دیپلماسی❜ اقتصادی/ آیا می دانید هم اکنون رتبه نخست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور متعلق به خراسان رضوی است؟

  • بازدید: ۳۶۴
اقتصادی/ آیا می دانید هم اکنون رتبه نخست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور متعلق به خراسان رضوی است؟
استانداری خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در این استان پارسال رشد سه و نیم برابری داشته است که خراسان رضوی بدین لحاظ رتبه نخست کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل چمندی روز پنجشنبه در چهاردهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی (دوره ششم) افزود: برای نخستین بار طی سال گذشته سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور به سبد سرمایه‌گذاری استان خراسان رضوی اضافه شدند.

وی بیان کرد: پارسال میزان سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان نسبت به سالهای اخیر با ۸۰ تا ۸۵ هزار دلار، رشد سه و نیم برابری داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که با توجه به تحولات سیاسی کشور افغانستان، سهم سرمایه گذاران این کشور در حوزه سرمایه گذاری خارجی استان از ۷۰ به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: سال گذشته ۱۰۳ درصد منابع تسهیلات تبصره ۱۸ برای هزار و ۴۵۴ طرح به مبلغ هزار و ۴۰۹ میلیارد در استان خراسان رضوی پرداخت شده است.

چمندی افزود: پرداخت ۷۰ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۱۰.۹ همت و پرداخت ۶۰ هزار تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۲.۶ همت جزو عملکردهای بانک های استان خراسان رضوی در سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: پارسال حدود ۱۵۹ همت برای تسهیلات تکلیفی در بین بانک های خراسان رضوی در بخش های مختلف از جمله مسکن، ازدواج، فرزندآوری و تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ و غیره اختصاص یافته است، همچنین طی سال گذشته برای نخستین بار هشت هزار مجوز کسب و کار به صورت الکترونیکی در استان صادر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار با ابتکار استاندار خراسان رضوی قرارگاه تامین مالی تشکیل شد و بانک‌ها موظف به اعلام تسهیلات پرداختی بیش از یک میلیارد تومان و معرفی فرد گیرنده تسهیلات و موضوع تسهیلات دریافتی شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در این قرارگاه سهم شهرستان‌ها و بخش‌ها نیز مشخص شد تا توازن در توزیع منابع استان خراسان رضوی اتفاق بیفتد.

چمندی با اشاره به لزوم اختصاص تسهیلات ۱۵ درصدی در بخش کشاورزی، افزود: هیچ وقت این رقم طی ۱۰ سال اخیر محقق نشد و تنها بین هفت تا هشت درصد اختصاص داده می شده است، در این راستا سال گذشته برای نخستین بار با تلاش های انجام شده این تسهیلات افزایش ۲ درصدی داشته است که به دنبال افزایش آن در سال جاری نیز هستیم.

وی با بیان اینکه در راستای جهش تولید، تسهیلات قرارگاه تامین منابع بر اساس رشد تولید مشخص شده است، گفت: در این قرارگاه مشخص شده است که بر حسب نیاز کشور و استان کدام کارخانجات در کدام محصولات باید رشد داشته باشند و کدام کارخانجات باید توسعه یابند.

خشکسالی خراسان رضوی در ۷۰ سال گذشته بی سابقه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان این که امسال خراسان رضوی و مشهد بالاترین میزان خشکسالی را طی ۷۰ سال گذشته تجربه کرده است، گفت: با کاهش بارندگی ها اکنون منابع آبی استان به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: خراسان رضوی به لحاظ شدت خشکسالی امسال رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

چمندی در ادامه بیان داشت: با توجه به اهمیت بخش‌های زیرساختی در اقتصاد استان خراسان رضوی و فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران و توسعه سرمایه‌گذاری در استان، تمرکز بر بخش‌های مربوط به توسعه شهرک‌های صنعتی افزایش داده شده است که در این راستا رشد ۲۶۰ درصدی توسعه شهرک های صنعتی استان محقق شد و پنج شهرک صنعتی به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: همچنین بر اساس برآورد گزارش مرکز آمار ایران در سال گذشته، خراسان رضوی با ۱۰۶ هزار اشتغال خالص رتبه اول کشور را کسب کرد و ۱۱۰ درصد تعهد خود را انجام داد، در حالی که شاخص استان تهران بدین لحاظ منفی بوده است.

این مسوول با اشاره به کاهش کسری برق در سال جاری، گفت: به صنایع کوچک خراسان رضوی اعلام شده است که فقط ۱۲ ساعت در هفته قطعی برق خواهند داشت و از سوی دیگر بنگاه‌های بزرگ استان مانند صنایع فولاد، برق خود را از بورس خریداری کردند تا قطعی نداشته باشند و این نیز یکی از ابتکارات وزارت نیرو بوده است.

چمندی با بیان اینکه وزارت کشور طرحی را تحت عنوان "زنجیره‌های ارزش" شروع کرده است که شورای استان خراسان رضوی می تواند در این بخش هم نقش ویژه‌ای داشته باشد، گفت: زنجیره پوشاک و چرم باید جزو اولویت‌های استان قرار گیرد و در این زمینه شهرداریها می‌توانند نقش موثری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به راه اندازی تالار بورس در مشهد افزود: اولین همایش بورس و بانکداری با حضور وزیر اقتصاد طی روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه در مشهد برگزار خواهد شد، با ایجاد تالار بورس جهش فوق العاده ای در تامین سرمایه استان فراهم می شود.

رتبه نخست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور متعلق به خراسان رضوی است

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1442


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها