دیپلماسی❜ دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، برپایی نخستین همایش منطقه ای افغانستان و چشم‌اندازهای آینده در دانشگاه فردوسی مشهد

  • بازدید: ۴۲۵
دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، برپایی نخستین همایش منطقه ای افغانستان و چشم‌اندازهای آینده در دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد

یادداشت فرهیخت:

همان طور که همه می دانیم، یکی از زمینه های کاربردی درج پسوندهای شهری، استانی، ملی، دوجانبه، منطقه ای، بین قاره ای و بین المللی، مرتبط با گردهمایی های اجتماعی است.

اگر میزبانان و میهمانان یک نشستی، هر دو محصور در داخل یک کشور باشند، قطعاً عنوان آن ملی است و اگر دو کشور در آن رخداد مؤثر باشند، بهترین اطلاق، دوجانبه است و نه بین المللی و برای همین است که در تیتر اخبار دیپلماسی سیاسی کشورها، واژه های مرکب نشست دوجانبه، سه جانبه و چندجانبه را زیاد می بینیم و می شنویم.

حال، از آنجایی که «همایش افغانستان و چشم‌اندازهای آینده» توسط طرف ایرانی و با مشارکت طرف افغانستانی در کشور ایران برگزار می شود، لذا درج عنوان «ملی» بر روی این گردهمایی، صحیح نیست و مناسب ترین عنوان، دوجانبه ای یا نهایتاً منطقه ای است. 

به این دلیل این نامگداری را صحیح نمی دانیم که اگر این رویداد در داخل کشور افغانستان و توسط خود افغانستانی ها برگزار می شد، برای آنان، همایشی ملی بود و چنین اطلاقی درست؛ اما مادامی که این نشست در کشور دیگری به نام ایران و در کلان شهری چون مشهد برگزار می شود و هم میزبانان و هم میهمانان از دو کشور افغانستان و ایران هستند، قطعاً دیگر ملی نخواهد بود.

برای تشریح بهتر موضوع از یک مثال بهره می گیریم: آیا تاکنون دیده اید رخدادی با موضوع ایران در خارج از کشور، مثلاً در ترکیه توسط ترک زبانان برگزار شود و دست اندرکاران ترک، نام آن رویداد را ملی بگذارند و بگویند: همایش ملی ایرانیان؟! 

اگر این رویداد، توسط ترک ها و در کشور آنها برگزار می شود، ایرانیان می بایست به پاس قدرشناسی از مساعی آنان و تکریم حُسن میزبانی، لااقل، سهمی در حد یک اسم به آنان بدهند و نام همایش را دوجانبه، یا منطقه ای بگذارند تا اصطلاحاً آنها هم دیده شوند، نه آن که با نامگذاری ملی، همه چیز را به نام خود تمام کرده و با ایجاد این محدودیت بی حکمت، خاطر میزبان ترک را بیازارند و به تعبیری، ناسپاسی کنند!

از این رو ما به رسم تکریم و تعظیم هم میزبان و هم میهمان، نام این همایش را از «ملی» به «منطقه ای» تغییر دادیم و همین جا، فرصت را مغتنم شمرده، ضمن قدردانی از تلاش های دوستان رسانه ای در ایسنای خراسان، مکرراً تمنا داریم: الف) پس از دریافت اخبار و قبل از انتشار آنان بویژه رویدادهای بین المللی، حرفه ای تر عمل کرده و هرچه برای آنان فاکس یا ایمیل شد، بلافاصله منتشر نکنند و نسبت به این ظرائف حرفه ی خبرنگاری، حساسیت بیشتری به خرج دهند. ب) مضافاً از خلق و اختراع واژه های غلط در زبان فارسی هم اجتناب کنند. «هاب بودن مشهد» یعنی چه؟ hub یک واژه ی لاتین است به معنی مرکز، کانون، چرخ و... و پسوند «بودن» چطور می تواند به آن بچسبد و معنی هم بدهد؟ آن هم در دیار و موطن فردوسی حکیم که خود می گوید: بسی رنج بردم در این سال سی، عجم زنده کردم بدین پارسی!

و اما اصل خبر

«نخستین همایش منطقه ای افغانستان و چشم‌اندازهای آینده» توسط دانشگاه فردوسی مشهد و با مشارکت انجمن فعالین اقتصادی افغانستان برگزار می‌شود.

با توجه به ارتباطات گسترده شهر مشهد و دانشگاه فردوسی با کشور افغانستان و شهروندان این کشور و هاب بودن مشهد در منطقه آسیای مرکزی (اصلاح می شود: ... و مرکزیت مشهد در منطقه ...) و از آنجا که دانشگاه فردوسی میزبان تعداد زیادی از محققان، دانشجویان و نخبگان افغانستان است و همچنین با توجه به اهمیت تحولات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و پیوندهای عمیق بین دو کشور، برای بررسی تحولات افغانستان، تاثیرات مختلف آن بر منطقه و جمهوری اسلامی و یادآوری پیوندهای ناگسستنی مردم و فرهنگ این دو کشور، اولین همایش ملی افغانستان و چشم اندازهای آینده از طرف گروه علوم سیاسی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

این همایش دارای چهار محور سیاسی، حقوقی، اقتصادی و فرهنگی است و موضوعاتی نظیر طالبان و سیاست داخلی و خارجی افغانستان، رودخانه‌های مرزی و روابط بین ایران و افغانستان، موانع شناسایی طالبان، حقوق بین‌الملل و مسائل افغانستان، جایگاه افغانستان در اقتصاد سیاسی، آینده زنان افغانستان و تهدیدها و فرصت‌های مهاجران افغانستانی در ایران، در محور مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همایش منطقه ای افغانستان و چشم اندازهای آینده در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد و دانشجویان، اساتید و پژوهشگران علاقه‌مند به مسائل افغانستان و آسیای مرکزی و متخصصان امر در حوزه‌های مختلف می‌توانند با ارسال چکیده مقالات خود تا تاریخ ۲۰ فروردین و ارسال اصل مقاله تا تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، در برگزاری و افزایش سطح کیفی این همایش مشارکت داشته باشند. 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاع بیشتر، به سایت همایش مراجعه کنند.

لازم است ذکر شود این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت شده است و مجموعه چکیده‌ها و مقالات همایش ملی افغانستان در این پایگاه نمایه خواهد شد.

پوستر همایش:

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1715


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها