دیپلماسی❜ هنری / تقویم فرهیخت: ۲۹ فروردین تا ۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲، برپایی دومین رویداد بین‌المللی ماه امت (اجرای موسیقی آئینی) در مشهد

  • بازدید: ۴۰۳
هنری / تقویم فرهیخت: ۲۹ فروردین تا ۸ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲، برپایی دومین رویداد بین‌المللی ماه امت (اجرای موسیقی آئینی) در مشهد
شهرداری مشهد

معاون فرهنگی شهردار خبر داد: آغاز رویداد فرهنگی ماه امت از امروز در مشهد

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: دومین رویداد بین‌المللی ماه امت از سه‌شنبه، ۲۹ فروردین در مشهد آغاز خواهد شد.

حسین باغگلی با اشاره به برگزاری دومین رویداد بین‌المللی ماه امت در مشهد اظهار کرد: نخستین رویداد فرهنگی بین‌المللی «ماه امت» سال گذشته با حضور جمعی از هنرمندان کشورهای اسلامی در محله «گلشهر» مشهد برگزار شد و با توجه به استقبال قابل توجهی که از این رویداد به عمل آمد، این رویداد در ماه رمضان امسال و البته در شهرک شهید باهنر مشهد برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی شهردار مشهد خاطرنشان‌ کرد: در دومین رویداد ماه امت هنرمندانی از ۵ کشور جهان اسلام و در کنار هنرمندانی از ایران، به اجرای برنامه خواهند پرداخت و همزمان با این برنامه، نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای اقوام نیز در کنار این رویداد، برگزار می‌شود.

باغگلی تصریح کرد: مشهد به الگوهای تفریحی متناسب با خود نیاز دارد و جشنواره ماه امت فرصتی است تا در الگوی مراسم و تفریح، ویژگی‌های متمایز مشهد لحاظ شوند.

رویداد ماه امت باعث ایجاد اشتراکات فرهنگی با دیگر کشورها خواهد شد

سید علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص برگزاری این رویداد بیان کرد: رویداد ماه امت ابتکار خوبی است که در مناطق حاشیه‌ شهر اجرا می‌شود تا مردم بتوانند با یکدیگر همکاری و تعامل را تمرین کنند. زمانی که این برنامه در حاشیه شهر برگزار و از حالت متداول جدا شده است، یعنی به میان مردم آمده و می‌خواهد مردم را با خود همراه کند.

بر اساس گزارش ستاد خبری رویداد بین المللی ماه امت، وی ادامه داد: امیدوارم برنامه‌هایی مانند رویداد بین‌المللی ماه امت در دیگر نقاط نیز گسترش یابد تا با دیگر کشورهای همسایه نیز برنامه‌های مشترکی داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه غذا و لباس کشورهای همسایه در رویداد بین المللی ماه امت نیز می‌تواند یک مجموعه خوب در اشتراکات فرهنگی بین کشورهای همسایه را ارائه کند که این ایده نیز بسیار ارزشمند است.

وی گفت: این رویداد از ۲۹ فروردین‌ ماه لغایت ۸ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۲۰ لغایت ۲۳ در شهرک شهید باهنر برگزار می‌شود و با توجه به محدودیت مکان، علاقه‌مندان به حضور در این رویداد می‌توانند عدد ۲ را به سرشماره ۱۰۰۰۱۰۸ ارسال کنند.

خبر تکمیلی: 

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس با بیان اینکه مشهدالرضا(ع) را جهانشهر برکت و کرامت می‌دانیم، گفت: یکی از مولفه‌های تحقق این شعار، تعریف رویدادهایی چون ماه امت است؛ تشکیل جهان‌شهر این فرصت را فراهم می‌کند تا تمامی همسایه‌های ایران در سایه امام رضا (ع) یک زیست مسالمت‌آمیز درکنار هم داشته باشند و اشاعه این فرهنگ بین کشورهای همسایه باعث می‌شود تا به بقیه جهان نیز گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حسین باغگلی در گفتگویی با بیان اینکه سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تلاش کرده از ابتدای ماه مبارک رمضان که مقارن با آغاز سال جدید نیز بوده، در هر دهه، یک رویداد و جشنواره در مشهد برگزار شد، اظهارکرد: در دهه سوم ماه رمضان نیز رویداد بین‌المللی «ماه امت ۲»، متشکل از بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: نخستین رویداد فرهنگی بین المللی «ماه امت» سال گذشته با حضور جمعی از هنرمندان کشورهای اسلامی در محله «گلشهر» مشهد برگزار شد و با توجه به استقبال قابل توجهی که از این رویداد به عمل آمد، این رویداد در ماه رمضان امسال و البته در شهرک شهید باهنر مشهد برگزار می‌شود.

باغگلی خاطرنشان کرد: در دومین رویداد ماه امت نیز هنرمندانی از ۵ کشور جهان اسلام و در کنار هنرمندانی از ایران، به اجرای برنامه خواهند پرداخت و همزمان با این برنامه، نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای اقوام نیز در کنار این رویداد، برگزار می‌شود.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس با بیان اینکه یکی از رویکردهای ما در این رویداد، توجه به عید سعید فطر به عنوان یکی از اعیاد مهم مسلمانان است، گفت: زمان این نمایشگاه نیز به گونه ای در نظر گرفته شده که برنامه در ایام عید فطر نیز برای علاقمندان به اجرا در آید.

باغگلی خاطرنشان کرد: این رویداد از ۲۹ فروردین ماه لغایت ۸ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۰ لغایت ۲۳ در شهرک شهید باهنر برگزار می شود و با توجه به محدودیت مکان، علاقمندان به حضور در این رویداد می توانند عدد ۲ را به سرشماره ۱۰۰۰۱۰۸ ارسال کنند.

وی تاکید کرد: این رویداد، آغاز رویداد بین المللی مشهد خواهد بود که بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد قرار است امسال در مشهد برگزار شود.

باغگلی با بیان اینکه دومین جشنواره ماه امت، دو هدف محلی و شهری را دنبال می‌کند، گفت: در گام اول، به دنبال توجه به هویت محلی «قلعه‌خیابان» هستیم و از سوی دیگر با تعریف و اجرایی کردن یک رویداد بین‌المللی و جشن‌های باشکوه، فراهم آوردن فضایی مفرح و نشاط‌آور، متناسب با هویت و اصالت مشهدالرضا(ع) را دنبال می‌کنیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس از پیش‌بینی رویدادهای جدید خلاقانه در جشنواره ماه امت دو خبرداد و افزود: مصادف شدن این رویداد بین‌المللی با روزهای پایانی ماه صفر و عید فطر که ایام سرور امت اسلام است موجب شده تا در اجراها، فرهنگ رضوی، ذکر اهل بیت(ع)، مضامین عرفانی و توحیدی و متناسب با روز جهانی قدس مورد توجه قرار گیرد.

باغگلی با بیان اینکه جشنواره ماه امت، فرصتی است که ظرفیت‌ها و داشته‌های محله قلعه‌خیابان را به همین بهانه معرفی کنیم، گفت: توانمندسازی از دیگر اهداف این رویداد بین‌المللی است و با تکیه به ظرفیت هنر، برای ساکنان این محله فرصت‌سازی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مشهد به الگوهای تفریحی متناسب با خودش نیاز دارد؛ جشنواره ماه امت، فرصتی است تا در الگوی مراسم و تفریح، ویژگی های متمایز مشهد لحاظ شوند.

باغگلی افزود: اگر مشهد، جهانشهر است، پس باید حضور چهره‌های جهانی در این شهر برجسته باشد؛ مشهد جهانی را در درجه اول، ناظر به اشتراکات هویتی‌اش با امت اسلامی می‌بینیم.

وی با بیان اینکه جشن‌های ماه امت، صرفا یک جشن برای افزایش سرانه جشن‌های شهری نیستند، گفت: این رویدادها می‌خواهند عقب‌ماندگی شهر در توجه به ظرفیت‌های هویتی «محلات اصیل» خودش را جبران کنند؛ جشن‌های ماه امت مخاطب مشهدی را که صرفا در تفریح‌گاه های غرب مشهد تجربیاتی دارد را به دنیای فرهنگی و اجتماعی جذاب و جدیدی می‌آورد که بوی اصالت و بوی فطرت از آن به مشام می‌رسد.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد مقدس در تشریح علت انتخاب محله «قلعه‌خیابان» به عنوان مکان برگزاری این رویداد بین‌المللی، اظهارکرد: قلعه خیابان، نگین غبار گرفته «مشهد اصیل» است؛ قدمگاه حضرت شمس الشموس از مرو به توس و محله عاشقان «خدمت» به زوار پیاده حضرت رضا (علیه السلام)، محله همزیستی و هنر.

باغگلی گفت: در جشنواره ماه امت، نمایشگاه غذاها و خوراکی‌های کشورهای جهان اسلام نیز برپا خواهد شد که تجربه چندی پیش نشان داد، مردم مشهد از این فضا نیز استقبال بی‌نظیری خواهند داشت.

خبر تکمیلی:

مجید اخشابی: ابزار هنر می‌تواند پیوند دهنده کشورهای جهان اسلام باشد/برای زائران امام رضا(ع)میزبانی می‌کنم

مجید اخشابی در مورد برگزاری رویداد ماه امت در مشهد مقدس گفت: اگر قرار باشد ارتباطی با کشورهای جهان اسلام برقرار شود، مباحث فرهنگی و هنری و در واقع ابزار هنر می‌تواند پیوند دهنده این کشورها باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجید اخشابی در مورد اهمیت برگزاری رویداد ماه امت در مشهد مقدس گفت: اگر قرار باشد ارتباطی با کشورهای جهان اسلام برقرار شود، مباحث فرهنگی و هنری و در واقع ابزار هنر می‌تواند پیونددهنده این کشورها باشد.

این خواننده با اشاره به اجرایش در مشهد تحت عنوان رویداد فرهنگی ماه امت اظهار کرد: برگزاری رویداد ماه امت برای دومین سال پیاپی حرکت مثبت و ارزشمندی است. شهر مشهد نیز مانند همه شهرها نیازمند کارهای فرهنگی و هنری است چراکه از ابزار هنر در جهت بهبود و اصلاح جامعه کمک گرفته می‌شود.

وی افزود: اگر از دل این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها الگوی صحیح و مناسبی به وجود بیاید این جشنواره‌ها می‌توانند آثار مشترک و مفیدی را در حوزه وحدت کشورهای جهان اسلام را رقم بزنند.

اخشابی تصریح کرد: اگر قرار باشد ارتباطی با کشورهای جهان اسلام برقرار شود، مباحث فرهنگی و هنری و در واقع ابزار هنر می‌تواند پیونددهنده این کشورها باشند و ما می‌توانیم از تجربیات فرهنگی و هنری استفاده کنیم.

این خواننده با بیان اینکه موسیقی دارای پیام‌های مثبت، ارزشمند و آموزنده‌ای است که می‌تواند به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار کند و این پیام‌ها را ارائه دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه‌مندی جامعه به موسیقی الزاما باید چنین محافلی اتفاق بیفتد تا بتوانیم به کمک موسیقی، موسیقی‌های فاخر و ارزمند و دارای محتوای مطلوب تولید کنیم و آثار ارزشمندی از این حرکت‌ها نه تنها به مردم کشورمان بلکه به جهان اسلام نیز ارائه شود.

اخشابی در پایان در خصوص اجرا در حوزه فرهنگ رضوی و توجه به امام رضا(ع) نیز گفت: اجرا برای زائران امام رضا(ع) در واقع به گونه‌ای حس میزبانی دارد؛ من که خواننده هستم با این‌گونه اجرا میزبان هستم و برای زائران امام رضا(ع)میزبانی می‌کنم؛  همیشه اجراهای مشهد را دوست دارم، چراکه حس متفاوتی نسبت به سایر اجراهایم دارم.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1957


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها