دیپلماسی❜ حمل و نقل/ گزارشی از شاهراه آهنی تجارت با آسیای مرکزی در عصر کرونا؛ بازگشایی مرز ریلی سرخس اما تداوم انسداد مرزهای زمینی با ترکمنستان

  • بازدید: ۴۲۵
شیوع کرونا موجب بسته شدن مرزهای خراسان رضوی با دروازه آسیای مرکزی یعنی ترکمنستان شد و در پی آن صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای این منطقه از طریق جاده متوقف گردید اما اوضاع در خصوص مرز ریلی سرخس متفاوت و امیدوار کننده است. خراسان رضوی با وسعت ۱۱۷ هزار کیلومترمربع، حدود ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکمنستان و افغانستان در جوار کشورهای آسیای مرکزی دارد.... همچنین تبادلات تجاری و مسافری جاده‌ای در طول ۵۰۰ کیلومتر مرز با ترکمنستان از طریق سه پایانه مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران انجام می‌شود.پس از شیوع ویروس کرونا و متاثر شدن مرزها از همه‌گیری جهانی این ویروس تجارت با افغانستان از طریق مرز دوغارون در شهرستان تایباد خراسان رضوی در سایه پروتکل‌های بهداشتی با کمترین وقفه ادامه یافت با این حال بواسطه ترس از همه گیری کرونا، از ابتدای اسفند ماه پارسال دولت ترکمنستان سه مرز جاده‌ای خود با استان خراسان رضوی و سپس در ۱۴ اسفند نیز مرز ریلی خود در سرخس را به صورت یکطرفه بست اما پس از مذاکرات متعدد و فشرده دوجانبه سرانجام با ایجاد دالانهای ضدعفونی برای واگن‌های باری، مرز ریلی سرخس ۲۹ خرداد ماه امسال بازگشایی شد.فرماندار سرخس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با بازگشایی مرز ریلی سرخس از ۲۹ خرداد ماه امسال ابتدا روزانه ۳۰ واگن باری حامل کالای صادراتی به مقصد کشورهای آسیای مرکزی از سرخس وارد کشور ترکمنستان و همین تعداد واگن نیز وارد ایران می‌شد که پس از مدتی این تعداد به ۵۰ واگن ورودی و ۵۰ واگن خروجی در روز افزایش یافت.محمدرضا رجبی مقدم افزود: در ادامه روند مثبت تجارت ریلی با ترکمنستان، از هفته گذشته محدودیت در سقف تردد روزانه واگن‌های حامل بار ترانزیتی و صادراتی در مرز سرخس با جمهوری ترکمنستان از نظر تعداد واگن حذف شد.وی ادامه داد: در حال حاضر واگن‌های باری بدون هیچ محدودیت از نظر تعداد در دو سوی مرز بر اساس توافقات بهداشتی تردد دارند و اخیرا نیز حدود ۲۰۰ واگن باری در یک روز به ترکمنستان وارد شده و اکنون هیچ واگن باری پشت مرز معطل ورود به کشور همسایه نیست.تداوم انسداد مرزهای زمینی با ترکمنستان فرماندار سرخس گفت: هنوز مرز زمینی بسته است و تردد کامیون‌های حامل کالای صادراتی از این مرز انجام نمی‌شود که پیگیری در این خصوص ادامه دارد.  رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز پیشتر گفته بود: در روزهای نخست بسته شدن مرزهای سرخس، لطف آباد و باجگیران خراسان رضوی با کشور ترکمنستان، بیش از هزار دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی در این مرزها متوقف و زمین‌گیر شدند که هم اکنون این ناوگان یا بار خود را در مرز تخلیه کرده یا به مبداء برگشته‌اند.حمید محمدی فاز افزود: کامیون‌های ترکمنستانی نیز به مرور زمان به کشور خود بازگشته‌اند و دیگر هیچگونه ترددی در این مرزها اعم از باری و مسافری و ترانزیتی انجام نمی‌شود.وی ادامه داد: البته تردد مسافر وکامیون صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون شهرستان تایباد هم مرز با افغانستان در همان روزهای نخست پس از وقفه کوتاه از سرگرفته شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.در پی بروز انسداد مرز زمینی با ترکمنستان که به نوعی دروازه ورود کالا به کشورهای آسیای مرکزی به شمار می‌رود نایب رییس شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ضمن بیان مشکلات این صنف به خبرنگار ایرنا گفت: از دستگاه سیاست خارجی کشور می‌خواهیم از دولت ترکمنستان بخواهد مدت مشخصی را برای تردد کامیون‌ها در نظر بگیرد تا بارهای مانده به مقصدهای مورد نظر حمل شوند.محمود امتی افزود: اگر این خواسته از ترکمنستان محقق نشود، گمرک و کشتیرانی، راهداری و مرزبانی با هماهنگی ایجاد شده محموله کامیون‌های متوقف شده پشت مرز ترکمنستان را در یک مکان و فضای مشخص تخلیه ‌کنند تا ناوگان و راننده بتواند بازگردند و در صورت امکان راه آهن محموله های ترانزیتی تخلیه شده را از طریق خطوط ریلی به کشورهای مقصد در آسیای مرکزی بارگیری کند.پیشینه موفق تجارت ریلی با آسیای مرکزی مدیرکل راه‌آهن خراسان از روند رو به رشد و مداوم تجارت ریلی استان با ترکمنستان خبر داد و گفت: حجم صادرات ریلی ایران از مرز سرخس به کشورهای آسیای مرکزی ظرف یک سال اخیر ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافته است.مصطفی نصیری ورگ افزود: پارسال معادل یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در استان خراسان رضوی صورت گرفت.وی ادامه داد: ۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی سیمان است و پس از آن مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و شوینده در رتبه‌های بعدی قرار دارند.مدیر کل راه آهن خراسان گفت: توسعه ایستگاه شهید مطهری، صدور مجوز ورود واگن به بخش خصوصی برای صادرات کالا و ایجاد بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان از دلایل افزایش و رونق صادرات از مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی است.سرخس در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد از شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است.هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را در ناوگان ریلی ایران نیز به خود اختصاص داده است.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2589


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو