دیپلماسی❜ نمایشگاهی/ برپایی نخستین نمایشگاه اختصاصی ترکمنستان در مشهد از 3 تا 5‌ شهریور ماه 98 در محل نمایشگاه بین المللی مشهد + یادداشت فرهیخت

  • بازدید: ۳۰۴
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد از برگزاری نمایشگاه اختصاصی ترکمنستان در راستای گسترش مبادلات تجاری بین ایران و این کشور، در شهر مشهد خبر داد. سعید صیفی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه تولیدکنندگان استان آخال کشور ترکمنستان در مشهد با هدف حفظ روابط تجاری بین دو کشور برگزار می‌شود که امیدوارم این نمایشگاه زمینه گسترش بیشتر تبادلات اقتصادی را فراهم آورد‌.... وی افزود: رویکرد ما این است که نمایشگاه بین‌ المللی مشهد پایگاه تاثیر گذار در تعاملات اقتصادی کشور عزیزمان ایران با کشورهای منطقه باشد و برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست، مهمترین اقدام برای ایجاد ارتباطات اقتصادی است.مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد در ادامه با اشاره به جنگ اقتصادی و تلاش دشمن برای منزوی نشان دادن ایران تصریح کرد؛ برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی با حضور مشتاقانه مشارکت کنندگان خارجی نمایانگر روابط عادی اقتصادی و بین المللی ایران است که تلاش داریم نمایشگاه مشهد بنا به نقش و وظیفه ذاتی خود، گام‌‌های موثری در این راه بردارد. صیفی در خصوص عمده فعالیت مشارکت کنندگان این نمایشگاه اذعان داشت؛ تولید کنندگانی که از استان آخال کشور ترکمنستان به مشهد آمده اند عمدتا در زمینه‌ های گاز، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، لبنیات و مواد غذایی فعالیت دارند.وی همچنین ضمن اشاره به برنامه‌های جانبی همزمان با برگزاری این نمایشگاه گفت: برپایی نشست فعالان اقتصادی که با همکاری اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در حاشیه نمایشگاه تدارک دیده شده، می‌تواند زمینه بهره برداری بیشتر تجار و فعالین اقتصادی را از این رویداد به وجود آورد.مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: در راستای هم افزایی بیشتر فعالین اقتصادی دو کشور، نشستی تخصصی را با مشارکت نمایندگان استانداری خراسان رضوی، شهرداری مشهد، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی، اتاق بازرگانی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اتاق مشترک ایران و ترکمنستان، در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهیم کرد.این نمایشگاه طی روزهای 3 تا 5‌ شهریور ماه سال جاری از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقه مندان خواهد بود.تسنیم به نقل از روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهدیادداشت فرهیخت:به نام خدا، یک سئوال: در نمایشگاه بین المللی مشهد چه می گذرد؟ به راستی چرا اساساً برخی از مدیران دستگاه های اجرایی و فرهنگی در مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام! و عاصمه ی معنویت ایران اسلامی! با اصول اولیه ی مدیریت بویژه مدیریت زمان مشکل دارند و با قواعد اولیه ی حوزه ی روابط عمومی و ارتباطات داخلی و خارجی و اطلاع رسانی همگانی بیگانه اند؟آیا باورتان می شود که دقیقاً چهار روز دیگر، موعد «برپایی نمایشگاه اختصاصی کشور ترکمنستان در مشهد» است! به نظر شما، مدیران بزرگترین مرکز نمایشگاهی بین المللی شرق کشور، کمی در انتشار این خبر عجله نکرده اند ؟! بهتر نبود می گذاشتند یک روز قبل از برپایی نمایشگاهی به این ارزشمندی، اطلاع رسانی می کردند؟!ما که به راستی شگفت زده شده ایم! از این همه برنامه ریزی و مدیریت عالی در آستانه ی حلول سال 2020 میلادی و سال 1400 شمسی، و حتماً شگفت زده تر خواهند شد علاقه مندان به بازدید از این نمایشگاه تخصصی یک کشور همسایه در مشهد، دومین کلان شهر ایران که فقط 4 روز (تازه اگر از امروز مطلع شده باشند!) برای تهیه ی بلیت هواپیما، قطار یا اتوبوس و همچنین رزرو هتل یا تدارک محل اقامت خود و برنامه ریزی های خورد و خوراک و ایاب و ذهاب درون شهری و.... وقت و فرصت دارند!تازه، باید دعای همین اطلاع رسانی قطره چکانی را هم به جان «خبرگزاری تسنیم» بکنیم که توانست از لابلای سایت گرد و خاک گرفته ی نمایشگاهی که خود را از «پیشگامان صنعت نمایشگاهی در خاورمیانه!» معرفی می کند، این خبر را بیرون کشیده و رنگ و لعابی به آن داده و منتشر کند، و الا ما که هر چه در صفحات راست و چپ این سایت سالها طلسم شده گشتیم، جز یک سطر آن هم اسم نمایشگاه، چیز دیگری نیافتیم!  واقعاً همکاران رسانه ای و روابط عمومی ما در قطب نمایشگاهی شرق کشور خسته نباشند و خداقوت به این همه تلاش و زحمت!گل آقای فرهیخت، بارها به ما می گفت و ما باورمان نمی شد که اگر همین مدیران متعالی دوایر دولتی و دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان و شهر، فعالیت مشترکی با یکی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان و حتی همین کشورهای ریز و نقلی اش مانند سن ماریکو که فقط 33 هزار نفر جمعیت دارد، صورت می دادند، آن چنان این رویداد عظیم الجثه را از ماه ها قبل با آب و تاب فراوان و تبلیغات و اطلاع رسانی پرهزینه به سرانجام می رساندند که گویی شاخ فیل را شکسته اند!اما مادامی که همین فعالیت مشترک - اشتباهاً و دست بر قضا - با یکی از کشورهای همسایه ی شرقی ارزشمند ما مانند افغانستان و پاکستان و ترکمنستان و... شکل می گیرد، گویی که گناه و جرمی نابخشودنی را مرتکب شده اند و حال باید خیلی زود، سرو ته آن را هم کشیده و با کمترین سر و صدا ، جمع و جورش کنند حتی اگر نمایشگاه اختصاصی یک کشور بزرگ و پنج میلیون نفری مانند ترکمنستان بزرگ باشد!گل آقای فرهیخت، یک بار گفت که اشکال و ایراد اساسی مدیران بومی ما آن است که یا از این طرف بام می افتند یا از آن طرف دیگر و خط اعتدال و مرز میانه روی، گویی جایی در این استان و شهر ندارد و باورمان نشد، اما گویا این دفعه راست می گفت و حقاً که چنین است! به عنوان مثال، در خصوص همین نمایشگاه بین المللی مشهد، ماه ها و بلکه سالهاست که آرزو به دل مانده ایم! نه یک نمایشگاه اختصاصی کشوری خارجی در مشهد برگزار می شود و نه اینها می روند و در یک کشور خارجی حتی همین کشورهای بغل گوش شان مانند افغانستان و پاکستان و همین ترکمنستان خودمان، نمایشگاهی اختصاصی برگزار می کنند، اما در کمال تعجب، شب می خوابیم و صبح بلند می شویم و به یک باره می شنویم که قرار است چهار روز دیگر، یک نمایشگاه اختصاصی از یک کشور بزرگ همسایه در مشهد برگزار شود! فقط 4 روز! ...مگر برپایی یک نمایشگاه اختصاصی آن هم ویژه ی یک کشور کهن با فرهنگ و تمدنی دیرینه و همسایه مانند ترکمنستان با انبوهی از مشترکات فرهنگی و تاریخی و آداب و رسوم بومی و روابط اقتصادی کهن و... ، رویداد کم و سبک وزنی است که باید این گونه، بی برنامه و عجولانه و اصطلاحاً در دقیقه ی نود، رویدادهایش بازتاب یابد؟! کشوری که تاریخچه ی زیست اقوام ایرانی از تبار هند و اروپایی به این منطقه، به دو هزار سال پیش از میلاد می رسد و 90 درصد جمعیت 5 میلیون نفری آن مسلمان هستند و دارای زبان مشترک با ترکمن های ایران و برخوردار از علائق و مشترکات فراوان مذهبی و باورهای اعتقادی با ایران اسلامی و پایتخت معنوی اش، مشهد الرضا علیه السلام! و....و سئوال آخر، اگر به عنوان مثال، همین اتفاق در خصوص نمایشگاه اختصاصی استان خراسان رضوی در ترکمنستان و عشق آباد رخ دهد، کلاه خودمان را قاضی کنیم! آیا آن موقع، به راستی، فریاد وا اسلاما و وا مصیبتای همین رسانه های بومی و مسکوت استان بلند نمی شد که ترکمن ها، حیثیت و آبروی بزرگترین و مهمترین استان کشور را بردند و فقط 4 روز قبل از برپایی نمایشگاه ایران، اطلاع رسانی عمومی صورت دادند و بعد همین مدیران بومی را به صف نمی کردند و محاکمه که چرا حاضر به شرکت و هزینه از جیب بیت المال در چنین نمایشگاهی شده اند؟!بگذریم که از از هرچه بگذریم، سخن شعر خوشتر است که: گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی ماست ... آن چه البته به جایی نرسد، فریاد است!عبدالرضا زرگری - 31 مرداد 1398

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1053


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو