جناب آقای استاندار
معاون تازه نفس زیارت:

آب دست‌تان دارید زمین بگذارید

فقدان آمار زائران رضوی

اعم از داخلی و غیرایرانی مایه فضاحت دیاری است که خود را

قطب اول گردشگری کشور

می نامد! آمار، نقطه صفر برنامه ریزی و سیاستگزاری است.
بدون اتکا به آمار موثق و به روز، چطور می توانید «زائر و زیارت» را در ارض اقدس توس ساماندهی کنید؟
اقتصاد این شهر به «اکسیر زیارت» زنده است!

بیشتر بخوانید

دیپلماسی❜ مقاله علمی: انواع گردشگری|تعریف و بررسی گردشگری مذهبی و تفاوت های آن با گردشگری معنوی در گستره جهانی

  • بازدید: ۱۳۵
به راحتی نمی توان تعریف دقیقی را برای گردشگری مذهبی ارائه داد و اصطلاحات مترادفی نیز برای این نوع گردشگری همچون گردشگری "عقیده"، "معنوی" و یا "زیارت" استفاده می گردد. بسیاری از اماکن، بناها و مقاصد مذهبی حتی آن دسته از گردشگران که وابستگی های مذهبی ندارند، را نیز جذب و اینگونه چالش ها را در تعاریف گردشگری مذهبی ایجاد می کند. اما تعاریف کلی و مشخصی ... ... وجود دارد که قصد داریم آن ها را بررسی کنیم:گردشگری مذهبی چیست؟این نوع از گردشگری یکی از رایج ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می گردد و بطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی می شود که اصلی ترین هدف از انها تجربه ای مذهبی است. جاذبه های مذهبی، زیارتگاه ها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود در سرتاسر جهان جذب می کنند.مردم با توجه به مذهبی که دارند به مکانهای مختلف جهت مقاصد زیارتی سفر می کنند. مسیحی ها به واتیکان می روند مسلمانان به مکه و یهودیان به اورشلیم سفر می کنند. سفرهای زیارتی در بین مسلمانان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مذاهب برخوردار است. در این مورد سفر به مکه معظمه از دلایل قوی این ادعا است. همه ساله میلیون ها مسلمان از کشورهای مختلف دنیا جهت زیارت خانه خدا به مکه سفر می کنند.اما به صورت کلی ارائه یک مجموعه ویژگی برای این نوع گردشگری کار بسیار دشواری می باشد زیرا گردشگر می تواند از هر سن، جنسیت یا ملیتی باشد.بحث مهمی که در تعاریف گردشگری مذهبی وجود دارد تفاوت بین زائر و گردشگر مذهبی است! زائر به فردی گفته می شود که صرفا برای انجام امور دینی و زیارت سفر کرده باشد اما گردشگر مذهبی به فردی گفته می شود که علاوه بر زیارت از امکانات گردشگری شهر استفاده کرده، خرید کرده و به صورت کلی مانند یک گردشگر عمل کند.برای مثال شهر مشهد در گذشته میزبان زائرین زیادی از سرتاسر ایران و جهان بود اما اکنون با گسترش امکانات تفریحی و زیر ساخت های گردشگری زائرین که صرفا برای زیارت به مشهد می رفتند را تبدیل به مقصد گردشگران مذهبی کرده است.طبقه بندی جاذبه های گردشگری مذهبیبهترین طبقه بندی که برای جاذبه های گردشگری مذهبی وجود دارد به شرح زیر است: ۱- اماکن زیارتی : مکان هایی که هدف سفر های مذهبی هستند و در محل معمول زندگی مسافر قرار ندارند. ۲- جاذبه های مذهبی : ساختار ها یا اماکنی با ارزش مذهبی که اهمیت تاریخی یا هنری داردند. ۳-  جشنواره و مراسم های مذهبی : در ادیان مختلف جشن ها یا مراسم خاص دینی در مکان های خاصی وجود دارد که سفر برای بازدید و یا شرکت در این مراسم گردشگری مذهبی محسوب می شود.انگیزه های اصلی از گردشگری مذهبیموارد زیر را می توان از انگیزه های اصلی زیارت و گردشگری مذهبی نام برد:۱- ادای تکلیف دینی  ۲- ابراز شیفتگی به یک سایت اعجاز آمیز یا رویداد مهم ۳- آمرزش گناهان ۴- عبادت و طلب شفای بیماری ۵- شرکت در تجمعی عبادی با حضور یک رهبر دینی ۶- مشاهده یک مراسم یا آیین دینی ۷- شرکت در مراسم مذهبی خانوادگی ۸- رفتن به مکانی که انتظار می رود واقعه ای اعجازآمیز در آن جا به وقوع بپیوندد. ۹- آشنایی با ادیان، نحوه برگذاری مراسم و ویژگی های رفتاری دینی آن هاتفاوت گردشگری معنوی و مذهبیشاید از نظر شما تفاوتی میان گردشگری معنوی و مذهبی وجود نداشته باشد زیرا از حیث فعالیت، ارتباط نزدیکی باهم دارند ولی انگیزه این نوع گردشگران می تواند با هم بسیار متفاوت باشد. تمرکز گردشگری مذهبی بر بازدید از سایت ها، بنا های یادبود یا مقصد های مذهبی است و هدف اولیه آن تقویت یک عقیده یا اظهار همراهی با آن است. هدف گردشگری معنوی کاوش عناصری از زندگی است که در ورای خویشتن فرد قرار دارند و به تعادل جسم و ذهن و روح او کمک می کنند. این عناصر ممکن است با دین ارتباط داشته یا نداشته باشند.گردشگران مذهبی به یک دین یا گروه دینی خاص وابسته هستند اما گردشگران معنوی ممکن است رویکردی چند عقیده ای داشته باشند. گردشگران مذهبی در جستجوی روشنگری دینی هستند اما گردشگران معنوی علاقه مند به شکوفایی معنوی شخصی!این ها بخشی از تفاوت هایی است که پژوهشگران برای گردشگری معنوی و مذهبی با توجه به شباهت زیادشان، قائل هستند.محبوب ترین مقصد های مذهبی و معنوی جهان۱- بیت المقدس ۲- مکه ۳- واتیکان رم ۴- تبت، نپال و کوه اورست ۵- گائو و بنارس در پرو ۶- ماچو پیچو در پرو ۷- مصر ۸- کوه فوجی در ژاپن ۹- منطقه ناواهو در ایالات متحده ۱۰- ریودوژانیرو در برزیل ۱۱- آلاسکاشاید بعضی مقصد ها در این فهرست باعث تعجب شما شود برای نمونه آلاسکا عمدتا به علت طبیعت بکر و حال هوای معنوی اش بازدید می شود و مختص گردشگران معنوی است.منبع: کارناوال رضا قره غریبی

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3607


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

نظرات مخاطبان


جست و جو در وبگاه


حتماً بخوانید

توضیح

بسیاری از مخاطبان ما، چه بسا فرصت کافی یا حوصله ی وافی برای مشاهده ی تمام صفحات تارنمای فرهیخت را نداشته باشند، اما تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن، مطلع شوند اوضاع رویکرد بین المللی رخدادها و نیز حال دیپلماسی های ۲۲ گانه ی شهر و استان چگونه است؟ یا اصلاً برای بار اول است که به این وبگاه سر می زنند و می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن بدانند اساساً «حرف حساب ما چیست؟» و اگر حال و روز «رویکرد بین المللی شهر و استان» خوب نیست، برای گذر از «وضعیت موجود» به «وضعیت مطلوب»، «پیشنهاد و راهکار ما چیست؟» البته در وب سایت های خبری و تحلیلی، معمولاً از محتوای این بخش با عنوان «انتخاب سردبیر» یاد می کنند.

اهم دغدغه ها

توضیح

اهم دغدغه ها، نگرانی ها و دلواپسی های فرهیخت را در این بخش شاهد خواهیم بود. باتوجه به کثرت این دغدغه ها، اهم آنان را ما در این بخش به نمایش خواهیم گذاشت تا در یک نگاه، بتوانید به مهمترین و الویت دارترین تشویش ها و پریشانی های رویکرد بین المللی شهر و استان همچنین دیپلماسی های فعال داشته باشید. یادآوری می کنیم از این شش قسمت، فقط محتوای بخش اول یعنی «فقر آمار» به صورت پیش فرض در مقابل دیدگان شما قرار دارد و بدیهی است برای مشاهده ی بخش های دیگر، باید بر روی عنوان مربوطه کلیک فرمایید.

صرفاً آن چیزی که قابل اندازه گیری است، مدیریت می شود پس از ۴۵ سال وقتی هنوز نمی توانیم آمار موثقی از زائران ایرانی و غیر ایرانی یا دانشجویان، سرمایه گذاران، گردشگران سلامت و اتباع ارائه دهیم، پس برنامه ریزی ها برای مدیریت آنان به نتیجه مطلوب نمی رسد و این واقعاً مایه فضاحت هردیار زائرخیزی است. آرشیو

شهر کم رویداد، شهر نیست، مزارستان اموات است! به همان میزان که موجودات زنده به اکسیژن و غذا نیازمندند، حیات، نشاط و پویایی شهرها نیز به رخدادها و اونت ها وابسته هست. آیا باورتان می شود مشهد مصفای ما جزو کم رخدادترین کلان شهرهاست؟ چطور می توان این نقیصه را در دیاری که مدعی قطب اول گردشگری کشور است، توجیه کرد؟ آرشیو

مشهدی که تمام نانوایی هایش متولی واحد دارد، چرا بین الملل اش بی متولی است؟ ماهی قدر آب را نمی داند و برخی از مسئولان و رسانه های ما قدر زائر، منزلت زیارت و حتی وجود نازنین خود امام رضا(ع) را و همچنین غافل از جایگاه زائران غیر ایرانی! واقعاً عجیب و نوبر نیست این همه بی اعتنایی در شهری که حیات اقتصادیش وابسته به اقتصاد زیارت است؟ آرشیو

امام رضا(ع) برند مشهد است! مشهد قطب گردشگری نیست! گواهینامه بین المللی فرودگاه! جشنواره امام رضا(ع) المپیک فرهنگی کشور! بین المللی سازی دانشگاه! و... اینها افاضات برخی از مسئولان خدوم اما غافل ماست که درسایه غفلت نخبگان و اهل قلم در سپهر رسانه بازتاب می یابد. جز آگاهی بخشی، چه رسالت دیگری داریم؟ آرشیو

هتل نسازید، اشباع شد! زائرسراها بختک اند! مشهد تشک دومیدانی ندارد! روز خیام ثبت جهانی شد! معرفی مشهد و زنان نخبه به جهانیان! اینها اندکی از آدرس های غلطی است که برخی حضرات به رسانه های منفعل ما می دهند و آنها هم بدون راستی آزمایی، منتشر می کنند. آه که چقدر بی دفاع است رویکرد بین المللی شهر رضوی آرشیو

نمایشگاه بین المللی خودرو! بلیت هواپیما گران نشده! ۲۰ میلیون گردشگر آبشار اخلمد، وعده سرخرمن افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه خورشید و... بخش اندکی از خالی بندی های مفتضحی است که برخی خواص برای تضییع حقوق مجاوران افاضه کردند و تاکنون چه کلاه های گشادی که سرمان نرفته است! آه که چقدر زودباورند برخی فرادستان ما... آرشیو