دیپلماسی❜ اجتماعی/ تقویم فرهیخت: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، برپایی همایش روز جهانی پناهنده با عنوان "وطن مهر" با حضور اتباع پناهنده کشورهای افغانستان و عراق در مشهد + فیلم

  • بازدید: ۴۰۰
اجتماعی/ تقویم فرهیخت: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، برپایی همایش روز جهانی پناهنده با عنوان "وطن مهر" با حضور اتباع پناهنده کشورهای افغانستان و عراق در مشهد + فیلم
سازمان ملل متحد

پناهندگان خارجی در مشهد روز پناهنده را گرامی داشتند

مشهد- ایرنا- همایش روز جهانی پناهنده با عنوان "وطن مهر" امروز همزمان با روز جهانی پناهندگان (20 ژوئن)، با حضور اتباع پناهنده کشورهای افغانستان و عراق در مشهد برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این همایش را نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان در خراسان رضوی و نهادهای پناهندگان در خراسان رضوی برگزار کردند.

دبیر همایش روز جهانی پناهنده در مشهد گفت: از هشت ماه قبل که شاهد تحولات اخیر در افغانستان بودیم با خیل عظیم مهاجرت از این کشور به ایران رو به رو هستیم.

ابوطالب مظفری افزود: میزبانی ایران در همین مدت نشان داد اقدامات در حوزه اسکان و شناسایی مهاجران جدید در همین ایام نسبت به گذشته تغییر کرده و بهبود یافته است و همین تغییر روند مثبت از سوی جمهوری اسلامی شایسته قدردانی است.

وی ادامه داد: طی ۲۰ روز گذشته حدود ۵۵۰ اثر از ۲۰ هنرمند افغانستانی به ستاد همایش روز جهانی پناهندگان رسید که ۲۰۰ اثر برگزیده از ۸۰ هنرمند به زودی به نمایش گذاشته خواهد شد.

دبیر همایش روز پناهنده گفت: این آثار که خالقان آن بیشتر جوانان هستند در رشته های عکاسی، خیاطی، کار با چرم، معرق، دل نوشته و نقاشی و شعر است.

مظفری افزود: در این نمایشگاه که از روز شنبه هفته آینده در بازار ملل مشهد آغاز به کار می کند نهادهای مردمی و تشکل های اتباع افغانستانی ۱۳ غرفه در مشهد برپا خواهند کرد.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی هم در این همایش گفت:ای کاش در روز جهانی پناهنده مردمان در سراسر جهان  درآمد خود را برای پناهجویان جهان اختصاص دهند اما متاسفانه سیاست برخی دولتها موجب سقوط ملتها شده و این خیل عظیم مهاجران را ایجاد کرده است.

علی قاسمی افزود: متاسفانه با وجود تلاشهای فراوان طی ۱۰ سال گذشته شمار آوارگان خارجی ۲ برابر شده است.

علاوه بر حضور پرشور هنرمندان، شعرا، نخبگان و فعالان فرهنگی افغانستانی، مسوولان مرتبط با اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی نیز در این مراسم حضور داشتند.

تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار تن از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود که  ۹۵ درصد این گروه از اتباع خارجی در مشهد سکونت داشتند.

خبر تکمیلی اول: برگزاری همایش وطن مهر در مشهد 

در روز جهانی پناهنده، مشهد میزبان همایش وطن مهر و مهاجرین و نمایندگان نهادهای دولتی و بین المللی بود.

روز جهانی پناهنده و همایش وطن مهر در مشهد میزبان مهاجرین و نمایندگان سازمان‌های دولتی و بین المللی بود؛ جمهوری اسلامی ایران چهل سال است که میزبان پناهجویان از کشورهای مختلف جهان از جمله افغانستان است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در این مراسم گفت با روی کار آمدن سازمان ملی مهاجرت بخش زیادی از مشکلات مهاجرین حل خواهد شد.

نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مشهد گفت جمهوری اسلامی ایران از جمله معدود کشورهایی است که پناهجویان می‌توانند همانند شهروندان ایرانی از خدمات درمانی و یارانه‌های دولتی استفاده کنند.

سرکنسول سفارت افغانستان در مشهد گفت ما قدردان زحمات مردم و ملت ایران هستیم و خواستار خواهان در بخش‌های مختلف تا شرایط برگشت دوباره مهاجرین فراهم شود.

در پایان این مراسم از خانواده‌های شهدا و نخبگان افغانستانی تقدیر شد و نمایشگاه یک روزه دستاوردهای مهاجرین به نمایش گذاشته شود.

خبر تکمیلی دوم: نمایشگاه آثار هنری مهاجرین در مشهد دایر می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی، دبیر همایش وطن مهر گفت: آثار هنری مهاجرین ساکن مشهد در بازار ملل  منطقه گل شهر مشهد به نمایش در خواهد آمد.

سید ابوطالب مظفری امروز، ۳۰ خرداد ماه، در همایش وطن مهر که به مناسبت روز جهانی پناهنده در تالار شهر مشهد برگزار شد، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران در حوزه مهاجرت بیان کرد: مهاجرت یک پدیده از پیش سنجیده شده نیست بلکه یک آشفتگی اجتماعی است که ناگهان اتفاق می‌افتد. بر این اساس تعدادی از سرزمین مادری خود آواره و به سرزمینی می‌روند که آمادگی پذیرش این افراد را ندارد؛ لذا نه میهمانان قوانین لازم را از قبل یاد گرفته‌اند که چگونه حضور یابند و نه میزبانان اعم از دولت و ملت آمادگی لازم برای برخورد و برنامه‌ریزی مناسب دارند.

وی با بیان اینکه ما در ایران شاهد یک روند تکاملی در خصوص قوانین مهاجرت هستیم، ضمن اشاره به چگونگی برخورد کشورهای مختلف با مساله مهاجرت و پناهندگی افزود: موضوع مهاجرت در یکی ۲ دهه اخیر به دلیل جنگ و... گسترش پیدا کرده و به یک مساله جهانی تبدیل شده است و همه کشورها را به نحوی با خود درگیر کرده که در این خصوص هر کشوری به فراخور امکانات و سیاست‌های خود برخورد متفاوتی با این مساله دارد.

این فعال فرهنگی افغان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است که در مدیرفموج اخیر مهاجرت افغانستانی‌ها هم بسیار کمک کرده است. این کشور تسهیلاتی در اختیار مهاجران قرار داده و برنامه سرشماری مهاجرین را هم راه‌اندازی کرده است که به نوعی مسیر قانونی شدن حضور آن‌ها پیموده می‌شود.

مظفری ضمن تشکر از مسئولان و نهادهای مرتبط در حوزه مهاجرت بیان کرد: نام این همایش وطن مهر است و این نام به ۲ دلیل انتخاب شده است؛ یکی اینکه ما مهاجرین مجموعا در وطنی هستیم که وطن مهربانی است و دلیل دوم این است که در شهر مقدس مشهد و در جوار آفتاب خراسان هستیم و از لحاظ مادی و معنوی در آسایش زندگی می‌کنیم.

دبیر همایش وطن مهر افزود: بنای این همایش توجه به جامعه هنری و هنرمندان است و فراخوانی در مورد ارسال آثار هنری انجام شد و در مدت ۲۰ روز ۵۵۰ اثر از ۲۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف به دبیرخانه رسید که ۲۰۰ اثر از ۸۰ هنرمند انتخاب و این آثار در نمایشگاه هنری که چند روز بعد در بازار ملل در ابتدای منطقه گلشهر مشهد دایر می‌شود، به نمایش در خواهد آمد.

وی اضافه کرد: آثار رسیده به دبیرخانه شامل هنرهایی از جمله نقاشی، خطاطی، دلنوشته، شعر و... است و اکثر شرکت‌کنندگان در این همایش جوانان هستند که این نشان‌دهنده پویایی جامعه مهاجر است و این جای خرسندی دارد.

مظفر عنوان کرد: در کنار برگزاری نمایشگاه هنری ۲۸ غرفه‌ از نهادهای مهاجر درخواست شرکت داده‌اند و از این تعداد ۱۹ غرفه نیز در نمایشگاه حضور خواهند یافت که این نشان‌دهنده توانمندی‌های مهاجرین است و نهادهای مختلف مهاجرین محصولات و تولیدات خود را در نمایشگاه مذکور به نمایش می‌گذارند.

دبیر همایش وطن مهر اظهار کرد: در کنار این برنامه‌ها که تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، برنامه‌های جانبی از جمله شب شعر و نشست‌های گفتمانی از دیگر برنامه‌هاست. از مهاجران ساکن مشهد و به ویژه مهاجرانی که به تازگی به جمهوری اسلامی ایران آمده‌اند، دعوت می‌کنم که در این برنامه‌ها به ویژه در نمایشگاه شرکت کنند و با نهادهای مربوط به مهاجرین آشنا شوند.

تلاش ما ارائه خدماتی درخور فرهنگ ایرانی به پناهندگان است

​​​​​​سید علی قاسمی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: امروز روز پناهنده است و باید یادی کنیم از زائرانی که در چنین روزی به امام رضا(ع) پناه آورده و به دست ایادی استکبار در جوار حرم رضوی به شهادت رسیدند.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به کمک همه مجموعه‌های داخلی و بین‌المللی که البته کمک بین‌المللی آن حداقلی است اما باید قدردان همین اندک هم بود، تمام تلاش خود را دارد که خدماتی درخور اخلاق، فرهنگ و منش ایرانی به پناهندگان ارائه دهد.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: ای کاش در روز جهانی پناهنده دنیا در خاموشی مطلق فرو می‌رفت تا همه مردم بفهمند درد آوارگی چقدر سخت است. ای کاش در این روز همه مردم در سراسر جهان درآمد یک روز خود را برای آباد کردن کشوری که خراب شده و برای پناهجویان جهان اختصاص دهند.

قاسمی اظهار کرد: امروز بسیاری از دولت‌ها به آوارگی در دنیا و پناهندگی افتخار می‌کنند. در واقع به جای اینکه آن دولت‌ها ساقط شوند، این ملت‌ها هستند که ساقط می‌شوند. متاسفانه اکنون با وجود تلاش‌های فراوانی که طی ۱۰ سال گذشته در حوزه پناهندگی صورت گرفته اما شمار آوارگان خارجی ۲ برابر شده است. ای کاش این واقعیت‌ها در مجامع بین‌المللی عنوان شود.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: من نیز در برابر همه قصور هایی که بوده و هست، ابتدا از ملت خود پوزش می‌خواهم که نتوانستیم آنچه از رسم مهربانی و میهمان‌نوازی در فرهنگ ایرانی و ایرانیان است را در مقابل میهمانان انجام دهیم و در وهله بعد از کل مجامع پناهندگی عذرخواهم.

>>> مشاهده گزارش تصویری مراسم ...

>>> مشاهده ی گزارش ویدئویی مراسم (صفحه آپارات اندیشکده) ....


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1263


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها