دیپلماسی❜ حمل و نقل/ احداث خط آهن خواف- هرات افغانستان به کجا رسید؟ افغانستان از طریق راه‌آهن ایران به آبهای آزاد متصل می‌شود

  • بازدید: ۴۷۳
مدیرکل دفتر فنی و عمرانی استانداری خراسان رضوی در مورد آخرین وضعیت خط آهن خواف به هرات توضیحاتی داد. مهدی سالیانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: یکی از اهداف پروژه راه آهن خواف به هرات که از سال 86 عملیات اجرایی آن آغاز شده این است که هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل شود و قطعا از این طریق آمار جابجایی بار و مسافر میان دو خط ریلی چشمگیر خواهد بود.... مدیرکل دفتر فنی و عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: طول در نظر گرفته شده برای این خط ریلی، 193 کیلومتر است؛ دو قطعه از این طرح در خاک ایران است و دو قطعه نیز در خاک افغانستان قرار دارد.سالیانی با اشاره به اینکه دو قطعه حاضر در ایران در عمل آماده بهره‌برداری هستند بیان کرد: قطعه سوم این طرح پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و به مرحله نصب سوزن خطوط رسیده و کار ساخت ایستگاه‌های این قطعه در ایران و افغانستان نیز دنبال می‌شود.وی افزود: راه‌اندازی این خط ریلی کریدور جدیدی در حوزه حمل و نقل کالا میان ایران و افغانستان ایجاد می‌کند و ظرفیت حمل دو میلیون تن کالا به صورت سالانه را در اختیار دارد.افغانستان از طریق راه‌آهن ایران به آبهای آزاد متصل می‌شودمشهد- ایرنا- مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: با تکمیل مسیر راه‌آهن خواف – هرات تا پایان امسال کشور دوست و همسایه، افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و دیگر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود.مهدی سالیانی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت در چهار قالب قطعه با مجموع طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.وی ادامه داد: این مسیر ریلی شهر هرات را واقع در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل کرده و با تکمیل و بهره‌برداری آن پیش‌بینی می‌شود سالانه مسیر جابه‌جایی دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر باشد. مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: دو قطعه از مسیر خط آهن خواف - هرات به طول ۷۷ کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که از مدتها پیش آماده بهره‌برداری شده است.وی افزود: دو قطعه دیگر از مجموع طرح راه‌آهن خواف – هرات به طول ۱۱۶ کیلومتر در خاک کشور افغانستان قرار دارد.سالیانی که پارسال پیشرفت قطعه سوم این مسیر ریلی را ۸۱ درصد اعلام کرده بود ادامه داد: قطعه سوم طرح راه‌آهن خواف – هرات از نقطه صفر مرزی مرز ایران تا ایستگاه جنو در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.وی گفت: پیشرفت ساخت این قطعه تاکنون ۸۷ درصد بوده و در مرحله نصب سوزنهای خطوط قرار دارد. عملیات ساخت ایستگاه تشکیلاتی در شمتیغ و یک ایستگاه نیز در داخل افغانستان در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت تحقق بودجه مورد نظر، امسال تکمیل خواهد شد.مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی پیرامون میزان ساخت قطعه چهارم و پایانی این خط آهن، از ایستگاه جنو تا شهر هرات به طول ۴۸ کیلومتر که در تعهد طرف افغانستانی است اظهار بی‌اطلاعی کرد.وی در ادامه این گفتگو همچنین به راه‌اندازی کریدور جدید حمل و نقل کالا و ترانزیت بین ایران و افغانستان از طریق خط آهن خواف - هرات اشاره و بیان کرد: توسعه شبکه ریلی استاندارد در داخل افغانستان، اتصال آن به شبکه ریلی ایران و یکنواخت شدن عرض خطوط ریلی بین دو کشور از دیگر اهداف ساخت این خط ریلی است.سالیالنی افزود: اتصال مناطق غربی کشور افغانستان به آبهای آزاد و کریدورهای ترانزیت شمال - جنوب و شرق - غرب کشور و فراهم شدن امکان حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از مبدا کشور افغانستان به وسیله کریدورهای یاد شده از دیگر چشم‌اندازهای راه‌اندازی این خط آهن است.وی گفت: اجرای طرحهای زیربنایی حمل و نقل نه تنها در جهت بهبود و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور است بلکه کمک شایانی به روند نوسازی در افعانستان کرده و زمینه‌ساز افزایش امنیت و تثبیت روابط بین‌المللی در منطقه خواهد بود. طول شبکه ریلی خراسان رضوی هزار و ۵۰۰ کیلومتر است. ۴۵ ایستگاه این شبکه زیر نظر ادارات کل راه‌آهن خراسان و راه‌آهن شرق مسیرهای ریلی فعال ایران در جنوب، جنوب شرقی و شرق کشور به یکدیگر متصل می‌کند.سالانه افزون بر ۱۳ میلیون مسافر و هشت میلیون تن بار داخلی و ترانزیت از طریق این شبکه ریلی به صورت درون و برون استانی جابه جا می‌شود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2564


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو