دیپلماسی❜ اقتصادی/ شرایط ترکمنستان برای صادرات خراسان رضوی توجیه اقتصادی ندارد

  • بازدید: ۴۸۹
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شرایط ترکمنستان برای از سرگیری صادرات این استان از طریق مرز زمینی برای شرکتهای حمل و نقلی خراسان رضوی توجیه اقتصادی ندارد. محمدعلی امیرفخریان افزود: ترکمنستان به دلیل شیوع کرونا مرزهای زمینی خود را به روی صادرکنندگان ایرانی بسته و شرایطی را برای بازگشایی آن در نظر گرفته است که برای خراسان رضوی جذابیتی ندارد.... وی شرایط ترکمنستان را برای صدور مجوز عبور کامیون های صادراتی  سختگیرانه خواند و ادامه داد: طرف ترکمنستانی اعلام کرده است که روزانه فقط به ۲۰ کامیون صادراتی از مرز زمینی خود اجازه عبور می دهد.رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با اینکه هم اینک مرز ریلی ترکمنستان برای صادرات خراسان رضوی باز است اما طرف ترکمنستانی هزینه حمل ریلی را افزایش داده و این موضوع نیز مشکلاتی را برای صادرکننده ایرانی بوجود آورده است.امیرفخریان افزود: محدودیتهای ایجاد شده در مرز ترکمنستان را دلیل اصلی کاهش میزان صادرات کالا از خراسان رضوی از ابتدای سال ۹۹ برشمرد.وی یادآور شد: براساس آمار گمرک، صادرات کالا از خراسان رضوی در پنج ماهه نخست امسال ۹۶۶ هزار تن به ارزش ۵۱۹ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۶ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد کاهش یافته است.رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: میزان صادرات کالا از گمرکات باجگیران و لطف آباد خراسان رضوی نیز به دلیل بسته بودن مرز زمینی ترکمنستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش یافته است و حتی با وجود باز بودن مسیر ریلی سرخس به سمت ترکمنستان، ارزش صادرات از این مرز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کمتر شده است.امیرفخریان اظهار کرد: امسال بازارچه باجگیران در مرز خراسان رضوی با ترکمنستان هم به طور کامل تعطیل بوده و صادرات کالا از بازارچه دوغارون در مرز استان با افغانستان نیز در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۹۳ درصد کاهش داشته است.رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک ترانزیت کالا از  این استان از مسیرهای جاده‌ای به کشورهای اوراسیا و آسیای میانه به دلیل مشکلات ناشی از محدودیتهای کشور ترکمنستان با مشکل مواجه شده است.امیرفخریان افزود: ترانزیت کالا از طریق زمینی به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا از طریق مرز افغانستان امکان پذیر است اما هم مسیر آن طولانی و هم ضریب امنیتی آن پایین است در حالی که مسیر ترانزیت جاده‌ای ترکمنستان امن تر و کوتاه‌تر است.وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مسیر جایگزین برای صادرات و ترانزیت کالا از خراسان رضوی گفت: مسیر جایگزین مرز ترکمنستان، از بندر امیرآباد به بندر "آک تاو" قرقیزستان است که هم اینک بخشی از صادرات استان از طریق این مسیر صورت می پذیرد.استان خراسان رضوی در شمال شرق کشور به عنوان چهارمین استان پهناور ایران بیشترین مرز مشترک را با ترکمنستان به طول ۵۳۱ کیلومتر و افغانستان به طول ۳۰۲ کیلومتر دارد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2628


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو