دیپلماسی❜ تأمین ایمنی پروازها در فرودگاه بین المللی مشهد مقدس، دومین قطب هواپیمایی کشور

  • بازدید: ۵۴۳
با توجه به گلایه ها و نگرانی ها مردم به ویژه مسافران خطوط هوایی، به سراغ متولیان رفتیم که مشخص شد اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی فقط متولی تأمین فضا و امکانات ایستگاهی است و مسائل مربوط به حمل و نقل، سرویس دهی و کیفیت پروازها به شرکت های بهره بردار از فضای فرودگاهی و به عبارتی ایرلاین ها مربوط می شود و...سوانح هوایی همواره تلخ ترین خبرهایی است که اهالی رسانه با آن مواجه می شوند و در کشور ما سقوط هواپیما به ویژه در سال های اخیر نگرانی های زیادی را برای مردم و مسئولان ایجاد کرده است... ترس و دلهره امروزه بحث ایمنی پروازها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک مسافر پرواز تهران لحظاتی قبل از پرواز در فرودگاه مشهد به خراسان می گوید: با این که در سال های اخیر خدمات پروازی متنوع شده است، ولی به دلیل قدیمی بودن و سن بالای ناوگان هوایی مردم با ترس و دلهره سوار این هواپیماها می شوند. «رحیم زاده» می افزاید: معمولا سوانح هوایی در تمام دنیا وجود دارد ولی آمار سقوط هواپیما و حوادث هوایی در کشور ما جای تأمل دارد. وی با یادآوری این نکته که به دلیل تحریم و مسائل اقتصادی دسترسی به هواپیماهای بلوک غرب دشوار است، می گوید: متولیان صنعت هواپیمایی باید با اتخاذ تدابیری، حوادث و اتفاقات این بخش مهم و حساس را کاهش دهند. شهروند دیگری نیز به خراسان می گوید: سقوط چند توپولف در سال های اخیر این هواپیما را در شمار حادثه ساز ترین های ناوگان هوایی قرار داده است. «طهماسبی» که عازم اصفهان است، می گوید: امیدوارم قول های مسئولان برای تقویت ناوگان و افزایش ایمنی هواپیماها در کشور محقق شود و مردم با آرامش بیشتری از امکان سفر با هواپیما برخوردار شوند.به گفته وی استفاده وزیر راه و ترابری از هواپیمای توپولف گویای این واقعیت است که نباید خیلی نگران باشیم.یک کارشناس مرتبط با مسائل حمل و نقل هوایی نیز به خراسان می گوید: شرکت های هواپیمایی به عنوان بهره برداران امکانات فرودگاهی، ارائه کننده خدمات پروازی شامل تورها و پروازهای مسافربری به مقاصد مختلف هستند. «مطیعی» می افزاید: نارضایتی مردم از نحوه ارائه خدمات در بخش حمل و نقل هوایی و مسائلی چون تأخیرها به شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها بر می گردد. وی با توضیح این مطلب که به دلیل شرایط تحریم و محدودیت کشورمان در خرید هواپیماهای غربی ناچاریم با ناوگان موجود و هواپیماهای اجاره ای به متقاضیان سرویس دهیم، می افزاید: در مواردی هم با توافق با برخی کشورها از جمله عربستان از ناوگان حمل و نقل هوایی سعودی برای جابه جایی زائران بیت ا... استفاده می کنیم. وی با اشاره به محدود بودن تعداد هواپیماهای مسافربری در کشور می گوید: اگر در برنامه پروازی هر شرکت هواپیمایی که معمولا در مقصدهای مختلف و بعضا چندگانه انجام می شود، مشکلی برای هواپیما به وجود آید این موضوع سبب تأخیر در دیگر پروازها و حتی به هم خوردن برنامه تنظیمی برای پروازهای بعدی خواهد شد. ایمنی زائران شرکت هواپیمایی ایران ایرتور یکی از فعال ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات پروازی است و یکی از افتخاراتش حمل و نقل زائران امام رضا(ع) از فرودگاه مشهد است. مدیرکل هواپیمایی ایران ایرتور دفتر مشهد در گفت و گو با خراسان می گوید: در شبکه پروازی ایران ایرتور در حال حاضر ۴۰۴ پرواز ورودی و خروجی وجود دارد که ۲۳۶ پرواز آن مربوط به مشهد مقدس است. مهندس «فضلی» با اشاره به این که ایران ایرتور به ۳۵ نقطه در کشور پروازهای مسافری دارد، تصریح می کند: با هدف تأمین امنیت مسافران و ایمنی پروازها، با سرمایه گذاری شرکت ایران ایرتور بزرگ ترین آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما بعد از تهران در مشهد راه اندازی شده است و تمام چک های پروازی و عملیات اورهال هواپیماهای شرکت ایران ایرتور در کوتاه ترین زمان در مشهد انجام می شود.وی به مسافران شبکه پروازی ایران ایرتور در سراسر میهن اسلامی اطمینان می دهد که هواپیماهای بهره برداری شده در این ناوگان به ویژه هواپیماهای توپولف با رعایت تمام ضوابط ایمنی در شبکه قرار می گیرد و هیچ مشکلی و نگرانی در این راستا وجود ندارد. خرید هواپیمای مناسب معاون مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در امور مهندسی و تعمیرات نیز در مشهد به خراسان می گوید: هواپیمایی ایران ایرتور تا سال قبل از هواپیماهای استیجاری برای ارائه خدمات پروازی استفاده می کرد ولی حرکت به سوی خرید هواپیمای ملکی شروع شد و به دلیل تحریم و برخی مشکلات دیگر ناچار شدیم از هواپیماهای شرقی استفاده کنیم. مهندس «فراهانی» می افزاید: پس از بررسی آپشن ها و نمونه های مختلف، پکیج «توپولف ۱۵۴» نهایی شد و از ابتدای سال ۸۸ موفق به خرید ۱۴ فروند هواپیمای توپولف با عمر مناسب شده ایم. وی با اشاره به این که گزینش هواپیماهای مذکور که هر یک در شهری از روسیه مستقر بود ۷ ماه به طول انجامید، می افزاید: تمام الزام ها، ضوابط و استانداردهای جاری در هواپیمایی کشوری برای این هواپیماها کنترل و مجوز لازم برای بهره برداری از آن ها در ناوگان هواپیمایی کشور از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شده است.وی می گوید: از ۱۴ فروند هواپیمای خریداری شده ۱۳ فروند را در شبکه پروازی داریم و یک فروند هم در حالت آماده باش فعال است تا چنانچه هواپیمایی با مشکل مواجه شود، بلافاصله از آن استفاده شود. وی یکی از اهداف این شرکت را به حداقل رساندن تأخیرها بیان می کند و می گوید: برای همکاران ما در مجموعه ایران ایرتور مهم ترین اصل ایمنی هواپیماهاست و بر خلاف ادعاهایی که درباره توپولف مطرح می شود هواپیمایی محکم و دارای ایمنی و قابلیت های بالاست. نگران نباشید معاون مهندسی و تعمیرات شرکت ایران ایرتور در پاسخ به این موضوع که به علت رکورد دار بودن توپولف در سوانح هوایی مردم تمایلی به استفاده از آن ندارند، می گوید: حجم زیادی از پروازها در کشور با توپولف انجام می شود و به جرأت می توان گفت کمترین حوادث را داشته ایم و در حوادث مورد ادعا نیز هیچ موردی به علت نقص فنی هواپیما گزارش نشده است. «فراهانی» می گوید: آخرین گزارش ثبت شده موجود از سانحه با تلفات جانی این هواپیما، مربوط به شرکت ایرانی هواپیمایی کاسپین (هواپیمای توپولف ۱۵۴) است که در مسیر تهران- ارمنستان ۱۶ دقیقه پس از پرواز به دلایلی که تاکنون گروه های تخصصی کشور سازنده و سازمان های مسئول ایرانی به دلیل جزئیات تخصصی مورد بررسی به طور دقیق اعلام نکرده اند، سقوط کرده است.منبع: خراسان

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2452


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها