دارند.توقف پذیرش کامیونهای حامل کالاهای صادراتی و ترانزیت در مرزهای ترکمنستان از سوی دولت آن کشور، فعالیت حمل و نقل تجاری را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده است. وی افزود: به همین خاطر اگر بتوان روی مسیر جدید سرمایه‌گذاری کرده و آن را تقویت نمود تا مسیری به موازات مسیر ترکمنستان برای دسترسی بازرگانان ایرانی به کشورهای آسیای مرکزی ایجاد شود رخداد بسیار مطلوبی خواهد بود. امتی ادامه داد: همچنین در جریان هشتمین نشست کمیته مشترک حمل و نقل جاده‌ای ایران و افغانستان مسائل و مشکلات به صورت مصداقی مطرح شد تا برای هر یک از آنها تصمیم‌گیری شود. وی گفت: بر این اساس مقرر شد میزان ورود کامیونها از طریق مرز دوغارون تایباد واقع در شرق خراسان رضوی به داخل افغانستان افزایش یافته تا حداقل به روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون برسد.نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای بین‌المللی حمل و نقل خراسان رضوی افزود: هم‌اینک سه هزار دستگاه کامیون در گذرگاه دوغارون پشت مرز افغانستان معطل هستند لذا اگر موافقتنامه ورود روزانه ۶۰۰ دستگاه کامیون به افغانستان عملی شود منطقه مرزی دوغارون ظرف یک هفته به حالت عادی خود بازگشته و خلوت می‌شود.جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی امنتر و کوتاهتر به آبهای آزاد، اقتصادیترین مسیر برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه (CIS) است لذا توسعه مسیرهای جدید از جمله "کریدور کتای" با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه‌ها منجر به توسعه تجارت و رشد اقتصادی منطقه می‌شود.همچنین توسعه ترانزیت بین‌المللی ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال، سبب‌ساز گسترش مناسبات منطقه‌ای کشورها است. خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز با جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد. ۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور واقع در حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.جمهوری اسلامی ایران شش هزار کیلومتر مرز زمینی با کشورهای "ترکیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکمنستان، جمهوری اسلامی پاکستان، عراق و جمهوری اسلامی افغانستان" و دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد.طولانی‌ترین نوار مرزی کشورمان با عراق و کوتاهترین آن با کشور ارمنستان همجوار است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2634


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو