دیپلماسی❜ مقاومت/ تقویم فرهیخت: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱، برپایی یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با حضور خانواده های معظم شهدای شش کشور + یادداشت فرهیخت

  • بازدید: ۳۲۱
مقاومت/ تقویم فرهیخت: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱، برپایی یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با حضور خانواده های معظم شهدای شش کشور + یادداشت فرهیخت
آستان قدس رضوی

آستان نیوز - ویژه مراسم یادواره شهدای رسانه محور مقاومت همزمان با اعیاد شعبانیه بویژه شب ولادت حضرت علی اکبر (علیه السلام) و روز جوان با حضور میهمانانی از داخل و خارج از کشور بویژه «احمد ضوا» معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه، حمیدرضا طباطبایی دبیر نخستین یادواره شهدای مقاومت در تهران و خانواده معظم شهدا از هفت کشور سوریه، فلسطین، لبنان، عراق، یمن، افغانستان و ایران مورخ ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ در حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام) برگزار شد.

در این مراسم معنوی که به همت مدیریت زائران غیرایرانی رضوی و با اجرای برنامه های تلاوت قرآن کریم، مولودی و شعر خوانی و سخنرانی در رواق «دارالرحمه» محل اجتماع زوار عرب زبان برپا شد، تنی چند از نمایندگان خانواده های معظم شهدا از کشورهای محور مقاومت، از جمله مادران و همسران شهدای لشکر فاطمیون افغانستان، حشد الشعبی عراق، بسیج مردمی سوریه، حزب الله لبنان و... به سخنرانی پرداختند.  

سخنران ویژه این مراسم، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بود که در حضور دویست تن از خانواده های شهدای والامقام، فرهنگ ایثار و شهادت را نسخه حل مشکلات جوامع اسلامی دانست و گفت: تبیین و ترویج این فرهنگ، رسالت عظیمی است که خانواده شهدا پرچم‌دار انجام آن هستند و حداقل کاری که می شود انجام داد زنده نگه داشتن یاد و نام و خاطره شهداست .

مالک رحمتی افزود، اظهار کرد: آنچه دین مبین اسلام را به پیروزی رساند، از آن صیانت کرد و تاکنون حفظ کرده و ان شاءالله به دست آخرین منجی بشریت امام زمان (عج) خواهند رساند، چیزی جز تداوم فرهنگ ایثار و شهادت  در جامعه نیست و خوشا به حال شما که  عاملان و حافظان این فرهنگ هستید و بهترین سرمایه عمرتان یعنی فرزندان عزیز خود را در راه دین خدا تقدیم کردید. بدانیم ملتی که فرهنگ ایثار و شهادت طلبی دارد در هیچ عرصه ای شکست ندارد. و امروزه شاهدیم در جوامعی که این فرهنگ زنده و پویا است بر همه مشکلات دیر یا زود فائق آمده و دشمنان خود را وادار به عقب نشینی می کنند  . 

رحمتی خطاب به خانواده‌های شهدای حاضر در این جمع گفت: امروز، عزت و شرف جبهه مقاومت در منطقه و در سراسر جهان، مدیون ایثارگری های شهدا و خانواده شهداست و آنچه که امروز خواب راحت را از چشم دشمنان ما گرفته نیز زنده بودن این فرهنگ ایثار و شهادت است که توسط شما حفظ و ترویج می‌شود. 

رحمتی ادامه داد: این فرهنگ صرفا مرتبط به نبرد و مقاومت در جبهه‌های حق علیه باطل نیست بلکه اگر ما می‌خواهیم بر مشکلات جامعه اسلامی در ابعاد مختلف فائق آییم نیز، نسخه نجات ما در تبیین، ترویج و نهادینه کردن همین فرهنگ ایثارگری و فداکاری است.

وی افزود: آنچه که فرزندان شما را  در نبرد حق علیه باطل به پیروزی رساند توجه آنان به خداوند بود و کسی که به خداوند اعتقاد داشته باشد از دشمنان و امکانات جنگی آنان و همچنین توطئه های خبیثانه هیچ ترس و واهمه ای ندارد لذا یکی از وظایف پیروان این مکتب، تبیین نگاه توحیدی در جوامع است و امید است خانواده شهدا که در عمل این اندیشه را پیاده کردند، آن را تبلیغ و ترویج کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، تبعیت از ولی‌فقیه را دومین عنصر کلیدی در فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: فرزندان شما که در کشورهای محور مقاومت، رشادت و دلاوری به خرج دادند و مایه افتخار کشورهای جهان اسلام شدند، مطیع ولی فقیه بودند و امروز ما به عنوان پیروان مکتب شهدا نیز باید از آنچه ولی‌فقیه درباره محور مقاومت مطرح می‌کنند، تبعیت و پشتیبانی کنیم زیرا مردمی که از رهنمودهای امام خود تبعیت عملی می‌کنند همواره پیروز خواهند شد .

وی اراده آهنین و اخلاص شهدا را سومین عنصر فرهنگ ایثار ذکر کرد و افزود: همه این عناصر و ویژگی‌ها در فرزندان شهید شما بود و برای آنکه بتوانیم نسل امروز و آینده، ادامه دهنده راه آنان باشند، باید این عناصر مهم را در تربیت آنها لحاظ کنیم. که این مفاهیم در وصیت نامه های این شهدای بزرگوار موج می زند و جز پیام ها و  توصیه های درس آموز شهداست.

رحمتی در بخش دیگر سخنان خود گفت: اخلاص، ایثار، فداکاری، گذشت، رشادت، دلاوری، مقاومت و صبوری در تمامی جبهه های مقاومت موج می زند و باید این گنجینه غنی را به مردم دنیا معرفی کنیم که در این مسیر نیازمند ابزار رسانه هستیم.

وی ادامه داد: امروز دشمنان اسلام با وجود آنکه در همه عرصه ها با شکست مواجه می شوند، شکست خود را با امپراطوری رسانه ای خود پوشش می دهد. اما متاسفانه ما با وجود  پیروزی ها وحماسه های عزت آفرین در جبهه های مقاومت، به دلیل اینکه نمی توانیم اهمیت و بزرگی و پیام آن را از طریق رسانه و به‌طور دقیق و کامل نشان دهیم، با چالش روبرو می شویم و اینجاست که جای ظالم و مظلوم را عوض می کنند. لکن معتقدیم امروز آگاهی بخشی به مردم دنیا و معرفی دسیسه های استکبار جهانی،وظیفه مجاهدان فعال در جبهه مقاومت است و هر جا صحنه را شفاف و تبیین و تحلیل درستی صورت می گیرد، افکار عمومی همراه جبهه مقاومت شده و حقانیت و مظلومیت این جبهه به اثبات می رسد .

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ابراز امیدواری کرد محور مقاومت با بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت رسانه و کار های هنری، در نشان دادن جلوه های حق و معرفی نقشه های باطل، عملکرد گسترده و قوی‌تری داشته باشد و انسانهای آزاده بیشتری را در نقاط مختلف جهان  همراه جبهه مقاومت می سازد.

یادآور می سازد دویست تن از خانواده های معظم شاهدی که برای زیارت مضجع منور رضوی و حرم مطهر امام رضا علیه السلام به مشهد مشرف شده اند، پیشتر در هشتم اسفند ماه، میهمان نخستین یادواره شهدای رسانه محور مقاومت با عنوان «راویان مقاومت» در تهران بودند. این مراسم در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و با حضور سیصد تن از خانواده های معظم شهدای غیرایرانی و ایرانی برپا شد. 

 >>> مشاهده ی گزارش تصویری ...

>>> مشاهده ی ویدئوی مراسم ...

یادداشت فرهیخت:

اجازه بدهید بدون هیچ مقدمه ای، سراغ اصل مطلب برویم و آن این که گویا متأسفانه جای «اصل» و «فرع» در سپهر رسانه ای آستان قدس رضوی عوض شده، یعنی معلوم نیست این «خادم» است که باید در خدمت «مخدوم» باشد، یا متأسفانه برعکس است؟ 

این چه روش غیرحرفه ای تنظیم خبر و عکس و فیلم و به عبارت بهتر، چه ویروس رسانه ای هست که چند سالی است به جان قلم و قاب و لنز دوربین اهالی خدوم رسانه در «معاونت ارتباطات و رسانه» آستان قدس رضوی افتاده که فراموش کرده اند اول دکمه را به خیاط نمی دهند تا بر اساس رنگ و طرح آن، کت شلوار بدوزد، بلکه این روند، کاملاً برعکس است!

دوستان و همکاران بزرگوار رسانه ای! شما بهتر از هر کسی می دانید و قطعاً ذره ای در درستی این دو گزاره همچون ما هیچ تردیدی ندارید که: 

اولاً: گل سرسبد عالم مُلک و ملکوت هر دو، «شهدا» هستند و در رأس شان «حضرت سیدالشهداء» (علیه السلام)، مگر غیر این است؟! هرگز... و؛ 

دوماً: گل سرسبد دوستان امام رضا(ع)، زوار و مجاوران آستان مَلَک پاسبان رضوی هستند و در رأس شان، «زوار غیرایرانی»، مگر غیر این است؟! هرگز...

چون، آنانند که از راه های بسیار دور و با مشکلات فراوان، مرارت و خستگی سفر را به جان خریده و به پابوسی امام مهربانی آمده اند که ثواب زیارتش، حتی از ثواب زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام بیشتر است؛

زواری کم توقع اما آن قدر بامعرفت و مظلومی که برخی از آنان خصوصاً از کشورهای افغانستان و پاکستان، حتی توان پرداخت هزینه ی های سفر به ایران و مشهد را هم ندارند و مجبورند از قوت و غذای سالانه ی خود و همسر و فرزندان شان بزنند تا هزینه های هنگفت سفر زیارتی خود، از تهیه ی روادید و ویزا گرفته تا هزینه های ایاب و ذهاب به مرز و از مرز به مشهد و خورد و خوراک طول مسیر و تا پرداخت حق بیمه ی ورودی اتباع خارجی به کشور و... همه و همه را تأمین کنند و به زیارت مشرف شوند!

و برخی دیگر آن قدر مظلوم که به خاطر یک سری ملاحظات سیاسی از طرف حکام ظالم و وهاب صفت خود، مجبورند در خفا آمده و در خفا هم بروند، تا جایی که ملتمسانه از خدام صحن غدیر می خواهند که اجازه ندهند هیچ کسی از آنان عکس بگیرد!

بدین جهت که چه بسا این تصاویر در بستر اینترنت منتشر شده و هنگام مراجعت به موطن خود، بازجویی شوند که چرا به ایران و مشهد سفر کرده اند؟ یعنی حتی یک عکس! هم نمی توانند در حرم مطهر از خود بگیرند!

حال با ذکر این مقدمه، خواستیم بگوییم تمام حرف حساب «فرهیخت» آن است که فارغ از بحث کرامت و تکریم، این زوار گرانقدر، نباید در «حاشیه» قرار گیرند که بلکه در خود «متن» هستند، و لذا در جریان همین خبر باید گفت که ما در رواق دارالرحمه و در این بوستان زیبا، با یک گل و دو گل مواجه نبودیم، بلکه با یک «دسته گل» مُعطر طرف بودیم! 

دسته گلی حتی زیباتر و مقدس تر از دسته گل های فراز ضریج منوّر، دسته گلی متشکل از «زوار غیرایرانی» و خانواده های والامقام «شهدای غیرایرانی» آن هم شهدای حریم حرم و مقاومت! براستی چه گلبارانی بوده آن شب در رواق آب و آئینه و در شب ولادت حضرت علی اکبر(ع)؛ 

اما صد حیف و هزاران افسوس که به جای نشستن تصویر این گل های معطر، در مردمک چشم عکاس و خبرنگار و در قاب دوربین تصویربرداران این مراسم، این «خادمان» بودند که در متن، جا خوش کردند و این «میهمانان» بودند که در حاشیه به محاق رفتند!

گویا فراموش کرده اند که اصل «میهمان» است و نه «میزبان» و اصل «زائر» است و نه «خادم»، همان خادمانی که به محض پوشیدن لباس خادمی، قسم جلاله خورده اند که خاک پای زائران را توتیای چشم خود کنند!

اما در این خبر و برخی از اخبار قبلی، متأسفانه برعکس این رویه را شاهدیم. یعنی گویا میهمانان و زائران، العیاذ بالله زینت المجالسی بیش نیستند و صریح ترش می شود - خاک بر دهانمان - سیاه لشکرهایی که قرار است فضای رواق ها را پر کنند تا موعد سخنرانی مسئولان خدوم این آستان مقدس فرا برسد و سپس عکاسان و تصویربرداران و خبرنگاران، فقط «خادمان» را ببینند و نه «زائران» را؟!

فقط از خادمان عکس بگیرند! فقط از خادمان فیلم بگیرند! و فقط سطر به سطر کلام خادمان را منتشر کنند، و آن قدر سرگرم این مسأله بشوند که یادشان برود اول باید اطلاعات اصلی خبرشان را کامل کرده و بعد منتشر کنند.

چرا باید ما مجبور باشیم کلیپ این مراسم را دیده تا بفهمیم اصلاً اصل و اساس این مراسم چی بوده و این میهمانان عزیزتر از جان، برای چی به مشهد و حرم مطهر مشرف شده اند؟ یا این که در اینترنت جست و جو کرده و بفهمیم این میهمانان اساساً چند نفرند؟ از کدام کشورها آمده اند؟ مگر می توان نام و یاد میهمان ویژه و درجه یک این مراسم یعنی دکتر «احمد ضوا» معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه را از قلم انداخت؟ یا حذف اسم باعث و بانی اول این عمل خیر و باقیات الصالح یعنی «حمیدرضا طباطبایی» دبیر نخستین یادواره شهدای رسانه ی مقاومت، چه معنایی دارد؟! 

آیا مجموع این کارها، وظیفه ی مخاطبان شماست؟! این یعنی چه که مردم باید از تورق عکس ها بفهمند سایر برنامه های این مراسم ارزشمند غیر از سخنرانی قائم مقام محترم آستان قدس رضوی چه بوده است؟ این که چند تن از خواهران یا همسران خانواده های شهدا هم، سخنرانی کوتاهی داشته اند؛ این که یک بزرگواری هم شعرخوانی کرده و یا شاید مولودی خوانی داشته است، براستی نمی دانیم.

اگر غیر این است، چرا یک سوم عکسها، تصاویر خادمان است و نه میهمانان؟! و اگر غیر این است چرا ۹۹ درصد متن خبر در مورد محتوای سخنرانی جناب «مالک رحمتی» قائم مقام محترم آستان قدس رضوی است و دیگر هیچ!    

بگذریم که در ویدئوی کوتاه این مراسم، اسم و عنوان معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه را هم متاسفانه اشتباه درج کردند. ایشان، نه جناب «عمار» هستند و نه وزیر اطلاع رسانی بلکه «احمد ضواء» و معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه اند.

به امید آن روزی که همه ی ما خادمان و مجاوران این آستان ملک پاسبان، قدرت فهم و عمق درک و توفیق معرفت عیار و ارزش این دسته گل های ناب رضوی را بیشتر از پیش پیدا کرده و در مقام مثال، درک کنیم که اول دکمه را به خیاط نمی دهند تا بر اساس رنگ و طرح آن، کت شلوار بدوزد، بلکه این خادم و مجاور است که باید مثل پروانه، عاشقانه گرد شمع زوار داخلی و غیرایرانی حضرت بگردند و بچرخند، شاید مشمول ادعیه ی زاکیه ی آن امام زائردوست قرار گیرند.

والسلام علی من اتبع الهدی   

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1907


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها