دیپلماسی❜ گردشگری/ یادداشت فرهیخت: آیا می دانید تهران - مشهد و استانبول - تهران، پُرپروازترین مسیرهای داخلی و خارجی هستند؟

  • بازدید: ۲۳۱
گردشگری/ یادداشت فرهیخت: آیا می دانید تهران - مشهد و استانبول - تهران، پُرپروازترین مسیرهای داخلی و خارجی هستند؟
آژانس علی بابا
یادداشت فرهیخت:

عبدالرضا زرگری | به نام خدا، یاران جان به خاطر دارید که همیشه می گفتیم و یادآور می شدیم که اولاً وابستگی مشهد به مقوله ی «زیارت»، از جنس وابستگی شهری است بندری به دریا آن هم نه یک دریای کوچک بلکه اقیانوسی سترگ و مملو از مروارید و گوهر و دُرّ نابی که به واسطه ی وجود ذی جود مضجع منور رضوی در خاک ولایت عشق، توفیقی اجباری برای این خطه ی بن بست از نظر جغرافیایی حاصل شده و باید هزاران بار ممنون دار خورشید هشتم باشیم. بفرمایید. این هم دلیلش... آفتاب آمد دلیل آفتاب...

و ثانیاً، یادتان هست همیشه یادآوری می کردیم بر اساس قواعد ریاضیات حاکم بر نظام سیستمی عالم آفرینش و وفق نظریات علم و هنر مدیریت نوین، «تنها چیزهایی که اندازه گیری می شوند، در این عالم مدیریت می شوند و لاغیر!» بفرمایید. این هم دلیلش... آفتاب آمد دلیل آفتاب...

لذا اکنون بر اساس شاید و اما و اگر، حرفی نمی زنیم و می خواهیم با استناد به آن اولاً و ثانیاً که پیشتر گفتیم، همچنین منطبق بر مستندات موثق، فناوریک و قابل استناد و منتشر شده از سوی برترین شرکت استارتاپی و کارآفرینی کشور و یکی از موفق ترین آژانس گردشگری مسافرتی، زمینی و هوایی نمونه ی کشوری یعنی «شرکت سفرهای علی بابا» بگوییم که:

مادامی که مسیر تهران - مشهد، پر پروازترین مسیر هوایی داخلی است و تهران - استانبول پر پروازترین مسیرهای خارجی ج.ا.ایران، آیا چنین صدایی مدام در گوش شما زنگ نمی خورد که «کور از خدا چه می خواهد جز دو چشم بینا؟!» ... بدین شرح که: 

اگر مسیر هوایی تهران - مشهد، پر پروازترین مسیر هوایی داخلی است، از این مردم ولایت مدار ایران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام تعجبی نیست و قابل درک، اما این که تهران - استانبول پر پروازترین مسیر های خارجی ایران است، پس چرا این جاده، یک طرفه هست و چرا این ابر عظیم پرباران، بر آسمان مشهد، این مکه و مدینه ی ایران نمی بارد؟! حتی پروازهای مستقیم مشهد - استانبول هم دست کمی از تهران - استانبول ندارند و در این جرگه اند! چرا از این همه نمد ترکی، یک کلاه در بازار مشهد نیست؟! چرا زائران ترک زبان ما از این کشور، این قدر کم و بلکه انگشت شمار هستند؟! عیب کجاست و کوتاهی از سوی کیست و دلیلش چیست؟ 

در این نوشتار، ما کاری به هدف و نیت خیل عظیم ایرانیانی که چه به قصد سیاحت و سرگرمی، چه تجارت و خرید خانه، چه تحصیل و چه سفر به دیگر شهرهای اروپا به ترکیه می روند، کاری نداریم، بلکه می خواهیم اصطلاحاً از سمت پر لیوان، به این حکایت نگاه کنیم.

این که آیا این واقعیت مستند، نباید برای هم وزارت گردشگری و وزیر ما و هم برای فعالان صنعت گردشگری، زیارت و سلامت در سرتاسر کشور، حاوی این پیام مهم باشد که اصطلاحاً «هم دزد حاضر و هم بُز حاضر»، «هم سنگ مفت و هم گنجشک مفت»، پس بسم الله... مادامی که هر شهروند این دو کشور، پس از قصد سفر، حداکثر دو - سه ساعت بعد در کشور دیگری است، پس چرا این سنگ مفت را به سینه نمی زنید؟!

مگر نه این که ترکیه کشوری است مملو از مسلمان مستعد و متمول و شیعیان شیفته و عاشق اهل بیت(ع)؟! همان حجاجی که برای سفرهای زیارتی مکه و مدینه و همان زواری که برای عتبات عالیات عراق کربلا و نجف و دمشق، همیشه پیشرو بودند، خاصه در راهپیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی، حماسه ها آفریدند؟!

حال از ظرفیت عظیم و جمعیت کثیر و بیست و پنج میلیون نفری علوی های ترکیه که مزار پیر و مرشدشان هم در یکی از روستاهای نیشابور استان خراسان رضوی است واقع هست، بگذریم که اگر این پتانسیل مغفول فعال شود، برکات و ثمرات مادی بسیار برای این خطه ی زائردوست و برکات معنوی و هدایتگر بسیاری برای خیل عظیم مسلمانانی دارد که بزرگان ما از آنان به عنوان ایتام آل محمد(ص) یاد می کنند.  

مضافاً، مگر نه این که وقتی پای درددل فعالان صنعت مادر گردشگری در کشور می نشینیم و پای منبر خطابه ی مسئولان گردشگری مان، بارها و بارها می شنویم از نبود یا کمبود زیرساخت ها گلایه دارند و این که برای گسترش و توسعه ی ارتباطات خارجی شهرها و کشور با جهان پیرامون و رونق دیپلماسی ها بویژه دیپلماسی زیارت، گردشگری و شهری و سلامت و...، دلایل و موانع بعضاً موجهی بر می شمرند که یکی از مهمترین آنها، نبود یا کمبود خط پروازی است! 

خوب... بسم الله... این گوی و این میدان... از سوئیس و هلند دوردست نمی گوییم بلکه از ضرورت گسترش ارتباطات خارجی و رونق ۲۲ قلم دیپلماسی های فعال مان بویژه دیپلماسی زیارت، گردشگری و شهری با همین کشور همسایه و مسلمان و بغل گوشمان ترکیه می گوییم که آن قدر زمینه و بستر ارتباطی با هم داریم که لا تعد و لا تحصی است! تا جایی که هر شهروند ایرانی هر موقع قصد سفر کند و بخواهد استانبول باشد، بی ویزا، دو ساعت بعد آنجاست و بالعکس! حال پس چرا مکه و مدینه ی ایران یعنی مشهدی که پرپروازترین مسیر داخلی است، بهره ی چندانی از این ظرفیت عظیم نمی برد؟! چرا هر چه ذره بین بر می داریم و در صحن ها و رواق های حرم مطهر امام رضا(ع) به دنبال زائر ترک زبان از ترکیه می گردیم، به تعداد انگشت های دست، هم نمی یابیم؟ یا چرا باید در فهرست دانشجویان غیرایرانی این همه واحدهای بزرگ دانشگاهی و آکادمیک مشهد از دانشگاه فردوسی گرفته تا علوم پزشکی و آزاد اسلامی و حتی مراکز حوزوی مانند «جامعه المصطفی العالمیه مشهد» و «دانشگاه علوم اسلامی رضوی» و...، دانشجویان ترک در انتهای لیست هستند؟!

حال، این که چرا این همه مراکز بیمارستانی فعال در عرصه ی گردشگری سلامت و این همه هتل و مراکز گردشگری و اقامتی و سیاحتی در این شهر و استان پر ظرفیت، از منافع توریسم سلامت و گردشگری از کشور ترکیه، بی بهره یا کم بهره اند، بماند. 

ناگفته نماند بارها و بارها که طبق جدول نوبتی خادمان بین المللی شهر رضوی، نوبت این حقیر بود تا در فضای داخل و خارج حرم مطهر رضوی، دورادور مترصد زوار غیرایرانی باشم، هر چه با دقت و وسواس سعی کردم و ساعت ها و در نوبت های زمانی مختلف در صحن ها و رواق ها گشتم، متأسفانه زائر ترک بسیار کمی یافتم و از این کمی زوار ترک زبان، با هم درددل کردیم!

حتی یک بار که مأیوسانه قصد خروج از حرم را داشتم و با خانواده از دست خالی ماندن از مصاحبت با یک زائر ترک زبان درددل می کردم، گویا حضرتش شنید و دل رئوفش نیامد دست خالی برگردیم و در صحن غدیر، با سه دختر خانم ترک زبان - آن هم نه مقیم مشهد بلکه از طلاب شاغل به تحصیل در جامعه المصطفی قم - برخوردیم. وقتی گلایه ی ما را از کمی زوار ترک زبان از کشور ترکیه شنیدند، یکی از آنان داوطلب شد تا طی مصاحبه ای کوتاه (لطفاً کیک کنید)، احساسش را در حرم مطهر رضوی به زبان ترکی استانبولی بیان کند و از دیگر هموطنانش بخواهد تا به این قطعه ای از بهشت و دارالشفای رضوی سفر کنند.      

کوتاه سخن آن که: با این حجت، امروزه هیچ کوتاهی در این زمینه، برای فعالان خصوصی و مسئولان دولتی گردشگری و زیارت استان امام مهربانی ها، دیگر مسموع و موجّه نیست! حجت بر همه ی ما تمام است! بیشترین پرواز ایران، برای ترکیه ثبت شده و بیشترین پرواز داخلی برای مشهد! پس اگر حرم امام رضا(ع) کمترین زائر ترک زبان از کشور ترکیه را دارد، بدانیم که فقط و فقط مقصر ما هستیم که ظرف مان برای دریافت مواهب این باران عظیمی که هر روز بر سر تمام ایرانیان بویژه خراسانی های زائردوست می بارد، به قدر استکانی بیش نیست! تا دیر نشده، بجنبیم همه... آقای استانداری، آقای آستان قدس رضوی، آقای شهرداری و آقای اداره کل گردشگری... که اگر دیر بجنبیم، چه بسا کنسولگری ترکیه در مشهد را همچون کنسولگری قزاقستان - که به گرگان رفت - از دست بدهیم و بار رحیل بربندد به تبریز و اردبیل! 

همت بلند دار که مردان روزگار... از همت بلند به جایی رسیده اند.

درود و بدرود... 

و اما اصل خبر:

پُرپروازترین مسیرهای داخلی و خارجی در سال ۱۴۰۱ اعلام شد 

تهران- ایرنا- بر اساس گزارش سالانه علی بابا، تهران - مشهد و استانبول - تهران پُرپروازترین مسیرهای داخلی و خارجی و اصفهان – تهران نیز پرطرفدارترین مسیر اتوبوسی برای مسافران در سال ۱۴۰۱ بوده است.

به گزارش ایرنا شرکت سفرهای‌علی‌بابا در مسیر ایجاد شفافیت در صنعت گردشگری کشور، گزارش سالانه ۱۴۰۱ خود را با عنوان «یک روایت از مسیر» منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش با بررسی آمارهای به‌دست‌آمده از رفتار سفر جامعه در سال ۱۴۰۱، پُرپروازترین مسیرهای داخلی و خارجی، پرطرفدارترین مسیرهای ریلی و اتوبوسی و پرطرفدارترین مقاصد تور، هتل و مقصد خارجی به دست آمده است. همچنین رکوردهایی از سریع‌ترین و طولانی‌ترین خرید بلیط و یا طولانی‌ترین مدت اقامت در هتل ارائه شده است.

بر اساس این گزارش، تهران- مشهد پر پروازترین مسیر پروازی داخلی و استانبول - تهران پر پروازترین مسیر خارجی در سال ۱۴۰۱ بوده است.

در بخش سفرهای ریلی نیز مشهد- تهران پرطرفدارترین مسیر ریلی و اصفهان - تهران پرطرفدارترین مسیر اتوبوسی است.

تهران-کیش پرطرفدارترین مقصد تور و مشهد نیز پر درخواست ترین اقامت هتل را داشته است. در بین مقاصد خارجی نیز استانبول پر طرفدارترین مقصد خارجی اعلام شد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/8539


Share
  • ریحانه سلجوقی
    می دونید چرا ترکها تو گردشگری رشد کردن و ما مشهدی ها نه؟ چون اونا هیچ موقع اصل رو فدای فرع نمیکنن . الان خودتون ببینین این بحث مسخره و دعوای زرگری بین شورای شهریها و شهردارچی ها که واقعا دعوا سر لحافت ملاست!!! یه ماهه خلق الله رو سرکار گذاشتن که بلیت اتوبوس رایگان بشه اونوقت چرا؟ چون خودشون او دادن سالی ۷۰۰ میلیارد تومان شهرداری مشهد به بیرون از استان پول میده!!! حالا همه مسئولا و رسانه ها دو گروه شدن یه عده موافق و یه عده مخالف و آخرش چی؟ هیچی ، فرمانداری رد می‌کنه و بعد به سلامتی همه بر می گردیم سر خونه اول و باز فردا یه داستان دیگه و آش همون آش و کاسه همون کاسه ،اونوقت شما از فرصت سوزی سفر زیارتی ترکها به مشهد میگید؟ مسئولای ما تو سوزندن فرصتها مقام اول رو دارن . کجای عالم بجای رفع مشکل کلا صورت مسئله رو پاک میکنن؟؟،میگن چون ۸۰۰ هزار تا من کارت بیشتر استفاده نمیشه پس من کارت ها باید حذف بشن چون ۳۰۰ میلیارد تومان مزایده میخواد!!! ولی وقت سفر خارجی که میشه همین آقایون صف میبندن برن اروپا تو مجمع متروپلیس شعار بدن مشهد شهر هوشمنده و پیشروست!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها