جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ نفس‌های سخت صنعت حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی

  • بازدید: ۳۸۶
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: صنعت حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند ساماندهی است. مرز مشترک یکی از ویژگی‌های دارای  اهمیت در اقتصاد خراسان رضوی است و با توجه به اینکه این استان دروازه آسیای میانه نیز به حساب می‌آید دارای وضعیت راهبردی در حوزه ترانزیت است....  اما این روزها روزهای سختی برای بخش حمل و نقل است به گونه‌ای که تعدادی از فعالان این حوزه می‌گویند ما به مرگ خود در حال نزدیک شدن هستیم و ادامه فعالیت برای ما بسیار سخت شده است.خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با  احمد زمانیان رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی داشته که مشروح آن در زیر آمده است.تسنیم: در مورد رفتار ترکمنستان در مقابل کامیون‌های ایرانی صحبت زیادی شده سال گذشته هم مشابه همین اتفاق رخ داد شما فکر می‌کنید علت این رفتارهای ترکمنستان چیست؟ چه ضرری می‌تواند به سیستم حمل و نقل ما وارد کند؟زمانیان: ترکمنستان از سال‌ها قبل بعد از فروپاشی شوروی سابق متوجه شده بود که ناوگان حمل و نقل ایرانی در مسیر آسیای میانه حضور بسیار پررنگی دارد و بخش اعظم کالاها را چه در زمینه صادرات و چه در زمینه ترانزیت ناوگان ایرانی حمل می‌کنند و به دنبال تقویت ناوگان خود افتاد و هر چه جلو تر رفتیم بدتر شد و متوجه شدیم که ترکمنستان در حوزه حمل و نقل بین‌المللی ورود بسیار خوبی برای حمایت از ناوگان خود انجام داده است.با توجه به اینکه روابط اقتصادی ترکمنستان با ترکیه بسیار خوب است برای ناوگان ایرانی موانعی را ایجاد کرد و موانعی را که از قبل مانند زندانی و دیپورت کردن رانندگان ایرانی، مصادره کامیون‌های ایرانی و بالا بردن عوارض متعددی که برای ورود و خورج ماشین‌ها گذاشته بود تقویت کرد؛ اما در سال 95 عوارض حمل و نقل را قرار داد چراکه کامیون‌های ایرانی ترانزیت آسیای میانه مانند قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و سایر کشورهایی مانند این را قبضه کرده بود و عوارض کیلومتر یک دلاری را مصوب کرد و دو سال پیش آن را قرار داد آنجا ما هشدارهایی را به دولت دادیم اما علیرغم اینکه نشست‌های بسیار زیادی را با مسئولان ترکمنستان برگزار کردیم متأسفانه نتوانستیم این تعرفه را تعدیل کنیم و به ناچار بهای آن را بر قیمت بار اضافه کردیم و البته این مسئله سبب شد که قیمت تمام شده محصولات ایرانی بالا رود.این مسئله گذشت و تمام شد اما امسال به ناگاه ترکمنستان 50 سنت دیگر نیز بر این عوارض افزود؛ هم اکنون از کامیون‌های ایرانی 1.5 دلار بابت هر کیلومتری که در خاک ترکمنستان می‌روند اخذ می‌کنند و این مسئله روی کرایه حمل تأثیر گذاشته و دولت هم اکنون برای اقدام مقابل به مثل کرده است.نظر ما این است که به جای این مسئله باید به سمت گفت‌وگو و تعامل پیش رفت چراکه درست است که برخی از قوانین داخل کشورها بر این موارد اعمال می‌شود اما کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز وجود دارد دولت باید بیشتر در این حوزه ورود کند دولت باید با تعامل با کشورهای دیگر مانند ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان را در دستور کار داشته باشد و در مذاکرات باید گفته شود که این عوارض در واقع به ضرر آنها است تا آنها به ترکمنستان فشار بیاورند در غیر این صورت ما به طور کامل موقعیت را از دست می‌دهیم.تسنیم: همکاران شما اشاره می‌کنند که صنعت حمل و نقل در ایران حال مساعدی ندارد. شما فکر می‌کنید علت این امر در چیست؟ با توجه به اینکه هم اکنون رقیب حمل و نقل ما کشور ترکیه است فکر می‌کنید آیا ایران شانسی برای ادامه حیات دارد؟ اگر ندارد تأثیر این مسئله بر شاخص‌های مختلف اقتصادی چیست؟زمانیان: ترکیه از سال‌های بسیار قبل حرف اول را در حوزه حمل و نقل می‌زند سندیکای حمل و نقل در ترکیه حتی در سطح تصمیمات ریاست جمهوری دخالت دارند برای همین ترکیه نه تنها در منطقه بلکه در اروپا و تمام دنیا حرف اول را می‌زند اما ما این ادعا را داشتیم که در منطقه افغانستان و آسیای میانه باید حرف اول را بزنیم و ترکیه اگر قصد دارد که وارد این کشورها شود باید از مسیر ایران بگذرد.بخش خصوصی ایران برای ارتقاء بخش ترانزیت زحمات بسیار زیادی کشیده؛ آنها عملیات بازاریابی، دیدار با تجار خارجی، تقویت ناوگان و سایر مواردی از این دست را انجام دادند و در سال 93 میزان تزانزیت کالا از ایران 16 میلیون تن بود؛ به این امید بودیم که در سال‌های بعد این میزان به مرز 25 تا 30 میلیون تن برسد. متأسفانه با مشکلاتی که ایجاد شد ظرفیت ترانزیت ما کاهش پیدا کرده و ما واقعا در حال از دست دادن موقعیت ترانزیت خود هستیم چراکه مسیرهای جایگزین زیادی باز شده است.هم اکنون کریدور لاجورد باز شده که به سمت آذربایجان و گرجستان می‌رود مسیر دیگری هم از طریق راه آهن با واگن به کشور افغانستان رفته؛ کردیدور دیگری از بندر پاکستان باز شده و به تاجیکستان می‌رود و ما شاهد هستیم این کشورهایی که اصلا حمل و نقل را نمی‌شناختند امروز بهترین ناوگان را دارند و قوانین و زیرساخت‌های آنها همگی از توسعه حمل و نقل حمایت می‌کنند.تسنیم: این مسئله در اقتصاد و اشتغال چه تأثیری دارد؟زمانیان: در خراسان رضوی 3000 نفر در حوزه حمل و نقل شاغل هستند؛ وقتی ترانزیت افت کند و ما نتوانیم فعالیت کنیم ناچار به تعدیل نیرو هستیم ما ظرف چند ماهه عملا شاهد این بودیم که شرکت‌های زیادی تعدیل نیرو داشته‌اند.تسنیم: چند شرکت حمل و نقل بین‌المللی در خراسان رضوی فعالیت دارند؟زمانیان: 210 شرکت.تسنیم: آیا این شرکت‌ها با تمام ظرفیت خود فعالیت می‌کنند؟زمانیان: سال‌های پیش بله اما با مشکلاتی که به وجود آمده ترانزیت کالا در کشور افت بسیار زیادی کرده و شرکت‌ها ناچار به تعدیل نیرو شدند و در نهایت این شرکت‌ها با ادامه روند کوچک‌سازی خود مجبور می‌شوند فعالیت خود را خاتمه داده و کارآفرین سرمایه خود را از این حوزه بیرون بکشد.تسنیم: راهکار شما برای رفع این معضل چیست؟زمانیان: راهکار آن این است که بخش خصوصی حمل و نقل ترانزیت را باید یک شاخصه مهم ببینند؛ همانطور که تولید و صنعت اهمیت دارد ترانزیت نیز ارزآوری و اشتغال دارد و باید برای تقویت آن همه را با هم هماهنگ کنیم؛ ما اصرار داریم که همپای تولید و تجارت حمل و نقل را هم در نظر بگیرند و بیش از خدمات به چشم یک صنعت به آن نگاه شود.تسنیم: آیا زیرساخت‌ها برای توسعه حمل و نقل مناسب هستند؟زمانیان: در کشور ما زیرساخت‌ها مناسب هستند اما مسئله این است که قوانین مخل در این زمینه زیاد وجود دارند که دولت باید با همکاری با مجلس برای رفع آنها تلاش کند.همچنین نوسازی ناوگان در کشور ما موفق نبوده چراکه قیمت کامیون در کشور ما بسیار بالا است اصلا صرفه وجود ندارد که فردی 600 تا 700 میلیون تومان یک کامیون را خریداری کند و با آن فعالیت کند.ناوگان ما نوسازی نمی‌شود و علت آن هم بالا بودن قیمت خرید کامیون است.باید این را دانست که حمل و نقل هم یک کالا به حساب می‌آید به هر حال عده‌ای در این صنعت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده و برای آن وقت گذاشته‌اند که باید از آن حمایت کرد.گفت‌وگو از شهرزاد حسینی قهستانی، خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3749


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو