دیپلماسی❜ هنری/ آیا می دانید آثار هاشم طلائیان هنرمند قرآنی خراسان رضوی در نمایشگاه جهانی هنر امارات با استقبال روبرو شده است؟

  • بازدید: ۵۱
هنری/ آیا می دانید آثار هاشم طلائیان هنرمند قرآنی خراسان رضوی در نمایشگاه جهانی هنر امارات با استقبال روبرو شده است؟

درخشش آثار هنرمند ایرانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات هنرمند قرآنی خراسان رضوی هاشم طلائیان در رویداد بزرگ هنری جهان در کشور امارات حضور دارد. 

به گزارش پایگاه خبری مشهد رخداد؛ هاشم طلائیان هنرمند بجستانی که به دعوت کشور امارات در این رویداد شرکت کرده است دو اثر قرآنی اش را که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود را با هماهنگی موزه حرم مطهر رضوی، 

در این نمایشگاه جهانی به معرض دید عموم هنرمندان و مردم جهان قرار داده است. این دو اثر که ابعاد هر کدام ۸۰ در ۱۲۰ است مشتمل بر آیات شریف آیت الکرسی و سوره مبارک والضحی است. 

یکی از این آثار در اوصاف شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی است که طلائیان در گذشته آن را به موزه حرم مطهر اهدا کرده است. 

هنرمندان خارجی با این دقت و حوصله به آثار هنرمند ایرانی ،نگاه می‌کنند و این همه پیچیدگی و ظرافت و رنگ بندی برایشان جای تعجب دارد. 

نکته قابل توجه اینکه آثار این هنرمند ایرانی سبب گرایش به قرآن یک هنرمند آلمانی بعد از دیدن آثار هاشم طلائیان در نمایشگاه جهانی هنر امارات شده است.

زندگی در مسیر قرآن - گفت وگو با هنرمند خوشنویس قرآنی و تذهیب کار بجستانی

عکس :جانبیکیجانبیکی/هاشم طلائیان یکی از هنرمندان جوان اهل بجستان است که تاکنون در عرصه های مختلف هنری به خصوص خوشنویسی موفق به خلق آثار قابل توجهی شده است. آخرین اثر رونمایی شده این هنرمند که با حضور استاندار بود، تابلوی قرآنی سوره «حمد» است.

این هنرمند بجستانی خوشنویسی را از دوران کودکی نزد استاد علیشاهی شروع کرد و سپس پله های ترقی را طی کرد و در 18 سالگی به درجه ممتازی در عرصه خوشنویسی نائل آمد. سال89 نیز در جشنواره جوان برتر به عنوان جوان و اندیشمند برتر خراسان رضوی انتخاب شد ودر سال 91 گواهی بین المللی مهارت را از جامعه آکادمیک آلمان دریافت کرد وشایسته دریافت تندیس طلایی همایش بین المللی مهارت شد. فرصتی فراهم شد تا چند ساعتی با این هنرمند گفت وگویی کنیم که مدنظر قرار می گیرد.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق هنری تان بگویید؟

هاشم طلائیان ، متولد 64 هستم که خوشنویسی را از دوران کودکی نزد استاد مجید علیشاهی بجستانی آغاز کردم و در طول دوران تحصیل هم نزد استادان دیگر بهره مند شدم. در سال79 و در حالی که فقط 15 سال داشتم ، مقام دوم استان را کسب کردم و در 18 سالگی به عنوان جوان ترین هنرمندی بودم که به درجه ممتازی نائل آمده بودم و سپس درجه فوق ممتاز را کسب کردم و هم اکنون نیز در حال پژوهش و تحقیق و نگارش برای دریافت درجه استادی هستم.

چه عواملی باعث موفقیت تان شده است؟

در سال 77 و در حالی که فقط 13 سال داشتم به عضویت ستاد نماز جمعه بجستان درآمدم و به خاطر داشتن خط زیبا، تبلیغات ستاد نماز جمعه را بر عهده من گذاشتند.این اولین ومثبت ترین قدم برای ترویج مبانی اسلامی و شناخت مسیر درست اعتقادی در زندگی ام بود. در طول سال های خدمت در نماز جمعه بجستان ، بارها از سوی جامعه روحانیت وعلمای دینی مورد تشویق قرار گرفتم. این تشویق ها هر روز مرا در پیمودن این مسیر معنوی مصمم تر می کرد وبه جرات می توانم بگویم نقطه آغاز این همه موفقیت وافتخار ستاد نماز جمعه بود.

چه مقام هایی تاکنون کسب کرده اید؟

سال88 به پیشنهاد یکی از معلمانم به کار نگارش قرآن مشغول شدم که طریقه نگارش آن در جهان اسلام بی نظیر است و گام نهادن در این مسیر موجب افتخارات فراوانی برایم شد. سال89 نیز در جشنواره جوان برتر به عنوان جوان و اندیشمند برتر خراسان رضوی انتخاب شدم.اوایل بهار 90 یکی از آثارم که مزین به سوره مبارکه بقره بود رونمایی شد. این را به فال نیک گرفتم ودر سال 91 گواهی بین المللی مهارت را از جامعه آکادمیک آلمان دریافت کردم وشایسته دریافت تندیس طلایی همایش بین المللی مهارت هم شدم .در سال 92 نیز نخبه برتر فرهنگی ، قرآنی خراسان رضوی شدم ودرهمین سال یکی از آثار بنده در جشنواره جهانی هنر در بخش طرح اول شد و به عنوان چهره ماندگار و برجسته هنر خوشنویسی در جشنواره عمار انتخاب شدم. در اردیبهشت سال 92 هم با حضور استاندار خراسان رضوی  اثر بنده رونمایی شد که هزینه حاصل از فروش آن به سازمان مدرسه سازی اهدا شد.همچنین دهه فجر امسال هم با پیام وتقدیری از سوی استاندار خراسان رضوی  سه اثر بنده که مزین به سه جزء قرآن کریم بود رونمایی شد.

چه عاملی باعث شد که به عرصه هنر قرآنی روی بیاورید؟

 برای جواب این سوال باید یک مسئله مهم روشن شود وآن تفکیک مهارت وهنر است. یعنی هرکسی که مهارتی در یک حوزه هنری داشت، هنرمند نیست. عرصه هنر با توجه به معنای لغوی آن باید عرصه ای سرشار از ادب،تعهد، علم ومعنویات باشد و در آن وجود خداوند وعظمت وزیبایی قدرت او آشکار شود و وحدانیت وصفات شایسته الهی وانسانی مورد توجه قرار گیرد.  گام نهادن من نیز در مسیر هنر قرآنی به این دلیل بوده است . بنابراین مسیر یک هنرمند راهی والا وسرشار از معنویت باید باشد و چه چیزی بهتر وشایسته تر از قرآن که یک هنرمند خواسته زیبایی کلام قرآن را به تصویر بکشد.

آثار شما چه ویژگی هایی دارد؟

به غیر از خوشنویسی به صورت تخصصی تذهیب هم کار می کنم. هم اکنون تذهیب مجموعه قرآنی را که درحال نگارش است برعهده دارم. شایان ذکر است در این مجموعه از طرح های ترنج،لچکی،برگ ختایی و شاخه های اسلیمی همراه باچنگ ودهان اژدری وچندین طرح دیگر استفاده شده است. به علاوه این که طرف راست وچپ این اثر دوطرح زیبای تاج دارد که به رنگ زمینه سرمه ای تیره مزین شده است.همچنین باتوجه به این که مجموعه آثارم قرآنی است سعی شده در تذهیب آن نهایت دقت وخلاقیت و زیبایی مورد توجه قرار گیرد. به صورتی که تذهیب آن نیز یکی از نقاط قوت وزیبایی این آثار است . برای تذهیب این مجموعه نیز زحمات ومشقت های فراوانی کشیده ام.

به نظر شما ارتباط هنر خوشنویسی وقرآن چگونه است؟

هنر خوشنویسی به دلیل رقص های موزون کلمات وظرافتی که دارد والبته به دلیل هندسه ای که در خوشنویسی به ویژه خط شکسته نهفته است مانند یک قطعه موسیقی می تواند زیبایی ها را به تصویر بکشد .امروز هنر و خاصه هنر خوشنویسی دیگر یک مهارت نیست ، بلکه یک فکر است. یک تفکر است واین تفکر وقتی با آیات و کلام قرآن در آمیخته می شود،  بی شک خواسته یا ناخواسته هنر خوشنویسی این امکان را ایجاد می‌کند که  آن زیبایی وحقیقتی را که از کلام قرآن برای همگان ملموس نیست، ملموس وحقیقت این زیبایی رابرای مردم مشهود کند. با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که قرآن باید در زندگی ما متجلی شود ،هنر خوشنویسی می تواند دراین زمینه نقش مهمی ایفا کند.

قرآن چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

بر هیچ کس پوشیده نیست که قرآن ریسمان محکم الهی ومعجزه جاوید پیامبر اعظم(ص) وراه کمال انسانی است وبشر با وجود پیشرفت زیاد علمی هنوز نتوانسته به گوشه ای از حقیقت آن پی ببرد. در قرآن همیشه صفاتی شایسته از قبیل صبر، بردباری، تلاش ودر راس همه توکل برخداوند مورد تمجید قرار گرفته وخداوند متعال درکتاب آسمانی اش به آنان که به کتاب آسمانی چنگ زنند وبر خدا توکل وصبر وتلاش پیشه کنند وعده ظفر وپیروزی داده واز صفاتی نظیر ستم،غرور و... نهی فرموده است. در این میان تردیدی نیست که هر کس بر محور این کتاب آسمانی حرکت کند وانگیزه اش برچیدن دانه ای کوچک از گلستان این معجزه الهی باشد، قرآن سراسر زندگی اورا دربر می گیرد و قطعا من هم از این قاعده به لطف خدا مستثنی نبوده ام. از موقعی که در مسیر قرآن ونگارش آن گام برداشتم ، زندگی من از افتخار صبر وتلاش لبریز شد وهر روز محبت خداوند را در وجودم بیشتر احساس کردم.توسل به قرآن وگام برداشتن در مسیر آن غصه ها وغم های روزگار را در وجود انسان کم ارزش وسبک جلوه می دهد وهر روز بر امید و انگیزه انسان می افزاید ومی توانم بگویم تمام افتخارات من از موقعی روبه شکوفایی رفت که در مسیر قرآن قدم برداشتم.

درباره آخرین اثر شما که در دهه فجر امسال رونمایی شد توضیح دهید.

در شانزدهم بهمن امسال وبه میمنت دهه مبارک فجر از سه اثر بنده که هرکدام مزین به یک جزء قرآن کریم بود رونمایی شد. این آثار در ابعاد 2در 1 متر است ودر قلب هر اثر سوره مبارکه حمد خود نمایی می کند. برای نگارش آن از خط شکسته نستعلیق واز قلم دانگ کمتر از یک میلی متر تا 4 سانتی متر استفاده شده است . برای تذهیب آن نیز از طرح تاج بهره بردم که زیبایی خاصی به آثار داده است و با پیام استاندار خراسان رضوی رونمایی شد.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1364


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان