دیپلماسی❜ هنری/ انتشار فراخوان و پوستر جشنواره بین‌المللی عکس مزارات از مشهد به همت آستان قدس رضوی

  • بازدید: ۵۹۲
هنری/ انتشار فراخوان و پوستر جشنواره بین‌المللی عکس مزارات از مشهد به همت آستان قدس رضوی

معاون امور بین‌الملل سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی از آغاز فراخوان جشنواره بین المللی عکس مزارات با موضوع نیایش و معماری خبر داد. حجت الاسلام سید محمد ذوالفقاری روز سه‌شنبه در نشست  با خبرنگاران در مشهد افزود: حضور در پیشگاه قبور پیشوایان و شخصیت های دینی معتبر جامعه و اظهار ارادت و دریافت فیض معنوی همواره در فرهنگ‌های دینی جهان بویژه فرهنگ اسلامی جایگاه ویژه ای داشته است حضوری که زمینه ساز اتصال به منبع رحمت الهی و تذهیب روح و جان آدمی است و امروز باشکوه ترین آثار معماری دنیا و جهان اسلام به مزارات پیشوایان بزرگ و شخصیتهای برجسته دینی تعلق دارد  که خود نشان از اهمیت مساله زیارت دارد.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی با توجه به اهمیت نقش مزارات شخصیت‌های اسلامی در توسعه ارتباطات میان فرهنگی جهان اسلام، توسعه فرهنگی جهان اسلام، حفظ میراث فرهنگی و معنوی کشورها و اماکن زیارتی اسلامی اقدام به برگزاری جشنواره بین المللی عکس مزارات نموده است و در این رویداد تلاش می‌شود تا از تجربه و اهتمام همه عکاسان بهره برداری شده و دریچه ای نو به ثبت لحظه های باشکوه نیایش و معماری گشوده شود.

دبیر جشنواره بین المللی عکس مزارات نیز در تعریف موضوعات جشنواره اعم از نیایش و معماری گفت: در تعریف عکس با موضوع نیایش باید توجه داشت نیایش ارتباط قلبی انسان با خداست  و درک رابطه عمیق خالق و مخلوق به این ارتباط بستگی دارد لذا بخش عکس جشنواره به موضوعاتی می پردازد که جلوه‌های مختلف نیایش مثل مناجات، دعا و نماز در مزارهای اولیاء الهی، علما و عرفای مورد احترام مسلمانان خدمت به زائران در اماکن مقدس و جلوه‌های حضور مردم در این مزارها را مد نظر قرار داده است.

امیر مهدی حکیمی در مورد عکس با موضوع معماری مزارات اسلامی افزود: این بخش نیز به عکس‌هایی می‌پردازد که در آن مکان نگاری مزار، آثار هنری، خطاطی، کتیبه، آیات قرآن، اسماء الهی، جلوه‌های ارادت به اهل بیت، معماری طبیعت پیرامونی و نسبت مزار با شهر و محل سکونت مردم مشاهده می‌شود و نکته مهم این که تصاویر مساجد اسلامی در این بخش پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: گرچه شرکت برای همه عکاسان در این جشنواره آزاد است اما تا کنون برای ۶۰ هزار عکاس شناسایی شده از طریق ایمیل دعوت و فراخوان صادر شده ، داوطلبان برای ثبت نام باید صرفا از طریق سایت اینترنتی به نشانی photo.mazaar.net اقدام کنند و هر عکاس مجاز است در هر بخش پنج عکس ارسال کند که در مجموع ۱۰ عکس برای ۲ بخش می شود.

دبیر جشنواره بین المللی عکس مزارات گفت: عکس‌ها باید منطبق با ضوابط فراخوان باشد، می‌تواند رنگی و سیاه و سفید و ثبت شده با هر دوربینی باشد، هر عکس را تنها می‌توان در یک بخش شرکت داد، عکس‌ها باید توسط صاحب اثر ثبت شده باشد، عکس‌های مونتاژی از چند عکس باید یک صاحب اثر داشته باشد و ارسال اثر توسط عکاس و شرکت در جشنواره به منزله مالکیت معنوی اثر است و تبعات حقوقی تخلف بر عهده شرکت کننده ‌است.

حکیمی افزود: لازم است اندازه بزرگترین ضلع عکس ۲ هزار پیکسل باشد ، عکس ها با فرمت JPEG و با حداکثر حجم ۲ مگابایت باشد، برگزار کننده مجاز به استفاده از تمام یا بخشی از عکس‌ها در انتشارات مربوط به جشنواره شامل کتاب، سایت جشنواره، نمایشگاه و سایر موارد مرتبط با نمایشگاه است و  کتاب آثار منتخب جشنواره برای همه شرکت کنندگان به صورت PDF ارسال می‌شود  و هیچ نوشته‌ای مثل عنوان عکس، نام عکاس یا کشور نباید در داخل عکس باشد و شرکت در جشنواره مزارات به منزله پذیرفتن همه شرایط جشنواره است.

وی ادامه داد: داوطلبان از امروز هفتم بهمن ماه تا دهم اسفند ماه مهلت دارند آثار خود را ارسال کنند و  زمان داوری جشنواره هم پانزدهم اسفند ماه تعیین شده و پذیرفته شدگان و نامزد های جوایز نیز ۲۰ اسفند ماه معرفی می‌شوند.

او یادآور شد: در بخش نیایش تندیس جشنواره با هزار و ۵۰۰ یورو به نفر اول، تندیس جشنواره با هزار یورو به نفر دوم و تندیس جشنواره با ۷۵۰ یورو به نفر سوم تعلق می‌گیرد و در بخش معماری نیز نفرات اول و دوم و سوم تندیس و به ترتیب هزار و ۵۰۰ ، هزار و ۷۵۰ یورو جایزه می گیرند و تندیس ویژه جشنواره نیز با  هزار یورو به انتخاب داوران و دبیر جشنواره به کسی که بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد اهدا می‌شود. 


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/7698


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها